Dutchguy's Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door dutchguy, 22 jan 2008.

  1. Zo dan jij bent even flink bezig geweest.
    Ik heb gister alleen de achterste draagarmen van de focus nieuw besteld en wil die er zaterdag ff opzetten eigenlijk, ik hoop maar dat die minder vast zitten als de jouwe :(.
    Nog tips?

    Gr Dirk
     
  2. Reken er maar niet op :rolleyes:
    Het probleem zit hem in de afstelbouten van de sporing en de 2 onderste bouten die het dichtste bij het wiel zitten. Hier komt veel water en andere prut in. Zorg dat je een goede pneumatische zaag hebt of een hele dunne slijpschijf.
    En bestel zeker nieuwe bouten, de kosten de kop niet. Goede tip is ook: bestel bijpassende moeren (zijn dezelfde als voor de sporingsbouten gebruikt worden), want dan kan je in het meest extreme geval de moeren van de armen afslijpen en vervangen voor zelfborgende exemplaren (hoeven niet vastgelast).
    Ga er niet zomaar vanuit dat de dealer alles heeft liggen! bestel het vantevoren!
     
  3. Sjonge, wat een klus!!! Als je de uren gaat rekenen dan zijn die compleet nieuwe draagarmen wel relatief goed te betalen, maar dit is 1. leuker, 2. beter en 3. je leert je auto weer wat beter kennen!

    Goed gedaan! ben benieuwd naar je eerste rotonde/klaverbladervaringen!
     
  4. Ik heb idd draagarmen + nieuwe bouten besteld dus in princiepe mag al
    het oude spul stuk :mrgreen:

    Bij het uitlijnen waren we er al achter dat de bouten vast zaten, das ook de reden dat de rubbers nu stuk zijn :(

    Gr Dirk
     
  5. Ben nog maar net bijgekomen van het vorige avontuur, maar de onderdelen lagen me zo aan te staren vanaf de tafel ;)
    Gisteravond begonnen aan een nieuw project: cruisecontrol.
    Ford heeft in alle wijsheid ooit besloten om nooit origineel cruisecontrol te leveren op Focus 1 diesels (en ook de 1.4 en 1.6 benzine niet).
    Uiteraard ben ik het hier niet mee eens ;) Het doel is een zo origineel mogelijke oplossing te creëren met gebruik van een originele servomodule (Ford gebruikt hele mooie electroservo's). Normaalgesproken knoop je zo'n servo rechtstreeks aan de gasklep onder de motorkap. Maar aangezien de diesel een elektronisch pedaal heeft en dus geen ouderwetse gasklep, zal ik de gaskabel aan het gaspedaal moeten monteren. Dit vergt nog enige creativiteit om het 'netjes' op te lossen.
    Groot voordeel is dat ik het project in meerdere fasen kan uitvoeren.
    Tevens is het een duo-project; ben simultaan bezig met de 1.6 benzine van mijn zus. Ook hier komt dus cruisecontrol op.

    Gisteravond ben ik begonnen met fase 1 :cool: : sleepring en stuurknopjes voor beide auto's.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Later meer
     
  6. Ha, een nieuw project!!! Heb je bij JP zijn exFocus (die met die goede versnellingsbak, je weet wel) nog meegekeken naar de cruise van John Gold?
     
  7. Moooi projectje 8)
     
  8. Je hebt ook gelijk een PBtje van mij ;-) Deze modificatie staat namelijk ook erg hoog op mijn verlanglijstje!
     
  9. Nee Nee, ik wil alleen maar originele spullen. Ik pak een originele Ford servo, dezelfde als in een 1.8 of 2.0 liter gaan. Op deze manier is alles zo origineel mogelijk. De enige pijnpunten zijn: niet de originele plek voor de servo (zit bij een diesel immers een koelwaterverwarming op de standaard plek), en de gaskabelaansluiting moet aan het pedaal ipv aan de gasklep.

    Wel ga ik bij de st170 van Rik aan de knutsel met een aftermarket systeem, hier moet ik de knopjes ombouwen naar origineel.

    Dutchguy
     
  10. Wat kost dat geintje nu met die originele onderdelen. Ik rij maar weinig, maar als ik op de snelweg zit lijkt het met toch wel een heerlijke optie
     
  11. Beetje afhankelijk hoeveel geluk je hebt met onderdelen. Maar reken op zo'n kleine 200 euro voor een 1.4 en 1.6 en rond de 175 voor een 1.8 en 2.0 liter.

    Dus jah, voor minder heb je imitatie, maar die werken op vacuum en die van Ford is elektrisch. Wat ik het ergste vindt aan die aftermarket setjes is de bediening: die knoppen zijn oerlelijk. Je kan er wel het e.e.a. aan ombouwen, maar 100% werken als origineel doen ze meestal niet. Aftermarket elektrisch is er ook wel, maar die zijn weer duurder dan de originele oplossing.
     
  12. Goed bezig Lars. Toch wel cruisecontrol dus.
    De prijs valt me op zich nog wel mee.
    En die knopjes van de aftermarket setjes passen niet bij het interieur.

    Welke onderdelen heb je eigenlijk allemaal nodig?
     
  13. Dat is toch wel een mooi project!
    Zelf zou ik ook wel eens CC willen inbouwen, maar de ervaring met het inbouwen en dergelijke ontbreekt me :(.
     
  14. Laat ik die vraag nu ook net aan hem gesteld hebben ;-)

    Hier de reacties die ik kreeg.

     
  15. is wel duidelijk dat lars weet waar hij het over heeft ;-)
     
  16. We zijn weer lekker bezig :naughty:
    Ik heb toch zomaar weer een project bij.
    De cruisecontrol zit er nog niet in, of ik ben alweer deels met een ander project bezig. Het plan is om een origineel alarmsysteem in te bouwen met ultrasoonsensoren in de b-stijlen. Niet dat het ook maar enig nut heeft, maar je gaat voor full-option of niet :mrgreen: .
    Als voorbereiding op het alarmsysteem heb ik een set doublelock sloten geplaatst, samen met de bijbehorende CV module. De bedrading had ik 1,5 jaar geleden al eens getrokken, samen met de comfort-ramen upgrade.
    Dus op dit moment heeft mij Focus een werkende Doublelock!
    Helaas op dit moment met een oude CV module type "FB" uit 1999, maar na enig speurwerk kwam ik een splinternieuwe "FE" revisie tegen voor relatief weinig geld. Deze is nu per airmail onderweg. (niet dat die FB module niet werkt, maar ik ben nu eenmaal kieskeurig :p )

    Er staan me nog de volgende zaken te doen:
    1- Alarmbedrading aanleggen boven de hemel: kan waarschijnlijk langs de rand
    2- Alarmsensoren plaatsen in de b-stijlen inclusief bijbehorende kappen
    3- kofferbakbedrading uitbreiden met 2 extra draden voor het alarm
    4- alarmhoorn plaatsen in de kofferbak links.
    5- vloerkabelboom uitbreiden met..... jaja de laatste bedrading voor alarm.
    6- Cruisecontrolservo ophangen ergens onder de accubak
    7- bowdenkabel naar binnen voeren en aan het gaspedaal knopen
    8- bedrading voor alarm/cruise/hoogteregeling aanleggen door het brandschot

    Best nog wel wat werk dus deze zomer :cool:
    Ik ben op dit moment nog opzoek naar een achterklepslot en een motorkapslot voor het alarm.
    Als iemand nog wat weet te staan/liggen, dan hoor ik het graag.
     
  17. Hey Lars goed bezig!

    De focus waar wij het alarm uitgehaald hebben kan je die sloten niet gebruiken?
     
  18. waren die nog heel dan?
     
  19. das een leuk projectje :D
    je hoeft je van de zomer in ieder geval niet te vervelen ;)
     

Deel Deze Pagina