Focus met een plotseling vermogen probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nienke, 4 nov 2022.

  1. Kleppendekselpakking vervangen?
    Ook dat was bij die van ons een keer nodig nadat ik hetzelfde aan trof.
     
  2. De Focus I heeft geen last van kapotte vriespluggen of water wat er op lekt. Iig niet zoals bij de MK2 1.6 16v.
     
  3. Als de accu goed is, hoe zou je dan het knipperen van de tellerklok verklaren? Dat heeft niks uit te staan met een motorisch probleem. Dit is dus probleem 1.

    Tweede probleem is het stotteren, wat te verklaren is wanneer de bougies onder de olie zitten, aangezien in dat deel van de motor geen olie hoort te komen. Nat van brandstof zou nog heel goed kunnen door het slechte lopen. Olie op de bougies heeft een andere oorzaak.

    3e probleem is dus de olie op de bougies. En daar ligt direct de grootste uitdaging.
    Dit lan ontstaan door te hoge carterdruk, in het gunstigste geval door een slechte carterventilatie, of een slecht klepdekselpakking, in het slechtste geval een serieus probleem in de motor.

    Dan hebben we nog het issue met de battery drain. Het is gek dat dit ineens is ontstaan. Ik vermoed dat dit wordt veroorzaakt door de autoradio, aangezien die er uit is geweest (is deze origineel of aftermarket)?

    En als toetje een auto die alleen loopt als je volgas geeft. Dat zou ook weer het gevolg kunnen zijn van een verrotte carterventilatie maar ook van een slechte stationair regelklep.

    Al met al veel problemen. Waarbij ik zou beginnen met de basiszaken, bougies, kabels en bobine uitsluiten. Carterventilatie controleren. Stationair regelklep schoonmaken. Autoradio eruithalen en nagaan of hier achter alles goed is en bijv. geen kortsluiting veroorzaakt. Klepdekselpakking is ook snel gecontroleerd. Dynamo doormeten of die goed is.
     
    Nienke vindt dit leuk.
  4. Had deze serie geen last van lekkende ruitensproeierkoppen?
     
  5. Komt mij niet bekend voor moet ik zeggen.
    Misschien de allereerste modellen?
     

  6. Dankje wel voor de mooie opsomming. Duidelijk en overzichtelijk.

    Ik heb net de bougies vervangen. De bobine was nog goed. We hadden een andere erop geprobeert en daarmee liep hij hetzelfde.

    Ik was nu opzoek naar de carterventilatie alleen geen flauw idee waar die zit of hoe die eruit ziet. Kan op Google helaas niet veel wijs daaruit worden.

    Ik zal de radio ook nog een keer na kijken. Bij de auto radio heb ik verder alleen geen stekkertjes doorgeknipt of iets. Gewoon netjes losgekoppeld en weer aangekoppeld. Is een standaard radio die erin zit. Van uit de fabriek.

    Stationair regelklep heb ik schoongemaakt.

    Dynamo is 2x door de anwb gecontroleerd. Beide keren was hij goed.
     
  7. Hoe kan ik een foto toevoegen waar ik geen URL van heb?
     
  8. Of lidworden, of extern hosten en doorlinken
     
    Nienke vindt dit leuk.
  9. Heeft iemand ook een idee waar de carterventilatie van een Ford focus wagon 2003 1.6 zit? Ik blijk een hoge druk te hebben in de kleppendeksel
     
  10. Bougies roesten niet, als ze in gebruik zijn tenminste,

    enige overdruk is normaal, maar als je de dunne slangen volgt die aan het luchtfilter zitten naar het carter heb je een groot gedeelte van de carter beluchting gevonden
     
  11. Deze overdruk was als een föhn op hoge stand.
    Ik heb maar 2 slangen vanaf de luchtfilter. Een die naar het gasklephuis loopt en een die naar de kleppendeksel loopt. En een grote voor de airco :(
     
  12. De carterbeluchting komt ergens ook in het inlaattraject terrecht meestal in het filterhuis.

    als je het filterhuis open maakt zit er ergens een zwart schuimpje(normaal gesproken) hier komt de carterbeluchting op uit.
    Maar als de motor zo hard blaast via de vuldop heb ik mijn twijfels over de motor in zijn geheel. Waarschijnlijk wordt de oliepijlstok dan ook omhoog gedrukt
     
  13. Ja klopt idd. Die slang die had ik wel gevonden. Die komt bij de kleppendeksel uit. Maar de oliepijlstok komt verder niet omhoog
     

  14. Maar die zit ook strak vast, als ik die dr uit haal zit de olie wel tot bovenin
     
  15. Helaas alles geprobeert, behalve de carterventilatie, daar komen er niet bij. Eerste stuk gaat goed. Eerste paar minuten zodra je gaat rijden is het klaar dan begint hij te stotteren. Op naar de garage
     
  16. Carterventilatie zit achter je inlaatspruitstuk. Kun je vrij simpel bij. Ik gok dat je wel weet wat het inlaatspruitstuk is :mrgreen:.

    Iig vanaf je luchtfilterbak zit een dun slangetje, dat slangetje moet heel zijn. Inclusief het kunststof klepje wat zo’n beetje achter je inlaatspruitstuk zit. Als er een scheur in het slangetje zit, loopt de auto slecht.
     
  17. Nee de MKI niet. Dat is de MK2 1.6 16v
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  18. Da’s absoluut niet waar. De MK2 met 1.6 16V Duratec krijgt water op het kleppendeksel waardoor uiteindelijk de bougies gaan roesten.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  19. Oké bij sommige kan de bovenkant gaan roesten..
     

Deel Deze Pagina