Daarover zijn de meningen sterk verdeeld. Ik weet zeker dat Ford bij een vermoeden van tuning dit wel degelijk kan achterhalen. Dat dit in praktijk niet vaak gebeurd is een ander verhaal. Ford NL zal nooit garantie geven op een auto waarvan men weet dat deze is getuned ook al laat de Ford dealer de tuning uitvoeren. De garantstelling moet dan bij de dealer vandaan komen. Met het een garantie aanvraag bij Ford NL neemt de dealer een risico zeker als men op de hoogte is van het feit dat de auto getuned is. Je mag blij zijn met deze dealer Dat ligt er aan, hoeveel Nm geeft de tuning? De 150 PK is een 182 PK voorzien van andere software. Met de ST modellen doel je waarschijnlijk op de Fiesta ST. Begrijp me niet verkeerd ik heb niets tegen tuning en heb er een wel een beetje ervaring mee, goed en minder goed, zal ik maar zeggen Maar Ford NL is er zeer zeker geen voorstander van en ik zou het zonde vinden als mensen denken dat Ford alles zomaar onder garantie repareert.
Als ik mijn OBD aan zet zie ik gewoon mijn ecu file in beeld, en deze komt niet overeen met wat er in hoort te zitten. Dus dat is altijd te zien als je met een ander file rondrijd. Het is alleen de vraag of ze er op letten! En als je heel goed op internet gaat spitten kun je zelfs achterhalen wie dat file gemaakt heeft. Hier een linkje naar een site waar je bekant elk tunning file kunt terug vinden incl. fabrikant https://evc.de/en/product/ols/resel...teller=Ford&resellername=&projekttyp=&search= P.S gemiddeld kost een file +- € 75,- Daarom bied jan en alleman het ook aan voor € 300,- tot € 500,-
Ik heb een Duitse import mk3.2 op het oog uit eind 2014 met een 1.5 ecoboost, handbak, 89000 km gelopen. We willen volgend jaar misschien met een caravan op vakantie, verder overwegend korte ritjes (meeste 7 km ongeveer, af en toe iets meer), en 1 a 2x per jaar naar Polen (zonder caravan, hooguit dakkoffer).. Zou dat een risico zijn om te doen? Tank nu standaard al euro 98 met de MK2.1 1.6 16v, dus dat blijven we gewoon doen.. Edit: geen tuning van plan
Wat is de staat van onderhoud? Beurten bij de dealer? Het lijkt mij belangrijk dat de juiste olie is gebruikt het verversen.
Volgens mij altijd dealer onderhouden.. alle papieren lijken erbij te zijn.. ik ga er dan mee naar universele garage, die wel de juiste olie gebruikt..
ik denk dat je goedkoper uit bent met 2x per jaar een auto huren om naar Polen te rijden en 1x misschien een camper huren en voor die ritjes van 7 km een goede elektrische fiets aanschaffen.
En dan zonder auto te doen.. ja handig.. Ik twijfel nu of ik dit serieus ga nemen.. De vraag was niet: heb ik een auto nodig.. De vraag was: loop ik met het beoogde gebruik een risico..
Die korte ritjes moet je echt niet doen met een auto als deze. Wij hebben ook gemerkt dat hij het echt niet fijn vindt. De 1.5 Ecoboost heeft echt geregeld een keer flink doortrekken nodig en bij dit soort korte ritjes is de kans op vervuiling echt groot. Dit soort ritjes zijn voor geen enkele auto goed maar net als bij diesels lijkt het dat direct ingespoten benzinemotoren er net zo'n hekel aan hebben.
Alle moderne auto's moeten af en toe flink heet worden en flink in de toeren komen om diverse redenen, elke dag 7km rijden is echt funest voor zulke motorblokken, feitelijk wordt hij gewoon nooit echt warm dus grote kans op motorschade. Om die reden wordt ook aangeraden om een electrische fiets te nemen. Het is dus serieus goed bedoeld omdat je bij zulke korte afstaden je motor eigenlijk gewoon sloopt.
En 2 kids en toebehoren mee op een electrische fiets zeker.. We hebben maar 1 auto, ik fiets altijd al naar m'n werk. We rijden ook wel langere afstanden en dan kan ie best ff losgereden worden, maar niet dagelijks.. Ik snap dat een auto niet veel beter wordt van korte ritjes, maar om autoloos te gaan.. Is een 1.0 ecoboost hier beter tegen bestand of een 1.6 TI-VCT?
ik bedoel het goed Thijs. dat van die 2 kids wist ik niet. elke 2e hands auto brengt een bepaald risico met zich mee en zoals meeder al schreef, geen enkele auto vind korte ritjes waarbij de motor niet goed warm wordt fijn. ik raad je dan wel de 1.5 aan, bij de 1.0 ben je weer beperkt qua trekkracht voor een caravan en de 1.6 Ti-Vct mist natuurlijk een turbo en heeft daardoor wat minder power met een caravan of aanhanger erachter. tevens denk ik dat de 1.5 zuiniger is dan de 1.6 Ti-Vct.
Kon je ook niet weten idd.. ik snap idd dat korte ritjes voor geen enkele auto goed zijn, en voor een downsized turbo blokje waarschijnlijk nog minder dan een atmosferisch blok. Als je echter ford wilt rijden, en toch iets vermogen wilt hebben, ontkom je er niet aan volgens mij.. anders moeten we het bij heel andere merken zoeken ben ik bang voor (iets japans?) we rijden (althans voor corona) zo'n 18.000 - 20.000 km per jaar.. Diesel is dan ook niet echt een optie (en volgens mij dezelfde issues) de meeste ritjes zijn helaas niet al te lang: 2x in de week 8,2 km heen, en dat ook weer terug uiteraard.. in het weekend vaak wel iets langere ritjes.. en wil dan best wel ff lekker warm rijden in het juiste toerengebied.. oudste kan ik op fiets naar school brengen, doe ik ook zoveel mogelijk.. jongste gaat 2 dagen in de week naar KDV, op de 2 dagen dat de vrouw ook moet werken.. als ik haar zover kan krijgen dat ze dat op de fiets doet (KDV ligt niet heel ver van haar werk af), zou dat al schelen. We zullen wel keer wat moeten qua auto, de Mk2.1 begint fijn te roesten aan de wielkasten voor, achterbanden zijn redelijk op, en volgend jaar zijn riem + waterpomp aan de beurt.. en bouwjaar 2005 en 253000 km zijn garant voor lage inruilprijs.. dus alle geld dat ik er in stop nog, klinkt beetje als weggegooid..
Veel korte ritjes wordt door Ford onder de noemer geschaard van "zware omstandigheden". Hierbij wordt voorgeschreven dat er gereduceerde (gehalveerde) onderhoudsintervallen moeten worden gehanteerd. Zelf rij ik met mijn 1.0 ECOboost relatief veel kortere ritten. Ik rij de laatste jaren gemiddeld zo'n 4000 KM per jaar (en het laatste jaar zelfs nog minder) waarvan circa 50% korte ritten. Bij de 1.0 ECOboost resulteert het rijden van korte ritten in relatief veel onverbrande brandstof in de motorolie wat potentieel vroegtijdig falen van de wetbelt kan veroorzaken. Derhalve hanteer ik zoals voorgeschreven gereduceerde onderhoudsintervallen waarbij de motorolie elke 6 maanden wordt vervangen. Tot op heden ervaar ik (buiten dat de accu gemiddeld elke 2 Jaar vervangen moet worden) nog geen enkel probleem dat toe te schrijven zou zijn aan relatief veel kortere ritten. Met een jaarkilometrage van 18.000 tot 20.000 KM verwacht ik persoonlijk weinig problemen.
Als je een paar keer in de maand een lang stuk rijdt en (als ie warm is) ook een keer het gas open trekt, dan zou je motor wel gezond moeten blijven hoor.
Misschien vloeken in de kerk maar als je relatief veel korte stukjes gaat rijden en geen caravan of aanhangers hoeft te trekken zou een Toyota Auris hybride van na 2015/2016 ook een goede optie zijn. De station is vrij ruim en aangezien het een atmosferische motor is blijft de vervulling ook binnen de perken. De motoren tussen 2010 en 2014 kunnen een probleem ontwikkelen met de schraapveren wat later is opgelost. Bij een normale verbrandingsmotor is de 1ZR-FAE motor bij Toyota een goede keuze, dat is een 132pk atmosferische 1.6 benzinemotor.
is de 1.6 ecoboost 150 pk uit de prefacelift mk3 een beter blok dan? of grofweg dezelfde issues? Ik heb e.e.a. gelezen over fixes voor de koeling etc.
Als de onderhoudshistorie goed is en de terugroepactie op tijd is uitgevoerd dan zou ik persoonlijk misschien wel eerder verschenen voor de 1.6 Ecoboost gaan als je echt perse een Focus wil.
net de verkoper gesproken: voor dit issue is er eind vorig jaar, zo'n 7000 km geleden, een nieuwe motor ingekomen bij de duitse Ford dealer waar ie destijds in onderhoud was.