1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fiesta of Focus

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door TurboNick3, 7 aug 2012.

Tags:
  1. #1 TurboNick3, 7 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2012
    Hi,


    Dit topic maar geplaatst in het Mijn Ford onderwerp omdat ik een nieuwe ford ga kopen, alleen weet ik nog niet welke.


    Ik ben nog steeds ontzettend aan't twijfelen. beetje last van besluiteloosheid. Wellicht dat jullie mij van gedachte kunnen veranderen of juist bepaalde gedachten kunnen bevestigen.

    Ik twijfel tussen een hagel-nieuwe Ford Fiesta (die nog gebouwd moet worden in september) Fiesta 1.6 TDCI 95PK 87Co2 grammatjes
    titanium uitvoering met als extra opties:
    (volgens configurer: X-pack2 + titanium lederen bekleding pakket + privacy glass) (twijfel nog over sony audio pakket).

    Of een bijna splinter nieuwe Ford Focus hatchback 2.0TDCI met powershift
    (een demo auto met <20.000km op teller)
    Focus is ook een titanium uitvoeren. met alle toeters en bellen.
    Business pack, light upgrade, lane departure assist, adaptive cruise, parking assist etc etc. je kent al die extraas wel.

    het verschil in prijs is ongeveer 8000 a 9000 euro.

    De voordelen van de focus vind ik vooral de optie voor automaat.
    Omdat ik toch 60K per jaar rijd en 's ochtends wel vaker in de file sta.
    Nog een voordeel is dat ik op de focus een trekhaak kan zetten, al is dat geen mega must, handig is het wel. zover ik nu heb gezien kan de fiesta geen trekhaak en mag die niks trekken (diesel uitvoering althans)

    overige voordeeltjes zijn natuurlijk vooral luxe en veiligheid.
    zoals airco voor passagiers, meer been ruimte achterin, meer bagage ruimte. meer veiligheid, houd je binnen de lijnen, cruise control remt automatisch in files en je hebt dodehoek detectie. navigatie. etc.

    Nou de voordelen van de fiesta.
    Op de automaat zit het meest belangrijke (welliswaar in minder goede uitvoering wel op de fiesta)
    - cruise control, airbag, abs, climate control, stoelverwarming, voorruit verwarming. etc.
    Dus het grote voordeel van de fiesta is de prijs.
    Ik kan voor 8 of 9 duizen euro na de dealer gaan en een auto helemaal samenstellen zoals ik wil. en af fabriek geleverd krijgen Of een bestaande focus wellicht niet in de meest gewilde kleur.
    Misschien is de Fiesta zelfs op de fabriek af te halen met zo’n arrangement.

    Graag jullie mening/advies/voorkeur etc...
     
  2. oef dat is een lastige keuze......
    mijn mening dan maar, ik begrijp dat de Fiesta 8/9 duizend duurder is?
    je bent nog jong en hebt niet echt al een grote (familie) auto nodig toch?
    als je denkt dat dit je enige kans is om ooit een keer nieuw te rijden, gaan voor die Fiesta :cheer:
    succes met je keuze Nick.
     
  3. Nee, ik denk dat de Fiesta 8k goedkoper is! Ik zou voor de Fiesta gaan!

    Belangrijk verschil wat je nog niet hebt genoemd: verbruik van een Fiesta 1.6 TDCI handbak t.o.v. een Focus 2.0 TDCI Automaat.....

    Oh ja, EN verschil in wegenbelasting!
     
  4. Nieuw is ook overrated hoor..
    Na een weekje of 6 is die net zo nieuw als een jaar oude auto.

    Verder helpt het mij vaak wel om naar de terugkomende kosten en / of afschrijving te kijken om een beslissing te nemen. Aanschaf is eenmalig, maar de rest van de kosten blijven elke maand terugkeren.

    Als de kosten je niet heel veel intereseren: kijken welke motor je het beste bevalt.:cool:
     
  5. Hmmm. Lastig vanwege het prijsverschil.

    Wat auto betreft hebben wij de Focus 3 en als auto van de vrouw de Fiesta Titanium met xpack.

    De Fiesta is een erge fun factor auto, maar kwa comfort is er echt een flink gat met de Focus. Ik rij zo'n 30k per jaar en ben toch erg blij dat ik dat met de Focus doe en niet met de Fiesta. Wat je afstand betreft zou ik dus zeker voor de Focus gaan.
     
  6. tuurlijk, je hebt helemaal gelijk Mike.
    ik moet ook eerst lezen en dan typen :neu_ugly:
     
  7. Het is dat JIJ bijna MIJN vader had kunnen zijn qua leeftijds verschil Gerard, anders had ik gezegd "Geeft niets mijn zoon" :mrgreen:
     
  8. Persoonlijk zou ik voor de Focus gaan. Aangezien je veel kilometers per jaar maakt is het wel wenselijk dat je comfortabel zit in je stoel. Naar mijn ervaring is dat de Fiesta iets minder is qua comfort dan de Focus. Verder inderdaad ook de veiligheid. Dat is na de zuinigheid denk ik toch ook wel erg belangrijk. Beiden zijn uiteraard veilige auto's, maar ik denk dat de Focus toch net iets beter is dan de Fiesta.
     
  9. :rofl:


    en dan nu maar weer :ontopic:
     
  10. Focus nemen!!! Fiesta 1.6 TDCi Gaat tegenvallen qua vermogen.... Is namelijk zo goed als niks.....
     
  11. Hartelijk dank voor alle reacties.

    Ik ga naar aanleiding van de reacties wat extra info geven.

    Qua verbruik weet ik dat die fiesta 1 op 20 zal rijden en de focus 1 op 17.
    Ik rijd namelijk voor 90% snelweg en buiten de woon-werk verkeer uren vaak ook langere stukke van +/- 10 uur. vandaar dat ik op zeker 60.000km of meer per jaar kom.

    Als ik het dagelijksgebruik (woon-werk+prive) bereken dan zal ik niet echt meer als 40euro per maand extra kwijt zijn aan brandstof voor de focus.
    (als je al meer als 300euro p.m. aftikt dan is het in verhouding niet zoveel)

    Maar de fiesta is wel wegenbelasting vrij. scheelt 119euro per maand
    Maar voor hoelang nog? Als het voor slechts een jaar is dan heb ik zoiets die 2000euro kan er ook nog wel bij.

    Owja, de fiesta is idd goedkoper.
    De fiesta kost ongeveer 21000euro en de focus ongeveer 29 a 30000euro
     
  12. Ow ja, Ik rijd momenteel de 1.3Eco diesel in de Opel Corsa, ongeveer vergelijkbare prestaties als de fiesta Dus ik weet dat het traag maar zuinig is. Ik zou het dan ook zeker niet nalaten de fiesta (mocht het hem worden) te gaan chiptunen.
    maar waarschijnlijk zal ik de focus ook gaan chippen.
     
  13. Fiesta is goed te chippen richting 120pk. Hou er rekening mee dat de fiesta veel minder stil is. Als je zoveel rijdt zou ik de focus kiezen.
     
  14. Ik zou gaan voor de Focus !!!
     
  15. Puur persoonlijk zou ik altijd voor een focus gaan en als je het prijsverschil te groot vindt voor een minder dure focus. Als je zoveel in de auto zit moet je een goede zitpositie hebben, dit zal in de Fiesta met name door de breedte van de auto altijd minder zijn. Verder is de focus een stuk zwaarder en ligt die veel stabieler op de weg vooral qua windgevoeligheid. Dit zijn zaken die ik van belang vind bij veel snelweg kilometers.

    Wel denk ik dat de Fiesta zuiniger zal zijn dan 1 op 20. Van Nederland naar Zweden heb ik in Kopenhagen getankt. In Duitsland paar stukken even 200km/h gereden (haalt die met moeite:badgrin:), rest veel 140km/h en veel file (Hamburg 80km file:nocheer:) en veel wegwerkzaamheden in Duitsland (70km bij elkaar) waar je 80 km/h mag dit gaf een verbruik van 1 op 19 gemeten aan de tank.

    In Zweden waargeen stoplichten en files zijn en de max snelheden 90-110-120 km/h zijn, haalde ik zelfs 1 op 24!

    Als mijn auto met 119gr co2 uit mijn hoofd dit al met deze rijstijl haalt, moet die Fiesta met 89gr en ruim 200 kg lichter makkelijk zuiniger zijn.
     
  16. Focus...

    Dit ivm de snelweg kilometers. Het rijplezier bij ca. 120 is veel prettiger. Voor bij was het gedreun van de Fiesta op de snelweg de reden in te ruilen voor de Focus. Je zult dat zelf even moeten proberen met een proefrit in beide (vergelijkbare) auto's.

    John
    Grey-ears
     
  17. Beetje raar verhaal dat je zit te dubben over een auto met een verschil van negen duizend euro. Ik zie dat bij ons ook wel eens. komen mensen te kijken naar een auto van 7500 euro en 2 minuten later kijken ze naar een auto van 15000 euro. Dan weet je al wel voor 90 % dat het niet serieus is.
     
  18. Wellicht dat Nicky dan kan bevestigen, ik denk dat de verwachte onderkotsten van een 2.0tdci minder zijn dan van de 1.6tdci.

    Een 2.0tdci met een automaat lijkt mij een genot m te rijden..
     
  19. De 1.6tdci in de Fiesta is toch nog de beruchte 16 klepper van PSA? Die met die kleine carter en lekkende verstuivers...
     
  20. Ik kan me best voorstellen dat het niet altijd serieus is. maar in mijn geval is het wel serieus. Ik moet gewoonweg beslissen of ik de extra ruimte power en luxe de moeite waard vind om daar maandelijks ongeveer 250euro voor te betalen. met de fiesta is als het goed is de maandelijkse kosten wat lager. En met de focus dus wat meer comfort, gemak, functionaliteit, ruimte etc.
     

Deel Deze Pagina