1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 alternatieven?

Discussie in 'Prullenbak' gestart door GerardvV, 19 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beste mensen,

    Een vraag die ik hier niet kon vinden en misschien ook niet gewaardeerd wordt, maar ik probeer het toch... Sinds november heb ik een Focus II 1.6 Futura Bsns uit 2007 met nu 180.000 km. Ik kwam uit een C5-II diesel (zesbak) maar reed veel minder km dus die werd me te duur. De Focus bevalt in veel opzichten goed: licht, het geroemde stuurgedrag, de wegligging, stoelen, alles voelt goed en degelijk aan etc. Maar... ik mis het comfort en dan vooral op de snelweg, ik zie zelfs tegen de vakantierit op. Ik vind hem erg hobbelen, met veel motorgeluid en helaas ook nog een matige audio-installatie. Ik weet dat ik appels met peren vergelijk en het moest ook goedkoper. Maar heeft iemand ervaring of er veel verschil is tussen deze Focus en bijv. een Volvo V50 of een Mondeo? Ik lees ook op die Fora soms het gemis van een zesbak... Of doorsparen voor een Focus 3 Ecoboost? Maar zijn die ook comfortabeler geveerd?
     
  2. Ik heb nu een half jaar een Focus 3, 1.6 ecoboost met 6 bak. In tegenstelling tot mijn Focus 2.1 RE (die ik al heerlijk vond) vind ik dit een perfecte bak. Ook langere snelwegritten zijn heerlijk om te doen, ik herken het missen van comfort dus niet.

    Advies, ga eens proefrijden in een 1.6 ecoboost. Audio is er in low en highend, zit dus verschil in.
     
  3. Wanneer je het Franse comfort gewend bent (en Citroen is hier wel een extreem voorbeeld van) en hier veel waarde aan hecht zal je het veergedrag van de Focus 3 vrijwel zeker ook niet kunnen waarderen.

    De Focus 3 is wat onderstel betreft vergelijkbaar met de Focus 2 en zal dus niet stukken comfortabeler zijn als je huidige Focus 2.
     
  4. Heb vanmiddag even naar een V50 gekeken (nog niet gereden) maar begreep dat die ook hetzelfde onderstel heeft. Wat misschien ook niet helpt is dat ik een Wagon heb die meestal achterin leeg is.
    De C5 is trouwens vergeleken met oudere citroenen nog best stug, en ik heb eens een Subaru Legacy geprobeerd maar die vond ik notabene achter teveel (na)deinen. Het hoeft niet typisch Frans te worden hoor. Maar misschien zijn hier leden die ook ervaring hebben met de Mondeo en ik zou graag weten of de langere wielbasis en betere isolatie veel verschil maken...
     
  5. #5 JW, 19 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2016
    De Volvo V50 is technisch nauw verwant aan de focus 2. Dit wil echter nog niet zeggen dat de karakteristiek van het onderstel ook gelijk is. Om hier achter te komen zou je het gewoon moeten proberen tijdens een proefrit.


    Om een indruk van de Focus 3 te krijgen zou ik je aanraden om hier ook eens mee te gaan rijden. De Focus 3 heeft t.o.v. de Focus 2 veel betere geluidsisolatie en is dus wat rijgeluiden betreft stukken stiller als de Focus 2.
     
  6. De Mondeo is wel wat comfortabeler, maar zeker nog geen vergelijking me de C5.
    De Focus 3 vind ik qua stuiterigheid niet veel anders dan de Focus 2.
     
  7. #7 kolere, 19 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2016
    Je zou de focus 3 kunnen testrijden. Is erg stil en is ook wat comfortabeler wat betreft het onderstel (blijft wel een focus). De 1.6 die je nu hebt maakt vreselijk veel toeren op de snelweg, was 1 van de redenen waarom ik die motor absoluut niet wilde.

    Mondeo is denk ik niet comfortabeler, als je het over de vorige generatie hebt. De s-max van mijn ouders heeft hetzelfde onderstel en is behoorlijk stug geveerd. De nieuwe mondeo schijnt wel een veel comfortabel onderstel te hebben.
     
  8. Ja, dat toerental boven de 100 is zeker een belangrijk punt. Maar ik las ergens dat de 1.8 en 2.0 toch ook toerenmotoren zijn en heb toen (tegen mijn natuur in) impulsief maar ineens die 1.6 gekocht. Maar als de overbrengsverhoudingen anders zijn scheelt dat natuurlijk toch.
    Nou zag ik ergens een Focus 2.2 met 2.0 motor, dat zou dan al kunnen schelen. Zijn ze verder vergelijkbaar (isolatie, fijne stoelen etc.) of is de 2.2 nog op andere punten verbeterd t.o.v. de 2.1?
     
  9. Dat lijkt mij een onverstandige keuze, deze auto's lijken erg op elkaar qua isolatie etc en de motor draait maar iets minder toeren. Enige optie die aan jouw wensen zou kunnen voldoen is een Focus III 2011 en nieuwer, met een turbomotor. Of een Mondeo van de huidige generatie (als dat binnen je budget ligt).
     
  10. tja een focus is nu eenmaal lekker stug. je zou de Peugeot 308 kunnen proberen iets meer op de franse toer
     
  11. Stugge vering Focus 3 (Titanium) bwj.:2011

    Hallo,
    een goede kennis van mij heeft de Ford Focus 1.6 Tdci 115pk van 2001..(Titanium-versie met sportief "te hard/stug onderstel)
    Hij is aan 't denken om misschien "zachtere schokdempers" te plaatsen..misschien van een Ghia of Trend?Kan dit? Heeft iemand hier ervaring mee aub?want..klappen op "oneffen wegen met bulten en putten" (en dat zijn ze tegenwoordig bijna allemaal hier in Belgie) krijg je genadeloos hard door onder je zitvlak.. :/ ...
    Is zeer stresserend en vermoeiend..!
    Iemand hier een oplossing voor?Veren en dempers vervangen of is enkel andere dempers voldoende?
    Geen andere wagen want dat is hij niet van plan..is verder zéér tevreden over de Focus..
    Mvg Pat.
     
