1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 136pk Titanium - Zuiger speling, nieuw blok

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door sjoerd12, 15 feb 2012.

  1. Dit heeft niets met hard optrekken of vol gas rijden te maken. De 1.0 ECOboost heeft het volledige koppel van 170 Nm standaard al vanaf zo'n 1400 RPM. Dit is tevens het maximum koppel dat de IB5 bak op papier aan kan. Ook bij rustig rijden krijgt de aandrijflijn dus dit koppel te verwerken. Het is ook niet voor niets dat de 100 PK versie geen overboost functie heeft (zoals de 125 Pk versie) welke het koppel tijdelijk verhoogt tot 200 Nm.
     
  2. #202 asciarrino, 25 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jul 2016

    Ik heb een analyse gaan tijdens het rijden met dashCommand en Kiwi 3.
    Als ik bijvoorbeeld rustig rijd en autostrade, zit het gebruik van het vermogen tussen 30 en 50 pk. Daarentegen, het Koppel wordt bijna volledig benut, ook bij rustig rijden. Het minste dat ik het gas aanraak gaat hij boven de 300 ... Op cruise controle 130 km/u blijft hij steken op 30 pk / 120 nm koppel

    [​IMG]
     
  3. Ja ok, dan zou dat zomaar de oorzaak kunnen zijn.

    Misschien dat [MENTION=10308]Unlimited Tuning[/MENTION] hier meer over kan vertellen.
     
  4. [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION]
    Je pm box is weer vol.
     
  5. Hoe gaar het nu met de auto Sjoerd?
     
  6. Prima! Inmiddels 57k op de klok en loopt als een trein.
     
  7. Lijkt me niks, de hele tijd kedengkedeng :P
     
  8. Ik heb mijn fiesta opgevoert met de bluefin. Echt een andere auto nu. In de 5de versnelling heeft ie nu lekker veel vermogen, ideaal bij invoegen wanneer je geen ruimte krijgt :lol:
     
  9. Afgelopen zaterdag familie dagje, eerst Utrecht daarna Groningen.

    Bij het starten van de auto hoorde ik een raar geluid, draaide 1100 toeren en klonk als aan Harley.

    Ik de motorkap open, en het geluid bleef aan. Verder kon ik er niks aan zien.
    Toch maar gaan rijden, en eenmaal in Utrecht laten lopen en toen was alles normaal. Dus ik hoopte dat dat het was.

    Na bezoek weer in de auto, zelfde probleem.
    Dit keer rij ik weg, en hapert de motor als een gek. Amper vermogen en hij blijft stotteren.
    Dus navi ingesteld op Ford dealer in de buurt.

    Bij het gas geven begon ineens motorlampje te knipperen, maar ging daarna weer uit. Startstop systeem ging automatisch op off.

    Bij de Dealer was de werkplaats dicht, kunnen niks voor me doen.
    Direct ernaast een shop garage. Die kon hem wel ff uitlezen.
    Die zei direct, het is de bobine. Uitgelezen, overslag cilinder 3.

    Dus op zoek naar bobine, heeft niemand in de wijde omgeving op voorraad.

    Inmiddels was Ford Assistance al op de hoogte, ANWB onderweg.
    Die heeft uiteindelijk mijn auto afgesleept naar hoofdkantoor en kreeg vervangend vervoer.
    Was 2,5 uur verder, maar ik kon weer door.

    Maandag telefoon, bobine is besteld wordt dinsdag omgewisseld.
    Dinsdag telefoon, bobine omgewisseld, niet het probleem. Auto loopt nog steeds moeilijk, probleem: compressie verlies.

    Bobine weer terug, en nu auto ophalen.

    Bus geleend, aanhanger gehuurd, auto opgehaald, naar mijn dealer toe.

    Die belt net op. Camera inspectie wijst op kapotte kleppen. Dus cilinderkop moet er af.
    Wellicht nog zuiger veren die beschadigd zijn of de zuiger zelf. Kunnen ze pas zien als motor open is.

    Ford Fisher (Enschede) gaf aan dat het aan koelvloeistof moet liggen. Maar die was 100% op pijl, ben ik zelf niet aangekomen sinds laatste beurt (mei '17).

    Wel was mijn olie pijl op minimum inmiddels. Maar zelfs met minimum moet die auto het normaal blijven doen, daar is minimum voor.


    Nu dus wachten wat uitkomst is van blok open maken. Daar gaan ze nu mee bezig.
    Ondertussen hoop ik dat het probleem bij Ford komt te liggen, en dat er een coulance regeling is. Dealer zei dat dit niet aan mij kan liggen.

    Nu heb ik de auto wel getuned via @unlimitedtuning maar ik vraag me af of dat hier door kan komen. Ik hoop het niet.
    Zo wel, is de vraag of zij nog enige garantie kunnen geven, of dat ik dan sowieso alles voor eigen rekening krijg.

    Voorlopig is het afwachten, als het alleen de kleppen zijn ben ik naar schatting een 1000 euro verder.
    Als de auto dan weer goed draait, kan ik daar mee leven.

    Nieuwe motor was 4500-4800 euro ex. BTW volgens de dealer. Dus dat is het uiterste geval.
     
  10. Ik hoor de fanboys alweer roepen daar heb je `m weer... maar goed tunen is een vak apart. Niet enkel de turbodruk verhogen en de brandstofruk schraler zetten. Tuurlijk instant vermogen, maar zonder gemeten waardes geen garantie dat het goed gaat.
    Er loopt hier ergens een topic over foute tuning van de 1.6 Ecoboost. En dan getuned met de handheld van Bluefin. Nu weet ik dat er tuners zijn die op die manier hun geld verdienen. Zeker als het een nieuw model motor is komt het regelmatig voor dat software elders wordt ingekocht.

    Helaas is een moderne turbo benzinemotor een lastig en kritisch ding geworden om te tunen. Waar bij van een diesel de ECU zelf nog een boel afregelt, is dat bij een benzinemotor niet het geval. Daarom is een goede tune meer dan alleen maar software laden en kost dat vaak meer dan de €500,- die je bij de "lokale" tuner.

    Voor wat betreft je opmerking of UT gaat erkennen dat het hun fout is... zou het tof vinden als ze het doen. Maar ben er bang voor.
    Hebben ze eerder ook niet gedaan, terwijl oorzaak en gevolg wel duidelijk was (al werd dat keihard ontkent door een aantal).
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  11. Wacht ff, je auto klinkt als een harley en bij de dealer vertellen ze later dat je olie peil minimaal was.

    Waarom niet olie peil controleren op het moment dat je eerste problemen zich aan doen. Dat had wellicht een hoop problemen kunnen voorkomen.
     
  12. dat is zuur zeg.
    maar als de motor klinkt als een Harley dan zou ik de reis niet eens beginnen naar Utrecht.
     
  13. Inderdaad heel vervelend en succes met het oplossen van het probleem. Maar ik had beslist niet gaan rijden met die auto.
     
  14. Misschien moet ik het iets verduidelijken :D

    Het is niet een heel hard geluid, maar je hoorde (nu ik weet wat het is kan ik het zo zeggen) dat hij om en om (dus maar 2) cilinders liet lopen.
    Ik zei dus Harley omdat je het idee krijgt dat hij bop bop bop bop bop "zegt".

    Ik had dat nog nooit eerder meegemaakt. En het rijden zelf ging direct goed.

    Either way was de klep op dat moment al kapot. Al had ik de auto toen uitgezet en door de dealer laten ophalen, het kwaad was al geschied.
    Ook het oliepeil had op dat moment geen zin meer gehad.
    Die klep(pen) gaan dan niet magisch weer goed werken, dat geloof ik niet.
     
  15. zelf herstellende motorblokken ben ik ook nog niet tegen gekomen :schater:
    dit is wel het laatste waar je aan dacht zeker?
    een raar geluid maar wel goed rijden (en dat op 2 cilinders)
    mss had ik wel hetzelfde gedaan als jou....
     
  16. Ongelooflijk pech...hopelijk gaat het allemaal goed opgelost worden...
     
  17. Heb van mijn garage gehoord dat het beste is oliepijl juist iets hoger dan de Max te houden dan tussen de min en Max, toen ik onze auto ging ophalen, waarom weet ik niet meer.
     
  18. Dat is onzin... maar je moet doen waar je je goed bij voelt.
     
  19. Op moment dat ik ging rijden zijn de kleppen weer hun werk gaan doen. De 2e rit, van Utrecht weg, toen deed cilinder 3 het echt niet meer en merkte ik ook direct dat er echt wat mis was. Want er was amper vermogen, het haperde en pruttelde als een idioot. Dus toen wist ik dat het echt mis was.

    De garage dacht nog een bobine, maar dat had 0 effect en toen hebben ze compressie test gedaan waaruit bleek dat er mee mis was.

    Nu met camera dus gezien dat kleppen defect zijn (of weg, geen idee) en nu hebben ze de kop eraf gehaald. Krijg ik maandag meer nieuws over.

    Ze hebben ook aan Ford gevraagd of er iets "te halen" valt. Maar dat is binnen 2 jaar of binnen 60.000km. En dan is de coulance regeling (buiten normale garantie) 10% korting. Dus ook niet heel boeiend.

    Nu dus afwachten tot maandag. In het uiterste geval op zoek naar een sloop blok.
     

Deel Deze Pagina