En om de verwarring groter te maken verkopen ze in Duitsland ook V-Power 95. Maar dat is dan ook echt met octaangetal 95.
Dus ik zou met mijn 1.8I gewoon een keer 98 kunnen tanken, al is het alleen maar op de motor een keer goed door te smeren of op te schonen?
Euro 98 smeert niet beter! Hoe hoger het octaangetal, hoe hoger de verbrandingswaarde van die brandstof. Dus, hoe meer vermogen. Bij de verbranding van Euro 98 komt meer energie vrij, hierdoor kan het zijn dat je op een tank Euro 98 verder kunt rijden. Soms zoveel meer dat het 't prijsverschil met Euro 95 te niet doet.
Is het voordat men euro 98 gaat tanken verstandig om eerst de tank met euro 95 bijna leeg te rijden of maak dit niets uit?
Hoe minder is word gemengd hoe beter het resultaat. Maar als je je tank leeg rijd heb je kans dat het bezinksel dat zich onder in de tank ophoopt in het systeem terecht komt. Dit is wellicht ook de oorzaak dat een eerste keer op een betere/duurdere brandstof rijden er voor zorgt dat je minder zuinig zal rijden, omdat dit soort afzettingen worden opgelost en verwijdert.
@ Rykers In BP Ultimate 98 zitten reinigende additieven voor de motor en heeft nog wat toevoegingen voor een schonere verbranding. Voor (eventuele) vermogenswinst zal het niet veel uitmaken. @ jason101 Het hoeft niet persé als je voorlopig 98 octaan blijft tanken. Maar voor maximaal effect zou ik toch eerst de tank bijna leegrijden (zeker als je het voorlopig maar 1 keer tankt). Nog even een opmerking over (eventuele) vermogenswinst. Dit zal niet of minimaal optreden bij (atmosferische) motoren waarvan het motormanagement afgesteld is op 95 octaan (uitzondering zijn o.a. de (T)FSI-motoren van VW die geoptimeerd zijn voor 98 octaan). Turbo-motoren daarentegen weten er meestal wel raad mee, zo heeft de ST bijvoorbeeld 2 klopsensoren zodat hij weet welke 'map' hij moet gebruiken.
Ik vind dat de auto ook beter oppakt met lagere toeren als je Shell V-Power tankt. Of je er meer kilometers mee haalt heb ik nog niet geprobeerd.
Vandaag flink eind gereden met ultimate van BP en moet zeggen dat het een stuk feller rijdt (of is het idee fix...???) Bijkomend voordeel was dat het volgens de BC 1,2 ltr per 100 km zuiniger reed
De 2.0 16V Duratec motor van mijn Rally Edition pakt ook sneller op met BP Ultimate. En dan heb ik nog niet eens mijn K&N inlegfilter gemonteerd. Mijn oude Corolla 1.6 G6 had dat wel en met BP Ultimate reed deze feller en net als mijn huidige auto een stuk zuiniger. Ieder zijn of haar ervaringen kunnen natuurlijk verschillen. In ieder geval spaar ik fijn wat extra Freebees
Ik rijd zeer klopvast kom ik net achter. Even op Wiki gekeken: Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
Klopt. In theorie is een motor die speciaal voor lpg gemaakt is (bestaat volgens mij niet) op lpg efficienter/meer power dan benzine.
V-power racing 100 tank ik de laatste tijd! Tov gewone V-power nog directere stuwing! Heerlijk! Maar alleen in Duitsland verkrijgbaar. Ben t in NL nog niet tegengekomen! Alleen het verschil in motorgeluid al!