  12. 2011 denk ik dan ? Focus 3.

    Welke maat wielen ?
     
  13. De Titanium uitvoering is niet standaard voorzien van de sportieve wielophanging. Een Titanium kan dus zowel voorzien zijn van de standaard wielophanging of de optionele sportieve wielophanging.

    Wanneer de auto is voorzien van de standaard wielophanging heeft het weinig zin om andere veren/dempers te plaatsen.

    Wanneer de auto is voorzien van de sportieve wielophanging zou er gekozen kunnen worden om de veren/dempers te vervangen door exemplaren van de standaard wielophanging. Verwacht hiervan echter geen grote verschillen. De ietwat stugge veerkarakteristiek is nu eenmaal een producteigenschap van de Focus. Hier ga je niet zomaar iets aan veranderen zonder de rest van de wegligging te beïnvloeden.

    Daarnaast is de stugheid van het onderstel ook sterk afhankelijk van de velg/bandenmaat, merk/type band en de bandenspanning. Hiermee zou nog weleens meer winst te behalen kunnen zijn als met het vervangen van de veren/dempers.
     
  14. Zonder verdere info, zoals JW terecht opmerkt, over het merk banden, maat velgen en de druk in de banden kun je er weinig zinnigs over melden.

    Rijdt ie bijvoorbeeld met 18", platte sportieve bandjes en 3 bar of juist niet.
    Ik zou persoonlijk niet zomaar aan het onderstel gaan rommelen, voor je het weet heb je een dweil van een auto.
     
  15. Klopt, in de zomer rij ik op 18 inch en dan is het een behoorlijk straffe bak. Je krijgt alles behoorlijk door in het onderstel.

    In de winter rij ik op 16 inch en dan ben ik iedere keer weer verbaasd over hoe lekker dat rijdt onder normaal gebruik. Drempels, kuilen en spoorvorming heb je veel minder last van. Het is gewoon beter in balans.


    Maar ja 18 inch staat zo mooi :kwijl:
     
  16. Mondeo is wel een stuk soepeler en stiller. Al mis ik soms het stevige van een Focus.
     
  17. Tja mensen ik heb de kat uit de boom gekeken en ben ermee op vakantie geweest. Is echt in veel opzichten goed bevallen (probleemloos, ruimte viel mee, verbruik is keurig, motor trekt het prima en fijne auto voor bergpassen). Maar niet qua heen- en terugreis zoals ik al vreesde.
    Vandaag proefgereden in een mondeo en die is wel stiller en comfortabeler maar we worden er niet enthousiast van. Later in de showroom in de Focus 3 gezeten en dat spreekt ons veel meer aan. En dan vooral de turbo's (Ecoboost) vanwege koppel en 6 versnellingen.
    Maar zijn die net zo betrouwbaar en welke kilometerstanden halen die? Ik lees enge dingen over koelslangen en -tankjes, turbomembramen etc.
    De hoogste km-stand die ik op Marktplaats zie is 175000 voor een 1.6...
     
  18. Ik heb al meerdere Ecoboost motoren zowel 1.0 als 1.6 gezien welke meer als 2 ton gelopen hebben. Ik heb inderdaad ook meerdere defecten gezien, maar er zijn er ook gewoon heel veel van. Dus ik denk, zeker als je de bekende puntjes controleert, dat je gewoon goed zit.

    Zeker als je het vergelijkt met de blokken van de concurrentie, zoals de T(F)SI motoren van VAG, of de THP van Franse bodem is een Ecoboost zo gek nog niet [emoji1]
     
  19. Ben inmiddels lekker Focus 3 aan het shoppen :) Nog enkele vragen:

    1) Wat betreft de bekende punten: als een motor te warm is geweest maar niet vastgelopen, is dat dan op één of andere manier te controleren? Of kan dat geen kwaad? Ik kan nu wel de slang en het reservoir nazien maar niet of het op tijd is vervangen.
    2) Zijn er nog argumenten om voorkeur te hebben voor een 1.0 met 125 pk of een 1.6 met 150 pk (naast de fun natuurlijk want pk's zijn altijd fijn)? Ik bedoel: als ik voor dezelfde prijs een jongere 1.0 zie met minder kms dan een 1.6, neig ik naar de nieuwere auto. Ik wil overigens wel een trekhaak, maar trek hooguit een bagagewagen.
    3) En zou het gunstiger zijn om de Focus 2 zelf te verkopen dan in te ruilen, en misschien heeft iemand op het forum wel interesse?

    Alle tips zijn welkom!
     
  20. De 1.0 met 125pk is een heel fijn motortje. Kleine tune erop en dan 140pk dan is ie precies zoals ie moet zijn. Kijk wel naar het maximale trekgewicht. Dat is bar weinig.

    De 1.6 Ecoboost, ik ben er geen fan van, de 150pk versie voelt hoger in toeren geknepen aan. De 182pk trekt wat makkelijker door, al ben ik er ook dan geen fan van. Ondanks het mindere vermogen voelt de 1.0 levendiger aan. Overigens is de 150pk eenvoudig naar 182pk te zetten met de originele software van Ford. O.a. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] kan dit voor je doen. Wel mag je met de 1.6 Ecoboost een volwassen aanhangwagen trekken. Of je dat moet doen is aan jou.

    Tja je Focus II.II 1.6tdci; verwacht niet dat je de hoofdprijs ervoor krijgt.
    Zeker niet met 180.000km.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina