1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 1 Harry's Focus MK2 Ghia & MK4 Active

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Harry A., 24 apr 2016.

  1. Worden de parkeersensoren zoals jij het nu wil inbouwen ook boven de 7 KM/H uitgeschakeld?

    Ik ben hier ook weleens mee bezig geweest bij mijn Focus 2 maar uiteindelijk nooit aan toegekomen omdat ik de auto heb ingeruild. Mijn plan was om de sensoren uit te laten schakelen m.b.v. een arduino aan de hand van het snelheidssignaal.
     
  2. Jazeker, bij de 7 km/u schakelen de sensoren uit. Inschakelen kan uiteraard met de knop of de achteruitversnelling. Eigenlijk helemaal hoe het oem in de c-max werkt.

    Ik heb voor de grap nog eens elmconfig erbij gehaald. Die leest ook keurig een c-max module uit. Wat dat betreft is het plug-and-play.
     
  3. #43 Tietsyfly, 31 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2016
  4. Dit lijkt me niet echt een vraag om in een topic van iemand te plaatsen:nocheer:
     
  5. Klopt. Maar weet niet hoe ik een nieuwe topic begin. En zag dat de radio vervangen werd. En misschien hebben ze meer kennis hierover. Maar heb nu een link om te laten zien welke paneel ik juist bedoel
     
  6. Ik kan je er in ieder geval geen antwoord op geven. Sowieso is de verlichtingskleur anders, dus het zal niet netjes staan.
     
  7. Inmiddels zijn we weer een hele tijd verder, maar ik heb zeker niet stil gezeten.

    Allereerst heb ik het Thatcham cat. 1 volledig werkend. Bij het installeren van de bluetoothmodule had ik het geluk dat ik een compleet binnenverlichting panel met alarmsensoren had gekocht voor de microfoon. Verder was het alleen een kwestie van de motorkapslot vervangen en de toeter met accu plaatsen. Ik heb de originele plek niet kunnen achterhalen. Daarom heb ik een beugeltje gemaakt onder de rechterkoplamp. Na het aanvinken van 3 vinkjes met ELMconfig in de GEM module, werkt alles top.

    Daarnaast heb ik een fase 2 teller gekocht. Met dank aan JW voor de handleiding en uitleg om alle instellingen goed te zetten. De instellingen zijn met ELMconfig makkelijk over te zetten. Voor het inleren van de sleutels had ik een afspraak bij de dealer gemaakt. Omdat ik de witte achtergrond kleur niet mooi vond staan, heb ik de ledjes uit de fase 1 teller omgezet. Voor het mooie is de achtergrond kleur net iets te donker. Dit komt omdat de fase 2 teller per klok een ledje minder heeft. Het resultaat:

    [​IMG]

    Naar mijn mening staat het veel beter bij de fase 1 interieur verlichting. Mocht ik ooit nog een keer erachter komen waar ik de juiste ledjes kan bestellen, vervang ik ze nog een keer door fellere.

    Als laatste was ik van de zomer begonnen met het "parkeersensor voor" project. Technisch werkt het systeem zoals het hoort. Helaas ben ik er nog niet achter waar ik de sensoren het beste in de voorbumper kan boren. Op alle logische plekken kunnen ze niet, omdat er altijd een stalen/plastic balk achterlangs loopt. Om hier nu ook in te zagen voel ik niet zoveel voor. Dit wordt dus nog een uitdaging.

    Uiteraard staan er nog meer zaken op de wenslijst, dus het draadje wordt ongetwijfeld vervolgd.
     
  8. Respect! Gave opties, vooral de PDC aan de voorkant.
    Zo'n Fase2 teller staat nog wel hoog op de wishlist, alleen ben ik niet zo elektrotechnisch aangelegd :P
     
  9. Mooie projecten!
     
  10. lekker bezig Harry :thumbs:
     
  11. #51 Harry A., 16 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2017
    Zo, dat was weer een tijdje radiostilte. Maar ik heb toch een paar kleine updates kunnen doen.

    Voor de winter heb ik een beschermplaat voor de onderkant van de motoruimte besteld. Hiervan zijn er blijkbaar twee varianten, ééntje met isolatie en eentje zonder. Gek genoeg is de prijs hetzelfde. Uiteraard heb ik voor de versie met isolatie gekozen. Het rijgeluid is ietjes minder geworden, wat natuurlijk geen overbodige luxe is in de rumoerige Focus.

    [​IMG]

    Daarnaast had ik op een russisch forum gelezen dat de tankhalzen van de MK2 en de MK2,5 identiek zijn, op een ding na. Namelijk de easyfuel optie. Op de sloop heb ik een tankhals van een MK2,5 wagon gevonden en dat blijkt inderdaad keurig te passen:D

    [​IMG]

    Naast de tankhals moet ook de tankklep vervangen worden. Omdat deze versie een overloop gaatje heeft waar het gemorste benzine ik kan weglopen.
    Dus vanaf nu heb ik geen gedoe meer met tankdoppen die tegen de lak vallen, rubber touwtjes die niet goed zitten, gewoon tankdoploos tanken:D

    Het parkeersensor en Xenon project heb ik geschrapt. Binnenkort gaan we ons eerste huis kopen en daar zal alle aandacht/tijd/geld heen gaan. Ik had hier al wat onderdelen van verzameld en heb ik in het te koop forum gezet.

    Ook moest de Focus MK3,5 van mijn pa er aan geloven...
    [​IMG]

    Hij wilde toch wel graag weer een DAB radio. Dus na wat zoekwerk heb ik op een sloop in nederland een DAB radio gevonden en uit Engeland had ik voor een zacht prijsje een antennevoet inclusief antenne gehaald.
    In tegenstelling tot de MK3, moet bij de MK3,5 de halve middentunnel er af. Dan pas kan je netjes bij de juiste schroeven. Verder is het redelijke eenvoudig om de radio te wisselen. Net als bij de MK3 moet ook bij de MK3,5 de antennevoet gewisseld worden, hiervoor had ik al een keer een kleine handleiding op het forum gezet. Dat was dus niet al te spannend. Als laatste even een ritje naar Harrie om alles te activeren. Nogmaals bedankt Harrie!
     
  12. #52 Harry A., 4 apr 2024
    Laatst bewerkt: 4 apr 2024
    Goedeavond Iedereen!

    Na heel wat jaren heb ik mijn projectdraadje weer eens afgestoft. In de afgelopen jaren heb ik meer tijd gestoken in een verbouwing, een verhuizing en vervolgens nog een verbouwing. Vervolgens wat familieomstandigheden, maar nu heb ik weer tijd voor de Focus(sen).
    De MK2 staat er nog netjes bij al zeg ik het zelf.

    [​IMG]

    De afgelopen jaren is er wel wat aan versleuteld.
    - De koppeling is een aantal maanden geleden vervangen door R.Zwiers. Het was een leuke dag en de Focus rijd weer super. Mooi werk geleverd Richard!
    - Achter schokdempers zijn vervangen
    - Thermosstaathuis is lek geweest
    - Voor veer was gebroken
    - Hier en daar zijn wat roestplekjes bijgewerkt
    - Ik was ook aan de beurt met de lekkage vanuit de dakrails
    - Twee jaar geleden ging het blok ineens olie verbruiken. Om de 10k km moest ik er een flinke schuit olie bijgooien. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het luchtfilterhuis vol zat met olie. Het bleek dat een aantal schroeven van het luchtfilterhuis lam geworden waren waardoor hij niet meer goed afsloot. Blijkbaar zoog de motor daardoor valse lucht aan. Via de sloop heb ik een luchtfilterhuis op de kop kunnen tikken die nog in nette staat was. Sinds dien verbruikt de motor geen druppel olie meer.

    Heel lang geleden ben ik begonnen met het verzamelen van de onderdelen om de OEM Xenon koplampen. Na heel wat zoekwerk is het me eindelijk gelukt om alles voor een betaalbare prijs op de kop te tikken. Volgende week verwacht ik de laatste boutjes en schroefjes en kan ik de ‘laatste’ grote upgrade inbouwen. Een deel van de motorkabelboom heb ik al uitgebreid. De Xenon koplampen zelf werken dus al. Nu moet ik alleen de automatische hoogteregeling nog inbouwen, dat is helaas wat meer werk. Hopelijk kan ik dat deze zomer afronden.

    Verder staat er voor deze Focus niks meer op de planning, anders dan hem zo lang mogelijk rijdend houden. Er staat nu 228k km op de klok, de 3 ton moet ik wel halen (hoop ik).

    Naast de MK2 heeft mijn vriendin een aantal jaar in een Volvo V60 (2014) gereden. Helaas met de welbekende 1.6 Ford motor + Powershift automaat. We hebben er een aantal jaar lekker in gereden, maar na 2x langs de weg gestaan te hebben met pech en omdat hij eigenlijk wel erg krap was van binnen, hebben we hem ingeruild voor een Focus MK4.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een Active met de 1.5 (150pk) Ecoboost geworden. De wagen rijdt heerlijk, is ruim van binnen en is leuk aangekleed. Onder andere B&O, ACC, wegklapbare trekhaak, net even een andere kleur, Full Led koplampen, BLIS, etc. Op de foto staat hij op 17inch winterbanden, van de zomer staat hij op 18inch active velgen.
    Ook hier kriebelt het om wat projectjes op te pakken. Inmiddels heb ik al wat huiswerk gedaan om de elektrische achterklep in te bouwen. Zo nu en dan bestel ik de benodigde onderdelen als ik ze voor een leuke prijs online vind.

    Wordt vervolgd dus!
     
    R.Zwiers, peter482, BarendBotje en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. leuk Harry :thumbup:
    goed om te lezen dat je nog steeds de MK2 rijdt en een mooie MK4 er bij hebt!
     
    Harry A. vindt dit leuk.
  14. De lampjes voor onder heb je ook met led vervangen? Hoe krijg je die open om te vervangen?
     
  15. Bedoel je de mistlampen op de MK4? Daar heb ik niks aan gedaan. Volgens mij zijn de LED mistlampen standaard als je de Full Led koplampen hebt.
     
  16. Mistlampen klopt. Ik heb led en wil zelf vervangen.
     
  17. Kun je vertellen wat je nodig ehbt voor de elektrische achterklep? Dat is namelijk een optie die ik heel erg mis op mijn huidige Focus die ik graag weer zou inbouwen en die me ook betaalbaar lijkt :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. 'betaalbaar' is wat rekbaar, ik schrok ervan hoeveel onderdelen er nodig zijn. Je gaat al snel richting de 500 euro, afhankelijk van waar je de onderdelen vandaan haalt.

    Ik ben nog niet helemaal compleet met onderdelen, maar dit is volgens mij het boodschappenlijstje:

    Schakelaar kofferklep - DJ5T-14K147-AA
    Schakelaar voor - JX7T-19B514-AA
    Kofferklep module - JX7T-14B673-AC
    Antiklem sensor links - JX7B-N404C89-AC
    Antiklem sensor rechts - JX7B-N404C88-AC
    Slot kofferklep - DS7A-N442A66-BE
    Linker gasveer - JX7B-N404C85-xx
    Rechter gasveer - JX7B-N404C84-xx
    Handsfree sensor achterbumper - JX7T-14F679-BA
    Wat ik nog mis is het onderdeelnummer van de complete achterklep kabelboom (officieel links+rechts nodig). Mocht iemand dat weten dan hoor ik het graag.
    Dan heb je nog het paneel nodig waar de schakelaar voor in zit samen met de lichtschakelaar. Deze heb je schijnbaar in een versie met en zonder vakje. Ik vermoed dat je de schakelaar in de achterklep wel netjes met een dremel erin kan krijgen. Zo niet, dan heb je het complete paneel nodig.

    De motorkabelboom en de interieurkabelboom zijn in mijn focus niet voorbereid, dus dat moet ik ook nog aanleggen.
    Een aantal kabels vanaf de bcm naar de connector in de D-stijl (links) en een aantal kabels naar de rechter D-stijl. De hoofdvoeding komt vanaf de zekeringkast in de motorruimte en gaat ook naar de linker D-stijl connector.

    Het activeren met Forscan zal ik nog moeten bekijken, zo ver ben ik nog niet.
     
    OmeJoyo en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Het klinkt alsof het activeren nog het minste werk is.
     
    Harry A. en OmeJoyo vinden dit leuk.
  20. Ah super, de handsfree sensor en de schakelaar voor bij het dashboard kunnen me gestolen worden eigenlijk, wil hem met de sleutel vast open kunnen doen en als ik klaar ben op het knopje drukken bij de kofferbak zelf :)

    Zal eens kijken of ik ergens mogelijk al wat kabels voor zie zitten binnenkort. Maar ben heel benieuwd of het allemaal gaat lukken.

    En dat bakje bij de lichtschakelaar is in de mk4.5 wegbezuinigd.
     
    Harry A. en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina