1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDci 109 pk: Preventief turbo vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rinkel, 24 feb 2010.

  1. Hallo allemaal,

    Ik vroeg me af, mede gezien een 2-tal berichten dat bij 2 forum leden de turbo's zijn gesprongen, of het ook zinvol kan zijn om een turbo preventief te vervangen?

    Mijn turbo heeft momenteel 170.000 km gedraaid, maar mijn huidige motor, de vorige motor is vanwege andere redenen gesneuveld, heeft nog maar ongeveer 40.000 km gedraaid. het zou natuurlijk jammer zijn dat mijn "nieuwe" motor nu sneuveld doordat mijn turbo kapot zou gaan...

    Heeft het kapot gaan van de turbo altijd een directe relatie met de hoogte van het oliepeil? En kan mijn garage ook eventueel zien/controleren/horen of de turbo nog goed is?

    Alvast bedankt voor jullie reactie!
     
  2. Ik vind het een zeer goede vraag Rinkel.
    Kan mij voorstellen dat je geen gezeur meer wilt hebben.


    Ik begrijp dat jouw turbo 170.000 km heeft gedraaid. In mijn garage periode (Renault, BMW) heb ik heel wat turbo's laten vervangen. Het meest gekke was dat die dingen altijd rond de 180.000km kapot gingen. MAAR, dat waren juist bij auto's waarmee zeer onzorgvuldig mee werd gereden (leaseauto's bijv.) Dus niet warm rijden en na draaien etc.
    Maar jou kennende zal jij dat wel netjes doen.

    Maar mocht de turbo versleten zijn is het over het algemeen nieuwe turbo erop en weer rijden. Om het zo simpel te zeggen.
    Het enige wat de garage kan doen is de as van de turbo controleren op speling. Maar dat is geen garantie dat een turbo nog een lang leven heeft te gaan.

    Het kapot gaan van de turbo heeft niet direct te maken met een (te) laag oliepeil. Kan natuurlijk wel. Maar een turbo is een (duur) slijtage onderdeel die heel veel toeren maakt in vergelijk met de motor. Dus het is niet raar als een turbo een keer moet worden vervangen. Maar persoonlijk zou ik niet tevreden zijn als hij minder dan 150.000km zou zijn meegegaan. Want tegenwoordig is de turbo techniek heel stuk beter als bijv 10 jaar geleden.

    Maar je turbo preventief vervangen? Als je dat wilt en de portemonnee laat het toe zou ik het met jou kilometerstand wel doen ja. Zeker omdat je zo veel kilometers maakt op een dag.
    Maar grote kans dat de turbo nog een tijdje meegaat......
     
  3. Ik denk eerlijk gezegd dat je meer baat hebt bij het vervangen van de olieleiding, die zorgt er vaak voor dat de turbo klapt.
     
  4. Maar is de olieleiding een onderdeel van de turbo of de motor? Aangezien de huidige motor nog maar 40.000 km heeft gelopen en op de koppeling en turbo na compleet is vervangen, ga ik er even vanuit dat dus ook die olieleiding destijds bij het motorblok heeft gezeten. Komend weekeinde ga ik nog op vakantie, en daarna is de auto wel een keer toe aan een beurtje.

    Dan zal ik dus ook zeker de turbo even aan de orde stellen en vragen van de hoe of de wat....en uiteraard wat eventuele kosten zijn. De enige andere kosten die ik nog weet zijn de koppelingsplaten, die zullen binnen 25.000 km ook wel een keer vervangen moeten worden.

    Binnenkort komt er echter een andere auto voor de vele kilometers in de plaats, maar de Focus zal wel blijven en ik verwacht dat ie dan nog een 20.000 a 25.000 km per jaar rijdt. Ik hoop dus dat de auto dan nog een 4 a 5 jaar mee kan gaan. In die 4 a 5 jaar verslijt ik niet een turbo meer, dus vanuit dat oogpunt gezien kan ik hem beter nu vervangen dan wanneer die (misschien?) kapot gaat en ik de kans loop dat mijn motor voor een 2x naar de kl*ten gaat.
     
  5. Op het engelse Ford C-max forum wordt op dit moment ook een discussie gehouden over het wel of niet preventief vervangen van de turbo olieleiding in de 1.6TDCI.¨

    klikkerdeklik

    Greetz

    BIG charlie
     
  6. Interessant! Als het echt zo simpel is vraag ik me af waarom dat niet door Ford wordt geadviseerd om te doen. De kosten van zo'n leiding zullen toch wel acceptabel zijn lijkt me?
     
  7. @Chris; de 1.6 TDCI heeft maar 3,8 liter olie in het carter zitten. De oude 1.8 TDDI iets van 5,5 liter. Daar gingen de turbo`s eigenlijk nooit van kapot. Als je bij de TDCI dan ook nog een beetje olieverbruik hebt dan zit je al snel op een kleine 3:!: liter olie. Hoezo te weinig smering voor de turbo? :?: Het blok kan het wel hebben, alleen door de hoge toerentallen die de turbo maakt, moet hij ook veel meer smering hebben. Dus de geringe hoeveelheid is er zeker debet aan.

    Het is trouwens niet gezegd dat deze turbo`s het rond de 180k begeven. De 1 heeft meer geluk dan de ander.

    Als voorzorgsmaatregelen kan men opteren om de onderhoudsinterval te vervroegen en dit te laten doen met goede (vaak dure) olie. En wel de speling op het asje van de turbo laten controleren, is deze te hoog dan kun je deze uit voorzorg laten vervangen.

    Als ik heel eerlijk ben, dan ben ik blij dat ik geen diesel heb en helemaal geen 1.6 TDCI. Ze rijden heerlijk, maar ik zou me onderbewust continu benauwd maken dat de turbo aan gort kan lopen....:(
     
  8. Hallo rinkel,

    Ik speel met hetzelfde idee, mijn tdci heeft nu ongeveer 175.000km gedraaid
    en door alle narigheid die je over de turbo's van deze motoren hoort ga je je toch een beetje ongemakkelijk voelen.

    Ik ben zelf monteur en ben wat prijzen gaan opvragen, bij Brezan betaal je voor een revisieturbo van Turboworld ongeveer 600,- ex. En bij de Ford dealer betaal je voor een nieuwe turbo 669,- ex.

    Ik heb besloten om het anders te gaan doen. Ik heb de motor al eens gespoeld met Forte, dit ga ik nogmaals doen volgens het technisch bulletin van Forte wat elders op het forum te vinden is, daarna haal ik het oliezeefje uit de banjoaanvoerbout van de turbo, zodat ik zeker kan zijn dat er voldoende smering is. Oliezeefje in de vacuumpomp maak ik schoon. Vervolgens de oliedruk meten. Als dit alles goed is en ik ververs netjes om de 15.000km de motorolie met goede olie en regelmatig een Forte behandeling heb ik er wel vertrouwen in.

    Misschien heb je hier wat aan.

    Groet Jordy
     
  9. #9 kolere, 24 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2010
    Zou je hier een how-to van willen maken?

    Alvast bedankt.
     
  10. Het oliezeefje wel terug plaatsen, anders kun je alsnog een probleem krijgen!!

    Een andere oplossing is een servicefilter in de olieleiding plaatsen.
     
  11. In hoeverre helpt het afdichten van de EGR-klep nog bij het schoonhouden van de olie?
     
  12. How to ga ik mijn best voor doen, dat zeefje terugplaatsen is dus niet nodig volgens de info die ik heb verkregen, kan je uitleggen wat je met een servicefilter bedoelt?

    Ik ga trouwens ook uit voorzorg de complete olieleiding vernieuwen.
     
  13. Ook dit staat op mijn takenlijstje, het zal naar mijn idee echt wel schelen in de hoeveelheid roet in de olie.
     
  14. Ik ben benieuwd. Bij mij is sinds eind januari de EGRklep ook afgedicht, en sindsdien heb ik het idee dat ie veel minder roetwolken uitstoot bij het optrekken (er is trouwens niets schoongemaakt van het inlaattraject, er is puur zo'n plaatje bij de EGR-klep geplaatst). Overigens heb ik de 1.6 TDCi inmiddels sinds september probleemloos van 156000 naar ruim 183000 gereden. Ik zal dit topic in de gaten houden.
     
  15. Eigenlijk is het maar kansloos dat dit allemaal nodig is :(
     
  16. Ik volg dit draadje op de achtergrond, maar wat mij niet duidelijk wordt is of de turbo van de FoFo 2 FL ook gevoelig is hiervoor?! Met andere woorden, is de hoeveelheid olie toegenomen na de facelift?!

    Ze zitten daar toch niet te slapen in Frankrijk? Of wel..


    Ik blijf meelezen!


    Robert
     
  17. Dit idee.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik zou dat zeefje altijd terug zetten. Het is het risico niet waard.
     
  18. #18 jordyk, 25 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2010
    ok, ik zie wat voor filter je bedoelt.
    Er is denk ik voor beide opties wat te zeggen, Ford geeft in tech info al aan de zeef te laten vervallen. Zo'n aftermarket filter is ook een idee natuurlijk, maar je weet dan weer niet of het problemen gaat geven met de flow of iets dergelijks. Ik ga denk ik toch de zeef laten vervallen, tenslotte heb je ook nog een aanzuigzeef in je carter, een zeef in je vacuumpomp en je oliefilter.
     
  19. In mijn geval heb ik het carter onder de motor uit laten halen om een betere indicatie te krijgen van de hoeveelheid metaal slijpsel in het carter (om zo de "staat" van de motor te bekijken).

    Het bulletin van Forte is bijna hetzelfde als het TSB van Ford en beschrijven beiden de onderdelen die minimaal vervangen moeten worden na het vastlopen van een turbo. (toevoerslang olie van turbo, filter in olieaanzuigbuis, filter in oliepomp, banjobout (de nieuwe versie heeft andere gaten (schuiner, met fijner filter) etc).

    Meten van de hoeveelheid olietoevoer naar de turbo (moet min 300 ml/minuut zijn, bij een koude motor) is de door ford aangewezen methodiek om te bepalen of de turbo genoeg olie krijgt.

    Er zit maar 1 ding op om die turbo's en blokken heel te houden: om de 15K de olie en filters verversen en het blok vullen met hoogwaardige olie!
     
  20. Lees het ook even mee, de mijne is vanmorgen hoogstwaarschijnlijk in de soep gelopen...
     

Deel Deze Pagina