1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Brandstofverbruik koud weer

Discussie in 'Performance' gestart door Peter, 25 dec 2007.

  1. Bij normale herfsttemperaturen verbruikt mijn wagon gemiddeld 1:18 - 1:19
    Stadsritten geven uiteraard een hoger verbruik.

    Echter met de weersomslag (nachtvorst en overdag om en nabij vriespunt) is het gemiddelde verbruik gezakt naar krap 1:15,5 tot 1:16

    Recent een rit gemaakt van Twente naar Keulen, Aachen. Als een opoe gereden, rustig optrekken, zoveel mogelijk cruise_control op 125 - 130.
    Na 520 kilometer weer afgetankt en was het verbruik 1:15,8
    Hierbij geen airco gebruikt etc etc.

    Ik schrok nogal van dit hoge verbruik. Ik weet dat in koude omgeving het extra brandstof kost om de zaak aan de praat te houden, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur, neem ik toch aan dat ie weer terug komt op een standaardverbruik van 1:18 - 1:19

    Of denk ik nu heel erg krom ?

    Aanstaande vrijdag wordt een en ander uitgelezen wanneer de auto aan de kast komt te hangen.
    Tevens gevraagd een roetmeting te doen. Als het verbruik te hoog is zal de roetmeting ook niet goed zijn.... denk ik.

    Al vast Wynns hupeldepup in de tank gegooid voor het reinigen en smeren van het brandstofsysteem. Staat 171 K op de teller, leasebak. Ik neem aan dat er al die tijd geen reiniger is gebruikt.

    Vraag: Het het verbruik zoveel hoger met lage temperaturen zoals ik het schets of is er daadwerkelijk iets mis.?
     
  2. hey
    ik weet wel dat benzine met koud weer een hogere dichtheid heeft
    waardoor het zou kunnen komen dat die meer verbruikt

    Gr Danny
     
  3. Zeker waar.

    Bij zeg maar vrieskou is het verbruik al snel een liter of meer op 100 kilometer.
    Vooral met korte stukken rijden. :?

    Gr. Mau
     
  4. Mijn Focus heeft niet zoveel verschil in verbruik. Maar het verschil bij jou is niet schokkend en we gaan al weer richting voorjaar :D
     
  5. Onze TDDi loopt 's zomers 1:15 op 195 banden, 's winters gaan we over
    op 185 winterbanden, dit compenseerd het extra verbruik in de winter
    en hij blijft nu ook 1:15 rijden :? ik vind het wel prima zo :wink:
     
  6. Misschien scheelt extra energieverbruik aan interieurverwarming ook een rol in het verbruik?
    Ik heb het nog niet exact uitgerekend maar mijn Focus slurpt ook 's-winters aanzienlijk meer als 's-zomers.
     
  7. Hoi,

    Ik ben wel in het bezit van een 1.6 benzine wagon, maar ook ik merk een verschil.

    Met mijn oude ContiEco reed ik ongeveer 1 op 15. Deze banden hadden ongeveer 65.000 km gelopen. Met mijn bijna nieuwe VredesteinSnowtrac2 WINTERBANDEN haal ik met moeite 1 op 14. De zomer en winterbanden zijn beide in de zelfde maat.

    Winterbanden hebben dus ook een hoger verbruik tot gevolg.

    Heb je toevallig ook winterbanden gemonteerd? :wink:
     
  8. Ik heb geen winterbanden, en gebruik alleen airco in deze tijd om even te ontwasemen. Daarna gaat ie gewoon uit en op de normale kachelstand.

    De motor heeft inmiddels aan de kast gehangen en er waren geen vreemde zaken gemeld, te zien.
    Ook een extra roetmeting bleef keurig binnen de grenzen.

    De reiniger in de brandstof (Wynns) heeft nu z'n werk gedaan, hoop ik. Tank is nu 75 % leeg.
     
  9. Ik heb wel winterbanden. Heb deze week even gekeken en verbruik zat op 5,4 l/100 km. Meestal zit ik op de 5,0/5,1. Misschien scheelt het ook als je alleen langere afstanden rijdt, zoals ik doe.
     
  10. Hans.

    Ik heb recent een rit van Twente, Koln, Aachen Twente gehad, voor 98% snelweg. Zie startbericht in dit topic.
    Als een opoe rijdend krap 1:16 gehaald bij vrieskou.

    Ga binnenkort nog een keer de rit maken bij wat hogere temperaturen.

    Als het verbuik zo blijft, 1:16, dan valt mij dat enorm tegen voor een diesel tdci.
    Met mijn, uit 93 mazda 626 1,8 benzine, haalde ik met rustig rijden 1:14 op de autobaan (120-130)
     
  11. Welkom in de wereld die Ford heet, die hadden vroeger al een naam dat
    ze goed waren in het zuipen van brandstof, dat is wel heel iets verbeterd,
    al zullen een aantal zeggen dat ze bijna 1:20 of hoger met een diesel
    rijden.
    Onze 1.8 TDDi 90pk loopt maar 1:14 / 1:15, is met geen mogenlijkheid
    zuiniger te krijgen, intussen na 2 jaar hebben we ons er maar bij
    neergelegd hoe jammer het ook is.
    Dit heeft ons doen besluiten om binnen korte tijd de diesel eruit te doen
    en gewoon een 1.6i wagon te kopen, deze lopen ook ongeveer 1:14 maar
    zijn goedkoper in de aanschaf, dus makkelijker een nieuwere te kopen :twisted:
     
  12. Ik heb nooit ongechipt rondgereden, dus weet niet wat daardoor het verschil is. EGR afsluiten heeft bij mij geen verschil in verbruik gehad. Maar volgens mij moet je met een 1.8 TDCi toch minstens 1 op 18 kunnen halen als je grotendeels snelweg rijdt op legale snelheid.

    @peter: wat geeft de boordcomputer voor verbruik aan bij 120 constant?
     
  13. Een tddi (90pk diesel) verbruikt tegen de 6l/100km).

    Een tdci kun je met een beetje moeite, op 5l/100km krijgen (1op 20), zuiniger is mijn collega's nog niet gelukt. Het betrof hier een Focus I.
     
  14. Ik heb mijn TDCi op 4,6/100 gekregen met een beetje stadsverkeer (10 km), met een dip van 4,3 op het stuk snelweg (130 km @ 120 km/h continu). Maarrrr! Dat was dus volgens de boordcomputer. Bij het tanken en na een beetje rekenen bleek toen dat die erg optimistisch was, en het inderdaad rond de 5 tot 5,2/100 zat.

    Nu met het koudere weer en de winterbanden is dat niet haalbaar meer, en zit het rond de 5,7/100 met variabelere snelheden.
     
  15. ik rij een 14/16v op benzine dus,en mijn verbruik is netjes 1 op 14.5 met dit koude weer ,bij normale en warme temperaturen is het 1 op 15/16.
    maar het kan er ook vanaf hangen welk merk diesel je tankt ,daar zit namelijk ook verschil in,heb dit al eens getest met benzine,op een tank van texaco kwam ik 85 kilometer minder ver dan een tank gulf benzine.
    dus misschien eens een ander merk proberen.
     
  16. Hans,

    Ik heb, voor de koudere periode, krap 1:18 kunnen halen.
    Wat je vraag over de BC betreft: Ik vind het een grappig dingetje maar het geeft alleen een hele ruwe indicatie. Zeker wat het gemiddelde verbruik is. Daar is ie erg optimistisch over.

    Neem de proef maar eens op de som: Aftanken - rijden - aftanken. Bereken zelf het verbruik (kilometers / liters) en kijk wat je BC aangeeft.

    Zelfs de berekening wat ik nog kan rijden met de resterende brandstof (zijn referentie over de laatste 1000 kilometer) is echt niet haalbaar.

    Het is niet dat ik hier een beetje zit te mierenn..ken, maar ik had zelf gedacht met normaal rijden een verbruik van 1:14 / 1:15 in de stad en minimaal 1:18 op de autobaan tot 1:20 als je opoestijl rijd.

    Bij de laatste tank benzine een flesje Wynns (brandstofsysteemreiniger) er in gedaan. Hoofdzakelijk met deze tank stadsritjes gemaakt (vakantie) en ik kwam eergisteren op een verbruik van 1:12,5

    Ik zal het fysieke verbruik eens een paar weken bijhouden om er goed inzicht in te krijgen.
     
  17. Dat de bc wel erg optimistisch is, kwam ik na fysieke berekeningen ook achter. :?
     
  18. Met benzine tankte ik vrijwel altijd V-Power.

    Nu ik een diesel heb, ook het een en ander uitgeprobeerd. Van Esso, Bp, Bp_Ultimate, Shell en Shel V_Power.

    Er staat 170K op de teller. Boekjes aanwezig, altijd in die drie jaar keurig dealeronderhouden geweest.
    Ik weet alleen niet wat de vorige eigenaar heeft getankt, ik heb er recent dus een flesje reiniger (Wynns) in gegooid om het brandstof systeem te reinigen en de injectors te reinigen en smeren.
    Vanaf nu tank ik alleen nog de V_Power (vanwege de extra reinigende toevoegingen)
     
  19. Ik zal het brandstofverbruik wel eens een tijdje narekenen. Dat de BC wat optimistisch is wist ik. Overigens stond ie deze week weer op 5.0 l/100km.
     
  20. Je kan je BC anders instellen (minder optimistisch) wellicht dat dit een uitkost kan bieden.
    Vraag is hoe ook alweer :roll:
    Je kan net als met je teller in een "geheim" menu komen. daar is het per % in te stellen
    FF pielen met aan zetten en knop ingedrukt houden volgens mij, maar ik moet zelf ook even kijken hoe het zat :oops:
     

Deel Deze Pagina