1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 duratec 2010 Hapert met volgas geven

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jaffes, 19 mei 2023.

  1. #1 Jaffes, 19 mei 2023
    Laatst bewerkt: 19 mei 2023
    Beste forum leden.
    Ik heb motorisch al een hoop aan mijn focus gedaan alleen blijf ik met een probleem zitten.
    1. Als de motor warm is en ik trek hem door naar de 5000 toeren dan hapert de motor af en toe.
    Wat heb ik al gedaan.
    1.Bougies vervangen
    2. Swirlkleppen los gekoppeld om te kijken of het probleem weg is.
    3. Krukas sensor vervangen. ( had ook nokkenas sensor maar dit blok heeft dat niet).
    4. Nieuwste PCM software erop gezet. ( hierna viel de motor niet meer uit als deze koud was. Ander topic)
    5. Nieuwe luchtfilter
    6. Gasklep en inlaattraject inclusief MAPsensor eraf gehaald en volledig gereinigd.
    7. EGR is afgedopt word nog uitgeprogrammeerd.
    8. Carterontluchting vervangen.
    9. Blok geflushed en de juiste olie in gedaan Castrol
    10. Injectoren ultrasoon gereinigd.
    Dat was het wel zn beetje.
    Ik ben een beetje ten einde raad.
    Zou ik anders alle bobinepennen moeten vervangen ? Als ik met auto uitlees registreert deze geen misfires.
    Of kan ik nog andere dingen uitlezen via Forscan?
    Jullie hulp is zeer welkom.
     
  2. Gebruik je 95-E10 of 98-E0 ?, op het laatste rijdt een 1.8 echt beter
    en probeer eens een flacon injectorreiniger bij een volle tank te gieten, dat kan ook het verschil maken.
     
  3. Bedankt voor je snelle reactie.
    Ik rij eigenlijk altijd op 95 E10. Heb een tijd geleden injectie reiniger erin gegooid. Was ook vergeten te vermelden dat ik de injectoren ultrasoon heb gereinigd. ( dit heb ik erbij gezet )
    Maar ga de eerst volgende keer op 98 rijden. bedankt voor de tip.
     
  4. Destijds had mijn 1.8 ook wel eens last van een (lichte) hapering bij doortrekken tot 5000 toeren, na een paar keer injector-reiniger en consequent 98-E0 is dat helemaal verdwenen. Op 98-E0 rijdt hij overigens ook aanmerkelijk zuiniger, dus een deel van de meerprijs verdien je terug.
     
  5. 95e10 is niet goed voor de motor.
    95e5 is de minimale kwaliteit die je moet gebruiken.
    Echter is dit niet meer in Nederland te krijgen, dan moet je inderdaad overstappen op 98.

    In Duitsland bv is 95e5 nog wel te verkrijgen.
     
  6. Hier even een update. Ik rij nu ongeveer 200 km op 98 en merk wel wat verbetering.
    Ik merk bijvoorbeeld dat het schokken vooral in de lagere toeren nog voorkomt. Tussen de 1000 en 3500 toeren. Iemand een idee wat ik nog kan doen? Hoorde iets van het brandstof filter vervangen maar bij mij kan ik die nergens vinden. Heb de auto op de brug gehad en achter de tank is alleen een zwarte ronde gesloten behuizing te zien ik denk dat de filter daarin zit maar deze kan ik niet open maken.
    Graag hoor ik jullie input of ideeën.
     
  7. Heb je bobine ook vervangen.
    Juist onderin dan merk je dat of die niet goed is. En hapert.

    Tevens zit er geen externe brandstoffilter in de benzineauto.
    Dit is een onderdeel van de tankvlotter.
    De rede filter deed weinig omdat in de tank vuil zakt naar de grond en dus niet opgezogen wordt door de pomp.
    En de filter die erin zit is heel minimaal. Alleen voor beetje grof vuil.
     
  8. Deze motor heeft niet één, maar 4 losse penbobines. Als er eentje niet goed meer is zal de motor hoorbaar op 3 poten lopen en zou dat een misfire error-code moeten geven.
    Het meest waarschijnlijk zit het in de brandstoftoevoer, maar een los (vervangbaar) brandstoffilter heeft deze motor idd niet.
     
  9. #9 Jaffes, 26 mei 2023
    Laatst bewerkt: 26 mei 2023
    Bedankt voor jullie reacties . Ik zal is kijken of ik makkelijk bij de tank kan komen en dan het filter wat op de pomp zit na te kijken.
    Het is wel raar dat het bij hogere toeren minder lijkt. Van 3500 tot 5500 trekt de auto goed door. En dat terwijl de motor dan juist meer benzine vraagt.
     

  10. Heb inderdaat geen misfire errors. Met forscan ook gereden en kan ook geen rare dingen ontdekken.
    Apart dat er geen brandstoffilter is of dat deze niet vervangbaar is.
    Zoals ik al zei ga ik is kijken bij de tank en de pomp. En misschien alle bobine pennen vervangen. Welk merk kan ik het beste nemen ?
    Meer suggesties zijn altijd welkom.
     
  11. je hebt slechts 200 km gereden nu op 98? (halve tank?)
    geef het ook even de tijd, minimaal 2 tanken leegrijden bijvoorbeeld.
     
  12. Penbobine kunnen idd kapot gaan. Zonder storing, maar door nieuwere euro notmrn word er steeds meer storingen opgenomen.
    Renault heeft denk op 1 motor wel 5 a 6 uodates uitgevierd ivm die als warme broodjes verva gen werden ivm kapot gaan zonder storing.

    Als je op toeren minder last van hebt, normaal vermoge . Zegt me gevoel dat brandstof wel in orde is. Inc brandstofdruk en filtertje.
    Anders zou je wel meer issues mee hebben. Tankvlotter zit van boven af in de tank.
    En daarvoor moet brandstoftank onderuit. Dus uitlaat onderuit.

    Vroeger vaak preifrit met haperende ontstekking gehad.
    Laag in toeren en hoge versnelling en dan volgas optrekken. Merkte je het meest bij lage toerental bugies en bobine opgeven. Hoger dan pas denk je aan injectoren.

    Vandaar eerder hier de vraag of bobine iets mee gedaan is of nog niet.
     
  13. Ik heb dat haperen ook met mijn 2009 1.8, als ik de oprit van de snelweg oprij en eens flink op het pedaal duw gaat het goed tot rond de 90 km/h dan is het net of de motor inhoud om vervolgens weer door te trekken.
    Ik rij wel overigens op LPG
     
  14. Ik zou niet zomaar alle 4 de penbobines vervangen, ze zijn duur en het is allerminst zeker dat daar de oorzaak ligt.
    Het mooiste zou zijn om ze even om te wisselen met de penbobines van een soortgelijke motor die geen problemen heeft, dat is heel eenvoudig te doen.
    Of misschien kun je het bespreken met een jou gunstig gezind demontagebedrijf om een set penbobines even uit te mogen proberen
     
  15. Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik zal inderdaat is overleggen met het demontage bedrijf in de buurt.
    Ik heb 1 bobine die er net iets anders uitziet dan de rest maar wel zelfde type.
    Hou jullie op de hoogte.
     
  16. Niet om je af te zeiken, maar misschien moet je eerst even je post eens goed doorlezen voordat je ‘m inschiet. Er staan nu wel heel veel fouten in, terwijl je regelmatig betere posts plaatst. Het maakt het (begrijpend) lezen een stuk lastiger zo.
     
  17. Verschil van gsm en typen op pc. Maar door drukte op werk is pc zelde aan.
    En me goedste vak op school was nederlands.
    Nee wiskunde, tuurlijk en taal slechtst
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  18. Zo hebben we allemaal onze tekortkomingen, net als jij en ik @Marco Morello ;)

    @trucker0werner draagt veel bij aan dit forum en heeft een schat aan kennis uit (professionele) ervaring. Denk dat iedereen prima begrijpt wat hij schrijft ondanks de spellingsfouten. Anders beter je best doen. Vroeger zeiden we als excuus "T9..."
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Voordat de hele woke gemeenschap mij gaat cancelen (om maar eens in de huidige tijd te blijven :mrgreen:) ik bedoel het dus niet slecht. Ik doe mijn best maar kan er soms geen chocola van draaien en dan sluit ik nog wel behoorlijk aan bij wat hij wil zeggen, maar voor iemand die technisch niet op de hoogte is, kan het erg lastig zijn om het verhaal te begrijpen. En ik ben bekend met de spelling van TO. Maar 2 tellen geduld en even lezen wat je schrijft, maakt het verhaal voor iedereen duidelijker. Just my two cents.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Je moet ook niet met je voorhoofd typen :mrgreen:
     
    Hollender vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina