1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chris van S., terug naar de Blue oval

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Chris van S., 28 dec 2007.

  1. Welkom, weer een scheurmonster erbij :D
     
  2. :welcome: met je :st: Chris.
    STevie
     
  3. Welkom op het forum Chris! :welcome:
     
  4. :welkom: Chris !

    Veel plezier met je :st: en hier op het forum !
     
  5. :welkom: met je ST op het forum.


    Is het trouwens de demo ST van Vd Burgh ?
     
  6. Welkom bij de Club :D
     
  7. :welcome: en veel plezier

    MVG Marco
     
  8. Hoi Chris, welkom. Gave auto.....eeeuhh...gave bolide (is meer op zijn plaats).
     
  9. welkom, mooie bak enne pracht kleur
     
  10. Mooie bak en veel plezier ermee
     
  11. Welkom op het forum Chris
     
  12. Welkom Chris!
     
  13. Van harte welkom! :D
     
  14. :welkom:
    Veel plezier bij de gezelligste club van Nederland :wink: 8)
     
  15. welkom :D mooie wagen
     
  16. Al enkele weken geleden heb ik mijn "debuut" gemaakt als amateur autotester.
    Starring de nieuwe BMW Z4 sDrive23i tegen de Z4 3.0si van het vorige model.

    --------------------------------------------------------------------------

    BMW Z4 3.0Si & Z4 sDrive23i
    Tekst: Chris van Schoonhoven en Mark Nauta
    Fotografie: Mark Nauta


    Zonnig, zoals zonnig zou moeten zijn!
    Wanneer BMW Breeman je vraagt om een weekend met 2 roadsters te sturen dan hoop je natuurlijk op zonnig weer en op
    auto’s die ook hun zonnige karakter op je over kunnen brengen. Auto’s waar je eigenlijk niet meer uit wilt stappen wanneer
    je eenmaal bent ingestapt, waarin je het liefst meteen naar oorden als Saint-Tropez, Montreux of Rimini wilt sturen.

    Wanneer we het indrukwekkende plateau voor de showroom van Breeman-Zuid opdraaien staan er 2 prachtig gelijnde
    boulevard cruisers geduldig te wachten in het strelende licht van de zon. De zon doet zijn werk en dit weekend is de enige
    verplichting, naast het doen van boodschappen, het rijden met deze 2 schitterende BMW’s.

    [​IMG]

    De BMW’s waarover we het hier hebben stammen uit de Z4 serie. De eerste is van de huidige in 2009 gelanceerde serie
    de 2e het faceliftmodel uit 2006. Oftewel de Z4 sDrive23i en de Z4 3.0Si. Fotogeniek stonden de auto’s naast elkaar te
    fonkelen, de nieuwe uitgevoerd in Tiefseeblau met Canberrabeige interieur. De 3.0Si was uitgevoerd in een combinatie van
    Silbergrau en Rot interieur. Opvallend is dat de nieuwe een stuk groter en dus volwassener oogt. Als BMW fan reist dan de
    vraag, ‘rijdt de nieuwe ook die stap volwassener’.

    De klassieke schoonheid van de Z4 3.0Si trekt enorm aan en daarin nemen we dan ook als eerste plaats. Net zoals in
    vrijwel elke andere BMW voel je je gelijk op je gemak bij het instappen. Geweldig, het lipstickrode leer en de gepolijst zilvere
    lijsten verspreid over het interieur. Voor je neus het dikke BMW Motorsportstuurwiel en 2 kokers die de stempel klokkenwinkel
    mogen dragen. Alles in het interieur even strak en bijzonder gelijnd als de buitenkant van de auto. Kijkend door de voorruit zie
    je de bolling van de motorkap wat je uitnodigt voor 1 ding; rijden!

    [​IMG]

    Natuurlijk gebeurd het rijden met open dak, we zijn tenslotte op pad met een echte roadster. Boven verwachting laat deze Z4
    zich stevig bedienen voor zowel het sturen, de koppeling als de handgeschakelde versnellingsbak. Door de diepe brom en
    het plezante ploffen uit de dubbele uitlaatpijp staan je zintuigen op scherp. Maar wel op een zeer prettige manier. Voor deze
    Z4 geldt wat voor vele BMW’s geldt, een fijne combinatie tussen het comfortabel ‘fahren’ en het rijden als een ‘streetracer’.
    Bij het cruisen is het motorgeluid niet storend aanwezig en waait de wind slecht lichtjes door de haren. Van alle omgevings-
    geluiden kan je samen met je medepassagier dan ook rustig genieten. Wanneer je echter het volle potentieel van de 3 liter
    6-in-lijn gaat gebruiken dan ontwapend de Si zich als een ware sportauto. Deze Z4 3.0 Si bezit echt een plezierige mix van
    de soepelheid en de krachtige bediening van een ///M auto. Zet je alle registers aan het werk dan krijg je echt een vleug ///M
    gevoel in de auto. De lage zit, het directe sturen met het fantastische dikke ///M-stuur en met name de handgeschakelde
    versnellingsbak in combinatie met de souplesse van de 3 liter geven deze auto een enorm sportief karakter. Deze sportieve
    compromis is dan ook een dikke plus voor dit exemplaar.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Een roadster als de Z4 koop je niet om de ruimte maar om zijn rij eigenschappen. In geval van een roadster moet je ook
    niet over opbergruimte praten eigenlijk. Echter is de Z4 3.0Si een prima dagelijkse metgezel en slokt hij wel de dagelijkse
    ‘beslommeringen’ op. Waar de 3.0Si met open kap met enig ‘tetris’-kwaliteiten makkelijk fotospullen, een Ikea- lamp en de
    boodschappen van een uitgebreid diner opslokt, valt de nieuwe Z4 hierin toch enigszins tegen. Zodra de harde kap is
    neergelaten neemt deze dusdanig veel ruimte in dat de spulletjes van een uitgebreid diner wel meekunnen in de achterklep.
    Helaas moeten dan toch onze fotospullen en de Ikea lamp op de stoel van de bijrijder.

    ‘Een levengenieter’ is een stempel die de Z4 3.0Si verdiend. De auto is snel en krachtig te bedienen zodra je dat wenst. Ook
    kan je rustig comfortabel rijden na een dag hard werken en is de boulevard een gepast terrein voor deze roadster. En samen
    met je partner kan je open rijden en toch overleggen, mede door het ingenieuze en mooi afgewerkte windscherm in en tussen
    de hoofdbeschermers.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Een weekend sturen in 2 roadsters van BMW tijdens een zonnig weekend is in gedachte al fantastisch. Logisch dat je het
    dak er af gooit en met hoge verwachtingen het weekend in rijdt. Toch maken beide auto’s indruk door hun rijkwaliteiten, in
    geen van beide auto’s is niet of nauwelijks een spoor van het torderen van de koets voelbaar, iets wat menig cabrio mee
    kampt. De nieuwe generatie Z4 is zeker een volwassener auto qua rijgedrag, formaat, technieken en afwerking. Dit maakt
    de Z4 een auto voor geschikter voor grote afstanden. Je moet je echter afvragen of dat wel de achterliggende gedachte moet
    zijn wanneer je een roadster aanschaft.

    De nieuwe Z4 is ten opzichte van de vorige een stuk groter en ronder geworden. De lijnen van de huidige generatie Z4 zijn
    afkomstig van 2 vrouwelijke ontwerpers onder supervisie van Adrian van Hooydonk. Vanuit elke hoek is de Z4 een mooie
    verschijning, zowel stilstaand als rijdend. Zodra je een nieuwe Z4 inhaalt op de snelweg laat de auto een hele bijzondere
    indruk achter. Deze indruk is weer anders als de auto stilstaat. Die indruk is moeilijk te omschrijven maar het is wel een
    feit dat het designteam een indrukwekkend designstatement heeft neergezet.

    [​IMG]

    De Z4 sDrive23i waarin wij plaatsnamen was voorzien van de vertrouwde 6-in-lijn met een inhoud van 2.5 liter, meer dus dan
    zijn naam doet vermoeden. Deze 204pk sterke motor is gekoppeld aan een 6-traps automatische versnellingsbak die zich
    simpel en soepel via pedals aan het stuur laat bedienen. Zodra je met de wagen op pad gaat voel direct je dat hij een stuk
    volwassener rijgedrag heeft dan de speelsere Z4 3.0Si. Het hogere gewicht, het comfortabelere (instelbare) onderstel en het
    minder directe sturen zijn daar debet aan. Soundengineers hebben de auto dusdanig ontwikkeld dat het motorgeluid op een
    sportieve manier in het interieur komt. Echter in vergelijk met de 3.0Si moet de sDrive iet-wat- teleurstellend-veel zijn meerdere
    erkennen in daadwerkelijke prestaties. Iets waar een sportieve roadster-rijder absoluut aandacht aan moet schenken voordat
    hij/zij tot aanschaf over gaat. Maar vergeet niet dat deze 6-cilinder absoluut een perfect comfortabele boulevard cruiser is.
    Omringd met alle technische snufjes die je kan wensen is een geopende rit over binnendoorwegen van Nederland een feestje
    op zich. En doordat hij voorzien is van al die gemakken is een rit naar warmer oorden ook geen enkel probleem. De wagen
    geeft echter meer het gevoel een GT (Gran Tourismo) te zijn dan een rasechte roadster.

    Bij het rijden met de sDrive valt op dat zijn, op papier krachtige, motor toch aardig moet werken om de 1.505kg. zware auto van
    zijn plek te krijgen. Dit wordt deels veroorzaakt door de automaat, die wel gerobotiseerd is, maar nog steeds één is van de oude
    generatie. Wanneer hij voorzien zou zijn van de 7-traps DCT zou de snelheidsbeleving een stuk groter zijn. Nu is en blijft het
    natuurlijk altijd moeilijk vergelijken tussen een 2.5 liter en een 3.0 liter. Wel is de nieuwste Z4 ook leverbaar met een 3.0 zoals
    in de vorige Z4. Hij levert in tegenstelling tot de oude echter geen 265pk, maar 258pk, nog steeds meer dan genoeg om hem
    goed van zijn plek te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beide auto’s zijn voorzien van enkele knopjes gekoppeld aan elektronica die het rijden nog leuker moeten maken. In de ‘oude’
    vinden we natuurlijk de DTC knop die de tractioncontrole uitschakelt, maar in beide wagens vinden we de knop ‘Sport’. Hierbij
    zullen de auto’s feller reageren en bij de nieuwe Z4 is het ook onderstel dan sportiever afgesteld. Eerlijk gezegd merkten we
    weinig van deze gadget, dus het staat in onze ogen vooral stoer om er over op te scheppen in het cafe maar het komt verder
    over als een opgevoerd led lampje. Wat wel het verschil maakt in de sDrive23i is de knop ‘Sport+’. Met deze knop ingedrukt
    werkt de auto ook feller (hangt beter aan het gas en schakelt sneller) en is hij straffer afgesteld, maar boven dat zijn alle
    elektronische hulpmiddeltjes als ESP en tractioncontrole uitgeschakeld wat de speelruimte van de auto enorm vergroot.

    Wanneer we de auto’s daadwerkelijk tegenover elkaar gaan zetten zijn er eigenlijk meer verschillen dan dat er overeenkomsten
    zijn. Dit geeft wel aan dat de auto’s eigenlijk niet direct met elkaar te vergelijken zijn. Natuurlijk hebben ze beiden de Z4-badge
    op de kont, maar op veel vlakken verschillen ze enorm. De 3.0Si laat zich vooral kenmerken als een sportauto. De 3 liter is een
    geweldenaar, een krachtpatser in de zeer dynamische en bovenal messcherpe Z4. De nieuwe Z4 sDrive23i kenmerkt zich
    vooral door zijn souplesse. De auto is een ware GT en is de compromis tussen meerdere auto’s. Hij is de roadster, de coupe
    en de metgezel die je kilometers en kilometers achter elkaar laat verslinden. Beide Z4’s zijn zeer zonnige wagens, maar dan
    zonnig op hun eigen manier!

    [​IMG]

    Chris van Schoonhoven
    Dezelfde naam, hetzelfde principe, maar wel degelijk 2 verschillende auto’s.
    Waarbij de Z4 3.0Si van de vorige generatie een auto is waarbij je zowel comfortabel als sportief over een slingerende B-weg
    kan rijden, is de Z4 2.3 Sdrive een auto die voor mijn gevoel meer geschikt om de autobahn een bezoek te brengen. Jammer
    genoeg was het vermogens verschil te groot om alle 2 de auto’s 100% lijnrecht naast elkaar te zetten. Maar in perspectief gezien
    is het voor mij duidelijk dat de nieuwe Z4 niet echt de opvolger is van de vorige generatie. Daarvoor zullen beide auto’s naar mijn
    mening 2 verschillende soorten “rijders” aantrekken. Maar de stempel Freude Am Fahren is bij beide auto’s absoluut verdiend,
    elk in zijn eigen karakteristiek. Echter stiekem was ik erg blij dat “onze” Z4 3.0Si een handgeschakelde versnellingsbak had en
    dat de bochtige landweggetjes voor mij leeg waren……

    Mark Nauta
    Een weekend Z4’s rijden is natuurlijk een droom zeker wanneer het weer enorm mee werkt. Beide auto’s van Breeman voldeden
    dan ook aan alle verwachtingen die je hebt bij een roadster. Iedere wagen deed dat echter wel op een eigen wijze. Waar de nieuwe
    Z4 vooral enorm overtuigt vanwege zijn looks doet de vorige Z4 dat vooral door zijn fenomenale rijeigenschappen. De 3.0 is een
    motor die continu paraat is in combinatie met de handgeschakelde 6-bak is het gewoon een feest om met deze wagen over
    binnendoor te ‘jagen’. De nieuwe is vooral de echte GT waarmee je naar het Zuiden rijdt en je een vakantie langs de Middelandse
    Zee volbrengt. De ware kilometervreter. De 3.0Si is echter de keuze voor mij. Juist niet de hoofdwegen pakken, maar heerlijk
    overal binnendoor om lekker te kunnen genieten van de sportiviteit die hem karakteriseert.



    De gehele fotoshoot is te bekijken in deze >GALLERY<.

    Het artikel is ook te downloaden als PDF in opgemaakte vorm voor BMW Breeman via deze >LINK<
     
  17. welkom en goed dat je het licht hebt gezien :D
     
  18. lol@Fstyle: Nu al :?::schater:
     
  19. Wow Chris :respect:

    Als debutant en dan meteen zo'n auto. Goed verslag en erg mooie foto's :thumbs:

    :bravo:
     
  20. Interessant en leuk verslag om te lezen Chris.
    Alleen jammer dat je heel dicht in de buurt was, zo te zien tussen Westmaas en Klaaswaal en dan niet even langskomt.

    Gemiste kans, Mark maakt wel top foto's of zitten er ook van jou bij, want ik zie je niet achter stuur zitten.
     

Deel Deze Pagina