1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[focus c-max 1.6 16v] versnellingsbak olie verversen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bassochist, 29 jan 2017.

  1. Wanneer het de Mondeo in je profiel afbeelding betreft heb je de Ford B6 6-versnellingsbak. In tegenstelling tot de oude IB5 5-versnellingsbak waar dit topic ooit mee is gestart heeft de B6 versnellingsbak gewoon een aftapplug om de versnellingsbakolie af te kunnen tappen.

    De Ford B6 versnellingsbak heeft een oliecapaciteit van 1,65 Liter. De olie die voor deze versnellingsbak wordt voorgeschreven is dezelfde olie die ook bij de Powershift versnellingsbakken werd toegepast. Deze olie heeft een zeer lage viscositeit (waterdun). Zeker bij het aftappen van de olie is dit iets om rekening mee te houden (wanneer je niet uitkijkt spuit de olie een meter ver).
     
  2. Bedankt voor je reactie. Ja dat weet ik. Afgelopen week heb ik die Mondeo gedaan op een brug toen ik ook de motorolie en filter deed.Daar zitten twee inbus pluggen boven elkaar. Je komt er slecht bij. Maar is gelukt met opvangbak. Vullen met een doorzichtige slang die in de plug past. Ik gebruikte één die ze ook voor aquaria gebruiken. Klein trechtertje in de slang schuiven en dan steeds beetje bij beetje vullen. Het gaat langzaam als een infuus. Wel altijd eerst de vul plug open maken. Dan weet je zeker dat je kunt hervullen als ie leeg is gelopen. Bij mij liep er niks meer uit de slang en toen zat er ruim 1.85 ltr in. Toen heb ik de slang er uit gehaald, en gepeild. Niveau is net onder de rand. Ik heb nog 0,1 ltr over .Misschien moet ik die eens met een grote spuit onder druk er bij duwen ? Als je bijvoorbeeld bij Kroon olie gaat zoeken dan krijg je de keus uit twee bakken. M66 6/1 kan twee liter olie in en de MMT6 6/1 en daar kan 1.75 ltr in. Dus denk dat ik de M66 6/1 heb. De olie heb ik origineel bij Ford gehaald.€ 28,00 per ltr. Ik had het ook met Castrol kunnen doen van € 15,00 per ltr..Als het deze specificatie maar heeft.
    Versnellingsbak olie Ford FE API GL4 WSD-M2C200-D2
    Maar ik wil het op den duur ook voor de 2e auto gaan doen. En dat is een Fiësta met IB5 bak. Dus vandaar de vraag. Ik heb graag wat voorkennis als ik ergens aan begin. Ik weet wel al dat er in de Fiesta andere bakolie moet.
    Transmissieolie 75W90 Ford WSD-M2C200-C en ook daar heb je een zeer goed alternatief voor van Castrol. Velen en de dealer zeggen dat vervangen van bakolie niet hoeft. Maar kwaad kan het zeker niet. Zijn volgens mij allemaal praatje om een auto zo onderhoudsvrij mogelijk te maken.
     
  3. De latere IB5 5-versnellingsbakken die in de Focus 3 en Fiesta MK7.5 zijn toegepast hebben in tegenstelling tot de oudere IB5 versnellingsbakken wel een aftapplug.
     
  4. Dan zal ik die arreteerstift/aftapper moeten vinden. Immers die Fiesta is van 2016. Wat is jouw mening inzake die twee bakken en olie inhoud van de 6 bakken ? Als er staat twee liter inhoud zit er dan met 1.85 ltr genoeg in onder de rand ? Of moet het over de rand lopen en dan dichtdraaien ? Voor de Fiesta dus ook ?
     
  5. Voor de Fiesta MK7.5 met IB5 5-versnellingsbak schrijft Ford het volgende voor:

    Specificatie: WSS-M2C200-D2
    Inhoud: 2.3 L

    Wanneer de auto vlak staat (waterpas) dient het niveau van de versnellingsbakolie 5 tot 10 mm lager te staan dan de vulplug.


    Voor de Mondeo MK4.5 1.6 ECOboost met MMT6 6-versnellingsbak schrijft Ford het volgende voor:

    Specificatie: WSS-M2C200-D2
    Inhoud: 1.75 L

    Wanneer de auto vlak staat (waterpas) dient het niveau van de versnellingsbakolie 0 tot 5 mm lager te staan dan de vulplug.


    Zowel voor je Mondeo als je Fiesta schrijft Ford dus dezelfde versnellingsbakolie voor welke moet voldoen aan de WSS-M2C200-D2 specificatie.
     
  6. Bedankt voor je antwoord weer. Dat van die Fiesta kom ik steeds uit op vrijgave van de fabrikant: MB 235.72, Ford WSD-M2C200-C. Van Castrol. Maar originele olie van Ford natuurlijk ook mits, dezelfde specificatie. Kan best dat er liefst 2.3 liter in moet. Wat de Mondeo betreft, ik heb dus bijna zeker de M66 bak, waarin twee liter olie kan. Anders had het er bij mij dus moeten overlopen bij bijna 1.9 liter wat ik er in heb gekregen, ja tot ongeveer iets onder de rand.
    ORIGINAL Ford Getriebeöl Schaltgetriebeöl 75W-90 1 Liter 1790199
    Art.Nr.: FO209D405E
    Hersteller: FORD
    Teilenummer: 1 790 199
    Herstellerfreigabe: Ford WSD-M2C200-C
    Mengeneinheit: Stück
    Gebindeart: Dose
    Viskositätsklasse SAE: 75W90
    https://www.auto-onderdelen24.nl/castrol/9016423
    https://www.kroon-oil.com/nl/produc...st-econetic/32475/295807/#!/component:295807/
     
  7. Bij de Mondeo MK4/MK4.5 is de M66 versnellingsbak alleen toegepast bij de 2.5 Duratec benzinemotor en de 2.2 TDCI dieselmotor. De 1.6 ECOboost is volgens Etis voorzien van de MMT6 versnellingsbak.


    Dat er in de IB5 versnellingsbak olie zou moeten worden toegepast welke voldoet aan de Ford WSD-M2C200-C specificatie is achterhaald. Ford heeft dit al geruime tijd geleden gewijzigd en schrijft voor de IB5 versnellingsbak (net als voor de meeste andere versnellingsbakken) olie voor die aan de Ford WSD-M2C200-D2 specificatie voldoet.

    Voor zover ik kan achterhalen wordt de verouderde Ford WSD-M2C200-C specificatie helemaal niet meer voorgeschreven en is deze volledig vervangen door de Ford WSD-M2C200-D2 specificatie.
     
  8. Ik zal het vragen bij Ford. Moet deze week toch terug voor een terugroepactie voor het koelsysteem. Frappant blijft natuurlijk dat ik 0.15 ltr overhield van de twee liter.Met een bak van 1.75 liter zou ik denk ik meer moeten overhouden. Wat de specificaties van de Fiesta betreft geloof ik je. Maar overal waar ik het kenteken intik krijg ik die 200C .Maakt mij niet uit welke er in gaat, als het maar de goede is. Dus ook meteen vragen aldaar. En als Ford daadwerkelijk zegt dat er in de Fiesta dezelfde olie moet als de Mondeo dan zal ik die leveranciers is even aanschrijven.
     
  9. Ik heb de vraag ook op Ford clubs op facebook voorgelegd. Want indien Ford het type olie advies veranderd heeft, betekent dit dus dat de olie af fabriek niet goed is. Dus rijden er ontzettend veel Fiesta,s met IB5 bak rond met foute olie .In principe zou Ford ze dan dus moeten terugroepen voor gratis de goede olie lijkt me. Heb je er meer over dat advies ? Links, documentatie ? Hoe kwam je het te weten ?
     
  10. Nee de oude olie is goed genoeg. Alleen voor nieuwere bakken hebben ze iets extras toegevoegd en kan bij alle handbakken gebruikt worden.
    Terugroepactie zal alleen in veiligheids redenen gedaan worden. Iets dat brand kan veroorzaken wordt dus gefixed of foutieve airbag.
    Rest is meer service bericht
    Van als een klant komt met een klacht van niet lekker schakelen dat daar in vermeld staat dat de vernieuwde olie verbetering kan zijn.

    Zelf meegemaakt, dat een gerobotiseerde bak niet in zijn achterruit schakelde.
    Olie gemeten of er genoeg in zat, dit was zo. Alleen voor het gemak nieuwe olie erin. Hierna probleem weg. Echter nergens vermelding hierover. Dezelfde olie ging erin.

    Voor handbak is 75w90 eigenlijk altijd goed. Voor de motor is specificatie wel belangrijker, ivm daar ook olie bij de inlaat kan komen en dus mee verbrand wordt. Verkeerde olie kan dan afzetten op de inlaatklep.
     
  11. Motorolie gebruik ik uitsluitend voor de 1.0 ecoboost.
    Castrol olie 5W20 4.6 ltr FORD WSS-M2C948-B
    --------------------------------------------
    Maar kortom voor de IB5 bak kun je dus deze nemen:
    Castrol SYNTRANS MULTIVEHICLE 75W90
    API GL-3/ GL-4
    Ford WSD-M2C200-C
    -------------------------------------------
    Maar deze is beter omdat die hierboven achterhaald is:
    (Deze gaat dus in de zesbakken van Ford)
    Castrol SYNTRANS FE 75W
    API GL-4
    Ford WSS-M2C200-D2
    ------------------------------------------
    Dus voor die IB5 bakken is de onderste beter gebleken terwijl alle leveranciers de 200-C nog aanbevelen ?
    Ik zeur misschien maar ik moet het wel zeker weten. Dit is geen kattepis.
    Niemand wil verkeerde olie in zijn auto.
     
  12. Als ik zo kijk zijn beide goed. Als ik zo lees is de 75w speciaal ontwikkeld om nog minder weerstand verlies te hebben in de versnellingsbak. Dus voor betere brandstofverbruik. De SYNTRANS FE is bij hogere temperaturen dus iets dunner.
     

Deel Deze Pagina