1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

beter rijden met BP Ultimate 98 ??/

Discussie in 'Performance' gestart door dorre, 13 jan 2010.

  1. Iemand ervaring met de BP Ultimate 98 benzine ???
    Schijnt qua verbranding beter te zijn en zuiniger te rijden (wel stukje duurder) Daarnaast weet ik niet of het is toegestaan deze te gebruiken in de 1.816V (geen flexifuel)
     
  2. Over dit onderwerp zijn heel veel discussie's geweest in diverse draadjes.

    Maar buiten dat: BP ultimate, v-power, etc etc. Welk naampje er ook aan vast zit.
    In feite komt het op hetzelfde neer; het reinigt de motor van binnen en de auto rijd zuiniger met die brandstof.

    Zelf rijd ik bijna permanent met deze brandstoffen. Het is in feite wel duurder maar ik kom wel 10% verder op 1 tank met mijn auto. Dus uiteindelijk heft de meerprijs zichzelf op t.o.v. de 95 bij Shell of BP.

    De brandstof kan je ook in jouw auto tanken. Je hoeft het niet altijd te doen. Eens in de 3, 4 a 5 tankbeurten is ook voldoende.
     
  3. Ik tank het altijd! Althans de V-power variant...

    - Auto rijdt idd meer kilometers op dezelfde tank
    - Motor is rustiger en draait mooier (minder rauw)
    - En onderin pakt ie net wat lekkerder op

    Uit onderzoek van Fifth Gear is ook gebleken dat er een kleine vermogenswinst optreedt. Afhankelijk van de auto...
     
  4. Hoofdzakelijk turbo motoren hebben er baat bij.
     
  5. Heeft ESSO ook zoiets soortgelijks? aangezien ik daar altijd tank.
     
  6. excelium meuk ofzo toch...
     
  7. Je zal ongetwijfeld gelijk hebben. Alleen ik zie niet helemaal is waarom turbo motoren beter profijt hebben bij V-power/BP Ultimate dan atmosferische motoren.
     
  8. Die Subaru Impreza WRC in hun test haalde idd flink wat meer vermogen uit deze LUXE benzine soorten...
     
  9. Ik heb het ook een paar keer geprobeerd, maar voor een 1.6 autootje heeft het gewoon geen effect.
    Maar ook hier zijn er 100 mensen / 100 verschillende ervaringen. Zelfde als mensen denken met een openluchtfilter een beter lopende auto te hebben. Zit voor mijn gevoel meer tussen de oren :oops:
     
  10. Met m'n 1.6 heb ik wel degelijk effect gemerkt vorig jaar op vakantie. Op Euro95 had de volgeladen auto meer moeite, toen ik weer euro 98 en 100 kon tanken liep de auto merkbaar soepeler en krachtiger.

    In het dagelijks gebruik zal het verschil mogelijk minder merkbaar zijn, toch tank ik altijd BP98. Gemiddeld verbruik is 7.5 / 100 km, over een periode van 1 1/2 jaar / 25.000 km sinds ik het bijhoud.

    Overigens is het verbruik op dit moment op de (smallere) winterbanden een stuk lager, schommelt zo rond 7.0 / 7.1 per 100km, zelfs een keer 6.7 gehaald over bijna 650 km :lol:.
     
  11. Fred, waar jij het over hebt is een hoger octaan gehalte en niet de ultimate brandstof . 1 van de eigenschappen van een hogero octaan is de betere verbranding wat het soepelere lopen tot gevolg heeft. Maar niet de reinigende werking van ultimate.
     
  12. Klopt, maar voor zover ik weet gaan die bijna altijd samen. Ik tank bijna altijd bij BP (om de hoek) maar hebben andere merken dan RON95 met de reinigende werking?
     
  13. Het is octaangetal.
     
  14. maar v-power is 95 en ultimate is 98 miss een domme vraag maar zitten daar geen risico's aan?
     
  15. Je doet je naam eer aan McGyver ;)
    Ik bedoel in elk geval hetzelfde ermee.

    @leonbr: nee, er zitten geen risico's aan. 95, 98 of 100 zijn de octaangetallen voor de consument. En even uit mijn hoofd gezegd zijn er in bepaalde andere landen nog iets hogere en/of iets lagere octaan getallen leverbaar. Daar kunnen we met onze auto's gewoon mee rijden.
     
  16. Ik ga er een keer een tankje aan wagen, de boel reinigen lijkt me sowieso geen slechte zaak. Thanx voor de reply's !
     
  17. ik rij altijd op BP ultimate octaan 98
    de Focus RS moet minimaal een octaan hebben van 97
    maar in mijn vorige focus ST170 heb ik gereden met V-Power octaan 95 en op Ultimate octaan 98
    op Ultimate kon ik 60km meer rijden
    heb dit diverse malen getest en op ultimate kwam ik telkens verder

    het voordeel van een hoger octaan is dat je meer vooronsteking kan geven
    als je meer vooronsteking kan geven heb je ook meer vermogen

    je octaan verhogen kan ook met octaanboosters

    in duitsland heb je zelfs v-power met octaan 100 :kwijl:


    Groeten Dennis :rs:
     
  18. In Nederland heeft V-power een octaangetal van 97, maar omdat de Nederlandseregelgeving alleen RON 92, 95 en 98 kent, wordt hbet hier verkocht als 95. Zie ook: www.shell.nl/...../tech_spec.html
     
  19. #19 FastForward, 14 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2010

    En daar hoef ik maar 2 km voor te rijden. :mrgreen:
    Maar ze vragen er een belachelijk hoge prijs voor.

    In Belgie en Luxemburg heb je V-power met octaangetal 98 en dat tank ik meestal (omdat het daar lekker goedkoop is).

    Voor turbo-motoren is 98 octaan of hoger beter omdat het klopvaster is. Door de hoge turbodruk wil de brandstof namelijk sneller ontbranden dan normaal. Daarom is het eigenlijk ook verplicht om bij een gechipte ST 98 octaan of hoger te tanken om de aangegeven prestaties te behalen.

    En verder kom ik er ook mee (50-60 km), haal sowieso hele nette verbruikscijfers voor een ST (1 op 11 a 13).
     

  20. ook raar dat je iets koopt waar verkeerde informatie bijstaat
    wettelijk mag dat volgens mij niet eens :think:
    aan de pomp hebben mij verteld dat v-power octaan95 is maar op de website staat inderdaad dat het octaan97 is erg apart

    Groeten Dennis :rs:
     

Deel Deze Pagina