Dashboard valt uit.

Discussion in 'Electronica' started by Michaël focus mk3, Dec 1, 2022.

  1. Dit inderdaad, eerst nieuwe radio er uit, oude radio erin en voordat je start alle foutmeldingen wisse, dan weet namelijk zeker dat je geen oude foutmeldingen meer hebt.
    Als de problemen zich dan nog steeds voordoen is de accu de volgende verdachte. Als het niet zo is weet je dat waarschijnlijk de CANbus van de nieuwe radio de issue is.
    Dan kun je drie dingen doen:
    1) tevreden zijn met de oude radio
    2) de oude radio upgraden naar een nieuwere maar wel origineel Ford die past (staan hier genoeg ombouw sessies van Sync 2 naar Sync 3, momenteel prijzig maar volgens velen wel de moeite)
    3) de juiste settings vinden voor de CAN bus van de nieuwe radio zodat het verholpen wordt. Veelal te vinden online maar je moet goed kunnen googlen.
     
    M.Blaak likes this.
  2. Het blijkt waarschijnlijk dat de paniek over al de storingen onnodig was gelukkig haha eerste constatering is al Plus pool accu is nieteens vastgedraaid kan hem zo met de hand los halen en minpool zit ook los.
    Goeie monteur wel die er aangezeten heeft bij de vorige eigenaar.
     
    Edgar Focus likes this.
  3. O wauw, ja dat kan best roet in het eten gooien :schater:
     
    Edgar Focus likes this.
  4. WTF??? ja dat verklaart een hoop, nu alles wissen en hopelijk blijft alles nu weg.
     
  5. Oke constatering 1 was dus de pluspool.
    Constatering 2 is de Minpool had wel ietsje beter vast gekunt.
    Constatering 3 is de minpool op het chassis was niet oke verf zat er nog en de bout kwam er ook niet makkelijk uit was vies/ beetje corrosie goed schoon gemaakt en dat stukje frame kaal gemaakt.
    Alles zit vast nu en als ik alle verbruikers aan zet maximaal dus.
    Grootlicht mistlamp voor achter volle verwarming met achterruit me radio met muziek alarm lichten en ik doe dan achterruit verwarming aan uit blijft de accu spanning nu netjes op 13,43/13,58 volt schommelen tijdens het in en uit schakelen probleem lijkt dus verholpen heb namelijk de verwarming al iets van 20-30 keer in uit geschakeld en de koplampen blijven ook mooi sterk en verliezen geen spanning
    Iedereen bedankt voor de reacties beetje paniek om niks haha maar dat kan gauw na 11 dagen auto kopen.

    Storing 1 van de P0302 word nog vervolgt straks om 19:00 even bij me oud collega bij de garage de auto uitlezen met ford scanner mocht de storing er dan niet zijn dan pleur ik direct me eigen scan apparatuur in de prullenbak haha want die zegt momenteel dat de storing er wel in staat dus heb hem laten staan voor straks.
     
  6. Als de storing blijft, terug naar de verkopende garage. Je hebt immers garantie (neem ik aan)
     
  7. Helaas geen garantie de auto zo meegenomen.
    Maar de garage is al gecontacteerd en wel zo sportief om mee te denken en mij tegemoet te komen met de kosten
     
  8. Update: elektronica probleem is 100% opgelost heb nog flink lopen testen geen enkel probleem.

    Storing P0302 is nogsteeds aanwezig.
    Mijn obd scanner is niet stuk dat heb ik even uitgesloten door andere te gebruiken.

    De storing is wel veranderd naar Pending.
    Betekend dus dat de computer twijfeld of er nou wel of geen misfire is en dus continue opnieuw de cilinders controleerd op misfire.

    Volgende stap die ik dus ga ondernemen is compressie meten. Omdat de bougies bobines en bekabeling al is uitgesloten door vervanging en testen.

    Na het compressie meten als de compressie cilinder 2 lager is dan 1 en 3 dan gaat inlaatspruitstuk eraf en dan ga ik de inlaatklep bekijken en ook meteen via de bougie gat met camera erin kijken mocht dit beide heel vies zijn zal het waarschijnlijk lekkage zijn en word het dus motor reinigen/kleppen opnieuw slijpen.

    Mocht de compressie wel goed zijn.
    Dan haal ik me benzine injectoren los en breng ik ze naar een gespecialiseerde garage die ze gaat testen en indien nodig schoonmaken/vervangen.

    Wordt nog vervolgd dus
     
  9. kort door de bocht, misschien. Maar wouw geen lap tekst neerzetten.
    Fout nee, zelf keer bij klant meegemaakt. Dit door slechte accupool. Verlichting gevoed door dynamo. Toen licht uit werd gezet, kreeg je spanningspiek, normaal stabiliseert accu dan de spanning. Echter toen niet gevolg uit veiligheid computer uit ging.

    Wat wel zo is, dat dan ook motor computer uit zou moeten vallen.

