Focus 1 1.8 TDCI loopt niet constant bij 2200 tpm

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by John 1.8 Diesel, Jan 23, 2012.

  1. Mijn Focus 1.8 TDCI loopt niet regelmatig als ik rond de 2000-2400 tpm rij in de 1e t/m 3 versnelling. Het lijkt of de motor iets inhoudt en dan weer gaat trekken. Met name in een file of in de stad is dit irritant. Vanaf de 4e versnelling wordt het minder merkbaar. Ik heb de slangen en intercooler tussen de turbo en inlaatspruitstuk recent gereinigd en de EGR-klep afgedicht. Hij deed dit hiervoor ook al. Als ik de accu enige tijd loshaal lijkt het even verholpen te zijn, maar daarna begint het weer, en ik denk aan een defecte sensor. Wat merk je aan de auto als er een verstuiver defect raakt?
     
  2. Lmm of vacuüm regelklep? Slechte verstuiver doorgaans: slecht starten, roken en inhouden.
     
  3. Vanaf dat moment begint ook de turbo echt te werken, dus misschien dat je dat ook voelt?
     
  4. Dan zou hij toch een beetje meer moeten gaan trekken en dan weer inhouden lijkt me. Maar als je rustig toeren verhoog, gaat hij gewoon een beetje inhouden / onregelmatig rijden rond dit toerental. Ook als ik in bv een file rond dit toerental constant blijf rijden loopt hij onregelmatig. 10 Februari moet hij naar de garage voor APK, en laat ik hem ook maar even uitlezen of er een storing in zit.
     
  5. Dan gaat hij inderdaad meer op en af. Heb het vandaag even geprobeerd:)
    Ik merk bij die van mij dat hij bij 1500 toeren begint te bokken/onregelmatig lopen, maar meer ook niet.
    Ik ben benieuwd wat er uit het uitlezen komt.
     
  6. Zou wel een verstuiver kunnen zijn. Maargoed zou zoveel kunnen zijn, het is natuurlijk giswerk vanachter je PC
     
  7. Vandaag tijdens de APK bij een Bosch vakgarage de auto laten uitlezen. Er is geen storing gevonden. Trouwens, ik heb de EGR klep 100% afgesloten en hij is daarop niet afgekeurd (helaas wel op 2 wiellagers > kostbaar grapje van € 320).
     
  8. #8 Jorn, Feb 15, 2012
    Last edited by a moderator: Feb 15, 2012
    Dag John 1.8 Diesel,

    Ik weet niet of al je momenteel al een antwoord gevonden hebt met je probleem. Ik heb een focus II 1.8tdci en heb het zelfde probleem. heb jij ook dat bij een warme motor dit veel erger aanwezig is en dat je stationair toerental met koplampen of voorruit ontdooiing aan een ongelijk geluid produceert.

    Ik heb al verschillende zaken laten testen en vindt het probleem ook niet.

    - Injecteurs zijn ok
    - brandstofpomp is ok
    - commonrail druksensor is ok
    - commonrail drukregelaar is ok
    - gaspedaal is ok, maar ik ben hier nog niet van overtuigd
    - multiriem zelf liep behoorlijk rustig, maar een kapotte spanrol kan altijd nog een mogelijkheid zijn
    - slappe motorsteunen
    - brandstoffilter is ok

    Ik ben zelf ook een beetje radeloos. Over 2 weken gaat iemand anders nog eens alles nazien en dan vraag ik om zoiezo nieuwe kantel motorsteunen te plaatsen en de multiriem met bijhorende spanrollen goed na te kijken.
    Dus ik blijf met t gedachte zitten dat een motorsteun, gaspedaal of een spanrol / koppeling van de alternator defect is.
     
  9. Een serieuze mogelijkheid is een defecte krukas-poelie. Het betreft namelijk een trillings-dempende poelie.
    Meestal zie je de riem dan wel wat bewegen, maar het blijkt lastig te diagnosticeren.

    Bij mij zit er een trilling rond de 2000rpm. Na inspectie van de riem blijkt de poelie defect.
    Afhankelijk van het toerental, maar vooral bij versnelling/vertraging bleek de riem+poelie aardig te bewegen.
    De symptomen hebben erg veel weg van een versleten dm-vliegwiel (die is nieuw bij mij).
     
  10. Vliegwiel is inderdaad ook een goede mogelijkheid dutchguy, ik zou dit ook even laten testen als ik TS was..
     
  11. DMV is bij mij ook al vervangen. En dat was toch nog anders als die stuk was hoor. De auto startte dan slecht en rattelde heel hard bij het uitzetten.
    En ben ik eigenlijk bij 3 ford garages geweest die allemaal zeiden dat het DMV nog goed was maar verder geen raad wisten met mijn probleem. Nu heb ik wel een vermoeden dat mijn multiriem nog nooit vervangen is. Ik vind dat toch nergens terug op mijn onderhoudspapieren. De riem ziet er nog goed uit, maar na 125000km kan ik me voorstellen dat motorsteun, krukaspoelie of dergelijk slijtage begint te vertonen.
     
  12. Ik heb zelf ook er last van. Ik heb zelf het vermoeden dat de Verstuivers het probleem zijn.
    Dit is alleen bij koud weer. Warm weer geen problemen
     
  13. Mijn 1.8 TDCI Focus 1 heeft inmiddels 179.000 km gelopen. Heb in mei 2011 een nieuwe multiriem en spanrol, en tevens een brandstof- en luchtfilter erop laten zetten dus dat zou het niet kunnen zijn. In juni heb ik een vast vliegwiel met drukgroep en koppelingsplaat laten monteren, dus dat zou het ook niet kunnen zijn. Misschien toch verstuivers of een motorsteun. De motor zal waarschijnlijk iets meer onbalans hebben door het vaste vliegwiel, maar volgens mij deed hij het ook al met het massa vliegwiel. Volgens mij heb ik er minder last van bij een warme motor en ik heb het idee dat hij ook een tijdje wat minder inhoud als de accu een tijdje los is geweest, maar de oorzaak blijft een beetje vaag.
     
  14. Ik heb bij mij van de week ook gemerkt dat hij tussen de 2000 en 2500 toeren een soort van schudden in de loop ontstaat. 1 schudbeweging (heen en weer) duurt ongeveer 3/4 seconde. Dus 2 schudbewegingen per 1,5 seconde. Hij is er bij mij pas deze week mee begonnen. Verder merk ik aan het brandstofverbruik niks, wel trekt hij erg goed...
     
  15. Ik ben dus niet de enige die hier last van heeft (ben nogal gevoelig voor rammeltjes, geluiden en andere onregelmatigheden bij een auto, dus was al bang dat het aan mij lag). Het toerental ligt volgens mij wel rond het punt dat de turbo merkbaar zijn werk gaat doen. Deze is bij mij variabel volgens mij. Zou hier misschien ergens een mankementje in zitten? Ik weet niet hoe dit variabele gedeelte werkt, maar een kleine storing in de aansturing (vacuum) zou misschien best eens irritante gevolgen kunnen hebben. Ik heb hier helaas geen bal verstand van. Het inhouden bij mij is dus vooral als ik rustig en constant rij in bv een file / bebouwde kom en niet bij optrekken of afremmen.
     
  16. Ik merk bij mij niet dat hij inhoud. De schoepen van de turbo kunnen draaien waardoor er hogere druk kan worden opgebouwd. Ik laat m over een week of 3 nakijken bij de dealer, hij moet dan toch voor een beurt en apk.
     
  17. @rfknol: ik heb ook zo'n schud beweging per 1.5 second. Precies een algemeen probleem dan. Bij de 3 ford dealers waar ik geweest ben zeiden ze tegen mij dat ik die toerentallen dan best moet mijden. In mijn ogen is dat uiteraard dikke zever en praatjes. Als ik even 2200toeren wil aan houden moet een motor dat kunnen zonder schokken.

    @ John 1.8 Diesel: had jij ook een nieuwe krukaspoulie laten zetten? Dat vangt namelijk ook trillingen op. Qua DMV heb ik een verstevigd vliegwiel laten plaatsen.
    Verder dacht ik als de luchtbuis tussen de turbo en intercooler lekt, dan kan je dit misschien ook krijgen???

    Een kapotte EGR zou ook kunnen. Ik las bij andere merken dat zulk schokken gecreëerd werd door een EGR die bij bepaalde drukken kortstondig open en toe gaat.
    Nu heb ik een mijn EGR afgesloten, maar het eerste zelf gemaakte plaatje was na 10000km gewoon doorgebrand. Ik zal deze morgen snel even terug controleren.

    Ik gooi maar even alle opties op tafel hier omdat ik echt van dit irritant probleem afwil.

    Ik weet wel dat de man van bosch de drukregelaar vervangen had en dat het een stuk beter was, maar nog niet helemaal weg. Dus hij heeft de oude terug geplaatst. Misschien dat ik toch maar eens andere ga halen in de garage :D
     
  18. Ik heb geen nieuwe krukas poelie laten monteren. Mijn EGR-klep heb ik recent 100% afgedicht. Mijn luchtslangen tussen turbo - intercooler - inlaatspruitstuk heb ik ook enkele weken geleden gereinigd. Ze zagen er als nieuw uit en het lijkt me sterk dat ze lekken, maar ja ....hoe controleer je of er niet een klein lekje in zit?
     
  19. Geen idee hoe je dat kan controleren.
    Maar ik denk dat ik persoonlijk veel kan uitsluiten en wacht eventjes af tot volgend weekend. Dan ga ik samen met een collega die ook garagist is naar de wagen kijken en de multiriem met alle spanrollen en krukaspoelie controleren. En de motorsteun voelen voor mij ook niet meer zo gezond aan. Als hieruit geen resultaat komt, dan moet ik opnieuw mijn kopke breken. maar ik hou je zeker op de hoogte.
     
  20. is de 1.8 tdci ook niet brandstoftoevoer geregeld?

    anders je toevoerklep in de pomp vervangen, kost 85 euro ex btw,
     

Share This Page