1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrisch rijden nu duurder dan benzineauto

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 31 aug 2022.

  1. Door de stijgende energietarieven is het duurder om elektrisch te rijden dan dezelfde kilometers in een benzineauto.

    Elektrisch rijden was heel lang behoorlijk voordelig in vergelijking met benzine. De situatie is nu heel anders door de flink gestegen energietarieven. Op nieuwe energiecontracten staan bedragen waar je best van kunt schrikken. Het resultaat? Elektrisch rijden kan duurder uitpakken dan rijden in een zuinige benzineauto. Zelfs met de huidige benzineprijzen.

    Dat concludeert de Telegraaf op basis van verbruikscijfers van de ANWB. Wie nog een oud energiecontract heeft zal zich hier niet druk om maken. Maar de realiteit is anders voor diegenen met een variabel of nieuw contract en geen zonnepanelen hebben.

    Een ritje van honderd kilometer in een EV kost volgens de krant van wakker Nederland bijna 16 euro. Daarvan gaat men uit van thuisladen met een nieuw of variabel contract. Voor hetzelfde ritje met een middenklasse benzineauto zou je minder dan 15 euro kwijt zijn.

    Huishoudens met een nieuw of variabel contract zonder zonnepanelen kunnen in sommige gevallen voordeliger laden bij de publieke laadpaal. Aanbieders van publieke laadpalen hebben op dit moment nog behapbare tarieven. Echter is dit ook maar van tijdelijke aard. Uiteindelijk bewegen ook de aanbieders van publieke aanbieders mee met de huidige energieprijzen.

    De energieprijs per kilowattuur (kWh) lag vorig jaar nog op 0,25 eurocent. Inmiddels is een contract van 0,77 eurocent per kWh of zelfs meer dan een euro per kWh de realiteit van de dag. De elektrische auto volladen met deze prijzen is fors duurder in vergelijking met een jaar geleden.

    Bron: Autoblog
     
  2. Maar je hoef geen wegenbelasting te betalen
    Je krijg subsidie
    En parkeren is soms makkelijker
     
    Rykers vindt dit leuk.
  3. Rykers vindt dit leuk.
  4. Met beide eens.
    Ik vind het alleen leuk om er een discussie over te voeren. ;)
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  5. In Zonnepanelen investeren een optie? …

    (ff aanslingeren)
     
    Focus Migi en Rykers vinden dit leuk.
  6. Precies! zo veel zonnepanelen op je dak da je altijd elektrisch oplaad.
     
  7. Kijken hoeveel je verbruik is en daar het aantal panelen op baseren. Je hele dak vol leggen heeft geen zin meer. Het net kan het trouwens ook niet aan als iedereen nu besluit om panelen te nemen.

    Als je soms hoort hoeveel mensen per maand omhoog zijn gegaan, niet normaal :nocheer:
     
    Focus Migi vindt dit leuk.
  8. Helaas kan ik maximaal maar 6 panelen kwijt. Voor elektrisch rijden zet dat geen zoden aan de dijk. Gelukkig nog in juni een jaarcontract af kunnen sluiten met een datatarief van 0,34. Met de Kia kom ik op een verbruik van 14 Kw per 100 km. Dan is het nog wel redelijk te doen. Maar als je huidig contract net afloopt is het zuur. En is het einde van de stijgingen in zicht?
     
  9. Heb onlangs een bij een paar zonnepaneel leveranciers een offerte opgevraagd en bij de voordeligste voor mij gezien de zonnepanelen besteld.

    Deze worden begin volgend jaar geplaatst en zouden net genoeg stroom voor mijn huishouden moeten leveren. Tenminste het zou of een klein deel overhouden of een klein deel betalen, maar dat weet ik pas na de 1e eindafrekening nadat de panelen geplaatst zijn.

    Ik geloofde er eerst niet zo in , totdat ik me er wat in ging verdiepen. Mijn beredenering was en is nogsteeds dat je bij de bank bijna geen tot weinig rendement hebt op je spaargeld.

    En als je het kunt missen en je in zonnepanelen wilt gaan investeren je er meer rendement uit kunt halen dan als wat je aan rente bij de bank zou krijgen. Plus dat je de zonnepanelen in relatief korte tijd terugverdiend hebt. In mijn geval zou dat 4 tot 4,5 jaar zijn met de huidige energieprijzen.


    Als ik soms lees dat sommige huishoudens van 200 euro per maand naar 600 tot 700 of nog meer per maand moeten gaan betalen schrik ik daar best wel van. Dat is in sommige gevallen gelijk aan of meer dan de huur wat ze voor hun woning betalen. Dus zullen er ook velen in de problemen gaan komen vrees ik.

    Ik denk idd dat het verstandig is , dat als je zonnepanelen wilt of wilt gaan aanschaffen je eigenlijk net genoeg panelen laat leggen om zelfvoorzienend te kunnen zijn of dat je heel weinig af hoeft te nemen.

    Want als de salderingsregeling wordt afgebouwd wordt je daar uiteindelijk voor gestraft als je terug gaat leveren, tenzij je weer voor de nu nog dure accu's aanschaft om het op te kunnen slaan .
     
  10. Als je met EV auto 350km kan rijden op tank haal je met benzine op zijn 700km.
    waar je auto vol tankt voor 80euro (100euro in nederland momenteel). en EV auto was toen goedkoop met 20euro uit mijn hoofd.
    Toen was 0.20per kwh nu zit het tegen 0.80cent per kwh. dat is 4x zo hoog.
    Wat dus idd inhoudt dat EV auto niet meer voordelig is alleen al het rijden dan.

    wat betreft zonnepanelen moet je dat nu aanleggen. Over 4 jaar is het niet meer rendabel om aan te leggen ivm je nauwelijks iets terug krijgt voor de energie die je teveel opwekt.
    enige manier is dan om accu pack te hebben. deze laat je op met de zonnepanelen en verbruik je savonds weer.
    want met de salderingsregeling zal je in 2030 maar 10% (sommige zoals vattefall zitten al op 8%) terug verdienen.
    dus je betaalt 0.80per kwh maar elke kwh die je terugstuurt levert jouw maar 0.08 per kwh op. Dan is batterij het enige dat je kunt doen om zo toch winst te maken.

    Ipv dat overheid boeren gaat uitkopen, kunnen ze beter subsidie pot opentrekken voor alle huizen. Zorg dat alle huizen in aanmerking komen voor 1 a 2 subsidie op panelen. Zo heb je nooit teveel stroom per huishouden. dus salderingsregeling telt niet echt.
    je hoeft je belast net heel stuk minder. stoot minder uitstoot uit bij de kolen centrale. Mensen krijgen voordeel op hun energierekening.
    Daar help je milieu en de mensen direct mee.
    Je pest er niemand mee, op alleen de mensen die al panelen hebben. Al moet je dan ook salderingsregeling mee nemen ivm meeste zonnepanelen al grote deels terug hebben verdient en degene die in toekomst aanlaten leggen verdienen dit niet terug. .
    Alleen overheid kiest hier tuurlijk niet voor ivm ze dan minder belasting kunnen innen op energie. maar goed begrijp wel meer dingen niet van politiek waarom ze sommige dingen doen en sommige dingen niet doen.
     
    Focus Migi vindt dit leuk.
  11. kom maar op met die panelen maar helaas, ik huur en ben dus afhankelijk van een verhuurder.
    waar ik zie dat andere woningbouwverenigingen bij hun huurders goed investeren, blijft Vestia (mijn verhuurder) in alles achter. :nocheer:
     
  12. Dit zat eraan te komen natuurlijk. Net als 12 jaar geleden die belastingvrije diesels :schater:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. ja echt hé.
    zelfde als met de pinpas, lekker gratis en handig en heel NL aan de pas en dan kan je betalen.
    iedereen boos maar niemand geeft 'm terug :D
     
    M.Blaak vindt dit leuk.

  14. Op de website van Rijksoverheid staat:
    Als u geen eigen dak heeft waar u zonnepanelen op kunt leggen, kunt u ook samen met anderen in een energiecoöperatie zonnepanelen op het dak van een gebouw in de buurt laten plaatsen. Coöperaties betalen minder belasting voor de energie die zij opwekken, als ze gebruik maken van de postcoderoosregeling.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...-antwoord/krijg-ik-subsidie-voor-zonnepanelen

    Misschien wel interessant ;)
     
  15. Met pinpas was het in begin nog 0.25cent per transactie. Dat is er vanaf gegaan.
    Alleen ipv gratis pas betaal je nu ervoor als je hem kwijt raakt

    Belastingvrije(rooie) diesel was voor bedrijeven/boeren voornamelijk. Alleen deze kwamen ze ook tegen in andere particuliere voertuigen. Wat eigenlijk niet moch.
    Blijf dat gek vinden want als tankbon op de kosten van de zaak gaan. Is het toch al belastingvrij
     
  16. Voorlopig tank ik thuis zonne-energie en mijn contract loopt nog tot januari 2024 voor 0,22 per kWh gelukkig dus blijf de kuga voorlopig nog maar even thuis opladen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Ik heb geen zonnepanelen maar wordt wel interressant om overstag te gaan.
    Energie was voor mijn woning 175 eur p/mnd is nu 301 eur p/mnd, best een groot verschil zeg maar, contract liep deze zomer af.
    Aan de andere kant wie weet wat de energieprijzen gaan doen?
    Want zolang de energiebedrijven nog steeds enorme winsten maken geloof ik niet zo in die gestegen prijzen maar meer in gestegen winsten onder het mom van oorlog en andere ellende.

    Maar goed dat is een heel andere discussie.
    Autorijden is, blijft en wordt duur. Electrisch rijden de toekomst? Ik blijf er bij dat dat niet haalbaar is. Ook batterij grondstoffen raken een keer op en die dingen hebben ook niet het eeuwige leven. Waterstof dan? Voor personen auto's nog steeds niet echt geschikt, zou wel wel vor vrachtvervoer en bussen geimplemnteerd kunnen worden. Uiteindelijk is dat ook electrisch rijden namelijk. Schonere brandstof? zou zeker een optie kunnen zijn. Schonere motoren? zijn we hard mee op weg maar wordt geblokkeerd omdat alles electrisch moet.

    En wat is er gebeurd met de soms zelfs daadwerkelijk geproduceerde schone motoren zoals de GDI (benzine direct ingespoten net als diesel) van Mitsubishi of andere zeer schone motoren zoals de SkyActive van Mazda? Vallen daar geen enorme slagen te halen in combinatie met schonere brandstof? Of zelfs bacterien die brandstof of electriciteit produceren? Batterijen die veel meer kunnen aan actieradius of laadcycli? allemaal dingen die soms eens de kop opsteken als iets revolutionairs en waar je vervolgens (helaas?) nooit meer iets van hoort.

    Maar goed, ook dat is weer offtopic, Electrsich rijden op dit moment is prijzig maar nog steeds goedkoper (qua laden) dan brandstof.
     
  18. dat is zeker interessant.
    echter heeft Vestia in het verleden door wanbeleid op omvallen gestaan en ze zijn nog steeds mee bezig om het weer "gezond" te krijgen.
    in mijn straat, huurder eruit, verkopen of vrije sector en 1200 euro per maand betalen. (terwijl ik sociale huur zit)
    rondom mij zitten koopwoningen en die trekken wel hun eigen plan.
     
  19. Toen ik mijn Corolla kocht had ik al zoiets van 'een mooie tussenoplossing en eerst maar eens kijken waar het heengaat met het elektrisch rijden.'

    Ik heb geen zonnepanelen en ben dus blij met de keuze die ik destijds gemaakt heb. Relatief zuinige auto met toch plenty aan power. En geen geklooi met een stekker (op mijn werk staan ook geen laadpalen).
    Afwachten wat de toekomst gaat brengen maar ik blijf voor nu gewoon hybride rijden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Dat kon je op je vingers uittellen…..
     

Deel Deze Pagina