1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDci 109 pk: Preventief turbo vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rinkel, 24 feb 2010.

  1. Das niet zo mooi Bart.

    Ik krijg waarschijnlijk morgen mijn auto terug met een motor die ik zelf gekocht heb (met 5000 gelopen km) en die door de dealer ingebouwd is.

    Duur grapje.
     
  2. En ja hoor, vanochtend de focus opgehaald, met nieuw (ruil) blok.

    De dealer heeft er 200 km mee test gereden. Nu ga ik er vrolijk 15000 km meer rijden en dan weer lekker de olie laten verversen.

    .
     
  3. :thumbs: en heel veel :sturen: plezier
     
  4. Hoeveel?

    Iig veel plezier nu je je :focus: terug hebt met een (nagenoeg) nieuw blok:cheer:
     
  5. #25 kolere, 12 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mrt 2010
    Als je ook nog aan het onderhoud interval van 20.000 houdt is 10.000 handiger denk ik:P. Is deze ford olie nou beter dan die van Castrol qua prijs maakt het niet zoveel uit. Wel jammer dat het 1l of 5l is terwijl je 3,8 nodig hebt 1l is veel duurder in verhouding.
    http://www.olietekoop.nl/olie/product/108
     
  6. 200 kilometer heeft de dealer er mee gereden (op mijn uitdrukkelijke verzoek).

    Dit om enkele koude starts en wat langere stukker erbij te hebben.

    Die olie die de dealer er in doet voldoet in ieder geval aan de specificatie die ETIS opgeeft voor deze motorblokken. (heb de dealer de spec op de rekening laten schrijven. heb het nog niet gegoogled).
     
  7. Bij het kapotlopen van de turbo heb ik helaas ook motorschade opgelopen... Moet dus ook een ruilblok hebben...
     
  8. Enig idee waar je deze slangen kan bestellen en wat deze kosten ?
    Greetz
    BIG charlie
     
  9. Ik ken de verhalen ook over de turbo's en dat heeft het mij erg moeilijk gemaakt in de keuze tussen diesel en benzine. Uiteindelijk toch zel feen focus tdci uit duitsland gehaald met 42000km op de klok. Ben altijd erg stipt met het onderhoud dat ik zelf uitvoer en heb de dure en juiste olie. Maar jah, heb bewust de 1.6 tdci met roetfilter gekocht omdat ie goedkoop was in te voeren, maar ik wil de auto graag laten chippen... Ik ga er vanuit dat met mij kilometerstand en het rustige rijgedrag van mijn vrouw (die er bijna dagelijks mee rijd) dat na het chippen die turbo het nog wel volhoud tot zeker 100.000km...toch?
     
  10. Ik heb er met de turbo al 175.000 km op zitten,alleen het andere probleem meegemaakt,lekkage aan de injectoren,na 172000km.
     
  11. Gisteren mijn auto voor onderhoud afgegeven, ook een injector die lichtjes lekte. Het schijnt een kwaal te zijn dat dit aan bepaalde kant gebeurd. Volgens hoofd werkplaats heeft het weinig zin een turbo te controleren omdat de oorzaak is dat door een lekkende injector diesel bij de olie komt, met verminderde smering en een kapotte turbo als uiteindelijk gevolg. Van de turbo zelf kun je niets zeggen.

    Dat de kwaliteit van de olie van belang is mag duidelijk zijn. Echter vraag ik mij af of het rijgedrag (lees: korte of lange ritten) ook niet van belang is, dus of het in alle gevallen opgaat dan een onderhoudsbeurt na 15000 km uitgevoerd moet worden. Is de vervuiling van de EGR klep misschien een indicatie?

    Ook vraag ik mij af of het evenveel voorkomt bij een 109pk variabele turbo of 90 pk vaste turbo versie. Op het Engelse forum stelt men van wel, maar hier lees ik overwegend verhalen over de 109pk versie. Het kan ook zijn dat deze hier meer gebruikt wordt natuurlijk.
     
  12. Mijn verstuivers lekken steeds olie, hele zootje gaat weer uit elkaar vandaag inclusief kleppendeksel...
    De monteur zei bij mij dat bij auto's die wat langere afstanden rijden 35km of meer, turbo problemen veel minder voorkomen. Hij had het erover dat het aantal km een factor is die meespeelt maar veel belangrijker is hoe vaak de motor koud is, ook lang stationair draaien was slecht. Verder werd er gezegd dat rustig rijden eerder negatief werkt op de olie smering dan positief. Ik rijd dus maar op mijn eigen manier en qua rit lengte zou ik niet een risico geval zijn:P.
     
  13. Als ik dit zo lees, wordt ik heeeeeel verdrietig van al die dingen die kapot kunnen gaan bij onze FF c-max. Dacht ik van onze scenic af te zijn, krijg ik dit te lezen. Op dit moment brandt het motormanagmentlampje. De olie voor het roetfilter is weer bijgevuld (180k) lampje nog aan...twee harde foutmeldingen: turbo en EGR...Wat kan ik nu het beste doen. Is er iemand in de buurt van Groningen (50-75km) die mij daar mee kan helpen? (ev tegen vergoeding). Ik hoor het graag van jullie!!
     
  14. Je kan Antig eventueel een pb sturen.
     
  15. Of zoals in mij geval: Een tikkend en dus een kapot motorblok, maar een turbo die het wel overleeft.... Was al bij 150.000 km.
     

Deel Deze Pagina