1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies/ervaring: hoelang kan een 1.6 TI-VCT motor mee?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ICB, 15 jun 2018.

  1. Ik heb een Focus Wagon 1.6 Ti-Vct Trend benzine.

    Is er iets bekend over hoeveel kilometers dit blok aankan? Zijn er forumleden met ervaringen? Ik probeer uit te vinden of de auto afrijden een interessante optie kan zijn voor mij. Hij staat nu op 201000.

    Tips, trucs, advies, ervaringen: allemaal welkom :)
     
  2. micky20 vindt dit leuk.
  3. Handig topic!

    Alleen zie ik niks over max kmstanden hoeveel een blok meekan (of ik lees eroverheen). Kan een benzinemotor (met goed onderhoud) 300.000 km mee? 400.000? Langer? Is het af te raden door te rijden?
     
  4. Sowieso zijn er zover ik weet nog geen MK3’s met 3 ton of meer op dit forum bekend [emoji848]?
    Maar je zegt het eigenlijk zelf al een motor is zo goed als zijn onderhoud. Maar dat geld voor elke auto.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. https://www.focusclub.nl/index.php?threads/hoogste-km-stand.80420/page-38

    Hier heb je een lijstje staan.
    Maar heb het idee dat de meeste voor dat ze de 250k km hebben gereden zijn ingeruild of het is darna niet meer bijgewerkt.

    Maar hoelang de auto nog blijft door rijden zal ook afhangen van het onderhoud in het verleden en wat jij er nog aan onderhoud aan wilt blijven doen.

    Maar vanaf die 250k km zal er door slijtage toch dingen aan gaan komen die moeten worden vervangen en dat kan wat geld gaan kosten.

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  6. Ik heb met een mk2 hatchback gereden tot aan 260.000 km. Twee keer een probleem met de koeling, thermostaathuis en iets met de verwarming wat er voor zorgde dat de koelvloeistof weg liep. Verder niets, ook niet het zwakke punt van de ti-vct, de nokkenasverstellers (moest het even opzoeken in het zwakke punten topic) die blijkbaar vaak tussen de 150 en 200 de geest geven. Ik had de wagen altijd bij de dealer laten onderhouden en daar niet op bezuinigd. Bij inruil had ik wel het idee dat de koppeling op zijn eind liep (slippen).
     
  7. De 1.6 TI-VCT die in de Focus 3 is geleverd is een doorontwikkeling van de 1.6 TI-VCT die in de Focus 2 is geleverd. In tegenstelling tot de 1.6 TI-VCT in de Focus 2 zijn er bij dit type motor geen specifieke problemen bekend. Echter gezien het TI-VCT systeem bij beide motoren vrijwel identiek is zou dit voort kunnen komen uit het feit dat er van de 1.6 TI-VCT relatief weinig zijn verkocht.

    Mits goed onderhouden en netjes behandeld verwacht ik dat de auto motorisch gezien geen grote problemen zal opleveren. De 1.6 TI-VCT is gebaseerd op oude, beproefde technologie (De Zetec-S motoren waar deze motor op is gebaseerd zijn in 1995 geïntroduceerd).


    Uit financieel oogpunt is doorrijden in mijn ogen de slimmere keuze. Je moet dan echter wel rekening houden met eventueel hogere onderhoudskosten die inherent zijn aan een auto met hogere kilometerstand.
     
  8. Bedankt allemaal tot zover voor de reacties :) Financieel gezien lijkt doorrijden inderdaad de meest verstandige keuze, enige onzekerheid is of hogere onderhoudskosten, of een motorblok dat in de soep loopt...

    Ik kon niks vinden met de zoekfunctie: enig idee wat het kostenplaatje is van het motorblok vervangen? 1500? 2000? Meer?
     
  9. Mits goed onderhouden en netjes behandeld en er geen indicaties zijn dat er iets met de motor aan de hand is (olieverbruik, bijgeluiden) zal de motor echt niet zomaar "in de soep" lopen.


    Vroeger stonden dieselmotoren erom bekend probleemloos een hoge kilometerstand te kunnen halen. Dit komt voort uit het feit dat deze oude dieselmotoren constructie technisch overbemeten waren om de hogere belasting op de onderdelen aan te kunnen. Deze motoren hadden vaak een behoorlijk grote cilinderinhoud met een relatief laag vermogen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de 85 PK 2.5 turbodiesel motor welke Ford in de jaren 90 in de Transit heeft toegepast. Daarnaast hadden deze motoren nog maar zeer weinig elektronica.

    De dieselmotor is echter (zeker de laatste 20 jaar) steeds verder geëvolueerd. Om aan de marktvraag te voldoen is er steeds meer vermogen uit een steeds kleiner wordende cilinderinhoud gehaald. Deze motoren zijn dus niet meer overbemeten. Daarnaast zijn er naast de vele elektronica ook systemen geïntroduceerd om de emissie te verlagen (roetfilter/EGR, etc.). Al deze zaken hebben ervoor gezorgd dat de huidige dieselmotoren lang niet meer zo bulletproof zijn als vroeger.

    Wat betrouwbaarheid en hoge kilometerstanden betreft zit er dus lang niet zoveel verschil meer tussen een benzinemotor en een dieselmotor als pakweg 20 jaar geleden.


    Persoonlijk ben ik van mening dat een kilometerstand van 2 Ton nog niet veel is voor een benzinemotor zoals de 1.6 TI-VCT. Hier kunnen gemakkelijk nog de nodige kilometers bij.


    Een originele 1.6 TI-VCT ruilmotor kost bij de dealer ruim €4500,- (exclusief montage). Een gebruikt exemplaar (bijvoorbeeld bij een autodemontagebedrijf vandaan) kost aanzienlijk minder.
     
  10. Interessant om het verschil tussen diesel en benzinemotoren te lezen, was mij onbekend :) Wat bedoel je met 'de nodige kilometers'. Een ton? Meer?

    En heb je een indicatie van een motor bij een autodemontagebedrijf? 2500 oid? Ik ben leek op dit gebied...

    De lijst met forumleden met meeste km's geeft me overigens wel goede moed
     
  11. In dit geval gaat het om een relatief jonge auto met een tellerstand van 200.000 KM. In een ander topic geef je aan tussen de 25.000 en 30.000 KM per jaar te rijden. Hieruit is af te leiden dat de auto voornamelijk voor langere afstanden wordt gebruikt en niet alleen maar voor korte stukjes.

    Wanneer een auto voornamelijk voor langere afstanden wordt gebruikt waarbij de motor goed op temperatuur komt ondervind de motor hiervan veel minder slijtage als bijvoorbeeld een zelfde auto welke alleen voor korte stukjes wordt gebruikt en nauwelijks op temperatuur komt.


    Vooropgesteld dat het onmogelijk is om te voorspellen hoelang de motor nog mee kan gaan is mijn verwachting dat je zonder grote motorische problemen nog wel een paar jaar moet kunnen rijden. Naar mijn mening zou het niet zo'n probleem moeten zijn om nog een ton meer op de teller te zetten.

    Wel is het verstandig om rekening te houden met mogelijke hogere onderhoudskosten. Niet alleen de motor maar ook de rest van de auto heeft immers 200.000 KM gereden. Denk bijvoorbeeld aan slijtage onderhevige onderdelen zoals bijvoorbeeld de koppeling, schokdempers, onderstel rubbers, etc.



    Een nette 1.6 T-VCT motor voor de Focus 3 kost bij een autodemontagebedrijf gemiddeld zo tussen de €1000,- en €1500,-.
     
  12. Duidelijk verhaal, thnx :)
     
  13. #13 nctnico, 18 jun 2018
    Laatst bewerkt: 18 jun 2018
    Mijn Fofo MK2 met 1.6 motor staat inmiddels net over de 3 ton (weliswaar zonder VCT maar die moeten zowieso om de zoveel km worden vervangen). Zoals JW al schreef wordt het tijd voor nieuwe schokbrekers en zo. De koppeling zal er bij mijn auto ook wel een keer aankomen. Mijn jongste zoon gaat beginnen aan een opleiding autotechnicus en dus heeft hij een mooie auto om mee te oefenen. :) Anders had ik de auto bij 315k weggedaan.
     
  14. Je durft het wel aan om je Ford als studiemateriaal te laten gebruiken haha. Ik ben inmiddels wel overtuigd en hoop er minstens nog 1 ton aan (hopelijk probleemloze) kilometers bij te rijden :)
     
  15. Gewoon lekker vaak trakteren op verse olie en verse filters dan gaat alles een stuk langer mee. Vergeet ook niet om preventief de versnellingsbak eens van verse olie te voorzien.
     
  16. Als in: kortere intervallen dan eerder? Hij krijgt nu om de 20.000 een beurt
     
  17. Zoals JW al aangeeft, gaat het bij hoge km-standen niet alleen om de motor die optijd zijn beurten moet hebben. Ook de schokdempers, de lagers en de rubbers in de ophanging zijn 200K km oud en hebben aandacht nodig.
    Ik heb vorige week bij mijn Mondeo (218K km) de achteraslagers en schokdempers laten vervangen. Niet geweten dat dat zoveel in het weggedrag kon doen.
     
  18. Mijn eigen Focus een Futura uit 2004 (Model:1) heeft intussen heeft hij bijna 3 ton gelopen, gekocht bij 240.000 km en nooit echt problemen mee gehad, alleen bij aankoop nieuwe sleutels laten bijmaken waarvan eentje met afstandsbediening dat was de enige dure uitgave die ik heb gehad omdat er maar 1 versleten sleutel bij de auto was, dat viel tegen, wel wat kleinere probleempjes km-sensor en achteruitrij sensor beide in de bak en bobine vervangen; verder alles nog origineel: koppeling, koppakking, uitlaat, schokbrekers, draagarmen, etc., wel wat onderhoud aan gehad t.w. complete achterremmen zijn vervangen en nu komen de complete voorremmen er aan en natuurlijk regulair olie verversen en nieuwe bougies, luchtfilter, cabine filter en 2 x de airco laten bijvullen, bij aankoop en vorig jaar! Eigenlijk de 4 jaar die ik hem nu heb een probleemloze auto, altijd starten en rijden bij +40 of -20 sleutel omdraaien en altijd starten en rijden! Een vriend van me heeft een auto handel en die kreeg een paar jaar geleden een Focus 1 binnen met meer dan 4 ton op de teller, reed nog goed, alleen was wel wat onderhoud aan nodig! Hij vertelde wel dat de levensduur van bijna alle kleine "down-sized" nieuwe turbo motoren zijns inziens niet zo lang, heeft al verschillende langs zien komen (als opkoper) die tussen de 60.000 en 120.000 km al versleten of defect waren, veel meer dan vroeger met de normale oude grotere turbo loze benzine motoren het geval war!
     
  19. Hangt ook een beetje af van de kilometers die je per jaar rijdt. Ik zou als je niet al teveel kilometers maakt en je kan zelf olie verversen het elke 10.000 of 15.000 doen. Misschien overkill maar ik zeg altijd maar dat een kan olie goedkoper is dan een ruilmotor.
     
  20. Ja dat is helder. Ik doelde specifiek op de olie interval :)

    Wat was het prijskaartje voor de lagers en dempers? Ik geloof zeker dat dat verschil maakt; ik merk voor duidelijk wat ouderdom.... Zaterdag in een auto proefgereden (weliswaar geen Ford) maar verschil was wel merkbaar.

    Mooi dat hij het zo (relatief) probleemloos doet! Ik heb zelf bij m'n vorige Ford Focus (1.6TDCi) problemen met m'n turbo gehad, dus dat stuk over turbo's etc is wel herkenbaar... Duur geintje

    30.000/Jaar gemiddeld. Ik ga even bedenken of ik zelf zin heb in geklooi (deed het vroeger met m'n motor wel zelf) of dat ik het laat doen, maar denk dat ik even goed ga kijken naar de interval en wat aan te raden is
     

Deel Deze Pagina