1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies gevraagd over tolerantie achterklep

Discussie in 'Exterieur' gestart door Mangrove, 6 dec 2008.

Tags:
  1. Hey hey,

    Ik heb advies nodig.

    Onlangs bleek dat de achterklep van mijn Focus Titanium scheef is afgemonteerd in de fabriek.

    Het was me oorspronkelijk niet opgevallen, tot ik een lek kreeg in de achterbak. Dat werd overigens niet veroorzaakt door de achterklep…

    Vorige week heeft het schadebedrijf van mijn Bredase dealer het lek hersteld en geprobeerd de scheve achterklep rechter te krijgen. Toen ik na 2 dagen de wagen kwam ophalen was ik niet tevreden en heeft de werkplaats van de Bredase dealer er vervolgens ook nog een dag aan gewerkt.

    Als je nu - na 3 dagen van ingrepen - recht achter de 5 maanden oude Focus staat zie je dat ie nog steeds scheef zit. De opening aan de ene kant loop van smal naar breed, terwijl die aan de andere kant van breed naar smal loopt.

    [​IMG]

    Kijk je van bovenaf, dan is de afwijking ten opzichte van het zijbord aan één kant ruim 3 millimeter… De andere kant is normaal.

    [​IMG]

    Als je de achterklep langs de zijkant bekijkt, zie je onderaan de afwijking

    [​IMG]

    Aan de andere kant van de Focus ziet het er normaal uit

    [​IMG]

    Ik heb bij het afhalen aangegeven nog steeds moeite te hebben met de scheve klep, waarop ik vooral te horen kreeg dat elke nieuwe auto wel een afwijking heeft. Maar dat het allemaal wel binnen de toleranties viel…

    Naast dit euvel heb ik ook nog steeds problemen met de audio/navigatie, is de achterdeur gerepareerd nadat ie rammelde tijdens het sluiten, zijn de bevestigingspunten van de scharnieren opnieuw gekit omdat ik water in de achterbak kreeg (zie boven), kraakt de bestuurdersstoel en wacht ik op warm weer zodat ik kan controleren of de klimaatcontrole voortaan niet na 1,5 uur autorijden uitvalt, condens in één van de achterlichten en een af en toe haperende ruitensproeierinstallatie...

    In de eerste 5 maanden heeft de auto nu 8 volledige werkdagen bij de Bredase dealer gestaan. Daarnaast heb ik alles bij elkaar een dag in de koffiecorner gewacht voor kleine updates en reparaties.

    Hoeveel geduld wordt er standaard geleverd bij een auto van 27.000 Euro?

    Graag advies!
     
  2. als ik eerlijk moet zijn klopt er toch niets van
    als je een nieuwe auto koopt moet die toch gewoon goed wezen
    dat er kleine kinderziektes inzitten ok.

    maar ik denk als ze jou niets gezegt hadden over de achterklep dat het je nooit was opgevallen.

    dat geld ook voor de achterbumper bij de fase 1
    die mist in de wielkassen ook net 2 a 3 MM om helemaal aan te sluiten als je zo kijkt valt het niet op maar als je er echt dicht op gaat kijken zie je het wel, ik heb dit gezien bij medere focus 2 fase 1

    Gr Danny
     
  3. Ten aanzien van de achterklep het volgende: Ik kan je niet vertellen wat de toleranties zijn. Wel kun je , als jij dit niet wilt accepteren een brief sturen aan de dealer waarin je verzoekt dit op te lossen. Dan kun je later een ingebreke stelling sturen als het niet opgelost is.

    Ten aanzien van de andere punten: slordig van Ford dat het nodig was, maar alles is keurig opgelost binnen de garantie. Daar kun je dus niets van zeggen.

    Wel snap ik dat je van de hele samenloop flink baalt en dat je dit niet verwacht van een nieuwe auto. Daar zul je toch over heen moeten stappen, want wat de dealer ook doet, dat gevoel kan hij niet voor je wegnemen. Een stukje geschaad vertrouwen kan alleen terugkomen doordat de Focus zich gaat bewijzen als een fijne, probleemvrije auto. Ik hoop dat je dat gaat ervaren!

    Sterkte en succes.
     
  4. mijn klep zat ook scheef.maar dit lag bij mij aan de pen waar het slot in valt.die stond niet recht in het midden.ik heb het zelf opgelost met het los draaien van de drie torxschroeven en de pen recht gezet.ben wel even bezig geweest.heb hem een paar keer moeten verstellen voordat hij goed stond.
     
  5. Ik ken de betreffende dealer niet. Maar het lijkt erop dat ze of niet willen of het niet kunnen. Het lijkt er erg op dat de dealer weinig zaken serieus bekijkt. Bij een nieuwe auto kan je toch naar een andere dealergroep rijden en kijken wat die ervan zegt?

    Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de teller unit van een focus II helemaal in de war was. De auto kreeg een beurt daar bij had ik gezegd kijk daar naar er gaan allemaal lampjes branden en de meters slaan op hol. Kom ik de auto afhalen zeg ik en wat was het? Wat meneer? Nou de tellerunit. Ehm die is kapot. Ik zeg wat is er dan aan kapot? Ja elektra. Ik kijk op de bon en zie dat de prijs voor een standaard beurt is. Ik zeg heb je überhaupt de unit er wel uitgehaald, dat kost toch arbeidsuren. Zegt die man u vervangt hem of doet dit niet kost 600 euro. Vervolgens naar een andere dealer gegaan, die hebben gekeken en hem er wel uitgehaald bleek de connector niet goed te zijn. Totale kosten 80 euro.

    Overigens vind ik het tolerantie verhaal kolder. Hij hoort gewoon recht te zitten. Het is niet een 1 of andere bagger amerikaan.
     
  6. Omdat er met mijn Focus het nodige aan de hand is (9 werkdagen bij de dealer gestaan in 6 maanden...), heb ik eerder deze maand contact gezocht met Ford Nederland.

    Na hun tussenkomst is nu besloten dat ik de achterklep in de eerste week van januari laat zien aan een lakexpert van Ford Nederland.

    To be continued...
     
  7. Deze week bij de dealer een lak-expert van Ford Nederland gesproken.

    Uiteindelijk is de conclusie; "...de achterklep kan niet rechter worden gehangen dan nu het geval is..." (zowel de werkplaats als het schadebedrijf van de dealer hebben er al 2 dagen aan gewerkt).

    Dus is besloten dat de afwijking "acceptabel is" en "binnen de toleranties van Ford Nederland valt". (hetzelfde geldt voor de condens in de achterlichten, zie andere topic)

    Vanmiddag ben ik ook nog gebeld door Customer Relations van Ford Nederland die het nog eens heeft bevestigd.
     
  8. Dat is nu toch jammer he.

    Tjah, als je een nieuwe wagen koopt kan je even goed ff zeggen: "ik betaal er 2000 Euro minder voor, dat valt dan net binnen mijn toleranties". Kluchtzangers !
     
  9. Ja, allemaal wel een beetje vreemd.
    Ik denk dat bij het lassen in de fabriek (ondanks de robots) er iets scheef is gegaan; ik denk dan aan het rechter achterscherm of het dak. Van achter gezien lijkt het wel of de achterlichten links en rechts anders aansluiten op het achterscherm, maar dat kan ook de schaduw zijn.
    Vraag mij wel af waar ze 3 dagen aan hebben gewerkt. Het afstellen van de achterklep is het enige wat ik kan bedenken.
    Wel balen als je een nieuwe auto koopt. Misschien toch je rechtsbijstand eens vragen wat er gedaan kan worden (financieel dan).
     
  10. [​IMG]
    De afwijking is ook te zien tussen de onderkant van de achterklep en de bovenkant van de bumper...

    Na de uitspraak van de lakinspecteur van Ford Nederland heb ik afgelopen week enkele erkende autoschadebedrijven bezocht met de vraag om advies.

    Zij waren allen heel stellig. "...Onacceptabel..."

    Ik heb nu het advies gekregen om de BOVAG in te schakelen.

    Ford Nederland heeft ondertussen al aangekondigd "...dat ze sowieso geen gevolgen zal verbinden aan een expertise van de BOVAG...".
     
  11. Ford is weer lekker bezig. :roll:
    Succes kerel ik hoop dat je het toch nog geregeld krijgt.
     
  12. ...Vanmiddag ben ik alsnog gebeld door Klantenrelaties.

    Aanstaande woensdag komt de lakinspecteur van Ford Nederland opnieuw naar mijn Focus kijken. Ik "mag" dan meteen een contra-expertise inbrengen, mits die wordt uitgevoerd door een bevoegd iemand.

    Ik dus meteen gebeld met mijn rechtsbijstandsverzekering en zij gaan sowieso proberen nog iemand te regelen tegen dan. Mocht dat niet lukken dan zal de contra-expertise op een later tijdstip alsnog worden uitgevoerd.

    Ford mag - sowieso tot aan de contra-expertise - niets meer veranderen aan de achterklep. Daarvan zijn ze vanmiddag op de hoogte gebracht.

    To be continued...
     
  13. Even een update:

    Afgelopen woensdag is de lakinspecteur van Ford Nederland de auto opnieuw komen bekijken. In tegenstelling tot bij de eerste inspectie zijn nu foto's en tekeningen gemaakt en zijn de afwijkingen opgemeten.

    Deze week zou er nog gerapporteerd worden aan Ford Nederland, waarna ik van hen bericht zou krijgen.

    Overigens blijkt het probleem niet te zitten in de achterklep zoals ik altijd vermoedde, maar wordt het veroorzaakt door een afwijking in de carrosserie!

    Ondertussen heeft mijn rechtsbijstandsverzekering laten weten dat er een dossier is aangemaakt en dat alle stukken worden doorgenomen, waarna we begin volgende week weer contact hebben. Het dossier gaat overigens niet alleen over dit onderwerp, maar ook over de serie aan mankementen die ik sinds de aankoop heb gehad. De auto is in de eerste 7 maanden, 9,5 dag bij de dealer geweest en de volgende 2 dagen zijn alweer aangekondigd...

    Er komt nu nog een contra-expertise op last van de rechtsbijstandsverzekering.

    To be continued...
     
  14. Succes, hopelijk straks een tevreden eind resultaat!!
     
  15. Dus toch een afwijking in de carosserie. Dat lijkt mij niet eenvoudig op te lossen. Is het niet mogelijk om de auto terug te geven aan Ford? Ze hebben immers gewoon een product afgeleverd dat niet aan de eisen voldoet. "Rejecting cars" komt in engeland vaker voor, maar ik denk dat het consumtenrecht/organisaties daar wat sterker is/zijn dan hier in Nederland.
    Hoop dat het uiteindelijk naar tevredenheid wordt opgelost.
     
  16. Ford Nederland heeft na de 2de inspectie van de lakinspecteur de zaak geëscaleerd naar Ford Europa. Zodra Ford Nederland bericht krijgt, zou ik het ook krijgen, zo is me deze week toegezegd.

    Ondertussen heb ik deze week een afspraak met de rechtsbijstandsverzekering over de Focus. Dan hoop ik ook meer te horen over de contra-expertise die nog moet plaatsvinden. Gezien de omvang van het dossier (meer dan 100 pagina's correspondentie, serviceberichten en meer van dat) hebben ze bij ARAG iets meer tijd nodig gehad om zich in te lezen. Gelukkig heb ik altijd alles goed bewaard.
     
  17. Dacht ik al, die bumper zit rechts namelijk ook niet zo mooi.
     
  18. Na de beoordeling van Ford Europe blijkt nu dat de afwijkingen toch NIET binnen de toleranties vallen.

    In plaats van excuses te maken voor hun eerdere houding heeft Klantenrelaties van Ford Nederland vandaag aangegeven dat ze vallen over mijn ongeduld en mijn toon…

    Er is nu een afspraak gemaakt dat Ford Nederland begin maart de uitlijning van de achterklep komt verbeteren in de garage van mijn eigen dealer. Ford Nederland voert dan instructies uit op aangegeven door Ford Europe.

    Aangezien de lakinspecteur van Ford Nederland mij tot 2 keer toe heeft bezworen dat de achterklep er nooit mooier ingehangen kan worden, "...door wie dan ook...", ben ik benieuwd.

    To be continued.
     
  19. Begrijp dat je het niet accepteert bij een nieuwe auto. Snap alleen de hele ophef niet zo. Als de dealer sleuteltje 10 pakt zet hij de klep in 5 minuten recht. : :?
     
  20. Begin deze week is mijn auto 2,5 dag bij de dealer geweest. (De teller staat nu op 12 volledige werkdagen in 8 maanden...) Ford Nederland heeft aan de hand van instructies van Ford Europa opnieuw aan de achterklep gewerkt. Het resultaat is een zootje geworden. Ik heb nu op nóg meer plaatsen afwijkingen!

    Omdat ik na alle belevenissen met deze Ford Focus en de manier hoe Ford Nederland hiermee omgaat mogelijk toch iets te betrokken ben voor een objectieve beoordeling, ben ik voor alle zekerheid afgelopen vrijdagochtend naar een groot erkend autoschadebedrijf geweest en heb hen om advies gevraagd. Dat is ondubbelzinnig. Ford Nederland heeft hier zeer slecht werk afgeleverd en ze raadden mij aan het hier zeker niet bij te laten zitten.

    De foto’s…
    [​IMG]

    Dit was eerst recht:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En ook dit was vorig weekend nog vlak:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Oja, Nadat ik woensdagmiddag de auto had kunnen ophalen, werd ik een dag later gebeld door Ford Nederland. Of alles naar tevredenheid was verlopen? Wat denk je?

    Toen ik vervolgens liet weten dat de kofferbak nu ook niet meer goed sluit, ik moet soms wel 6 keer aanhalen om dan met veel kracht en snelheid de klep goed te laten sluiten (!), was het antwoord “…Wij willen u adviseren deze kwestie voor te leggen aan uw officiële Ford dealer, voor zover wij op afstand kunnen bepalen is dit vermoedelijk eenvoudig op te lossen door middel van het afstellen van de slotvanger voor de achterklep…”.

    Vermoedelijk eenvoudig op te lossen, dat hoor ik nu al 8 maanden… :oops:
     

Deel Deze Pagina