1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 2 achterlichten in fase 1 bouwen (hatchback)

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 14 jun 2011.

  1. #1 JW, 14 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Fase 2 achterlichten in Focus 2 fase 1 hatchback monteren



    Bij het inbouwen van de fase 2 achterlichten in mijn fase 1 kwam ik er achter dat het niet plug and play is. De pasvorm van de lampunits is gelijk maar de bedrading, fittingen en stekkers zijn anders en zullen dus moeten worden aangepast. Omdat de fittingen anders zijn kan je dus niet de fittingen uit je oude lampen overzetten.


    Benodigdheden

    :2 stuks fase 2 lampen (links en rechts)
    :2 stuks fase 2 kabelbomen
    :2 lampjes 12v 21w BAU15S
    :2 lampjes 12v 21/5w BAW15D rood (deze zijn zeldzaam).
    :2 doorvoerrubbers
    :2 stekkers claxon focus 1
    :2 extra fittingen remlicht/achterlicht focus 2 fase 1
    :diverse isolatiematerialen (krimpkous isolatietape e.d.)
    :soldeerbout + tin, ijzerzaag, kruisschroevendraaier


    *Omdat ik de originele bedrading intact wilde laten heb ik er voor gekozen om de draadboom die aan de fittingen zit van de fase 2 lampen aan te passen.

    *Aan de originele bedrading zitten 2 stekkers.

    1 driepolige met
    : massa/aarde
    : plus remlicht
    : plus achterlicht

    1 tweepolige met
    : massa/aarde
    : plus richtingaanwijzer


    *Aan de fase 2 kabelboom zit maar 1 stekker.

    1 vierpolige met
    : massa/aarde(wordt op 1 fitting doorgelust naar de andere).
    : plus remlicht
    : plus achterlicht
    : plus richtingaanwijzer


    *Bij de originele bekabeling hebben beide fittingen een aparte massa/aarde die ook niet met elkaar in verbinding staan (ik denk dat dit door de GEM module geregeld wordt). bij de fase 2 kabelboom is de massa/aarde doorgelust. hierdoor kreeg ik vreemde storingen in de verlichting. ik heb dus de complete fase 2 kabel met fittingen uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Hierbij is het aangegoten doorvoerrubber van de fase 2 kabelboom komen te vervallen. beide (fase 2) fittingen hebben weer een eigen massa/aarde gekregen.


    *Om de fase 2 kabelboom op de originele bekabeling aan te sluiten heb je contrastekkers nodig.


    *Voor de tweepolige stekker is dat geen probleem. Deze stekker zit bij een focus 1 op de claxon (alleen bij modellen met dubbele claxon). Ik heb deze stekkers zelf uit sloopauto's gehaald.

    *De driepolige stekker heb ik nergens kunnen vinden. Ik heb er voor gekozen om de oude fitting (remlicht/achterlicht) door te zagen en het stekkerdeel te gebruiken.


    *als je de fitting hebt doorgezaagd hou je deze twee delen over. Op het stekkerdeel kan je later de draden solderen. Het andere deel kan je weggooien.

    [​IMG]

    [​IMG]
    (op deze afbeelding zijn de draden er al weer aan gesoldeerd).


    * Bij de fase 2 kabelboom zitten de 2 fittingen aangegoten. De oranje fitting is van de richtingaanwijzer en de witte fitting van het remlicht/achterlicht.

    [​IMG]


    *Op de driepolige stekker (die van de fitting gezaagd is). staat aan de binnenzijde een tekst bij elk pootje.

    *Stekker/fitting van remlichten/achterlichten
    GRD = Ground (massa/aarde) komt aan de middelste draad van de witte fitting
    maj = Plus Remlicht komt aan de rechtse draad van de witte fitting
    min = Plus Achterlicht komt aan de linkse draad van de witte fitting

    *Op de tweepolige connector van de richtingaanwijzer staat geen tekst. De pin die naast het nokje zit waar de connector mee wordt geblokkeerd is pin 1
    Pin 1 is hierbij de plus draad van de richtingaanwijzer en pin 2 is de massa/aarde draad.

    *Fitting richtingaanwijzer
    linkse draad = ongebruikt (hier zat voorheen de massa/aarde doorgelust naar de andere fitting)
    middelste draad = massa/aarde.
    rechtse draad = Plus richtingaanwijzer

    *Voordat je nu alle draden definitief op de juiste plaats vast soldeerd moet je niet vergeten het doorvoerrubber om de kabelboom te schuiven (deze krijg je er later niet meer op kan ik je vertellen). Ik heb zelf de doorvoerrubbers gebruikt van een late fase 1 (eind 2007). Deze dichten veel beter af als de rubbers die er standaard in mijn auto zaten.

    *Als de draden allemaal vastgesoldeerd zijn zien de stekkers er zo uit.

    [​IMG]


    *Ik heb zelf overal krimpkous omheen gedaan om alle verbindingen te isoleren.
    Ook heb ik de achterzijde van de afgezaagde stekker vol gegoten met 2 componenten hars zodat alles goed vast komt te zitten (uiteraard nadat alles goed getest was). Als laatste heb ik de kabelboom ingetaped met zwarte isolatie tape.

    *als alles klaar is ziet de kabelboom er zo uit.

    [​IMG]


    *Ik heb er voor gekozen om de stekkers achter het doorvoerrubber te plaatsen. Als je nu een achterlicht verwijderd ziet de bedrading er zo origineel mogelijk uit.

    *Je maakt 2 van deze kabelbomen (voor elke lamp 1). Als je alle benodigde onderdelen van de sloop haalt kan je de kabelbomen vooraf al maken.
    Alles bij elkaar denk ik dat ik met de kabelbomen (en alles uitzoeken) ongeveer 5 uur bezig ben geweest.

    Met de lampen gemonteerd ziet het er dan zo uit.

    [​IMG]
     
  2. Duidelijke handleiding, zal me wel nog eens van pas komen in de toekomst. ;)
     
  3. Je kan handeltje opzetten in kabelbomen :D

    Wel mooi gedaan!
     
  4. Jammer genoeg zijn de fase 2 kabelbomen met fittingen op de sloop nog vrij zeldzaam. De meeste slopers halen ze er met lampen en al uit. Ik heb inmiddels al meerdere verzoeken gehad om deze kabelbomen te maken. Ik wil binnenkort nog even kijken of er in andere ford modellen fittingen zitten die in deze lampen passen. Als dat het geval is wordt het al wat gemakkelijker om passende kabels te maken.
     
  5. Best wel interesse ook in twee kabelbomen dan :)

    Geen haast hoor!
     
  6. #6 roadronner, 1 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2011
    Even een vraagje:

    in een opwelling heb ik gisteren op de sloop een setje fase-2 achterlichten voor de wagon meegenomen. Weet iemand wat je precies moet doen om deze lichten ook goed om te bouwen? Ik heb alleen de lichtunits, dus geen kabelboom en dergelijke. Ik heb al gezocht hier maar ik zag vooral dingen voorbij komen voor de hatchback, maar ik kon nergens iets over het ombouwen van fase 2 wagon-achterlichten vinden zodat ze in een fase 1 passen.

    *edit: ik weet niet of het verschil uitmaakt, maar het gaat hier om de normale fase 2 achterlichten, dus NIET de led-variant.
     
  7. Als ik het me goed herinner is de stekker bij de wagon wel gelijk gebleven. Als dat zo is heb je alleen de lampunits nodig met de bijbehorende fittinghouders en hoef je aan de bedrading niets te veranderen.
     
  8. Mogelijkheid om nog zo'n kabelboom te maken?
     
  9. Als ik de benodigde donor onderdelen te pakken kan krijgen is dit geen probleem. Ik zal het in ieder geval even in de gaten houden voor je.
     
  10. Bedankt hoor!
     
  11. Omschrijving is duidelijk, maar in mijn beleving wel omslachtig.
    Waarom niet gewoon de fittingen omsolderen? Dus ouwe eraf, meten en dan solderen. Wanneer je weer terug wil naar origineel, soldeer je de stekkers weer om.
     
  12. #12 Kludrex, 21 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2014
    Ik ben me hierover aan het inlezen en een paar dingen zijn mij nog niet duidelijk. Ik heb zowel lampen als kabelbomen nooit in de hand gehad, dus voor de duidelijkheid heb ik voor mezelf een tekening gemaakt. Zie hieronder. Als ik het goed begrijp, ziet het er versimpeld zo uit.

    [​IMG]

    De aansluitingen richting auto zijn verschillend, da's duidelijk. Maar, zijn de aansluitingen aan de lampkant zo verschillend? Het liefst hou ik graag de mogelijkheid open om de originele lichten weer terug te kunnen plaatsen, dus het liefst heb ik een compleet nieuwe kabelboom.

    Ik zie hier voor mij twee opties:
    1. zoals in dit topic beschreven: Fase 2 kabelboom kopen en autokant (en lampkant?) van de kabelboom aanpassen. Volgens mij heb je dan wel stekker1 van je originele kabelboom verziekt als je deze weer wilt gebruiken bij de oude lichten.

    2 Als de lampfittingen zo anders zijn dan de fittingen van een fase2, fittingen oversolderen naar mijn fase1 kabelboom. Op deze manier kan ik dan weer niet zo makkelijk terug naar de originele kabelboom. Maar de fittingen moeten dan alleen weer teruggesoldeerd worden. Dit is denk ik wat Marco hierboven bedoelt. Kan dit overzetten van de fittingen overigens niet makkelijk met een kliksysteem ofzo? Dat zal bij een achterlicht wel niet zo goede verbinding zijn ivm corrosie etc.

    Deze handleiding is voor fase2 achterlichten. In mijn geval zijn het RS led achterlichten. Als daar verschil in zit, dan hoor ik dat graag.
     
  13. Bij de LED achterlichten is het inderdaad iets anders als bij de normale fase 2 achterlichten. De kabelbomen zijn zowieso anders.


    Wanneer je de bedrading in de auto origineel wil houden kan je het beste de kabelbomen die bij de LED achterlichten horen aanpassen zodat deze op de kabelboom van de auto passen. Je kan dan altijd eenvoudig terug naar origineel.

    Hou er wel rekening mee dat de kabelbomen die bij de fase 2 achterlichten (zowel normale als LED) vrij duur zijn. Enige tijd geleden kostten deze zo'n €60,- per stuk bij de dealer. Wanneer je deze kabelbomen aanpast voor een fase 1 zijn ze niet meer geschikt voor een fase 2.
     
  14. Ok, maar klopt het ook dat je stekker 1 dan als donor hebt gebruikt voor de nieuwe kabelboom, en daarmee je oude kabelboom onbruikbaar hebt gemaakt?
     
  15. Ik heb de kabelboom in de auto volledig origineel gelaten.


    Bij de fase 1 achterlichten zitten de kabelbomen in de auto en worden rechtstreeks aangesloten op de fittingen die in de achterlichten zijn gedraaid.

    Bij de fase 2 achterlichten zijn de fittingen en kabelbomen 1 geheel. Deze zitten vervolgens op een connector in de auto aangesloten.


    Ik had een extra set fase 1 fittingen waar ik het connectordeel van af heb gezaagd. Deze connectordelen heb ik vervolgens op de fase 2 kabelboom gesoldeerd. Na aanpassing passen de fase 2 kabelbomen dus rechtstreeks op de originele fase 1 bedrading.
     
  16. En die extra set fase1 fittingen kun je gewoon los kopen? Dit is dus stekker1 in mijn plaatje. Is dat niet gewoon onderdeel van de kabelboom?
     
  17. Vraagje: de originele fase2 led kabelboom (Finis 1520746) op het bovenste plaatje heeft een fitting voor het ledgedeelte (rode pijl). De lichten die ik op het oog heb, hebben daar echter een blauw stekkertje. Achteraf gemonteerd, lijkt me.

    Is dit makkelijk op te lossen? Hoe zit het dan verder met de afdichting, want ik zie nou een los daraadje uit een gat komen. Iemand een idee?

    Onderste twee foto's zijn geleend van Dimelot.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Blauwe stekker zit achter dat mooie zwarte rubbertje ,dus niks achteraf verbouwd.
    Advies is om de blauwe stekker af te knippen en aan je bekabeling van de auto te solderen .
     
  19. Dus een nieuwe fase2 Led kabelboom kan ik zo, 1 op 1, inclusief blauw stekkertje, op deze lamp aangesloten worden? Als dat zo is, dan is het geen probleem. Het leek of iemand daar zelf een stekkertje had gemaakt. Het plan is dan, om alleen nog de twee fase 1 stekkers die aan de auto geklikt worden om te solderen. En dit dan per kabelboom. Klopt dit?
     
  20. #20 Kludrex, 23 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2014
    dus zo:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina