1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

E5 of E10?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SparxX, 16 feb 2022.

  1. Dag allemaal! Ik vraag me af wat jullie tanken en waarom? Waar ik mijn focus heb gekocht zei de meneer om altijd de premium brandstof te tanken. Ik kom hiervoor van Diesel af en heb nooit anders dan de normale soort getankt.

    Nu tank ik al een jaartje de duurdere E5. Een collega van mij heeft autotechniek gestudeerd en hij claimde dat het E5 en E10 verhaal vrijwel onzin is voor de relatief jongere auto's (Mijn focus is van 2014). E5 zou alleen echt beter zijn voor wat meer high performace auto's ivm het octaan gehalte en verbrandingswaarde. Het enige probleem met E10 is dat er tot 10% ethanol in zit wat dus minder goed zou zijn voor de wat oudere auto's omdat het de rubbers op vreet.

    Ik rij toch meer dan verwacht en met de huidige benzine prijzen wordt het steeds minder leuk aan de pomp, en lijkt E10 aantrekkelijker te worden. Maar goed, wat denken of tanken jullie? :)
     
  2. Met E5 kom je verder. Dat verwaarloost het prijsverschil al enigzins.
     
  3. In mijn Kuga maar ook de C-Max ervoor altijd E5 .

    Het opvreten van de rubbers is een bekend verhaal

    Ook in mijn scooter komt alleen maar E5

    Maar de prijzen zijn idd niet leuk meer

    Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
     
  4. Ik heb nu 1600km op E5 gereden, ga nu eenzelfde afstand op E10 rijden om te kijken wat het verschil qua gebruik is over een langere periode. Dan is het een simpel rekensommetjes of het uit kan.
     
  5. Dat rubber verhaal is alleen voor oude motoren e10 kan je water in de tank krijgen maar als de auto niet lang stil staat heb je geen probleem.
     
  6. Ik tank alleen octaangetal (RON) 98 of hoger. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Shell V-Power. Deze bandstof mag dan wel de aanduiding E5 hebben maar volgens Shell bevat V-Power geen ethanol :thumbup:


    Waarom ik een hoog octaan premium bandstof tank? Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al ;)
     
  7. "oude motoren", aan welke leeftijd / 'jaartal-en-eerder' moet je dan zoal denken?
     
  8. Pre 2000 vooral.
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  9. In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.7 feb. 2021
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  10. Ohh, dan gaat het goed, was namelijk benieuwd voor de Mk 2.5 (2008) in mijn geval.
     
  11. WouterJ93 vindt dit leuk.
  12. Vergeet niet dat ethanol hygroscopisch is en dus vocht aantrekt, wat de motor vervolgens ook weer moet verbranden en je dus een lagere hoeveelheid energie krijgt vergeleken met E5.

    Bovendien gaat 125pk uit een geblazen 1.0 3 cilinder al aardig richting high performance. Het gaat richting de limiten van de materialen en de marges zijn minimaal.
    Bijvoorbeeld in de S2000 250PK uit een ongeblazen 2.0 was al veel en dat was al exceptioneel voor een sportauto vwb de inhoud/PK verhouding. Nu zit dat vermogen in een gezinswagen als de Focus en de Fiesta:

     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  13. In dit kader is een stukje historie ook wel aardig om te weten …
    Vroeguh, toen mijn autohistorie begon, zo rond 1970, was vooral de compressieverhouding bepalend voor welke benzine je moest tanken, zie bijv eens hier : https://nl.wikipedia.org/wiki/Compressieverhouding
    Was je compressieverhouding hoger dan 10:1 dan moest je ‘super’ (ron98) tanken, daaronder was 95 ook goed, er bestond zelfs nog 92.

    Motormanagement bestond nog nauwelijks en als je benzine tankte met een te laag octaangetal werd je getrakteerd op een onheilspellend getokkel dat pingelen heette, in feite was dit detonatie door de te snelle verbranding en op den duur schadelijk voor je motor. Want : hoe lager het octaangetal, hoe sneller de verbranding.
    Door handmatig het ontstekingstijdstip later te zetten kon je dit pingelen voorkomen, maar de motor presteerde dan duidelijk minder.

    De techniek stond niet stil, er kwam een veel slimmer systeem, wat met sensoren (oa een pingelsensor) en centrale regulatie dmv een ECU de ontsteking afregelde, daarmee werden motoren vrijwel ongevoelig voor de gevreesde detonatie.

    Maar … hoewel dit zgn motormanagement dus veel problemen naar de achtergrond verwees blijven de basisregels bestaan, dwz dat een aantal motoren beter af is met benzine met een hoog octaangetal.

    Bijvoorbeeld de duratec motoren in de Focus mk2 hebben een compressieverhouding van 11:1, volgens de basisregels is een hoog octaangetal dus het geschiktste.
    In mijn 1.8 duratec resulteert dit in een duidelijke verbetering, de auto is merkbaar vlotter en ca 10% zuiniger.
    Maar op ron95 rijdt hij ook goed en zal daar geen schade van ondervinden.

    Aan eenieder de keuze of de meerprijs van 98 het je waard is.
     
  14. #15 Edgar Focus, 16 feb 2022
    Laatst bewerkt: 16 feb 2022
    Nou ik ga dit even aanvullen, ik tank eigenlijk al jaren E10 vanwege de kosten, in al mijn auto's en nooit problemen gehad daardoor.
    Met mijn 1.6 duratec in de c-max kom ik dan 600km op een tank en zit ik echt al dik in de reserve, meestal kan ik volgens de BC dan nog 20km rijden ongeveer..
    Laatste keer dacht ik, ondanks de belachelijke benzine prijzen, ik neem de proef op de som en gooi er E5 in.
    Tot mijn eigen grote verbazing ging pas bij 607km het lampje van de brandstof aan. Dan kun je nog ongeveer 80km rijden.
    Dus:
    Op E10 ongeveer 620km op 1 tank volledig leeg
    Op E5 ongeveer 690 km op 1 tank volledig leeg
    Dat is dus gewoon 70km meer op 1 tank.

    En daranaast loopt het blok ook lichter/mooier/rustiger of hoe je het noemen wil.
    Deze week moest k weer tanken, daar gaat dus voortaan E5 in.
    Ik ben beniewd of ik dan na meedere tankbeurten ook nog meer op een tank kan rijden en wat de toeren gaan doen bij CC aan.
    100km/h is nu net iets onder de 3000rpm, ben benieuwd of dat nog zal gaan zakken.

    Nu is mijn ervaring ook dat het per blok enorm kan schelen hoe het reageert op brandstof. Zoals ik al eerder zei op een tank BP Ultimate Diesel reed ik met mijn Mazda 323 Fastbreak 100km minder dan op een tank diesel van de Tango. Maar met mijn Peugeet 307SW maakte het weer nagenoeg geen verschil welke E10 ik er in gooide.De Honda Civic Hybride lustte ook alles en gaf ook weer weinig verschil tussen merk/tango brandstof. Dus ja, het bijft een kwestie van trial en error denk ik, maar met dit blok maakt het dus wel degelijk verschil,een behoorlijk verschil als je het mij vraagt.
     
    Bramzel, M.Blaak en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. je hebt een collega die autotechniek heeft gestudeerd maar praat over octaan gehalte :confused:
    ik heb het niet gestudeerd maar 11 jaar op dit forum rondhangen leverde mij de informatie op dat het octaan getal is.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  16. Het verbruik is in mijn focus van de 7,9 liter met e10 naar 6,2 liter met e5 gegaan volgens de boardcomputer betrouwbaar ? Misschien niet helemaal maar het scheelt duidelijk in verbruik en de motor loopt er rustiger op.
     
  17. Ik tank alleen RON 98:
    In mijn eigen auto omdat de auto op LPG rijd en alleen bij het starten en weg rijden benzine nodig heb dus wordt de benzine te oud en trekt water aan.

    In de auto van de vrouw alleen RON 98 omdat zij veel te weinig km's maakt met de zelfde reden als hier boven.

    In mijn scooter ook alleen RON 98, ik heb een tijdje 95 E5 [E10 mag niet van Honda] getankt en heb toen een tijdje RON 98 getankt om te zien wat het verschil was, de scooter loopt veel beter op RON 98 en is zuiniger.
     
  18. Wat zijn de ervaringen van 1.6 Ecoboost rijders? Ik heb nu 400km op E10 gereden en de verbruiksmeter staat weer op 7,5l per 100km, net als bij E5.
     
  19. Ik rij 1.6 ecoboost en tank alleen E5 BP of Shell. Meer km uit je liter. Het scheelt ook pk's/koppel. Deze discussie zal nooit eindigen, doe waar je je goed bij voelt. Er zijn mensen genoeg die zo geen gevoel voor techniek hebben dat grote mankementen niet eens opgemerkt worden. Andere mensen voelen elk verschil, hoe klein het ook is.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina