1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dutchguy's Mondeo RS

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door dutchguy, 21 nov 2013.

  1. Het doosje van Quaiffe had het al kunnen verraden ;)

    Sper heeft niet direct wat te maken met aan de grond zetten van de power, wel met de grip in de bochten. Maar je hebt wel gelijk er komt een sper in (zoals ook bij Stationpowerrrr).
     
  2. weer diep :respect: voor dit project mannen :rock:
     
  3. Zo bekend ben ik niet met deze onderdelen. Ik was al zo onder de indruk van de openen versnellingsbak dat ik het Quaiffe nog niet eens had gespot. :oops:
     
  4. Knap stukje demontage werk! Ieder zijn vak.
     
  5. Heerlijk project :thumbs:
     
  6. Gaaf om te volgen. Tof dat je ook de tijd en moeite neemt voor het fotoverslag!:dance:
     
  7. Dag 4: Dinsdag

    Ik ben de dag begonnen met bestellen van de juiste shim bij de Ford dealer.
    Toen meteen de bestelde onderdelen bij Volvo opgehaald.

    Als eerste heb ik toen de veerpoten opgeknapt.
    De toplagers van beide poten waren defect (lichte en zware punten)
    Was een vervelend klusje, de veren staan behoorlijk onder spanning en moest ze behoorlijk lomp samendrukken met de veerspanner.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen de oliepomp maar eens van binnen bekeken.
    Niets mee aan de hand, dus ook meteen weer dichtgeschroefd.
    [​IMG]

    Thermostaat vervangen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen was het tijd om de zuigers op te halen bij het revisiebedrijf.
    Er zijn nieuwe zuigerveren op gezet.
    Hier de oude versleten veren:
    [​IMG]

    Motor op de bok gezet:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Carter er af... Valt me reuze mee, had meer aangekoekte zooi verwacht.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verzamelijk nieuwe zuigers en drijfstangen:
    [​IMG]

    Eerste zuiger verwijderd:
    [​IMG]

    Lagerschalen controleren en overzetten op de nieuwe drijfstangen:
    [​IMG]

    Oude en nieuwe naast elkaar:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alles gemonteerd en aangetrokken:
    [​IMG]

    Morgenvroeg (hopelijk) de juiste shim voor de bak halen om vervolgens de bak in elkaar te schroeven.
    Daarna carter en blok reinigen om ook die weer in elkaar te plakken.
     
  8. #648 dutchguy, 24 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2015
    Ergens tussen de bedrijven door heb ik ook nog de startmotor en (nieuwe!) dynamo opgehaald.
    De startmotor was eigenlijk niets mis mee; deze is alleen gereinigd en gesmeerd.

    Mijn originele dynamo was de vrijloop poelie niet helemaal fris meer.
    Het revisiebedrijf had nog een mooie aanbieding voor een 180 ampere dynamo, deze was maar een paar tientjes duurder dan een losse poelie... :mrgreen:
    Dus ik heb voor 'weinig' een dynamo upgrade! :cheer:
    (Standaard dynamo is 150 ampère)
     
  9. Lars, je weet dat ik zo A-technisch ben als wat, maar ik zie bij je nieuwe thermostaat een grotere "veer" zitten dan bij de oude. Wat is het verschil?
     
  10. De een is oud en de ander nieuw :mrgreen:

    Nee geen idee, blijkbaar hebben ze besloten om hem te wijzigen in de loop van de jaren.
    Hij gaat volgens de specs op dezelfde temperatuur open.
    En ze hebben bezuinigd op het ontluchtings gaatje : die zit er niet meer op ;)
     
  11. Lekker bezig hoor, vervuiling valt idd mee, denk dat het in mijn blokje wel anders is ;)
     

  12. Koelwater kanalen dichtstoppen als "upgrade" :loco:

    De juiste software waardoor de zaak niet gaat staan detoneren, is zinvoller.
     

  13. [MENTION=13852]Kuga-RS[/MENTION]
    Nee, het koelwater kan gewoon overal naartoe. Door de plaatjes te plaatsen versterk je zeg maar de cilinderwanden die daar vrij dun zijn.
    In Duitsland is dit een veelgedane modificatie van het blok zeker als je met hogere vermogens wil gaan rijden.
     
  14. #654 dutchguy, 25 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2015
    Daar waar het metaalplaatje zit, komt toch geen koelwater meer? :shrug:
    Dat het een veel uitgevoerde modificatie is dat snap ik, maar er is maar weinig overtuigend bewijs dat het echt wat doet.
    Zelfs een volledige ondersteuning rondom dmv aluminium brace (dreamscience),
    Heeft niet het resultaat dat het heel blijft (forum zuid Afrika)

    Verder verstoort het wel degelijk de koelwater flow bovenlangs de zuigers.
    Ik heb geen belang bij hotspots in het warmste deel van de motor.


    Dusss... Geen 420pk en gewoon goede software ;)
     
  15. Mooi project, :respect: dat je alles zo uit elkaar durft te halen.
    Succes met de opbouw.
     
  16. Ga je het merken met je nieuwe dynamo, dat er extra 30 Ampère is?
     
  17. #657 Marco Morello, 25 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2015
    De accu is sneller vol :mrgreen:
     
  18. Dag 5 : Woensdag

    Na een paar rondjes in de vaatwasser zag het carter er zo uit:
    [​IMG]

    Toen bij de Ford dealer de juiste shim voor de versnellingsbak opgehaald:
    [​IMG]

    Na de nodige tijd schoonmaken van de oude pakkingsresten kon het carter er weer onder:
    [​IMG]

    Meteen maar de standaard Volvo D5 oliekoeler...... ehhh Superspeciale RS oliekoeler gemonteerd :mrgreen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen de bak weer in elkaar gezet:
    [​IMG]

    Vliegwiel en koppeling er weer aan:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij gebrek aan compressie :
    [​IMG]

    Zo heb ik hem vandaag achter gelaten.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Morgenvroeg de kop weer ophalen en monteren+kleppen stellen.
     
  19. Ik hoop serieus dat je de ultrasoon reiniger bedoeld ipv de vaatwasser, verder weer een mooie klus en een leuk topic om te blijven volgen.
    Ook een nette oplossing voor het gebrek aan compressie overigens.
     
  20. Ik bedoel wel degelijk vaatwasser ;)
    Bij het revisiebedrijf gaan er hele cylinderblokken in de vaatwasser, dus dan kan het Carter wel in m'n eigen kleine variant :cool:
     

Deel Deze Pagina