1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrisch rijden nu duurder dan benzineauto

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 31 aug 2022.

  1. GDI, wat dacht je van de ecoboost,thp,tfsi. allemaal zelfde principe. Direct ingespoten benzine
    Als je kijkt naar motor met variable krukastap van Gomecsys dan hoor je er maar bar weinig meer over.
    800cc tegen de 200pk ging het. Werd toen gebruikt in 2007 in rtl programma prautotype. Keer gehoord dat bmw interesse had. Daarna niks meer.

    Het punt is ook dat publiekelijk diverse merken gestopt zijn met alle R&D in brandstofmotoren. De enige rede is dat er teveel gedaan moet worden om EURO7 als die komt ooit te halen.
    Er is voldoende winst te halen want benzine motor komt niet hoger als 25% efficiënt en diesel 30-40%. rest wordt allemaal omgezet in hitte.
    Hitte moet dus omgezet kunnen worden in energie. En vooral het afremmen van de wagen moet niet met remmen gebeuren met met regeneren.

    Daarom is het zonde dat hybride nooit een fatsoenlijke kans heeft gemaakt.
    Vind het ook jammer dat diverse merken kleine segment niet als hybride hebben uitgevoerd.
    Bedoel focus mk4 is er niet als hybride. Ja zo 48v system noem ik meer start/stop systeem plus.
    hybride bedoel ik dat je echt elektrisch kan rijden zonder brandstofmotor.
    Denk dat het niet gigantisch veel duurder is dan de 48v systeem maar wel voordeel van regenereren.

    peugeot was begonnen met 200v systeem die voor een generator had ipv dynamo en achter een passieve systeem( kon los van brandstofmotor werken).
    geweldig voor de 2km die de accu elektrisch kon rijden. Voor de lease rijder zat er nauwlijks voordeel in. boven de 60kmh schakelt het automatisch over naar de brandstofmotor.
    alleen voor particulieren zou het door kleine afstanden en binnenstad wel meer kunnen schillen.
    Die rijden niet constant op snelweg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Hybride nooit een fatsoenlijke kans gehad?

    Alleen Toyota al heeft meer dan 15 miljoen hybrides verkocht sinds de eerste Prius in 1997 in productie is gegaan.
    Probeer nu eens een Corolla, C-HR of Corolla Cross zonder hybride aandrijving te vinden bij de dealer.

    Hoeveel Kia Niro's zie je rond rijden? Alles wat geen elektrische Niro is heeft een HEV of PHEV aandrijflijn.

    Volvo heeft ook een hele berg PHEV modellen rondrijden en VW ook (alle GTE modellen zijn PHEV).

    Er zijn echt heel veel HEV en PHEV modellen op de markt momenteel.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Kees37 vinden dit leuk.
  3. @meeder
    Meeste hybride gingen naar de zakelijke markt.
    Alleen niet naar goedkopere segment.
    Bedoel een simpele ford ka of peugeot 107 zijn nooit als hybride gekomen.
    Daarnaast hebben meeste europese merken het geen serieuze kans gegeven.

    Toyota is idd een vanbde weinig die er vroeg ingesprongen is en ook serieus succes mee heeft gekregen. Maar ook meteen een bijnaam.
    "Daar rijdt weer een prius-rijder" dat ipv "hebben we weer een zondag rijder"
    Dit omdat prius boven de 60 niet meer volledig electrisch rijdt maar ook de vervrandingsmotor gebruikt. Zelfde als zondag rijders zie je die groep 60 rijden waar je 80 mag. Op 1baansweg is dat niet al te fijn als je ook niet mag inhalen.

    Pas goeie 10-15jaar geleden kwamen de europese merken met eerste hybride.
    Echter weten we ook allemaal dat 10jaar geleden tesla kwam met model-s. Daardoor had volledig electrisch rijden interesse gewonnen die hybride nooot heeft gehad. Dit ivm electrisch voorheen leuke 40kw was. Komt daar ineens 300kw ev auto eraan. Dat samen met subsidie, die volgens mij bij hybride minder was of zelfs niet.

    Denk deels ook dat afgelopen 20 jaar techniek sneller ging dan dat klanten konden aanschaffen.
    Benieuwd aar volgende 20jaar.

    Want terugkomend op topic.
    Als iedereen electrisch rijdt. Hoe leveren we die energie. Dat kan dan alleen met zonnepanelen en thuisaccus.
    Dus nog meer accus waar ze nu al zeggen dat ze niet weten of we zolang dit vol kunnen houden. Want als dat over 50jaar op is, gaan we dan over naar koperen draden om auto van stroom te voorzien.
    Of ipv snelwegen we treinen krijgen om grote afstanden met de auto te overbruggen.

    Hoe dan ook glazenbol kan het nooit goed zeggen. Is voornamelijk afwachten.
    Nu is het zo dat benzine voor rijder goedkoper uit kan vallen dan ev auto rijden
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. meeste nieuwe auto's gaan naar de zakelijke markt, en in dit geval ging en gaat het gewoon over subsidies en vooral wat ze niet hoeven te betalen.
    je denkt toch niet dat bedrijven dat deden uit ideologie of de wereld redden?
    maar geen ene particulier durfde zo'n auto aan te schaffen na 3 jaar dus viel de 2e hands markt ook in elkaar.
    ohja, en waar al die EV, PHEV en HEV zijn gebleven die niemand in NL wil, massale export naar het buitenland inclusief de subsidies die er op gegeven zijn.
    een Tesla S kostte toen 100K en als je het slim aanpakte kon je tot 60K (ja, je leest het goed) krijgen aan subsidies voor 4 jaar dacht ik.
    inruilen leverde vaak nog zo'n 40K op dus de ondernemer heeft 4 jaar lang gratis gereden dankzij het kabinet.

    over 20 jaar? dan hoop ik dat er nog minimaal 4 soorten over zijn om dan alsnog je eigen keuze te kunnen maken.
    waterstof is ook elektrisch ik weet het maar het werkt net even anders.
    ik geloof wel dat de jongere generatie al heel hard bezig is met de toekomst, en het hele accu 'probleem'

    je moet meerdere opties blijven houden.
    kijk naar DLD, 60% van het gas komt bij een gek vandaan die jouw land in 1 dag op z'n kop kan zetten, lekker gevoel....NOT
    hoeveel van het leven is eigenlijk al digitaal?
    de ramp is niet te overzien als er tegen die tijd stroomuitval is.....

    voorlopig blijf ik mijn dieseltje nog ff karren zolang het kan, maar sta nu zeker open voor alternatieven.
    maar de ontwikkelingen gaan snel, de regering zit constant te klooien met subsidies en korting die dan toch na een aantal regenbuien weer ineens veranderen waardoor de consument denkt, wat moet ik nou en is afwachtend.
     
  5. Het is een feit dat Ford ernstig achter loopt als het gaat om hybride rijden. Wil je een “kleine” hybride auto dan zul je inderdaad eerst bij Toyota moeten gaan kijken al is een aygo tegenwoordig ook al niet echt klein meer te noemen.
     
  6. Bij Toyota is de kleinste hybride de Yaris en dat is dan ook al best serieus geld voor het formaat auto.

    Overigens is tot welke snelheid de auto elektrisch kan rijden totaal niet relevant. Daar is het hybride systeem ook nooit voor ontwikkeld. Het is het samenspel tussen elektromotor en verbrandingsmotor dat voor een lager verbruik zorgt.

    De huidige generatie kan met maximaal 100km/h elektrisch rijden maar je kan niet tot 100km/h accelereren op de elektromotor.
     
  7. O, ja de yaris dat was de kleinste

    nu kan ik wel mededelen dat de kuga een behoorlijke snelheid kan halen vol elektrisch tot 110 geen probleem daar boven nog niet geprobeerd
     
    meeder vindt dit leuk.
  8. Bij de plugin hybrides kan je vaak wel sneller rijden op de elektromotor alleen omdat de grotere batterij hogere piekstromen kan leveren.
     
  9. 200 op de teller, toen had ik geen weg meer over. Maar er zat nog wel wat meer in. ;)
     
    gerardTDCI, paul vingerhoets en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Waar denk je dat ford graag onderdeel wil zijn van de ID aandrijflijn/body van volkswagen.
    Maar is ook dat bosch eigenlijk al kompleet aandrijflijn pakket levert. Enige dat fabrikantoet doen is carrosserie maken waar het in past.

    Eerst hybrides waren tot 60kmh ivm er kleine motor in zit. Dus overbreng verhouding is anders. Zodat je wel koppel ter beschikking hebt.

    Grotere accus hebben niet alleen grotere stroompiek. Grotere accus hebben hogere bedrijfsvoeding. 200v of 400volt dat schily veel.
    Want grotere stroom betekent ook dikkere draden om die stroom te vervoeren.
    Uiteindelijk is en blijft een motor van 100kw hetzelfde vermogen trekkeb. Of het nu 100volt of 1000volt gevoed wordt. Verschil wordt opgevangen door de stroom.
     
  11. Bij de Toyota hybrides is het formaat en vermogen van de elektromotor nooit de beperkende factor geweest van de maximale snelheid in EV modus.
    De motoren hebben in de huidige generaties juist minder vermogen en koppel dan bij de oudere generaties.

    Er is maar één beperkende factor bij een PSD hybride en dat is het maximale toerental van MG1. Op een gegeven moment moet de benzinemotor draaien om een overspeed conditie van MG1 te voorkomen niets meer en niets minder.
     

Deel Deze Pagina