1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem wel vervangen ???

Discussie in 'Performance' gestart door Duval, 21 okt 2008.

  1. Hallo allemaal,

    Heb vandaag m'n distributieriem laten vervangen en een nieuw multiriempje laten leggen.
    Toen ik telefonisch da afspraak maakte zei die gast dat ik rond de 400 à 450 moest rekenen + dan nog is een 25 à 30 voor dat multiriemke.

    Heb de auto vanmorgend binnengebracht omstreeks 9.30u en toen ik belde om 15u stond hij al gereed.

    Ik moest uiteindelijk alles bij elkaar 299 en een kletske betalen.

    Nu mijn uiteindelijke vraag:
    Ik heb gezien naar dat multiriemke en dat is er duidelijk een nieuw. Maar hoe kan ik kontroleren of de distributieriem weldegelijk vervangen is?
    Deze zit toch -als je voor de auto staat- links onder die zwarte plastic kap naast het reservoir van het koelwater, of niet soms?
    Deze afdekkap ziet nog even vuil als daarvoor en de schroeven zien ook nog even vuil...anders zou je toch vingerafdrukken zien staan... of kunnen ze deze langs de onderkant van de wagen vervangen mss?

    Ook was er eerst gezegd dat de auto 's avonds pas klaar zou zijn...

    Dit gebeurde trouwens bij een Ford garage (in Lier)
     
  2. Hoi Duval,
    De zwarte kap moet er zeker af,alsook de motorsteun dus als die onaangeroerd zijn vind ik dat verdacht.
    Als je de 4 boutjes van de kap losschroeft kun je mss de spanrol zien zitten:

    [​IMG]

    Dit is de oude riem & spanrol, de nieuwe spanrol moet meer glimmen.


    [​IMG]

    En je ziet ook roeststof enzo op de oude riem.
     
  3. Kan die motorsteun er gewoon afgeschroefd worden of moet ik ergens iets ondersteunen? Zonder die steun eraf te schroeven kan ik enkel een piepklein stukje van de riem zien...
     
  4. Daar vreesde ik al voor .. Ik zou die motorsteun niet losschroeven zonder dat je blok ondersteund is. Maar oppassen, opkrikken onder het carter kan problemen geven met de aanzuigleiding van je olie ! Ik gebruik een takel en hang de motor aan het liftoog
    [​IMG]

    mss. dat het ook lukt met een blok hout onder je carter zodat de last verdeeld wordt en dat je geen deuken in je carter duwt maar wees toch maar voorzichtig.
     
  5. Heb net eens zover mogelijk de zwarte plastic kap opengetrokken. Van de spanner kan ik echt niks zien maar de riem ziet er wel nieuw uit. Ook zie ik aan de binnenkant van de zwarte afdekkap vingerafdrukken in het roeststof staan... dus zal de riem wel vefvangen zijn denk ik zo. Dan zullen ze de spanner ook wel meteen hebben gewisseld zeker...?
     
  6. Mag je hopen ja. het is de volgende keer wellicht raadzaam om de afspraak goed te maken en dan bij het ophalen van je ato de oude onderdelen te bekijken. dan heb je geen twijfels meer tcoh?

    Waarom eigenlijk de twijfel?
     
  7. Omdat eerst de auto pas 's avonds klaar zou zijn...maar ik moest om 15u bellen en toen stond hij reeds klaar buiten.

    Rekening zou 400 à 450 bedragen + dan nog eens een 30 erbij voor dat multiriemke. Moest net geen 300 betalen uiteindelijk...80 voor de distributieset, 140 aan werkuren en 25 ofzo voor da multiriemke. incl btw komt dat op een 299.

    Ik zag dan nergens sporen van demontage enzo...buiten dat ik daarnet vingerafdrukken in de afdekkap van de distributieriem heb zien staan die vers waren. ben nu dus toch wat gerust gesteld daardoor maar of de spanner vervangen is dat zal de vraag blijven he. zo eerlijk zullen ze wel geweest zijn zekers....


    Ben daar allemaal erg wantrouwig in omdat ik met merkdealers eigelijk nog nooit een goeie ervaring heb gehad... niet met de SEAT en niet met de FORD, alleen maar met een NISSAN garage maar laat die nu net van die lel :wink: ijke auto's hebben...buiten de 350Z natuurlijk.

    Van de SEAT was de distributieriem ook vervangen dacht ik, 40dkm verder was de boel in frut en wist de dealer van niks...jaartje garantie was voorbij he en dan heb je niks in de pap te brokken...en toen heb ik ook die zogezegde vervangen riem en spanner kunnen zien (was mss wel van een andere auto ofzo)
    reden genoeg denk ik om dat allemal niet te vertrouwen.
     
  8. 300 euro is normaal... 450 niet. Je had alleen ook de waterpomp moeten laten vervangen al zou een dealer dit zelf al moeten voorstellen. Ik vind zoveel wantrouwen (uit mijn ervaring) niet nodig. Wel moet je altijd kritisch zijn en niet altijd ja zeggen op vervangingen.
     
  9. Ik heb hen nochthans gezegd dat ze moesten vervangen wat nodig was, beter iets meer dan iets minder...dit was tijdens een telefoongesprek. Die kerel vroeg toen of de gloeibougie's al vervangen waren en de multiriem + spanner.

    De gloeibougie's had ik zelf al gedaan en de multiriem + spanner ook. Maar deze begon kort erna weerom te piepen. Ze hebben nu een korter type gemonteerd, zou een aanpassing zijn van Ford.

    Ik ben perfectionist, als ik mijn job niet goed doe krijg ik ook op m'n kop van mijn baas. Als ik dan voor een service naar de dealer ga verlang ik dat van hen ook. Tot nu toe heb ik nog niet veel voordeel gezien om veel te betalen bij de dealer dan dat ik minder zou moeten dokken bij een universeel bedrijf....buiten dat 'Ford' stempeltje in je ohb.
     
  10. Wat kost het eigenlijk om de distributieriem te vervangen volgens de Ford prijslijst folder?

    Ik dacht dat hij ergens online stond.
     
  11. Dus voorlopig nog geen plannen om hem in te ruilen??
     
  12. Neenee, kga hem gewoon volledig verslijten denk ik. Kon 8500 krijgen maar vond ik te weinig...en tis een goeie auto dus waarom dan wegdoen he
     
  13. Distrubutie riem altijd ellende bij mij ook geklapt :cry:
     
  14. Wat een onzinopmerking.
     
  15. Ja wat kunnen we ermee. Geklapt binnen de vervangtermijn of is men deze "vergeten" te vervangen.
     
  16. We zijn nu een maand later en heb mss een (groot) bijkomend probleem....


    Woensdagmorgend 2 oliedruppels ontdekt op de garagevloer... kwamen door gat gevallen in de bodemafdekplaat thv starter (??) denk ik, werden nar beneden geleid dmv rubber stengeltje dat daar hangt...

    Donderdag naar Ford garage gegaan waar ze ook de distributieriem vervangen hebben om de oorzaak te achterhalen. Bodemplaat en beschermplaat op motor werden eraf gehaald. Even later kwam een mecanieker me vertellen dat ze de onderzijde zullen proper stomen omdat deze vol olie hing en ze dus zo geen oorzaak konden vinden...kom maandagmorgend maar terug en dan zien we waarschijnlijk wel waar de oorzaak ligt als het terug begint te lekken... de bodem en topplaat laat je tot dan maar hier liggen...morgenvroeg moet ik dus terug gaan.

    Nu ging ik net antivries bij m'n ruitenwisservloeistof gieten en zag ik het volgende: er hing een darmpje los dat naar een soort van klep loopt maar weet niet juist waar dit voor dient, zag echter wel dat er wat smurrie op de plastic tube na de luchtfilter plakte. Kan dit oorzaak zijn van de lekkage. Volgens de Ford TIS cd moeten de twee metalen buizen over de motor losgemaakt worden om de distributieriem te vervangen, kan het mss zo gekomen zijn?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb dit voor de veiligheid voorlopig zo opgelost, zal dit morgen voorleggen bij die ggasten en zien wat ze te zeggen hebben.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier zie je hoe het darmpje loopt. Van de linker metalen buis naar het ventieltje...
    [​IMG]


    Waarvoor dient deze leiding, wat is het nut hiervan?
    Kan dit de oorzaak zijn van de lekkage?
    In verband te brengen met procedure om distributieriem te vervangen?
     
  17. Terug van de garage:

    Dit stond op factuur.
    Motor werd afgestoomd.
    Na verdere controle blijkt er een olielekje te zijn aan de achterste krukaskeerring.
    Bij binnenkomst bleek er vooral rond de aansluitingen van de intercooler olie te hangen.
    Dit kan wijzen op een verhoogde onderdruk van de motor.

    Wat wordt met de laatste zin bedoeld?


    Die gast zei over dat olielekje aan keerring dat ik mij daar vooral nog geen zorgen in hoefde te maken...is eigelijk maar een beetje 'zweten'.
    Voor de rest was er aan de onderzijde van de wagen niks of niks olie te vinden...wreed bizar vind ik...
     
  18. Hoi Duval,
    Die leiding met die aluminium kous is de verbinding tussen je vacuumpomp en je rembekrachtiger. Bij diesels is er bij gas afsluiten onvoldoende vacuum want er is geen gasklep, dus daarom zit er een aparte vacuumpomp op die aangedreven wordt door je nokkenas.

    [​IMG]

    Als je de leiding volgt kom je uit op die ‘UFO’ onder je hoofdremcylinder -> een beetje een oude foto van een rembekrachtiger maar je ziet ook daar de vacuumleiding die erop toekomt.
    Dat er iets is losgekomen bij de werken aan je riem is goed mogelijk, je kleppendeksel moet er immers af.

    [​IMG]

    Nu lijkt het me wel raar dat die losse vacuümleiding je hele carter besmeurt met olie.
    En ook een zwetende keerring vind ik een rare verklaring, dan zouden de druppels aan de V-bak/motor hangen en zou je koppeling kunnen gaan slippen enzo..
    Blijft je carter nu droog ?
     
  19. Hey moriaantje,

    Ik heb tussen het afstomen in de garage tijdens m'n eerste bezoek en m'n tweede garagebezoek ongeveer 270 km gereden, 200 daarvan tegen +-130km/u. Ze hebben nergens sporen van lekkage kunnen vinden.

    Het enige 'lekje aka zweten' is dat aan de achterste krukaskeerring maar die kerel zei me wel dat dit zeker niets te maken heeft met de olie die er onder mijn auto plakte. Hij merkte het gewoon op, da's alles.
    Hij sprak wel van redelijk wat olie aan de aansluitingen van de intercooler...

    Heb deze gisteren gedemonteerd gehad en deze zag er wel erg vettig uit. Heb deze proper gemaakt en meteen ook de 4 metalen buisklemmen vervangen door nieuwe. 1 was immers al kapotgedraaid en spande dus niet al te goed meer. De rubberen balgen heb ik ook nagekeken op scheuren/gaatjes maar niks te vinden.


    Nu moet ik wel zeggen dat toen ik de druppels olie op de grond zag liggen de dag voordien wel een 40 kilometers tegen 160 heb gereden....mss heeft dit hier iets mee te maken?? :oops: :oops:
     
  20. Mss was dat de oorzaak van alles : omdat die buisklem niet goed meer was kon die de turbodruk/carterdampen niet afdichten op je intercooler.
    Ik zou het de komende dagen in de gaten houden, hopelijk is het opgelost!
     

Deel Deze Pagina