1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.6i !6V (2008) trillen bij accelereren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door m123maurice, 18 dec 2011.

  1. Hallo Ford vrienden,

    ben zo vrij geweest om me aan te melden bij het forum om een technische vraag wellicht opgelost te krijgen. Ben dan wel niet in het bezit van een Focus maar maak wel gebruik van het onderstel en de motor uit deze auto. Ben in het bezit van een Volvo V50 1.6i benzine (bouwjaar 2008). Het valt me op dat de auto vaak trilt bij accelereren en dan vooral in de 2 en 3e versnelling. Echt een shake door de hele auto. Wanneer ik dan feller gas geef verdwijnt het weer (lees hoger in toeren doortrek) en als ik de koppeling intrap is het ook meteen weg. Vreemd is dat hij het soms helemaal niet doet en soms heel erg...???
    Weet iemand van jullie hier iets van of herkennen jullie dit ??
    Waar moet ik zoeken. Ik lees berichten over de bobine maar ook over aandrijfassen. Hoor verder niets afwijkends en voel ook niks knokken of tikken. Het lijkt uit de motor te komen.....?
    Ik hoop, ondanks het bezit van een Volvo, toch wellicht een antwoord te krijgen ...Alvast bedankt !

    groet M.:(
     
  2. Je geeft zelf al aardig wat mogenlijkheden, kan ook nog in de koppeling.vliegwiel
    zitten.
    Maar het zou zomaar ook iets heel simpels kunnen zijn als een kromme schijf
    ofzo;)
    Zo word het gokken, een beetje goede garage moet toch wel de juiste
    diagnose kunnen stelen, en anders een stappenplan opzetten om bepaalde
    onderdelen te gaan uitsluiten....
     
  3. Dank voor je antwoord.
    Ik was van mening dat er misschien mensen zijn die dit herkennen....
    Heb al nieuwe originele bougies erin gezet echter totaal geen verbetering.
    Wanneer het een aandrijfas zou zijn dan moet de auto het toch altijd doen ??
    Lees ook veel over bobines....wat zijn dan de exacte verschijnselen ?? Motor loopt verder soepel.....

    Groet en alvast bedankt voor jullie moeite.
     
  4. Wat is de kilometerstand? Misschien dat er dan mensen zijn die weten wat je dan kunt verwachten.
    Schijven zou je ook moeten voelen als je de koppeling hebt ingetrapt.
     
  5. Hallo,

    de kilometerstand is 52000 km. Bouwjaar is oktober 2008.

    Groet,
    Maurice
     
  6. Hallo Mensen,

    heb vanmorgen eens de bougiekabels goed schoon gemaakt tevens de aansluitingen van de bobine met kontaktspray, daarna goed drooggemaakt (met lucht). Tevens gasklaphuis schoongemaakt (zat veel zwarte aanslag in). Auto rijdt een stuk beter.....trillen is een stuk minder maar nog niet helemaal weg.....zou het dan toch de bobine zijn ????
     
  7. Hallo Mensen,

    vanmorgen weer schudden tijdens accelereren......heb eens met een Ohm-meter de bougiekabels doorgemeten.......de langste geeft 6,3 kOhm, die 2e 6,0 kOhm de derde geeft 5,9 kOhm en de vierde geeft 3,0 kOhm (dit is wel de kortste kabel...). Echter op 10 cm een verdubbeling van de weerstand ?? Wie weet hier iets van ??

    Groet en alvast bedankt voor eventuele reacties........
     
  8. Hoeveel korter is de kabel tov de 2de kortste? Als het verschil evenveel is als tussen de 2 langste dan klopt het niet.
     
  9. Kabel is ongeveer even kort dan het verschil tussen die andere twee......waarom die nu ineens de helft van de weerstandswaarde van die andere twee is weet ik ook niet ?
    Wellicht alleen die kabel vervangen en dan maar weer proberen ??

    Groet Maurice
     
  10. Wat ik je wil adviseren, is even langs een garage/dealer rijden.
    een ervaren monteur voelt na 500m rijden of dit een bobine of een aandrijfas is..
    Dat is namelijk een heel verschil als je ermee rijdt..
     
  11. Gijsbert, zit jij te denken aan verkeerde lengtes van de bougiekabels?
    Ik last een poosje geleden van (ik dacht) McGyver dat hij de verkeerde lengte kabels had en daardoor de motor ook niet lekker liep. Liggen de kabels er netjes in?
     
  12. Of dat of een kabel die z'n beste tijd heeft gehad.
    Maar ik geef Anton wel gelijk, even langs een garage rijden dan merken ze het zo.
    Zag net nog een overzichtje van Magnecor kabels (lagere weerstand dan orgineel ford) KV85: HT1 = 2.39K | HT2 = 1.99K | HT3 = 1.27K | HT4 = 0.99K
    Maar die range lijkt mooier te lopen dan die hier net gepost werd.

    http://zsoc.com/showthread.php?t=239726
     
  13. Hee dank voor jullie antwoord mannen....
    Zal vanmiddag even langs de lokale ford dealer rijden.....
    Hou jullie op de hoogte !

    Groet Maurice.
     
  14. Net terug van Ford......zij zeggen dat het een aandrijfas is.....maar te weinig schudden of trillen om te vervangen volgens hun......gewoon doorrijden tot erger wordt.....

    Groet Maurice.
     
  15. Volgens mij is dat wel hoogst uitzonderlijk voor een 1.6 met zo weinig kilometers! Ik zou daar toch wel van balen bij zo'n nieuwe auto. Ik begrijp alleen niet dat die het soms doet, hij zou het dan altijd moeten doen, bij optrekken in ze 2 en 3.
     
  16. Ja dat vind ik ook balen.....nooit gedacht bij zo'n jonge auto en bij 51.500 km.....ga morgen denk ik nog eens langs bij Volvo kijken wat die te zeggen hebben.
    Kan me bijna niet voorstellen dat een het een aandrijfas is.....

    Groet.
     
  17. Net terug van Volvo. Monteur heeft een proefrit gemaakt. Volgens hem toch iets met de motor......nieuwste software erop proberen te zetten echter stond er al op ! Geen storingscodes.....heeft alleen het gasklephuis schoon gemaakt. Moest 48,55 euro betalen pfffff. Eigenlijk voor niets dus.......
    Ik vind toch nog steeds die 4e bougiekabel verdacht echter dan zou die ook een storing moeten geven.......
    Volvo monteur zei: lopen laten tot het erger wordt........
     
  18. Als er 1 bougiekabel slecht begint te worden Wil dit niet zeggen dat er een storingslampje gaat branden of een foutcode wordt opgeslagen. Bij mijn 1.6 stond als gevolg van lekkage van de ruitensproeiers een laag water tussen de bougies waardoor de motor af en toe op 2 of 3 cilinders liep. Bij mij is nooit een storingslampje gaan branden en er was ook geen foutcode opgeslagen.
     
  19. Ja zou dus toch kunnen.....misschien na die dagen toch maar een setje nieuwe kabels erop of weet misschien iemand of de kabels ook los te krijgen zijn. Dan koop ik alleen die vierde kabel.......Heb al meer dan 100 euri uitgegeven en lost nog nix op........
    Maar goed het is ook niet zo ernstig dat de auto heel slecht loopt, voel alleen soms die trilling.....wel irritant....
    Fijne kerstdagen alvast voor alle forum leden en fijn dat jullie toch reageren ondanks een Volvo....met een Ford motor......
     
  20. Bij ford zijn de bougiekabels los te krijgen. Hieronder de Finis nummers en prijzen.

    Cilinder 1 Finis 1502367 €14,15 (de langste kabel)
    Cilinder 2 Finis 1502365 €14,04
    Cilinder 3 Finis 1502366 €13,13
    Cilinder 4 Finis 1502368 €12,94 (de kortste kabel)
    Bobine 1.4 en 1.6 Finis 1459278 €119,55


    Gezien de afwijkende weerstand van de bougiekabel van cilinder 4 zou ik deze zowieso vervangen. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten.
     

Deel Deze Pagina