1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies gevraagd: Wagon 1.6 Ti-Vct Trend benzine met 309.000 km

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ICB, 9 feb 2023.

  1. Ik heb een Focus Wagon 1.6 Ti-Vct Trend benzine, met inmiddels over de 309.000 km op de teller.

    Ik heb ooit eerder een topic geplaatst over hoe lang de motor mee kan (https://www.focusclub.nl/index.php?...-1-6-ti-vct-motor-mee.109617/#post-1821722556).

    Mijn dilemma is dat ik nu voor een reparatie sta van meer dan 2.000 euro, en twijfel of het de moeite is te investeren....

    Dit moet oa gebeuren: koelvloeistofpomp, aandrijfriemen, versnellingsbak reparatie + lagers en geloof preventief ook koppelingsplaten als de boel toch open ligt.

    Wat zouden jullie doen: investeren en hopen dat er nog tig probleemloze kilometers bijkomen? De top 5 hoogste kilometerstand in dit lijstje doet me ook wat twijfelen: er lijkt niet zo heel veel bekend over zulke hoge kilometerstanden... https://www.focusclub.nl/index.php?threads/hoogste-km-stand.80420/page-44
     
  2. Hoe is het olieverbruik? Hoe is de compressie? Hoe is de verdere staat vd auto? En voor €2000,- heb je niks fatsoenlijks aan auto’s.
     
  3. Olieverbruik is heel goed. Compressie durf ik niet te zeggen... Verdere staat voor zover ik kan nagaan ok. Geen opvallende zaken in elk geval voor zover ik na kan gaan. Het is een ex-lease, en ook bij mij altijd netjes beurten etc. gehad.

    Nee 2000 zou dan ook niet het budget zijn voor een nieuwe auto, dat is wel héél erg gokken met wat je dan krijgt ;)
     
  4. dilemma is dus 2000 euro aan deze spenderen of toch voor een andere gaan.
    Lastig, als de auto verder helemaal goed is hoef je alleen maar die 2000 uit te geven,
     
  5. 3ton zegt niks. Beter auto hebben die 1 ton in jaar heeft gereden dan een auto die 50.000km in 4 jaar heeft gereden.
    Want dit zegt juist dat motor warm is gereden en dan langere tijd heeft gereden. Ander meer met koude motor korte stukken. Dus nooit echt warm geworden.

    Dan is de vraag als je hem ergens inlevert wat krijg je dan voor terug. Zeg het is 1000euro. Dat samen met reparatie. Heb je dan voor 3000 euro auto die zelfde staat en luxe heeft als de jouwe.

    Zo nee en is er voornamelijk ritten van 100k. Of meer in 1x mee gereden. Dat samen met lage olieverbruik. Kun je zeggen 2000euro het waard is.
    Dat samen met de vraag of je er al op uit gekeken bent op deze auto en andere wil hebben of andere verliefd op bent geworden.

    Dit alles is persoonlijk kwestie. Per persoon ligt dat anders. Status van de auto verder kan ik van hieruit niet zien. Dus geen idee of ophanging en dergelijke uit zien.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. De reparaties zijn in mijn ogen niet raar bij zo'n km stand. Voornamelijk de bak (zal de eerste keer zijn dat die gereviseerd wordt denk ik?) was wel te verwachten met 3 ton.
    Motorisch is er blijkbaar niets aan de hand, want daar zijn geen reparaties aan, ook alleen onderhoud door leeftijd/slijtage.

    Ik zou de investering wel doen, mits je er nog een paar jaar mee wilt blijven rijden.
     
  7. Als je van plan bent om nog tenminste 1-2 jaar met deze auto door te rijden zal het een verantwoorde investering zijn, je weet dan precies wat je aan de auto hebt en ook de restwaarde zal wat verbeteren bij tonen van dit onderhoud/reparatie moment.
     
  8. Wat een onzin dit. Wanneer jij 12500km per jaar rijdt wordt jouw auto echt wel goed warm gereden. En dan zou ik toch liever deze auto kopen dat diegene die al ruim een ton op de teller heeft staan.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Geen idee hoe snel die kleinere motoren opwarmen, maar de ST is na 20 min snelweg sukkelen nog niet boven 75 graden olietemperatuur gekomen. Dus als je elke dag minder dan 20 min heen en terug rijdt kan het best wel eens zijn dat die nooit echt warm wordt (en je wel misschien 12000 km per jaar rijdt)
     
  10. Geheel afhankelijk van wat jij wilt met die auto. Kan je de keuze maken.

    Ik zou je eventueel wel kunnen helpen met onderhoud als je daar oor naar hebt.
     
  11. Je mag het vinden wat je vindt. Maar onzin is in mijn ogen niet. Het is ook een voorbeeld. Dat gereden kms niet alles vertellen. Dat er meer bij komt kijken. Want je weet ook niet hoveel uur stationaair gedraait heeft. Sommige vinden dat ook niet goed voor auto. Ondanks oliedruk en koeling dan al goed genoeg zijn

    Rij zelf 20.000km per jaar maar me voornamelijke kms komen van 10km ritten. Dan is me motor nog niet warm. Na 15min rijden. Vooral met dit weer natuurlijk. Alleen in de zomer als het buiten 30graden is. Dan krijg ik het wel warm gereden.

    Dan is 12.500km vaak met kleine stukken. waar de motor niet echt warm is. Dat de olie net 60graden is en kvs tegen de 80graden pas zit.

    Maar tuurlijk het kan zijn dat je altijd met de fiets naar werk gaat en alleen grote boodschap met de auto doet ivm je naar supermarkt wil die 40km rijden is.
    Dan is de motor wel warm en komen de gereden kms anders over dan als ik 10km rij elke dag.
     
  12. je geeft zelf het antwoord al, km's zeggen niks.
     
  13. Het aantal kilometers wat iemand rijdt in een jaar zegt precies niks of een auto al dan niet goed wordt warm gereden. Waar en welke afstanden je rijdt, dat wel. Een auto die in 4 jaar maar 50k heeft gereden, maar vooral in de stad heeft gehobbeld heeft veel meer te verduren dan een auto die 100.000km in 4 jaar heeft gereden, maar vooral snelweg kilometers heeft gemaakt.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  14. die auto van 4 jaar oud met 50K op de teller rijdt mss maar 2 maanden totaal in een jaar voor lange afstanden en vakantie.
    die van 100K heeft iedere rit met koude motor gelijk lopen trappen :shrug: :mrgreen:
    je weet het niet hé, het is en blijft 2e hands.
     
  15. Zou een motor het volhouden om elke dag, 100.000km lang, op zijn kop getrapt te worden? Denk het niet.
     
  16. nee, dat niet.
     
  17. Volgens mij zijn we hier een beetje af aan het dwalen.

    TS moet gewoon zien of de rest van de auto het toelaat om nog zoveel te investeren. Als dit de enige kosten zijn en de auto is verder netjes in orde dan zou ik persoonlijk de gok wagen. Voor het geld dat je er in investeert heb je namelijk niet dezelfde auto terug.
     
    Sir Focus, Patman en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. +1, en dan 2x ;)
     
  19. Als de auto verder prima is, zou ik het ook doen. Je weet wat je hebt, en hoe je er mee bent omgegaan. En zoals gezegd, voor minimaal 2000 (want je zal moeten bijleggen) heb je niet een gelijkwaardige auto.
     
  20. Vraag is hoe de verdere staat van de auto is na 300.000+ kilometer. Wat is de staat van de ophanging? Schokbrekers, draagarmrubbers etc. Is er (beginnende) roestvorming? De auto kan met deze 2000 euro weer wel 'in orde' zijn, maar is 'ie ook goed en betrouwbaar? Het zou zonde zijn om nu 2000 euro te investeren, en later dit jaar nog voor 800 euro schokbrekers te moeten laten zetten, en het jaar erop nog voor 1200 laswerk te hebben bij wijze van spreken.

    Ik neem aan dat als de auto al langere tijd in bezit is, je ook al langere tijd bij een betrouwbare garage onderhoud laat doen. Ik zou afgaan op hetgeen ze jou adviseren, zij hebben immers het beste zicht op de algehele staat van de auto.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina