Dynamo van een zetec 1.6 16V

Discussion in 'Electronica' started by Danny, Nov 29, 2007.

  1. hey
    ik had een vraag over de dynamo van een 1.6 16V zetec SE motor,
    deze leverd standaard 80 ampere.ik ben bezig om een versterker in te bouwen die flink wat vermogen vraagt (200 ampere) nu kan ik wel een 2e accu plaatsen maar 2 accus kan een dynamo van 80 ampere nooit bijladen. nu is mijn vraag hoeveel ampere is een dynamo van een 2 liter diesel en past deze ook op een 1.6 16V Zetec SE

    Gr Danny
     
  2. 200 ampere :?: :?: :shock: Ga je broodjes bakken? :D
     
  3. hey
    nee ik ga 2 subwoofers van 4000 watt aansturen :P,
    en uiteindelijk 4. eerst ff kijken wat de ramen van 2 vinden

    Gr
     
  4. Zo Zo jij hebt plannen !! :lol: Dan leg je zeker een 50mm2 pluskabel ?
     
  5. 1tje, wat dacht je van 4 :P
     
  6. hey
    ik ga decibel drags ermee doen he is wel gaaf :P
    maar ik ga het eerst eens met 2 van die subs probere op deze versterker:
    [​IMG]
    en die versterker vraagt nog om flink wat vermogen (150A)
    en dan heb ik nog een versterker voor de composetjes in de deuren die zit ook aan de 50A. dus ben bang dat de dynamo dat niet zo leuk gaat vinden en ik heb gehoort dat de dynamo van een 2 liter diesel meer vermogen leverd.

    Gr
     
  7. Denk niet dat de dynamo van de 2.0 diesel gaat passen, is een heel ander blok. Misschien staat op showyoursound.nl hoe anderen dit oplossen.
     
  8. Je kan ook je originele alternator uitbouwen,en bij een specialist eens informeren of er een mogelijkheid is tot verbeteren. 200A ga je nooit vinden, volgens mij zal je héél blij mogen zijn met 120A :?

    Deze stroomsterkte moet toch niet van je alternator komen, maar van je accu. Kies wel voor een droge accu, deze hebben een veel hogere koudstartstroom, en geven dus betere resultaten.

    Als je voor 2 accu's kiest, voorzie je best een serieuze + en massakabel, én een scheidingsrelais, zodat je versterker niet je accu voor te starten kan leeghalen bij afgezet contact. (vb: motorhome)

    Greetz,
    Diederik
     
  9. hey
    ok ik zat zelf al te denken aan 2 accus maar het probleem is die versterkers draaien allemaal op 14.4volt en alleen een losse accu zit op 12V en ik ben bang dat ik na verloop van tijd beide accs leegtrek omdat die dynamo dan als ware 2 accys moet laden

    GR Danny
     
  10. Versterkers draaien op 14,4 volt??????
    Dit word door de fabrikant aangegeven zeker???
    Bij 14,4 zoveel rms vermogen???????
    Mijn versterkers draaien gewoon op 12 volt accu spanning,merk Sinfoni.
    En daar zit nog heel wat apperatuur nog tussen wat ook gevoed moet worden,goed heb ook een diesel!!!!!
    Als ik op het scherm naar de accu spanning kijkt fluctueert die tussen 13,3/13,6 volt!!!!!!!
     
  11. hey
    ze draaien wel op 12V maar je haalt never nooit het uiterste eruit dan op 14.4 V. en dan paar ik over high end versterkers zoals ik die erin ga bouwen. op 14.4 komt er minder ruis uit dan op 12V die voltages hebben puur met de demping factor en het vermogen te maken. alle versterkers hebben ook in het boekje staan dat ze allemaal getest zijn op 14.4V

    Gr Danny
     
  12. das dan jammer dat auto's standaard niet meer dan 12v op de accu hebben en zo ongeveer 13,6v met draaiende motor. Dus je kan nooit maximaal rendement halen met die versterkers :?
     
  13. hey
    helaas wel :( hele hoop lui trappe bij een DB meting gas ook in.
    maja denk dak gewoon 2 qccus extra erbij in maak en die 1x in de zoveel tijd aan de lading zet.

    Gr Danny
     
  14. Ben ik blij dat mijn focus bijna 15 volt af geeft ben er nog steeds niet achter waarom zit een nieuwe dynamo in maar het blijft ik laat het maar lekker zo heeft mijn versterker tenminste wat om weg te trekken :D :D
     
  15. hey
    haha die zakt nog wel naar 14.4 nieuwe dynamo leverd altijd iets meer :P
    Gr Danny
     
  16. is het niet mogelijk om het verschil tussen de 14,4 en de 12v op te vangen met een condensator.

    in mijn vorige auto had ik een 2F condensator ertussen om de piekspanning op te vangen die m'n rockford versterker nodig had (auto gaf 13,8v en de versterker heeft bij piek(!!) 14,4 nodig)
     
  17. Bij zo'n zware versterkers moet je altijd een condensator plaatsen.
     
  18. ik heb een beetje research gedaan en het schijnt dat er cellen te krijgen zijn die 175A leveren op 2 volt en er nog een losse cel te krijgen is die 0.4 volt leverd en dat is samen 14.4 dus probleem is al redelijk opgelost :D
    Gr Danny
     
  19. Ik heb een northstar accu van 125Ah (weegt wel 54kg) bij mijn reserve wiel liggen.
    Verboden met mijn voorste accu met 50m2. zonder scheidings relais of diodeblokken. Gelukkig staat op mijn zekeringhouder 14.4 volt met draaiende motor.
    Mijn mono versterker staat ook afgezekerd op 150A. Als hij erg hard zijn best aan het doen is, zie je de spanning iets afnemen naar 13.3 ofzo.
    Ik speel zonder condensator.
    Heb 1x mee gedaan aan een db meeting en had meteen een score van 145db te pakken. en speelde niet eens maximaal.

    Een diode brug is een goede oplossing om het laad probleem en de interactie tussen de 2 accu's te verhelpen. Je moet er wel 1tje plaatsen van minimaal 80A.
    Kijk eens op http://www.northstarsoesterberg.nl/ is wel wat anders dan een yellowtopje
     
  20. hey sebastiaan
    ik heb eens even de boel doorgelezen bedankt voor de info
    ik ga dat ook eens even goed bekijken ik heb dus 2 opties wat jij zegt kan
    maar het kan ook met 1 accu en 1 cel die cel leverd 175A op 2.4V als ik die serieel zou doorverbinden zou ik ook aan de 14.4 zitten maar denk dat jou manier het makkelijkst is

    Gr Danny
     

Share This Page