1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Brandstofverbruik koud weer

Discussie in 'Performance' gestart door Peter, 25 dec 2007.

  1. @ Aussie,

    Dat zou wel mooi zijn wanneer er iets in te stellen valt.
    Mocht je er achter zijn hoe/wat dan hoor ik het graag.
     
  2. Zodra ik een keer met de auto wegga zal ik ff kijken.
    Normaal ga ik altijd met de motor naar het werk en rij ik bijna nooit in de auto.
    Zoals ik al zei wordt vervolgd 8)
     
  3. Knop op je hendel indrukken.
    Contact aanzetten.
    Je kan dan dmv de knoppen op je BC en aan je hendel wat instellingen wijzigen.
    Je kan dan ook op een bepaald moment 0 tot 10 wijzigen of naar - 10 (in stappen)
    Hiermee kan je het % wijzigen.
     
  4. Aussie, heel erg bedankt voor de info.
    Ik ga er meteen mee aan de slag om e.e.a wat geloofwaardiger over te laten komen.

    TOP
    Groet,

    Peter.
     
  5. Aussie, ook bedankt. Ga ook eens ermee spelen en proberen om het verbruik dat wordt aangegeven goed te krijgen.
     
  6. Zal dat ook eens proberen. Bij nog 40 km te gaan op de brandstof is de tank leeg... Dat heb ik eens geprobeerd. Daarnaast gaat de teller vanaf 80 km rest per 100 meter met een kilometer naar beneden....
     
  7. Heb hem inmiddels al een keer op 0km-er gehad met 5 hele liters over :roll:
    Voor mij blijft het een indicatie en niets waar je je aan moet vasthouden.
     
  8. Ik heb hem 1 keer op 7 km gehad, en 51 liter van de 52,5 getankt :wink: :shock:
     
  9. Heb Pepper vanavond afgetankt op 1 op18,9, voor mij een nieuw record !!! en echt niet als een oud wijf gereden, alleen maar lange afstanden (60+)
     
  10. het heeft ook met de componenten te maken waarmee de benzine/diesel wordt gemaakt.

    de raffinaderijen hebben winter- en zomerspecificaties.
    wat ook in een iets hoger verbruik resulteerd.

    het verklaard niet je veel hogere verbruik maar het is wel een factor incl. de verwarming en eventueel andere elektrisch apperatuur gebruik ik/jij meer in de winter.
     
  11. Gemiddeld verbruik over 96.000 km 1 op 15.08. Hierbij per jaar 4000 km met de caravan erachter.
    Kijk ook eens op www.autoverbruik.nl wat andere Ford rijders aan brandstof gebruiken. Zuiniger als 1 op 17 redt ik ook nooit en inderdaad wijkt de BC af van de praktijk. Ooit een keer gehad dat ik nog 62 km kon rijden, maar stond kort daarop stil. De rest van het (leuke) vervolg zal ik je besparen.
    Ronald
     
  12. Met de laatste tankinhoud heb ik 1 op 17,7 gereden. Ben een beetje aan het experimenteren met de instelling van de BC om deze het juiste verbruik aan te laten geven. Had hem eerst op -3 gezet, en bij de laaste keer tanken gaf ie 4,5 l/100 km aan. Dus ik moet de andere kant op, heb hem nu op +2 gezet.
     
  13. Al iemand zijn BC bijgeregeld om het juiste verbruik aan te geven? Ben benieuwd op welke stand jullie uit komen. Het bijregelen gaat in mpg (miles per gallon) en is me nog onbekend wat die factor precies betekent. Mijn verbruik zou op de BC ongeveer 5,7 l/100 km moeten zijn (laatste tankbeurten verbruik uitgerekend op 1:17,5). BC gaf de laatste tijd 4,9 l/100 km aan, dus best grote afwijking. Geloof dat ik nu op +25 zit als correctie en nu geeft ie 5,4 l/100 km aan dus begin in de buurt te komen.
     
  14. bij mij scheelt het wel of het buiten koud is of niet.
    Als het een weekje vriest kom ik rond de 1:16.
    Nu (rond maart) en het is +/- 12ÂșC dan kom ik rond de 1:17 - 1:17.5 uit.
    (ik rij gewoon 120).
    's zomers kom ik meestal rond de 1:18 uit, en met lange stukken zo richting de 1:20.
    1x, hartje zomer 120-130 richting Kampen (ritje van dik 2 uur) met de airco aan en een stukje file 1:21.4, ook een keer richting Amsterdam, vanaf Dordrecht mag je het overgrootte deel toch maar 100km/uur, heen en terug 1:24, maar dat is wel een echte uitschieter.
    Netjes toch met zo'n oud TDDI'tje?
     
  15. Onlangs nog eens goed kunnen testen met een paar mooie ritten:
    Bij Amsterdam Arena afgetankt.

    - Amsterdam -> Almelo
    - Almelo -> Deventer
    - Deventer -> Almelo
    - Almelo -> Hengelo
    - Hengelo -> Enschede
    - Enschede -> Rotterdam
    - Rotterdam -> Almelo

    Hierbij wel aan de snelheid gehouden, normaal optrekken en rustig op snelheid laten komen. Wel zoveel mogelijk max snelheid aangehouden.

    Terugkomend vanuit Rotterdam had ik bij thuiskomst nog een kwart tank over. Kortom, ben best wel tevreden over het verbruik.
     
  16. @ Peter,

    je kilometers / brandstof????
     
  17. Je hebt gelijk. De info die ik verstrekte, daar kan je niet veel mee. :oops:
    Echter deze rit heb ik niet vastgelegd, helaas

    Ik heb eerder een tijdje lang het verbruik bijgehouden en daarvoor een Excel bestand gemaakt.
    Deze berekent het werkelijke verbruik omdat mn bc veel te optimistisch is (of mn rechtervoet te zwaar?? )
    In het Excel bestand voerde ik dan het aantal liters, gereden kilometers, per tankbeurt.
    Daarnaast het totale gemiddelde verbruik over alle kilometers en tankbeurten.
    Van beiden werd automatisch een grafiek gemaakt.

    Door het bestand uit te breiden met gemiddelde buitentemperatuur tussen 2 tankbeurten alsmede aantekening merk/soort brandstof, rijgedrag krijg je op den duur een mooi overzicht

    Na aanschaf auto heb ik een reinigingstoevoeging in een 3/4e gevulde tank gekiepert. Tank tot 1/4 leeg gereden, afwisselend autobaan NL en Duitsland waarbij in Duitsland de teugels helemaal los gingen.
    Daarna ben ik bij Shell V_Power diesel blijven hangen omdat het gewoon wat fijner rijd, rustiger en hangt lekker aan het gas.
     
  18. wanneer brand waarschuwingslampjelampje brandstof?

    Even een vraagje wat toch samenhangt met dit topic.
    Sinds kort heb ik een TDDI uit 2004 met BC, die is overigens erg pessimistisch, maar bij nijn eerste rit reed ik door totdat mijn BC aangaf nog voor 40 km diesel in de tank te hebben.Ik wilde eigenlijk doorrijden totdat het lampje zou gaan branden, maar bij 35 km nog niks.
    Om maar geen risiko te lopen heb ik dan maar getankt, mijn vorige TDDI uit 2000 gaf tijdig aan dat ik op reserve stond en dan kon ik nog min 65 km rijden(meer heb ik niet aangedurft).
    Een bevriende monteur enigzinds bekend met ford googelde wat met de instelknop van de dagteller en liet mij zien dat er wel een lampje inzat en dat het ook kon branden.
    Nu mijn vraag, moet je bij dit type TDDI afgaan op de gegevens van de BC of gaat er inderdaad op een gegeven moment een lampje branden dat aangeeft dat er nog maar een beperkt aantal liters in de tank zit?
    En wat gebeurt er als je de tank leegrijd? is deze focus beschermt tegen tankleegrijden?
    Mvg Ruud
     
  19. red nos: Als je een boordcomputer hebt werkt het lampje in je tellerunit niet. Leegrijden is zeer schadelijk voor de brandstofpomp en die is zeer duur(meer dan 1000 euro)

    Ik heb nog wel een advies aan 1.6 tdci rijders. Bij het wegrijden je verwarming op koud. Zet je hem warm dan wordt de motor amper warm. Ik heb is zitten testen met men scangauge II. Als de koelvloeistof net op temperatuur is en je dan de kachel op stand 2 op warm zet daalt de temperatuur, bij gematigde file zo van 80 naar 60 graden. Dus verwarming op koud tot de koelvloeistof 2 min op temperatuur is dan is de motor zo warm genoeg om de kachel aan te kunnen

    Overigens is de scangauge verschrikkelijk precies in verbruik na drie keer ijken. Zit hij er nog maar zo'n 0,03 liter naast (geeft schatting hoeveel je hebt getankt). Waarom wijkt de ford verbruiks meter dan zo af :?
     
  20. hoi kolere,
    Bedankt voor de info, ik ben dan toch maar blij met mijn pessimistische BC.
    Ik wilde hem eigenlijk wat bijregelen, maar laat het maar zo.
    Vind het overigens wel kl*te van Ford dat ze ,hoewel het lampje gewoon in de dashboordunit zit , het niet even aansluiten.
    Groet Ruud
     

Deel Deze Pagina