Even een overzicht van heet topic, het betreft dus 1.5 ecoboost motoren die het "gekende" cilinder 2 probleem hebben gehad. Mijn Focus 1.5 150pk ecoboost met automaat had na 19.000km al de zuiger op cilinder 2 die was afgebroken, na 36.000 km was dit de 2de keer gebeurd. Wel 2x onder garantie gemaakt. Hierbij een duidelijke foto van de schade die ik ook heb. Ik heb gisteren de zuiger gezien in de garage. (foto is niet mijn zuiger, maar schade is identiek)
Is de auto getuned? Zo ja dan vrees ik dat de kans zeer groot is dat je het probleem daar moet zoeken.
komt vaker voor bij de 1.5 helaas, allemaal op cilinder 2...... hier loopt er al langer een topic over.
Als je idd op die forum kijkt zie je dat echt cil2 de zuiger afbreekt aan de onderkant. Zou bijna direct zeggen dat het komt door cilinder uitschakeling. Kennelijk vindt de zuiger het niet fijn. Al staat op die forum wel dat iemand altijd in sport rondrijdt
Zou het bij de 4 cilinder te maken kunnen hebben met eventueel de brandstofkwaliteit en/of de motorolie? Is dit iets dat door LSPI zou kunnen komen?
Wat voor brandstof tank je E10 of E5 (98/V-Power, etc)? Heb je een handbak of een automaat? Aangezien de motor best veel trekkracht heeft bij lage toerentallen nodigt hij uit tot schakellui rijden en juist dat moet je bij deze motor niet doen, hij moet echt geregeld flink doorgetrokken worden heb ik zelf gemerkt.
Hey, het is een automaat en er wordt niet zoveel mee doorgereden eigenlijk, mijn vrouw heeft er altijd mee gereden en dat was best rustig. Na wat meer info op te zoeken blijkt dat de zuigers dus een zwak punt van de motor zijn. Auto staat al bijna een week bin de garage nu en ze weten of willen nog steeds niet zeggen wat de precieze schade aan de motor is. Compressieverlies op cilinder 2 is alles dat ik al te horen heb gekregen in het begin, sindsdien niets en als ik zelf bel krijg ik een standaard antwoord dat ze het nog aan het uitzoeken zijn en nog niet precies weten wat er mis is met de motor
Wij hebben een C-Max met de 150pk 1.5 Ecoboost met automaat. Wat ik merk is dat als je een tijdje rustig gereden hebt en je trapt hem dan een keer op zijn staart dat hij dan soms een keer flink rochelt en daarna weer door gaat. Dat is daarna weer een tijdje weg. Deze motor heeft een enorme hekel aan te rustig rijden. De automaat is zelflerend en we hebben hem nu zo ver dat hij wat later schakelt. Ik ben benieuwd naar de uitkomst, die van ons is uit 2016 en heeft nu 58000km op de teller staan. Wij gooien er overigens altijd alleen maar V-Power of in Duitsland Aral 102 in.
Oh, ik had al eens wat de zoekfunctie gebruikt, maar niet meteen iets gevonden. Als iemand het topic weet staan lees im dat graag eens door. In elk geval. De 1ste keer was het ook cilinder 2 waar compressieverlies was. We tanken gewoon 95 en af en toe 98. Vind het raar dat ford zegt dat dit erg uitzonderlijk is en nooit gebeurd als je na opzoeken toch wel meer gevallen tegenkomt met hetzelfde. Bouwjaar van de wagen is 2018.
Mijn Focus had dezelfde motor die overigens prima beviel maar dat terzijde. Ik heb nooit rekening gehouden met de schakelindicator want dat ging nergens over. Ding geeft veeel te vroeg aan dat je al moet schakelen naar een hogere versnellingen en dat is juist zwaar voor je motor. Ik tankte altijd 98 en trok em zeker eens per week flink door in de toeren.
Aangezien ik dat al vermoedde heb ik dus onderstaande opmerking geplaatst, mede omdat ik uit een ander topic dacht op te maken dat er ook een tuning is uitgevoerd. Helaas komt mij een voorval als deze maar wat bekend voor, al betrof het toen een 1.6 Ecoboost en was het de eerste cilinder die het tot tweemaal toe liet afweten. Hoewel het destijds nooit met zoveel woorden is gezegd was de reden van de problemen met enige zekerheid te wijten aan de uitgevoerde tuning. 100% zekerheid is/was er echter niet omdat er ook sprake was van het, ondertussen, bekende koelvloeistof tankje en slangetje.
Ja, bij de 1.6 was er idd het gekende koelvloeistof probleem ja. Maar los van een tuning of niet zou een motor na minder dan 17.000km nooit in de soep mogen lopen, dit wil gewoon zeggen dat er een serieuze ontwerpfout of productiefout in zit lijkt mij. Ik heb het vorige keer niet gevraagd, maar deze keer wil ik effectief alles gezien hebben wat er stuk is zodat ik zelf ook weet wat eventueel het probleem zou geweest kunnen zijn. (is misschien enkel relevant als je zelf mechanische kennis hebt)
Volkomen mee eens, maar mijn ervaring laat helaas wat anders zien, zowel bij de Ecoboost 1.6 en de Ecobbost 2.0 (ST). Ik heb in het totaal 3 blokken versleten 1.6 Ecoboost bij 43500 en 91000 kilometer 2.0 Ecoboost (ST) bij 75000 kilometer Was het de koeling of de tuning Wat ik wel weet is dat niet iedere tuner zijn/haar zaakjes goed voor elkaar heeft. Veel vermogen en veel koppel is wat de klant wil. Dit wordt vaak verkregen door wat te rommelen (oneerbiedig gezegd) met brandstof sturing zonder de overige parameters daar goed in mee te nemen, wat vervelende gevolgen kan hebben. Laat ik het zo zeggen, de schade op de foto's die je ziet als je het linkje van Harrie (pd3jcw) volgt, komt mij heel erg bekend voor. Te hoge temperaturen zijn hier wat mij betreft de boosdoener. De beoordeling of dat door de tuning komt of door een niet correct werkende koeling, laat ik over aan de deskundige onder ons. Ik heb de wijsheid niet in pacht, dus ik hoop echt voor je dat het probleem opgelost wordt zonder dat dit een kostbare aangelegenheid wordt. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het ergste vrees. Heel veel succes met de afhandeling.
@Iodokus Boosdoener is de overheid en de regels voor de uitstoot. Om dit te halen hebben ze de verbrandingstemperatuur o.hoog gegooid. Met alle gevolgen ervan. Ken zelf ook zo'n voorbeeld 2x 1.6thp 150pk en 1x 1.6thp 200pk alle drie blokken hadden gezamelijk geen 100.000km gereden.