1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[focus c-max 1.6 16v] versnellingsbak olie verversen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bassochist, 29 jan 2017.

  1. goedeavond,

    ik wil graag mijn versnellingsbak olie een keer wisselen, na 12 jaar en ruim 160k is dat denk ik ook geen overbodige luxe, er zit echter geen aftapplug op die bak, en ford zegt zelf dat het een fill for life is en dat is iets waar ik zelf niet in geloof.

    kun je een beetje fatsoenlijk in die bak komen via de vul / controle plug met bijv een pela pomp?

    en kan ik elke willekeurige olie nemen die aan de ford specificaties voldoet of toch beter via ebay o.i.d. een paar liter originele olie te bestellen?
     
  2. Je kan beneden een arreteer stift eruit draaien om hem af te tappen. Moet je eerst de zwarte kap weg schroeven.

    Vervolgens vullen tot 1cm onder het niveau van de vulplug
     
  3. Ok dank je, toevallig een foto van?
     
  4. Even een tip, draai eerst de vulplug los! als je deze onverhoopt niet los krijgt is de bak al leeg en krijg je er geen olie meer in.
     
  5. Ja dat is wel handig
     
  6. #6 Moriaantje, 31 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2017
    https://www.youtube.com/watch?v=TNVUiDQBm70

    De arreteer stift zit onder de vulplug (inbus), ik plaats de bak in neutraal en schroef de zeskant moer los. Er gaat iets van 1.8 liter in (dacht ik).Castrol Syntrans Multivehicle ofzo doet het prima.
     
  7. mijn dank is groot, heb originele ford olie in bestelling staan.

    die arreteer stift is dat die onderste die je onder de vulplug ziet zitten in dat filmpje?
     
  8. #8 Moriaantje, 2 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2017
    Inderdaad, op 1:21 duidt hij de vulplug aan ( vulplug is een inbus zeskant); onder de vulplug zie je een zeskant bout,da's de arreteerstift, als je die verwijdert loopt je bak leeg. Om te vullen gebruik ik een rubber slang van +/- 0.5m lang en een trechter, gaat prima. https://www.youtube.com/watch?v=1eoUL347ce0&feature=relmfu Op 28:30 zie je het aftappen.
     
  9. heel mooi, vandaag tijdens het koelvloeistof verversen, maar vast even de vulplug eruit gedraait, kwam vrij makkelijk los, en de bak stond nog netjes op peil, olie was wel wat zwart.
     
  10. #10 zeeuwse wagon, 3 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2017
    Na het verversen ga je zeker te weten merken dat de bak soepeler schakelt, in longlife olie geloof ik al lang niet meer. (mijn Vito werkbus) synchroniseerde niet goed tussen 1 en 2, en na verversen van de zwarte stinkende bakolie schakelt hij weer perfect.
    Geen idee hoe de originele Ford olie word geleverd, maar ik heb bakolie volgens specificaties van Kroon gebruikt en daar zat aan de fles een lange uittrekbare tuit. Dan knijp je de fles zo leeg in de bak.
    Gaat idd ruim 1.5 liter in.
     
  11. [​IMG]

    gewoon in flessen van 1 liter, heb 3 liter besteld.

    zat trouwens net in etis te kijken, maar daar staat weer dat er 2.3 liter in gaat, en dat je deze moet vullen tot onderzijde vulplug.

    de mtx 75, gaat maar 1.8 liter in, en die moet je weer vullen tot 1 cm onder de vulplug.
     
  12. #12 zeeuwse wagon, 5 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2017
    De vulling is ook afhankelijk van hoe je de auto optilt, als je zoals bij mij op de krik de auto lift (uiteraard met assteunen er onder) dan staat de auto schuin omhoog en krijg je de bak niet 100% leeg. Op de hefbrug staat de auto vlak.
    Ik denk dat die Ford flessen ook een uittrek tuit hebben.
     
  13. #13 bassochist, 5 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2017
    nope geen trektuit, mijn auto heb ik netjes waterpas gezet, mijn oprit loopt schuin af, en en ik heb 2 blokken waar ik op kan rijden, als de auto daarop staat staat ie precies waterpas, het wisselen van de olie is inmiddels prima gelukt, alleen het vullen was even wat lastig, slang was net te dik om door de vulopening te passen, dus heb maar even de slang van mijn pela pomp gebruikt, alleen die loopt een beetje langzaam door, maar met een beetje geduld komt dat ook wel goed.
     
  14. En hoeveel heb je erin gedaan? Ik heb gemeten hoeveel eruit kwam,dit was ongeveer 1,8 liter,daarom heb ik dit er terug in gedaan. De vulpug liep niet over bij mij.
     
  15. #15 bassochist, 5 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2017
    ook iets van 1.8 liter eruit gekregen, naar wat ik links en rechts heb gelezen krijg je m niet helemaal leeg via die arreteerstift, had ook niet echt zin om dat laatste restje eruit te zuigen, heb er met wat knoeien erbij (trechter is 1keer van de slang geschoten) 2 liter erin gedaan, en toen begon die een beetje over te lopen, heb 'm uit laten lekken, plug erin en een stukje gereden, auto weer waterpas gezet, even gewacht en weer gepeild, en toen zat ie net iets onder de onderkant van het vulgat, volgens etis moet dit, en er zou iets van 2.3 liter in de bak gaan, komt ongeveer overeen met wat ik een vrijdag al gepeild had, toen stond de auto een stuk achterover en toen zat ie er een halve cm onder, net nog een flink stuk wezen sturen, bak schakelde al niet slecht, maar toch nog een flinke verbetering, en het beetje geluid wat eruit kwam is nu ook weg, oude olie zaten ook wat metaaldeeltjes, niet vreemd na 12 jaar.


    hier een fotootje van de oude olie.
    [​IMG]
     
  16. Ik ga ook eens die 1cm onder vulplug meten (heb ik eigenlijk niet gedaan) Mss. is die 2.3 liter idd. bij een helemaal lege bak, iets wat je niet lukt met gewoon aftappen.Teveel olie is ook niet goed voor je keerringen, naar 't schijnt.Fill for life ben ik niet helemaal van overtuigd als ik zo je foto zie :)
     
  17. nee klopt, maar te weinig is al helemaal niet goed, etis zegt vullen tot onderzijde vulplug, 100 ml meer of minder zal ook niet veel uitmaken.

    heb ooit bij een dealer stage gelopen en toen werden die ib5 bakken ook gewoon bijgevult tot onderzijde vulplug staat me bij.
     
  18. Ik heb het peil toch nog eens nagekeken, met een haaks sleuteltje zit ik 1 cm onder de rand van de vulplug, en ik heb 1.8 liter gevuld.Ik laat het zo, de 2.3 liter zie ik ook in verschillende oliewijzers, maar dat klopt niet als 'servicevulling' lijkt me.

    [​IMG][/URL]
     
  19. Ik wil dit ook gaan doen. De dealer zei dat het niet hoeft en dat er geen aftapplug zit. Ik dacht, dan pomp ik er zoveel mogelijk uit en doe dezelfde hoeveelheid terug maar dan nieuw. Dan heb je ook een groot deel nieuwe olie. Maar wat doet een arreteerstift ? Is het niet link om die er uit te draaien ? Waarom staat die dan niet bekend als aftapplug ?
     

Deel Deze Pagina