1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2017 Ecoboost 1000cc (1.0iEb 125PC) motor stuk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TamaraM, 14 mrt 2024.

  1. nthsa :confused::confused::confused:
     
  2. ik denk amerikaanse bovag
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  3. Nhtsa is national highway traffic safety administration

    Denk meer als rijkswaterstaat/rdw vooral.

    Een instantie die ook eisen stelt aan fabrikanten.
    Als ze iets niet goed vinden eisen voor verbetering.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Correctie, soort van RDW heb ik begrepen…:rolleyes:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. #25 Torxbit, 18 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2024
    Hier nog een filmpje vanuit de U.S. van een 1.0 automaat waarbij de olieriem spanner de hele olieriem (die naar beneden loopt en de oliepomp en balans-as aandrijft) tandeloos heeft geschraapt en waarbij die spanner zelfs losgekomen is. Begint ergens op ongeveer 12 minuten en 56 seconden:

     
    M.Blaak en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Goedemiddag

    Nogmaals allemaal bedankt voor alle info. Alles is doorgestuurd naar de expert. Hopelijk komt er iets uit de bus!

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Groetjes
    Tamara
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Hele vervelende situatie, hopelijk komt er iets positiefs uit met de expert :thumbup:

    Ik kwam nog het volgende filmpje tegen, het heeft een relatie met het filmpje op de eerste pagina.
    Geen idee of je er iets aan hebt maar je weet maar nooit.

     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Goedemiddag

    Bij deze zoals beloofd een update:
    Vorige week dinsdag is de expert van onze verzekering langsgaan bij de garage om samen naar de motor te kijken.

    Volgens de expert was er niets te zien ivm de distributieriem die stuk is, geen overblijfselen of stukjes, dus die is nog OK.

    Er zou echter bezine in de olie terechtgekomen zijn, via de injectoren. Er is nu een staal naar het labo verzonden om dit te bevestigen. Als dit het probleem is, dan zou het een fabricagefout zijn, aangezien de injectoren dit niet zouden mogen doen en kunnen we dit hopelijk verhalen op Ford.

    Ik hou jullie verder op de hoogte! Spijtig genoeg al meer dan een maand zonder auto…
     
    gerardTDCI, Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Ik zou ook niet weten hoe brandstof via de injectoren bij de olie zou kunnen komen anders dan via de verbrandingskamer en langs de zuigers
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Benzine in de olie is wel heel raar maar niets is onmogelijk. De reden hoe of wat zal waarschijnlijk naar boven komen tijdens het uit elkaar halen van het blok.
     
  11. Dit komt omdat er met hogedruk in de motor wordt gespoten. Dit gebeurt bij dieselmotoren ook, dan lekt een verstuiver en spuit je dus meer momenten diesel(of in dit geval benzine) de motor in.
    Met gevolg dat oliepeil stijgt.
    Dit gebeurt bij dieselmotoren voornamelijk ivm roetfilter schoongemaakt moet worden. Als dit proces nooit goed gedaan wordt, wordt er heel vaak extra ingespoten.
    Bij benzine motor zou het voor kunnen komen als dus een verstuiver lekt.

    Als dus een verstuiver kapot gaat dan is rest gevolg, niet echt fabricagefout. Dat is alleen zo als ze motor ophalen en zien dat krukas bout los van zit om zo ff iets te noemen.

    Hoe dan ook afwachten dus, wordt hij wel gemaakt of moet je tot einde van de maand wachten voordat er iets wordt gedaan
     
    Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Hoi

    Bedankt voor alle info. Zelf hebben we dit ook maar via een kort telefoongesprek met onze expert van de verzekering te horen gekregen, dus ik hoop dat ik het ook juist heb verwoord.

    Het oliepijl stond inderdaad ook te hoog toen de auto is stilgevallen, dus dat wat ook een "red flag" voor onze expert, die zijn stelling zou bevestigen. De expert had wel nog gezegd tegen mijn man dat de distributieriem vaak stuk gaat in de auto, maar dat Ford weigert dit te vergoeden, dus dat het voor ons eigenlijk goed nieuws was dat het niet dat was. In het geval van de riem in de olie of distributieriem had hij nog nooit tegen Ford kunnen winnen, zelfs niet mensen die ervoor gekozen hadden om Ford voor de rechtbank te dagen...

    Als het de roetfilter zou zijn, zou deze dan niet bij een groot onderhoud (wat 1 week voor de panne had plaatsgevonden) door de garage moeten zijn bekeken en/of vervangen?

    Als de auto wel of niet wordt gemaakt zal afhangen van de resultaten van het labo en de verdere onderhandelingen met de garage en/of Ford. We willen uiteraard graag dat de auto wordt gemaakt, maar de garage gaat er niet aan beginnen zolang ze niet weten wie de rekening gaat betalen...
     
    Edgar Focus en Torxbit vinden dit leuk.
  13. voorheen hadden alleen dieselmotoren roetfilter, maar de mk4 heeft ook de benzinemotor een roetfilter.
    Deze wordt tijdens het rijden schoongemaakt. Eigenlijk heb je daar nooit last van, alleen zijn paar die bij weinig km's een melding krijgen dat ze keer lange rit moeten maken. Dit is puur om deze roetfilter schoon te kunnen rijden. Had dit in begin maar eigenlijk doe ik elke tankbeurt bij warme motor keer goed door hele toergebied door trekken.

    In jullie geval, met mk3, zit er denk geen roetfilter op. Heb je ook 2 distributieriemen. Dan is het niet zozeer dat het komt om roetfilter te reinigen, maar dat verstuiver heeft gelekt.

    Dat ford dit niet vergoed is beetje bekend, alleen is niet zo zeer ford is bij elke merk zo. PSA heeft dat met de ketting. Dan denk je goed iets te hebben, maar je moet toch aan de klant verkopen dat deze uitgerekt is en buiten de garantie valt. zelfs stukke plastic in carter terecht kwamen. Is iets anders maar eerlijk elk merk zal na de garantie periode liefst niks betalen. dus dat ford zo reageert is niet gek.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Goedemiddag

    Opnieuw een update. Volgens de analyse in het labo zou er geen brandstof bij de olie zitten. De expert gaat er nu van uit dat er teveel olie in de auto zat, wat dus bij het groot onderhoud een week voordat de auto in panne viel zou zijn gebeurd in de garage. Hij gaat een compressietest doen, om te bepalen of er druk op de motor zit. Ben benieuwd.

    Groetjes
    Tamara
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en bws723 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina