1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 alternatieven?

Discussie in 'Prullenbak' gestart door GerardvV, 19 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dat is wel een verrassende reactie. Ik ging er vanuit dat de 1.6 meer 'reserves' zou hebben en dat een 1.0 misschien wel erg klein is voor dit formaat auto.
    En wat bedoel je precies met hoger in de toeren? Je kunt deze toch beiden vroeg overschakelen dankzij het grotere koppel?
    Beste is waarschijnlijk om met beiden een proefrit te gaan maken, ben benieuwd.

    Overigens de huidige Focus is zelfs een 2.1, en dan de benzine 1.6. En die móet je wel op toeren houden, wat ie trouwens prima doet, maar mede daarom kijk ik naar de Ecoboost-motoren...
     
  2. Ik heb zelf een 125 PK 1.0 ECOboost en rij ook regelmatig met de 1.6 ECOboost van mijn ouders.

    Met beide motoren is niets mis maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan de 125 PK 1.0 ECOboost. Deze voelt wat levendiger aan als de 150 PK 1.6 ECOboost. Nadat ik deze heb voorzien van de originele 182 PK software is dit weliswaar iets verbeterd maar nog lang niet zo levendig als de 1.0 ECOboost. Wanneer ik rechtstreeks vanuit mijn eigen auto in die van mijn ouders stap mis ik duidelijk het levendige karakter van de 1.0 ECOboost.


    Vergeleken met de oude atmosferische 1.6 Duratec uit de Focus 2 is de 1.0 ECOboost een behoorlijke stap voorwaarts. Deze motoren zijn wat karakter betreft heel verschillend en eigenlijk totoaal niet te vergelijken. De 125 PK 1.0 ECOboost heeft mede dankzij het relatief hoge koppel dat vanaf 1400 RPM beschikbaar is weinig moeite met de Focus 3. Zelf ben ik absoluut niet van "het nieuwe rijden" en schakel dus ook niet vroeg over. Mijn ervaring is dat de 1.0 ECOboost in een lagere versnelling met een hoger toerental zelfs zuiniger is als in een hogere versnelling bij een lager toerental. Ik ben van mening dat zowel de 1.0 ECOboost als de 1.6 ECOboost het best tot hun recht komen wanneer je niet vroeg overschakelt.
     
  3. Ik heb het niet perse over reserves, maar de 1.6 zit gewoon nul beleving in.
    De 150pk voelt vanaf 4500rpm gewoon doods aan. De motor voelt alsof ie door een rietje ademt. De 182pk trekt wat makkelijker door, wat zeker met een aanhangwagen of caravan in de bergen wel aan te raden. Het "nwe" rijden is ook voor de moderne motor niet fijn. Laag in toeren en dan veel kracht vragen blijft gewoon slecht voor het spul. Verder sluit ik me aan bij JW.
     
  4. Ik heb afgelopen zomer met de F2 1.6 (100 pk) en met de bagagewagen twee bergpassen genomen en op de terugweg de Brenner, en eigenlijk lukte dat best prima. Dat zal met beide Ecoboost-motoren alleen maar beter worden toch?

    Zo ja dan is een 1.0 met 125 pk dus ook toereikend en heeft dan de voorkeur, waarbij het wel raadzaam is de motor voldoende toeren te laten maken. Klopt?
     
  5. #25 zeeuwse wagon, 17 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2016
    Wij zijn afgelopen zomervakantie ook met onze F2 1.6 op vakantie geweest met de caravan van (max) 1200kg er achter. Dit ging probleemloos, heerlijke motor die over het hele toerengebied goed trekt. Geen topprestaties maar ach voor die paar weken caravannen per jaar, de rest van het jaar rij ik dan ook zonder caravan..
    nu alweer ruim 2.5 ton op de teller, en geen noemenswaardig olieverbruik, ik vind de Duratec een topmotor.
     
  6. [MENTION=767]gerard[/MENTION]v; uiteraard zal het met de Ecoboost makkeijker gaan, immers meer koppel en vermogen. Juist in de bergen wil je toeren kunnen maken, iets wat de Duratec prima kan.
     
  7. Ik ben zeker tevreden over de 1.6 Duratec, ben zelf ook met aanhanger etc. de bergen in geweest, geen enkel probleem. Maar ben minder tevreden over de isolatie gecombineerd met het toerental op lange afstanden.

    Ben inmiddels lekker aan het shoppen :) en er is ook veel aanbod. Heb zowel 1.0 als 1.6 exemplaren op de shortlist staan en ga komend weekend proefritten maken.

    Maar toch nog een paar vragen schieten me te binnen:
    - Zit er bij de Ecoboost-motoren eigenlijk een bimassa vliegwiel in?
    - Is het verschil tussen de standaard 16 inch met 55 banden en de 17 inch met 50 banden net zo voelbaar als bij de Focus 2? Ik heb gelezen dat mensen met een 2.0 RE soms terug stapten naar 16 inch om die reden.
     
  8. Ja ze hebben dual massa vliegwiel
    Ik rij met 235/40-18 en vind comfort top. Heb nog niet met 16" eronder gereden
     
  9. OK thnx. Ook een reden om niet teveel 'het nieuwe rijden' toe te passen, ik heb begrepen dat die vliegwielen dat niet fijn vinden. Als ik zoek op 'vliegwiel kom ik zo snel geen problemen tegen, kan dat kloppen? Bij andere auto's kunnen ze soms snel stuk gaan en is vervanging kostbaar...
     
  10. Ik had na chippen wel last, daarom rij ik nu met de 182pk software. Vervangen bij een lokale garage zou mij 1050€ kosten (koppeling/vliegwiel en hydraulisch lager)
     
  11. De 1.0 125 PK en de 1.6 EB hebben een dubbel massa vliegwiel. Nog niet stuk gezien. Ook niet bij een oude baas die al 2 koppelingen eruit heeft gereden (S-Max 1.6 EB) [emoji1]
     
  12. Die rijdt met zoveel slippende koppeling dat de koppeling als vliegwiel dient. ;).
     
  13. Klopt, het schokkende is nog wel dat dit alles voor de 20.000 beurt was. Na veel aandringen heeft meneer nu een automaat haha.
     
  14. Goeie klant voor jullie dus.;).
     
  15. Nou dat ging lekker snel! We hebben vanavond een 1.0 en 1.6 gereden en het is de 1.0 geworden. Ik vind het verschil in isolatie, comfort, motorgeluid etc. echt een sprong vooruit, nauwelijks te vergelijken en precies wat ik zocht. Nou nog aftellen tot ik hem heb!
    Ik vond alleen het wegrijden in zijn 1 en soepel schakelen en koppelen bij de 1.6 makkelijker gaan, deels omdat je die beter hoort. Maar dat zal een kwestie van tijd en wennen zijn denk ik.
     
  16. Mijn 1.6 is denk ik een stukje stiller :P
     
  17. Met die sprong vooruit qua isolatie en zo bedoel ik natuurlijk ten opzichte van de Focus 2 hè. Maar van de ecoboost Focus 3 hadden wij toch het idee dat de 1.0 (exemplaar met 130.000 km) nóg stiller was dan die 1.6 (exemplaar met 56.000 km). Je hebt vooral totaal niet in de gaten hoeveel toeren hij maakt. Maar elke auto klinkt ook weer anders natuurlijk.
     
  18. Mijn ervaring is ook dat de 1.0 ECOboost stiller is als de 1.6 ECOboost.
     
  19. Rij eens met mijn 1.6 zou ik zeggen
     
  20. Persoonlijk ben ik juist een liefhebber van een beetje mooi motorgeluid. De 1.0 ECOboost was dan ook iets te stil naar mijn zin. Na het luchtfilter uit de K&N 57S-4000 Kit (K&N E-9289) te hebben geplaatst zonder de dop is het geluid al iets voller geworden.

    Desondanks had ik het totaal niet erg gevonden als Ford ook de 1.0 ECOboost had voorzien van een sound symposer.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina