1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accuspanning laag

Discussie in 'Electronica' gestart door trucker0werner, 2 apr 2018.

  1. In de winter heb ik keer gehad dat motor iets langer rond moest gaan dan ik gewend was.

    Nu heb ik zaterdag de accu getest maar stond er van te kijken hoe laag de accuspanning in rust is. Ik mete namelijk het volgende.
    12.1volt accuspanning
    550cca
    4.2mega ohm weerstand
    30%soc
    100%health

    Vind zelf de accuspanning zeer laag. Met 2 andere multimeters idd gemeten dat accuspanning zo laag is.
    Met lopende motor stationaair is de laadspanning aan de hoge kant.
    Meet dan 14.9volt.

    Wat ik gek vindt is dat de motor niet heel verkeerd start.

    Er staat me iets bij dat ik gelezen heb dat andere met nieuwe accu, naast dat start/stop werkte brandstofverbruik lager was met nieuwe accu.

    Vraag me af wat andere meten.
     
  2. Wat ik ervan weet is dat de accu in rustststand tenminste 12v hoort te zijn en bij draaiende motor kan oplopen 14v. Dus naar mijn mening zijn de waardes die jij meet niet anders dan normaal.
     
  3. 12,1V is normaal en de laadspanning kan inderdaad tegen de 15V worden bij de Focus. Dat heb ik ook gezien via Forscan.
    De SOC is wel laag, die staat op 30%. Je moet zo'n test eigenlijk doen nadat de accu en keer echt goed opgeladen is, liefst via een acculader.
     
  4. Jij bent toch automonteur @trucker0werner?
    Het lijkt mij toch dat jij wel een juiste meting kan uitvoeren en dan de gegevens die daaruit komen goed interpreteert. Snap daarom je vraag niet helemaal.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. De waardes lijken inderdaad normaal. Tijdens het laden wordt de spanning opgetild en tijdens rust zakt het dan in. En dat een motor lastiger start 's winters komt ook omdat de olie kouder is en het de startmotor dan sowieso wat meer moeite kost.
     
  6. Ik neem aan dat je mOhm bedoeld en niet MOhm ;) De interne weerstand in een accu met je in milliohm.
     
  7. Het is mohm heb eerlijk gezegd niet echt op gelet of M of m was. Maar idd geloof ook eerder miliohm.

    Het is idd dat ik de gegevens wel kan interpeteren wat wel goed is. Maar sta te kijken dat met 12volt hij nog vlot start. Nornaal moet je toch 12.4volt in rust hebben. 12.8volt is een goeie volle accu
    Wat betreft soc is idd dat je er voor moet rijden of opladen. Rij elke dag goeie 20minuten tot 30min. De meting is er ook naderhand gedaan.

    Enige gekke is voor mij de lage accuspanning.
    Kan wel nieuwe accu erin zetten, ene kant kan na 6jaar andere kant zo verkeerd presteert de accu niet
     
  8. Die 12,1V is echt niet om je zorgen over te maken, zeker niet gezien de korte stukjes die je elke dag aan het rijden ben. Dan is die lage SOC ook wel te verklaren. Er zijn zoveel energieverbruikers en het Stop-Start systeem zorgt ook voor een behoorlijke belasting.
    Kijk maar eens na een rit van een paar uur. Bij mij was na een rit van Stuttgart naar Doesburg (500km) de SOC 80% en ik rij sowieso lange afstanden (60k per jaar).
     
  9. Wat geeft je test menu aan dan? Die is bij mij 11.7v met een accu van 1,5jr oud.

    @meeder Doesburg? Kom je daar uit de buurt? Ik werk er :)
     
  10. Ik woon er ;)
     
  11. LOL! En je hebt mij nog nooit gespot? Ik zit aan dr Kraakselaan (ex Rabobank)
     
  12. Nee nog niet, zal eens opletten :) Hier twee Fords bij huis. Een zilvergrijze Focus 3.1 met belettering en privé een Magnetic Gray C-Max.
     
    Mpothoven vindt dit leuk.
  13. Zoals hij start doet alles het idd nog goed.
    Op werk hebben we kleine motor12volt accu. Iets van 20ah als je geluk hebt. Is ook puur voor contactors te sluiten.
    Echter daar zie je spannikng van 12.4volt waarna de dcdc converter de accu al begint te supporten. Op dat moment loopt er een stroom van 8A.
    Ik zelf hanteer altijd 12.2volt is leeg en 12.8volt is volle accu
    Dit is wel als de accu eruit is en tijdje staat.
    Probleem is je kan 12.4volt meten maar bij 5A load zakt hij naar 2volt. Over een defecte lege accu te hebben.

    Zal wel de broodrooster techniek toepassen. Met scope op trigger 10volt zetten. Dan starten en daarna kijken tot hoever je accuspanning in elkaar zakt. Zakt hij onder de 8volt. Dan is puur voor starten al handig om nieuwe accu erin te zetten
     
  14. 11,8 is echt leeg normaal gezien.
     
  15. Normaal gezien wel. Maar zelfs dan start de motor nog goed. Had hem namelijk zaterdag op 11.8volt ivm deur op had gestaan. Misschien dat hij wel even paar keer meer rond gaat. Maar hij start opzich niet verkeerd.
     
  16. Contact aan, motor uit:
    [​IMG]

    Motor aan (20s draaien na het starten):
    [​IMG]

    Motor aan (60km gereden):
    [​IMG]

    Contact aan, motor uit, direct na de rit:
    [​IMG]
     
  17. De Focus 3 start niet meer bij een accuspanning onder de 11v. Een accu waar in rust 12.1v op staat is nog niet veel bijzonders mee aan de hand.
    Verder kan de laadspanning bij de Focus 3 tussen de 12.1v en 14.9v zitten. Als hij daarboven komt is de accu of diep ontladen of krijgt de accu een regeneratiebehandeling van het Smart charge systeem.
     
  18. Soc is idd wel stukke hoger dan bij mij. Dat is zeker.
    Dit ligt aan de rit daarvoor tuurlijk, is dit veel geweest dan is de soc hoger dan bij mij.

    Heel die start/stop systeem boeit me niet, voor mij is dit puur een middel om de euro norm te kunnen halen tijdens de test.

    Ging puur omdat ik de spanning zo verdacht laag vond, ik weet dat ik half jaar geleden na 30min bezig geweest te zijn de accu al te zwak was om goed te starten. Dit viel me ook een keer in de winter op, dat hij 2x zo lang aan het rond gooien was voor dat hij aansloeg.

    Ivm ik las dat velen na 6jaar nieuwe accu nodig hebben/hadden denk ik wie weet kan het toch slecht zijn de mijne, geeft alleen aan dat het nog goed is.
    Zoals gezegd kan ik een keer test doen met scope en anders keer

    @meeder
    welke app gebruik je eigenlijk, kijken of ik zoiets ook naar voren kan krijgen
     
  19. Forscan Lite heb ik op mijn telefoon staan.
     
  20. Die heb ik nog niet aan de gang gekregen helaas. Mijn ELM adapter (wifi) werkt niet mee
     

Deel Deze Pagina