1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chris van S. poets/detail show-off topic

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door Chris van S., 6 aug 2014.

  1. #1 Chris van S., 6 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2016
    Het autopoets virus heb ik altijd in mij gehad. Ik probeerde mijn voorgaande auto's altijd keurig bij te houden. Al bleef dat vooral bij wassen en een wax over de lak. Al werd dat via dit forum met mijn Focus ST indertijd een stuk beter dmv diverse detail producten. Tot mijn vorige auto, waar mijn poetshobby verwaarloosde. Ik kon weinig liefde voor opbrengen om hem netjes bij te houden. Eigenlijk heel erg want het was een fijne auto. Maar sinds de komst van de Fiesta is het detail virus weer helemaal ingeslagen. Als een grote bom wel te verstaan. Afgelopen maanden veel te veel aangeschaft tot aan een DAP900 V3 polijst machine aan toe incl alle benodigdheden om een auto van top tot teen te kunnen detailen. Niet alleen houd ik mijn eigen auto's bij maar ook voor anderen inmiddels....

    Gezien mijn aantal auto's die ik heb gedaan en nog ga detailen open ik hierbij een algemeen show off draadje voor het overzicht. Zeker omdat er hier ook redelijk wat detail enthousiastelingen rondlopen :D

    1. Mijn eigen auto: 2014 Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125PK

    Uiteraard houd ik mijn eigen auto het beste bij. Inmiddels heeft hij al de zoveelste keer een waxbeurtje gehad. Dit keer Surf Garage Barrier Reef paste wax. Gewoon omdat de wax zo gemakkelijk is. Wielen hebben een lekkere laag wheelwax. En de voorruit staat in de Carlack69 window sealant wat ik al jaren gebruik. Te wachten staat Nanolex Ultra Glass sealant die door de Nano een langere levensduur zou moeten hebben.

    Welbekend maar toch een foto;

    [​IMG]

    2. Auto van de misses: Peugeot 107

    In maart heb ik deze auto samen met Redwagon compleet gedetailed. De 107 had ondanks zijn 2,5 jarige leeftijd weinig TLC gehad. Aangezien de 107 in zijn begin tijd veel nieuwe asfalt lagen van de N44 en A4 te voorduren heeft gehad was het reinigen van de lak een crime. De clay kon zelfs weggegooid worden en de APC draaide overuren. En nu zelfs na 3 maanden heb ik gisteren de 107 wederom voorzien van een beschermlaag; PB BH + EX-P + Carpro Reload omdat de eerdere waxlaag (vermoedelijk) niet had gehecht. Lak was gewoon ruw en beading was er gewoon niet. Nadat ik gisteren lak had geclayed en had gereinigd met PB* prof. polish was er weer een mooie basis voor bovenstaand glaze en sealants (ik had express witte pad gepakt en de rand was gewoon zwart aan het einde, de lak was mooi zacht en glad, dat dan weer wel)

    [​IMG]

    3. Mazda MX5 van schoonmama

    Mijn eerste echt volledig zelfstandige machinale detail.

    Ik had het geluk dat de MX5 een binnenslaper is, anderhalf jaar geleden is opgewreven .... eh kuch... ik bedoel behandeld door een poetsbedrijf. Recept was dus 2 dagen de tijd, kleine auto waarbij de lak redelijk OK was. Dit was de verwerking ervan:

    1. Velgen - Monello Non-Ferro + Wheelwax

    2. Wassen + clayen. clayen was redelijk OK. Binnenslapen blijkt echt wel een voordeel.

    3. Lak reinigen met PB Prof. Polish.

    4. Voorzichtige proefspot omdat er al eerder was gepolijst: Monello Mezzo op Monello groen bleek niet voldoende corrigerend. Oranje echter wel dus heel de auto met Monello Oranje + Mezzo gepolijst

    5. Monello Wit + Finale = lekker gladde lak....

    6. Auto nacht laten kuren in de Autoglym HD

    7. s'morgens auto uitgebufd en nogmaals een laag AG HD gegeven.

    8. Leren stoelen met Smart wash leather cleaner +conditioner behandeld (sample)

    9. Alle plastic en kunstof dealen behandeld met Poorboys Spray en Gloss

    10. Interieur gestofzuigd

    11. Ramen behandeld met DJ Clearly Mentol en voorruit met Rain X

    12. Motorruimte ingespoten met APC 1:10 en daarna ingespoten met Autoglym Vinyl en Rubber Care

    13. Blije onthousiaste schoonmoeder die gelijk mijn washmit, shampoo en droogdoek inpikte voor verder onderhoud aankomende maanden.

    Nog te doen is de wielen aan de binnenkant Wheelwaxen zodra de MX op zijn winterset staan, en de hardtop polijsten zodra deze weer op de auto zit.

    [​IMG]

    Jammer dat zilvergrijs niet zo mooi glimmend op de foto overkomt.

    [​IMG]

    4. Toyota Aygo

    Mijn manager vroeg mij of hij zijn pas aangekocht Toyota Aygo wilde poetsen aangezien hij er zelf zo'n hekel aan heeft en hij wist dat ik het zo "leuk" vond. Ik had even het idee dat hij het idee had dat ik er een lapje over zou halen omdat hij wat bedenkingen had dat ik de auto een dag nodig had. De dag verliep ongeveer met zijn bijzijn als volgt;

    1. Goh wat een gave was handschoen heb je

    2. Kleien? Dat doen we toch op de kleuterschool?

    3. Ja als je de oranje pad pakt is de kleur zwarter dan als je polijst met de groene pad....

    (wetende dat de auto toch door de wasstraat gaat heb ik de lak maar voor 70%* gecorrigeerd. Eigenlijk had ik zelfs over moeten gaan op Monello Veloce of zelfs op Monello Geel voor optimaal resultaat)

    4. Na het polijsten:
    *waarom ga je nu nog een een keer polijsten?
    Nee ik ga niet polijsten, dit is Black Hole.
    *Black Watte?

    5. EXP? Staat de auto nou nog niet in de wax? (bewust PB EXP gekozen, hopend dat deze het in de wasstraat overleefd....)

    6. Ramen en trims etc gedaan

    7. Open mond van mijn manager

    [​IMG]


    5. Alpina B3 BiTurbo

    Buiten het feit dat het een leuke auto is, is de detail job aan deze auto een leuk klusje. Het wassen en clayen van een Alpina B3 Biturbo Allrad. De auto is 5 jaar terug in de protech gezet en daarna altijd keurig bijgehouden. Maar van bescherming is totaal geen sprake meer, niet zo raar na 5 jaar. Dus het was echt hoog tijd om in te grijpen en de auto de nodige TLC te geven. Helaas door tijdgebrek kon ik dat niet in 1 keer doen, wat ik uiteraard liever had gewild. Maar omdat ik de auto zsm wilde aanpakken en door tekort aan tijd + vakantie ben ik gedwongen de auto in een paar stappen aan te pakken verdeeld over een aantal weken. Wat stiekem ook wel weer leuk is....

    Om te beginnen heb ik gebruikt bij deze auto:

    - PB SS&S om hem grondig te wassen

    - PB Bug Squash om het kerkhof te verwijderen.

    - Velgen reinigen met Monello Non-Ferro

    - Rondje APC langs de trims

    - De motorruimte ge-apc-ed, lichtjes afgespoeld met draaiende motor en daarna AG Vinyl en Rubber care erop gespoten.

    - De lak geclayed met monello clay en Dodo Juice - Born to be Slippy

    - Daarna heb ik de meeste gemakkelijke weg gekozen en de lak een laagje Carpro Reload gegeven om de lak in elk geval een fatsoenlijke laag bescherming te geven. Al is de lak nog verre van schoon. Behandeling met PB professional polish is geen overbodige luxe.

    Zoals de Alpina begin van de avond was. Lak was erg dof, vuil en de wielen vertoonden ook al geen glans.

    [​IMG]

    Bah!
    [​IMG]

    Gelukkig is de lak hard, want anders was de vogelpoep ingebrand.

    [​IMG]

    Velg linksachter met Monello - non Ferro

    [​IMG]

    Tijdens het clayen schrok ik van het vuil dat van de lak af kwam (dit was 1/5 portier) (Had eigenlijk Carpro tarX moeten gebruiken)

    [​IMG]

    Na lange tijd clayen en opbrengen van Carpro reload begon de lak weer wat glans te vertonen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het idee is dat ik na mijn vakantie de lak van de B3 verder ga reinigen met PB prof.polish en (lichtjes) ga polijsten omdat er een klein beetje marring aanwezig is. Wat mij overigens echt erg meevalt. Daarna wil ik Black hole op deze kleur proberen, erg nieuwsgierig hoe deze bijzondere kleur (Alpina Grun II) gaat opleven. Uiteraard aftoppen met EX-P en wellicht Collinite 845 erop of Autglym Extra Gloss protection om nog meer duurzaamheid te garanderen. Ow ja, en de wielen in de wheelwax natuurlijk.

    Dat was het voor nu. Uiteraard snel een vervolg....*



    Welke auto's vooralsnog op de to-do lijst staan:


    BMW 2002 Ti - Blauw

    BMW 116i - Havana

    MGF - Groen

    Saab 99 - Wit

    Audi A3 2.0 - Zilvergrijs Metallic

    Mini Cooper - Zwart Metallic

    To be continued
     
  2. geen een foto is te zien bij mij...
     
  3. idem
    waxworld.nl staat zo te zien geen crosslinks toe
     
  4. Problem solved! Jullie reageren sneller dan ik het probleem kan oplossen op mijn tablet. ;)
     
  5. Wil ik toch nog 1 opmerking maken...
    Je zegt dat je een Focus hebt en laat een Fiesta zien :P
    Wel een leuk verhaal om te lezen!
     
  6. Mooi hoor, je bent weer thuis ?
     
  7. ;)

    [MENTION=116]Redwagon[/MENTION]: Nee Dinsdag zijn we weer thuis.
     
  8. O, je hebt niets anders te doen. :schater:
     
  9. Mooi verhaal om te lezen! Knap werk
     
  10. Gaaf!
     
  11. Mooie eindresultaten Chris.

    Bij deze kreeg ik even het idee dat er sprake was van een roadkill:
    [​IMG]
     
  12. leuk draadje Chris, gaan we volgen :thumbs:

    veel plezier met je 'nieuwe' hobby ;)
     
  13. [MENTION=3084]Steven[/MENTION]: lol, lijkt er aardig op he. Maar dat is de werking van Monello Non Ferro. Die lost de ijzerdeeltjes zegmaar op van de velg. De vloeistof word dan paars / rood achtig. Mooie van dit middel is dat je met een kwast oid het kan "heractiveren" waardoor je de velgen verder kan schoonmaken. Het word dan een soort van een sopje. :)

    Dank allen voor de enthousiaste reacties. Me like! :)
     
  14. Ziet er goed uit allemaal! Alleen...... ik zie nog geen voorbeelden van je poetskunsten op een Focus....... Mocht je dat nou een keer willen proberen, bijvoorbeeld op een aquarius blauwe, hoor ik het graag :mrgreen:
     
  15. of een s-max, ink blue, ook een mooie kleur op te oefenen :D
     
  16. Wat kost die Monello Non Ferro? Ik heb een goedje vd lokale automaterialenzaak, ziet er qua bewerking precies zo uit. Stinkt als de hell, maar ik heb zelfs geen borstel nodig om zelfs ingevreten velgen schoon te krijgen.
    Kost €9,- of zo.
     
  17. Dan zal het dezelfde werking hebben Marco. Ook de Monello ruik je aardig bij het gebruik. Bijv Tarx van Carpro is ook een soortgelijk product en ruikt ook erg vies. Na het inspuiten en inwerken is het vuil voor het grootste gedeelte weg zodra je de velgen hebt afgespoten. Maar met het gebruik van een zachte borstel of washmit weet je zeker dat al het vuil weg is tussen de hoekjes en gaatjes. Beide producten zijn ook geschikt om vliegroest van de auto af te halen, en daarbij gebruik je natuurlijk geen borstel.

    Monello Non Ferro: 11,99 euro
    http://www.carclean.nl/product/Monello/Non_Ferro_500ml_MNF0105_102671
    Carpo IronX: 13,99 euro
    http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=115_147&products_id=101140
     
  18. [MENTION=14370]bramm[/MENTION] en [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] ik maak geen "reclame" aangezien ik niet ben "ingeschreven" ben bij aangeboden diensten. Maar bij intresse ben ik via pb bereikbaar voor details ;)
     
  19. Leuk draadje Chris :). Ik begin zelf ook weer wat meer aandacht aan de auto te geven na deze ruim een half jaar te hebben "verwaarloost" wegens tijdgebrek.
    Langzaam weer wat opbouwen en wieweet komt er ook bij mij nog eens een Dapp.
    De swirls krijg je er met handmatig polijsten niet uit.
    Ik ga je volgen :).
     
  20. Dank voor je enthousiaste reactie [MENTION=43]R@ymond[/MENTION]. Ook ik heb tijden gekend dat ik mijn auto verwaarloosde ivm tijdgebrek. Maar als je dan je auto er weer netjes bijzet, krijg ik altijd een voldaan gevoel van ;) Swirls krijg je er handmatig wel redelijk uit, maar weet niet of je beetje spierballen hebt? :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina