Ik had de laatste tijd last van flikkerende koplampen. Daarom ook mn voltage in de auto bijgehouden. Als ik contact aanzet, 11,7 ofzo. Draaiend is het 14,5-14,8 ofzo. Flikkerende lichten opgelost, omdat de min-pool niet goed vast zat naar lijkt. Want na vastdraaien, niet meer gezien! Konden ze in de garage niet vinden, wel een dynamo getest etc etc... Soms moet je niet te ver denken zeg maar, maar de kleine dingen controleren.... Tevens start de motor gewoon goed. Met start 11,7 en mijn start-stop werkt gewoon goed. Zelfs onder de 10 graden. Accu is nu net 1 jaar en 2 maanden. Motor draait inderdaad met kouder weer paar slagen langer rond. Maar dat is logisch volgens mij... Tot zover mijn bevindingen.
Zelfs met een accu van een half jaar oud deed die van mij wat langer over het starten toen het koud was. Ligt volgens mij niet aan een lage accuspanning, maar meer aan dat de motor kouder is en daardoor ook minder makkelijk ontsteekt.
vandaag rit van goeie 90km gereden, iets van anderhalf tot 2uur gereden. de auto is laatst weggeweest, maandag om 8uur, heeft een goeie 40uur stilgestaan. op contact na starten en aantal seconden gewacht tot amperage van 60A naar stabiele waarde zakte na lange rit even wat verbruikers uit gezet daarna gewassen de auto en uitgezogen. op contact toen ik thuis kwam had ik het volgende wat me opvalt is dat de SOC waarde heel laag is, zelfde geld voor de accuspanning. na zoveel gereden te hebben had ik de SOC waarde wel hoger verwacht. maar ja kan hiermee niet zeggen dat de accu aan vervanging toe is, alleen dat het volgende winter zwaarder krijgt als een nieuwe accu
Als ik het zo zie regenereert hij de accu ook, wat aangeeft dat hij probeert de levensduur van de accu te verlengen. Gezien je lage accuspanning denk ik dat je binnenkort aan een nieuwe toe bent. Ga er trouwens niet te veel van uit dat het komende winter pas is. Die van mij ging ook in augustus kapot...
dat is ook beetje de rede dat ik zit te denken om een andere erin te doen, heb nog 3 accu's staan die niks meer waard zijn voor te starten, leuk om iets van 12volt op te laten draaien/testen. laatst 1 gebruikt voor carnavalswagen, alleen die is nu 2volt als je 1ampere vermogen wil trekken. spanning zakt dan als een kaartenhuis in elkaar hahaha zie wel dat ik klein voordeel haal uit me condensator, de cca is hoger dan wat me accu eigenlijk is. 700-800cca meet hij soms, en als ik de zekering uit zet dan meet hij maar 500-600cca. scheelt dus wel iets.