1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Carbon cleaning?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marcelsmit, 5 jan 2023.

  1. Ik zou eigenlijk gewoon mijn mond moeten houden, maar ik las dat verhaal vluchtig op mijn werk en heb gewoon geen seconde bedacht wat je er nou echt mee bedoelde :oops::schater:
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  2. Nou Marcel, ik kan soms hele scherpe teksten maken die je soms op 2 manieren kunt opvatten,
    en uiteraard kan ik dit ook tijdens een gesprek....geeft leuke reacties (het is een gave en soms een last :schater:)
     
    Edgar Focus, marcelsmit en 2 Fast 4 U vinden dit leuk.
  3. Hoeveel kilometer tot 100k moet je nog? Misschien dat ik hem ook eens preventief onder handen laat nemen.
     
  4. Zit nu op 78.000. Misschien heb ik die auto tegen die tijd al niet eens meer :think:
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  5. Zomaar hè, if it ain’t broken, don’t fix it.
     
  6. Zit in sommige gevallen wat in, maar in dit geval gaat die vlieger naar mijn mening niet helemaal op. Heb liever dat de motor optimaal loopt en dat gaat het beste zonder vervuilde kleppen.
     
  7. Tsjaa, voorkomen is beter als genezen zullen we maar denken.
    Wat gaat er op de kleppen zitten? koolaanslag, en hoe komt het daar? via de EGR,
    dus als je op voorhand een schonere verbranding hebt, komt er ook minder op je
    kleppen.....ik bedoel maar
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Wat op de kleppen zit komt uit de cilinder. De kleppen openen en deel vloeit terug de inlaat in. Dat koekt vast. Is niet te voorkomen. Alleen de mate waarop wel.
    Dus geen korte ritten met laag in de toeren.
    Nee warm rijden en keer boven de 4000rpm uitkomen dat verminderd het.
    Helemaal weg krijg je het nooit
     
  9. De pcv blaast druk uit het blok het inlaat traject in om vervolgens in de motor te verbranden. In werkelijkheid kan er soms naast alleen de druk ook wat olie enzo bij zitten.
    Bij auto's zonder directe inspuiting, wordt dit beetje olie direct mee gespoeld met de benzine. Bij auto's met directe injectie komt geen brandstof in het inlaat traject, hier wordt dat beetje olie niet weg gespoeld door benzine. Dit beetje olie gaat aan de kleppen plakken en is bijna een magneet voor Koolaanslag. De vervuiling uit de cilinders die @trucker0werner noemt, plakt dan door de olie aan de kleppen vast.

    Helemaal voorkomen kan niet. Wat @trucker0werner al zegt helpt inderdaad om de kleppen schoner te houden. Verder zou water methanol injectie nog kunnen helpen, maar dat is voor de meeste veel te veel werk
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  10. Oh, weer wat geleerd, mij hebben ze wijs gemaakt dat het door het recirculeren van uitlaatgassen kwam
     
  11. Carbon cleaning heb ik ook geprobeerd in het verleden, ik kan je met een woord vertellen, BULLSHIT!!! Allemaal verkoop praatjes om reclame te maken en geld te verdienen, niet geloven!!!

    Het beste is walnootblasting om je kleppen schoon te krijgen. Maar is dat wel nodig? Mijn ST heeft nu 216.000 km en nog wat op de teller staan, ja mijn inlaatkleppen hebben een lichte koolaanslag, ik rij regelmatig korte ritten en draai te weinig toeren, helaas. @Kludrex afgelopen zomer heb je kunnen zien op de rollenbank bij BR-Performance, mijn auto levert nog steeds 250pk en bijna 400nm aan koppel, hij is standaard. Gezien jullie km-stand, is het echt wel nodig?
    Ik heb wel een oil catch can gemonteerd 2jaar geleden, tank regelmatig 98 BP, als ik buitenland ben dan 102.
    En wat ook helpt, 1x per jaar olie verversen, ongeacht de km.
     
  12. :thumbup: Die catch can zal daar vast toe hebben bijgedragen.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  13. Een Catch-can helpt zeker bij direct ingespoten motoren.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  14. Ik zie de laatste tijd vaak van die berichten over carbon cleaning voorbij komen.
    Dat heeft mijn interesse gewekt met het oog op hoe dat eigenlijk in zijn werk gaat. Ik heb niet het idee dat mijn Focus dat nodig heeft, maar puur uit interesse voor de techniek.

    Weet iemand hoe dat werkt? Op de sites van de diverse bedrijven kom ik eigenlijk bij allemaal hetzelfde standaard bericht tegen en daarbij krijg ik het idee dat alle troep uit het inlaattraject door de motor heen gaat (in een poging) om te verbranden. Lijkt me niet echt fijn voor de motor.
     
  15. Als eerst ben ik van mening dat het niet werkt. Door op facebook op te zetten kunnen vrienden nep complimenten eronder zetten. Want echt bedrijf staat er niet zo op. Staan ook niet met normale auto met in de kofferbak het apparaat. En op de site hebben ze betere voorbeelden dat het werkt dan alleen reviews.
    Klinkt allemaal te mooi dan waar is.

    Waarom dit zeg puur ivm ik als monteur hetzelfde deed bij peugeot.
    Met lopende motor op 2000rpm spuit je het in.
    Is flesje leeg motor afzetten en laten intrekken.
    Daarna na 30min nog een flesje zelfde verhaal.
    Echter ipv afzetten rondje rijden. Dan 1x goed doortrekken door hele toeren gebied. Je ziet de zwarte wolk erachter uitkomen.

    Echter fotos van voor de vervuiling en erna laten alleen zien dat vuil er zit. Al is het wat meer van ruwe hout naar zacht hout gegaan. Zeg maar toplaagje beetje gescheurd.

    Van de 100 autos werden ze allemaal hierna goed gereinigd.
    Dit door kop eraf te halen en kop inc kleppen te laten stralen. Of in schoonmaakbad. Dit gebeurde extern. Kleppen inschuren en terug.

    Of zoals elders vandaag gepost werd. Granulaatreinigen of walnut reinigen.
    Dit is eigenlijk puur zandstralen met de kleppen dicht.
    Je stopt slang in dat spul door venturi wordt het opgezogen en tegen de kleppen met lucht gespoten. Dit doe je samen met stofzuiger.
    Om dit te versnellen deden we grove vuil met schroevendraaier of haakjes eraf steken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Frank Focus vindt dit leuk.
  17. Dit is ook het recirculeren van uitlaatgassen. Interne EGR functie noemen ze het ook. Dan openen de inlaatkleppen wat eerder waardoor uitlaatgas dus terug de inlaat vloeit
     

Deel Deze Pagina