    Alleen ben met je eens dat idd can decoder eerst losgehaalt moet worden. Ivm je niet weet wat dit exact doet en is makkelijk om uit te sluiten. Had ik bij eerste keer lezen over het hoofd gezien
     

  10. Toch moet ik toegeven dat jij wel gelijk had met de spanningspiek.
    Want de decoder heb ik niks aan veranderd alleen de accu en de minpool naar chassis en probleem is weg.
     
  11. Sinds april dit jaar heb je 1 jaar wettelijke garantie bij aankoop van een auto, dus zelfs als je zonder garantie koopt heb je toch garantie. MOcht de garage moeilijk gaan doen kun je daar op wijzen en indien nodig rechtsbijstand inschakelen. Maar goed, blij dat het dus uiteindelijk niet je CANbus was maar een "slechte" accu. Bewijst wel weer dat de kenis hier op het forum best goed is :mrgreen:
     
    M.Blaak likes this.
  12. Sinds april dit jaar ? Oke ik ga is even googlen.
    Ik had ze al geattendeerd op dat hun een vakgarage/bovag waren dus eigenlijk sws al verplicht tot garantie maar hun waren het daar niet mee eens omdat ik de auto kocht zonder garantie (wat mij nooit verteld is want ik kocht de auto heb betaald en kreeg alle papieren inclusief me kopie rijbewijs van de testrit allemaal dubbelgevouwen in een envelop mee en ik heb daar niet gecheckt wat erin zat want dat zag ik gebeuren alleen zien gebeuren en ook echt de papieren lezen en zien dat hun geen garantie neer zetten is natuurlijk niet handig.
     
  13. Update op de wettelijke garantie | Focusclub.nl
    kijk hier maar even, staat al een hoop over.
     
  14. Doe ik toch even de lange lap tekst versie. ;)
    Doelde met mijn opmerking 'onjuist' op hetgeen je aangaf m.b.t. spanningspiek, 16V en het gevolg...

    Ik dacht dat de norm voor max. piekspanning in automotive elektronica ergens rond de 40V ligt en inderdaad, ook de motor computer (en vele anderen) zullen dan uitvallen. Daarnaast wordt in de diverse modules/elektronica e.a. toegepast om ervoor te zorgen dat de elektronica in zo'n module niet direct bij een piek over de rooie gaat of in het ergste geval compleet doorbrand. Zonder gelijk teveel in detail te treden, dit gebeurd middels zgn. afvlakking met condensators (elco'tjes) en 'clamping' aan de ingangspanning van de modules.

    Waar je bij slechte contacten / accu e.d. vooral last van krijgt (lees: mee te maken krijgt) zijn enorme wisselingen op de spanningsrail. En dan vooral wanneer er lasten in/uitgeschakeld worden. Hang er maar eens een oscilloscoop aan om te zien wat er gebeurd mocht je in de gelegenheid zijn. De accu fungeert inderdaad ook als buffer om dat op te vangen (zoals je aangaf met 'normaal stabiliseert de accu dan de spanning'. In het geval bij een slechte of slecht aangesloten accu, zijn het echter vooral de spanningsvallen die 'door ijlen' naar alles dat afhankelijk is van een stabiele '12V' spanning en voor problemen zorgen.

    Daarom dat je vaak ook hele rare dingen krijgt bij een kapotte of slechte accu of aansluiting. Hedendaagse modules gaan hele rare dingen doen zodra hun minimale werkspanning te lang (gaat om milliseconden) onder een bepaald niveau komt/ligt met alle gevolgen van dien. Microcontrollers die in hun brown-out protectie schieten of resetten/herstarten, in/externe communicatie-lijntjes die te ver onder hun hoog en laag spanningsniveau's vallen waardoor er geen goed onderscheid meer gemaakt kan worden van wat er nu een digitale/binaire 0 of 1 is etc. etc..

    Condensators in modules kunnen dergelijke spanningsvallen maar in beperkte mate / tijdsduur opvangen, zolang dat goed gaat / binnen de marge ligt is er niks aan de hand, maar daarbuiten... Net zo funest qua functioneren als een menselijk brein met te weinig zuurstof alleen speelt het hier af binnen enkele milliseconden.

    Pieken zijn zoals eerder genoemd meestal niet zo'n probleem voor de modules, de 'langere' en hogere pieken worden middels 'clamping' volledig of grotendeels weggepoetst om te voorkomen dat er problemen ontstaan of in het ergste geval er wat doorfikt in de module. Daar is bij het elektronica ontwerp al rekening gehouden met diverse scenario's die zich voor kunnen doen en uiteraard ook binnen bepaalde marges. Maar juist de spanningsvallen / dalen zijn vooral funest voor de werking van e.a...

    Maar fijn dat het lijkt te zijn opgelost. Gezien de recente radio upgrade ging mijn eerste gedachte zelf naar de CAN decoder uit die daarbij zit. Volgende verdachte zou bij mij inderdaad ook de accu of aansluiting ervan zijn.
     
  15. Je bent een topper bedankt voor de tips ik zelf dacht nog dat dit 6 maanden was en alleen met aflever garantie maar dat is dus niet zo.

    Ik heb ook zojuist met BOVAG gebeld die vind dit niet oke die heeft mij gemeld nog 1 maal contact op te nemen met de garage en ze te beroepen op de 12 maanden wettelijk garantie (ook dit is verplicht voor hun als je geen extra garantie pakket afneemt)

    (Volgens bovag en wet moet de auto dus nagekeken zijn voordat hij aan de klant aangeboden word.
    Mocht de garage dit niet doen is dat hun eigen keuze maar ondanks dat is de auto nogsteeds wettelijk verplicht 12 maanden garantie)

    Aldus BOVAG.
    Mocht de garage van mij dit niet willen oplossen dan moet ik weer contact opnemen met BOVAG en dan gaat die zich bemoeien als neutrale partij met de situatie maar toen ik het uitlegde over 19 november gekocht 20 november al storingen waren hun al vrij snel van mening dat de garage fout zit.

    Nu tijd om contact te nemen met de garage om morgen even langs te gaan voor overleg.

    Wordt dus vervolgd
    Nu ook maar hopen dat ze niet moeilijk doen anders kan het ook uitlopen op rechtzaak zei BOVAG
     
    Edgar Focus likes this.
  16. @Michaël focus mk3
    Toch fijn dat het lijkt dat het opgelost is. Tijd zal het zeggen hoe goed het opgelost is.

    @DaveL
    Motor computer en esp computer zullen wel vaker tegen hogere voedingen beveiligt zijn.
    Ivm veiligheid dat het moet blijven werken.
    Rest wat minder.
    16v is deels slag om de arm. Alleen dit staat me bij dat ik dat keer heb gemeten en toen alles uitviel.
    Dit kan ook een slechte aansturing van dynamo zijn.
     
    Pibo_Focus_CC likes this.
  17. Ja, dat is het hem juist. Afvlakking en beveiliging (o.a. tegen piekspanningen) zit sinds jaar en dag in vrijwel alle automotive modules met digitale elektronica / microcontrollers e.d.

    Tegenwoordig wel aanzienlijk beter dan 'vroeger' gezien de noodzaak en afhankelijkheden omdat die situaties (bv. piekspanningen) zich altijd voor kunnen doen in meer/mindere mate. En om verschillende redenen / bij verschillende oorzaken waarbij het niet of nauwelijks impact mag hebben op het functioneren. Bescherming tegen piekspanningen en/of overspanning is vrij standaard en weinig speciaals tegenwoordig. Tenminste... Bescherming tegen de meest voorkomende scenario's die geen spelbreker mogen zijn...

    Vooral tegen de dipjes/spanningsvallen zullen er in modules, waarbij eventuele veiligheidsaspecten in het geding zijn, extra maatregelen genomen zijn door b.v. relatief grote afvlak/buffer condensatoren te gebruiken zodat zo'n module niet direct problemen veroorzaakt bij b.v. een wat slechtere spanningsvoorziening door problemen in/met accu of bekabeling, tenzij de spanningsvoorziening HEEL slecht is en buiten de marge komt qua min. spanning (en tijdsduur van dip)... Andere modules kunnen daar wat gevoeliger voor zijn maar dat zal geheel afhankelijk zijn van normen, hardware versie / het ontwerp en diverse andere aspecten of redenen.

    Wat ik wilde benadrukken is vooral dat het meestal juist de spanningsdippen of sterke fluctuaties (met flinke dippen) zijn die voor dergelijke storingen zorgen en niet de pieken. Op een oscilloscoop beeld zal een dip vaak ook niet snel opvallen wanneer je pieken signaleert/ziet omdat de pieken vaak relatief erg hoog zijn in verhouding (afhankelijk van je V/div setting), maar de dipjes funest om de in vorige post genoemde redenen. ;)
     
    Edgar Focus and Pibo_Focus_CC like this.
  18. @DaveL
    Klopt het is idd allemaal beveiligt.
    Van instrumentenpaneel die opnieuw opstart als de accuspanning te ver zakt doordat de startmotor te veel trekt van een slechte accu.
    Meest gekke wat ik heb gehad was.
    Airbag computer defect raken na het lassen.
    Zat overspanningbeviliging op de accu en de slotbout voor de wiel werd eruit gelast. Het lassen ging dus alleen van remschijf naar slotbout toe.
    Toch zo enkel airbag computer zien gaan. Sindsdien accupool losgehaalt en nooit defecte computer meer gehad
     
  19. Overspanningsbeveiliging op accu of modules is geen garantie dat er bij een flinke overspanning niks kapot gaat als je buiten het 'werkgebied' komt. Dus hogere spanning en/of tijdsduur ervan dan waartegen er beschermd wordt. ;)

    Zeker niet wanneer de hoge spanning (of een deel ervan) een weg vindt/heeft naar I/O pinnen van een module, dan is het al snel 'PANG'.
     
  20. :think:
     

Share This Page