1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oververhit melding, Volle reservoir koelvloeistof verdwenen!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HocusFocus87, 27 sep 2022.

  1. Mijn ex 1.6 ecoboost uit de eerste serie 2011 die ik had weggedaan bij ong 196xxx. is nog bij de huidige eigenaar in bezit.
    Had heel miniem koelvloeistof gebruik 1 x in de zoveel maanden 100 ml
    Wel goed onderhouden door mijzelf riem etc gedaan

    Was een prima auto, Helaas viel audio en isolatie/materiaalgebruik tegen.
    Ook het interieur begon verouderd eruit te zien in mijn ogen.
    Rij nu een premium merk :D
     
    Aloha en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. @Aloha
    Als ze zeggen met km stand 0 dan moet het revisieblok zijn van ford zelf. Zal eerder mieuw blok zijn dan ruilblok ivm kans te klein is dat ze een defecte blok terug krijgen dan nog echt maken.
    Elders is het altijd dat voorheen ook mee gereden is. Deze kms tellen ook mee. Blok dat gereviseerd is bij 120.000km is zelfde als 2de hands motor erin doen met 120.000km
    Beide zouden 1430000echtw kms hebben gemaakt op het eind. Dan komt het al anders over dan 23000km

    Non conformiteit is beetje moeilijk te zeggen. Want vroeger gingen motoren ook kapot. Alleen was er geen internet om daar vragen over te stellen hoe het kan.
    Heb klant gehad die 3motoren kapot kreeg met elk 30dkm tot 60dkm mee gereden te hebben. Vorige merk was vw en erna jaquar ook bij die met defecte blok komen te staan.
    Die kreeg alles kapot kennelijk.

    Het is dus ook groot deels geluk of pech hebben.
     
    meeder vindt dit leuk.
  3. Ik vraag mij af of je dit onder non conformiteit bij je dealer moet claimen. Ik denk, en overweeg, dit rechtstreeks bij FordNL te claimen als productaansprakelijkheid volgens BW 6;185

    Het is namelijk een ondeugdelijke motor welke tot oververhitting heeft geleid, koelvloeistof in de cilinders met als oplossing vervanging motor.

    Ik moet alle verzamelde info op een rij zetten en dan contact opnemen met mijn rechtsbijstand en alles bespreken en dan kijken of het haalbaar is! Maar ik vind het de moeite waard.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Er lopen nu wel twee verschillende problemen door elkaar.

    De koelwater problemen bij de 1.6 en de 1.5 zijn niet gelijk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Ik zou dit goed met je rechtsbijstand overleggen. In principe heb je niet met Ford NL te maken. De auto heb je gekocht bij de dealer, het kan dat Ford NL coulance gaat leveren maar in principe is en blijft de verkopende partij het aanspreekpunt.
    Het kan natuurlijk nooit kwaad om parallel aan het traject met de dealer ook bij Ford NL aan de boom te schudden.

    Ford heeft het in de basis verkloot met het ontwerp. Er zijn talloze andere motoren met een open dek ontwerp die wel heel blijven.

    Ik hoop dat je er uit gaat komen met Ford.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Bij productaansprakelijkheid moet je je juist, bij een schadebedrag boven €500,00, rechtreeks bij de producent of de importeur melden, de dealer is dan geen partij in zo'n geval.

    In geval van productaansprakelijkheid zijn ze verantwoordelijk voor alle kosten die ontstaan door het gebrek aan hun product. Dus in dit geval van de totale reparatiekosten en geen gedeelte (middels coulance) van de kosten.

    Daar zit nou net het wezenlijke verschil tussen een non conformiteit en productaansprakelijkheid.
    Zijn ook 2 aparte artikelen in het BW.
     
    Edgar Focus en meeder vinden dit leuk.
  7. Oké, helder!
     
  8. Bij productaansprakelijkheid is er geen omgekeerde bewijslast zoals bij non-conformiteit.

    Dat is wel zo maar je zal als consument wel moeten aantonen:

    dat er schade is aan de motor
    dat er een gebrek is dat tijdens productie van de motor al aanwezig was.
    dat de schade het gevolg is van het gebrek.

    Dit is mijns inziens alleen mogelijk door de defecte motor te laten openen en onderzoeken (bij voorkeur door een onafhankelijke specialist). Zolang de motor nog dicht zit is er weinig aan te tonen.

    Overigens ben ik van mening dat de open deck constructie niet de oorzaak is van het probleem. Voorganger 1.6 ECOboost heeft exact dezelfde open deck constructie met koelsluiven tussen de cilinders en zelfs de boring is gelijk (het verschil in cilinderinhoud is het resultaat van een andere krukas). Bij de 1.6 ECOboost zijn er geen problemen bekend betreffende de open deck constructie. Ik denk dat de oorzaak eerder moet worden gezocht in het in de cilinderkop geïntegreerde uitlaatspruitstuk en als gevolg hiervan de interne temperatuurverschillen.


    Overigens gaf je aan dat het een importauto uit Duitsland betreft. In dat geval is Ford Nederland dus niet de importeur van de auto en kan mijns inziens vanuit die hoedanigheid dus niet verantwoordelijk worden gesteld.
     
    Edgar Focus en Kees37 vinden dit leuk.
  9. Het kan best een combinatie van open dek en geïntegreerd uitlaatspruitstuk
    Mocht er een koelprobleem zal bij een geïntegreerd spruitstuk de temperatuur van de cilinderkop ook erg snel kunnen toenemen.

    Ik blijf mij er nog steeds over verbazen dat Ford niet net als bijvoorbeeld VW een simpele sensor in het KVS reservoir stoppen. Bij de 1.6 hebben ze dat naderhand met die ingewikkelde constructie opgelost maar het kan veel eenvoudiger.

    Bij de 1.5 is er wel een temperatuursensor in de cilinderkop geplaatst als extra beveiliging maar ben je dan al niet te laat?
     
    HocusFocus87 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Dat er schade aan de motor is lijkt mij duidelijk, deze was namelijk oververhit door een plotseling zeer laag koelvloeistof niveau.
    Dat het gebrek al aanwezig was is mij wel duidelijk door info welke ik van diverse dealers vernomen heb en door indirect bewijs van.mijn eigen dealer en Ford NL, enkel moet ik dit middels onomstotelijk bewijs nog kunnen aantonen.
    Maar dit lijkt mij ook mogelijk zonder de motor uit elkaar te laten draaien.
    Indien je het gebrek aan kunt tonen is het gevolg eenvoudig aan te tonen.

    Maar juist om je hiermee te helpen en de juiste partij aan te spreken, heb je dus je rechtsbijstand voor.

    Het zal niet makkelijk zijn, maar ik denk niet onmogelijk. Het is alleen een kwestie van een lamge adem hebben.
     
    HocusFocus87 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Zonder de kop er af te halen kan je niet bepalen wat precies de schade en de oorzaak is. Je kan met een endoscoop in de cilinders kijken (kan je eenvoudig zelf doen) maar dan weet je nog steeds niet je hele verhaal.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Snap dat je er goed van baalt, en belachelijk dat niemand verantwoordelijkheid neemt. Bij zo'n jonge auto mag je niet zulke hoge kosten verwachten. Maar ja, recht hebben en recht krijgen zijn 2 dingen.
    Onze koppeling ging stuk bij 35.000 km, maar coulance? vergeet het maar! Onze schade was dan 'slechts' 750 euro. De kosten waar jij voor staat zijn absurd.

    Als mij dit zou overkomen zou ik denk ik een of ander lekdicht middel in de koelvloeistof gooien, en hem snel inruilen bij de ford dealer.
    Dan denk je, dan heeft de nieuwe koper een probleem. maar dan valt het onder de aankoopgarantie van de nieuwe eigenaar, en móét Ford het wel oplossen.
    Niet netjes misschien. Maar hoe Ford nu ermee omgaat is ook niet netjes.
     
    Edgar Focus en meeder vinden dit leuk.
  13. ik snap de reactie maar niet handig om het op een openbaar forum te zetten.......
     
    HocusFocus87 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. het is toch bij 1.6ecoboost ook paar gevallen geweest dat er spontaan geen koelvloeistof meer was met gevolg krom trekken van de kop.
    Al ben ik met JW eens dat opendek niet direct het issue hoeft te zijn. Dat idd het geïntegreerde uitlaat in de kop zelf voor temperatuur schommelingen kan zorgen en stress in materiaal komt waardoor het krom trekt of zelfs scheurt.
    Wat JW ook mooi aangeeft is dat het bekend moet zijn tijdens productie proces. Denk dat hun vooral de motoren hebben getest wanneer ze warm waren. Dagelijks gebruik wil zeggen dat de kop nooit echt warm wordt ivm meeste te korte stukken rijden.
    Zouden we allemaal 100km ritten maken dan is dit hele issue niet van toepassing mogelijk.

    Het blijft gek dat na alle issues ford niet preventief een koelvloeistofniveau sensor monteert. Want als die afgaat weet je direct, auto stoppen en kun je nog alles reden.
    want als temperatuursensor aangeeft dat motor oververhit is en je komt dan achter dat je geen koelvloeistof meer hebt. Weet je dat je al te laat bent.
    Als er cilinderkop tempsensor heeft kan deze ook idd afgaan met gevolg je sneller en beter waarschuwen dat temperatuur te hoog is. ivm koelvloeistoftempsensor juist in koelvloeistof zit en dan in lucht. Dan duurt dit even voor hij meet dat temperatuur te hoog opgelopen is
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  15. Volgens mij was bij de 1.6 het probleem dat de koelvloeistoftankjes poreus werden of de slangetjes lek raakten. Da's met een terugroepactie verholpen voor zover ik weet? Daarnaast heeft de mijne wel degelijk een buisje naast de koelvloeistof tank die het niveau meet en bij een te laag niveau de motor in noodloop gooit. Althans, da's me verteld door een Ford-monteur die er naar keek ;)
     
  16. De 1.6 en ook de 1.0 EcoBoost hadden zwakke slangen en expansievat. Van 2017 tot 2021 heb ik een 1.6 gereden, ingeruild met 210.000 km op de teller. In het begin een kleine lekkage van koelvloeistof gehad en meteen de slangen en expansievat laten vervangen. Vond het een fijne betrouwbare motor die met 182pk software lekker pittig was. De 1.6 heeft in 2018 een terugroepactie gehad en is er een niveau regeling gemonteerd. Deze actie betrof alleen de 1.6 vanwege veiligheid. De reden was volgens mij dat een oververhitte motor olie op hete delen kon lekken met daardoor brandgevaar. Dit was bij de 1.0 blijkbaar niet zo.

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.4 met Tapatalk
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  17. #77 HocusFocus87, 5 dec 2022
    Laatst bewerkt: 5 dec 2022
    Bij deze vanuit mijn zijde weer een Update.

    Inmiddels heb ik via onze garage een revisiebedrijf gevonden welke volgens eigen zeggen al meer dan 23 Ford Focus Ecoboost Motorblokken met motorcode M8DA heeft gereviseerd.
    Allen met vrijwel identiek defect zoals bij mij en in dit topic omschreven. Samengevat is de conclusie en oorzaak dikwijls als volgt.

    Het type Ford motorblokken met motorblokcode M8DA - 1.5 Ecoboost raakt regelmatig defect als gevolg van een aantal opeenvolgende oorzaken. De combinatie van het open deck koelsysteem met het in de cilinderkop geïntegreerde uitlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de bedrijfstemperatuur in met name cilinders 2 & 3 met regelmaat hoger is als de waardes waar men vermoedelijk van uitgegaan is bij het ontwerp. Bij een aantal andere typen Ford Ecoboost motoren is dit spruitstuk niet direct op deze wijze gemonteerd en in een later stadium zou Ford bij de productie vanaf X datum zijn overgestapt naar een herziene versie koelsysteem zonder de sleuven tussen de cilinderwanden zoals te zien in de filmpjes en voorbeelden in mijn eerdere berichten.

    Na verloop van tijd en naar gelang er meer slijtage optreedt word mede hierdoor de ruimte tussen cilinderwanden (cilinders 2 & 3) en de open deck koelsleuven op snellere wijze steeds geringer en word deze dus vatbaarder voor inscheuren met lekkage van koelvloeistof de cilinder in als gevolg. Ook zou eventueel een niet goed functionerende verstuiver hier (extra) invloed op kunnen uitoefenen waardoor de temperatuur mogelijk nog verder oploopt.

    Ze stellen in ieder geval met klem voor om deze preventief te vervangen wanneer het motorblok gereviseerd wordt, mede ook om uit te sluiten dat dit na revisie nog een extra risico kan vormen. Ook adviseren ze om de intercooler te vervangen daar in mijn geval de auto oververhit is geweest en dit nadelige gevolgen kan hebben voor de intercooler en als je toch bezig bent deze niet al te kostbaar is om te vervangen.

    Bij deze deel ik de door mij ontvangen offerte hiervoor met jullie.
    Wellicht kun je deze gebruiken ter vergelijk met de kosten waar jij voor staat.

    - Motor revisie €5142.50 (O.a. Bussen plaatsen, opboren cilinders, Plaatsing overmaat zuigers)
    - Verzendkosten motor €100.00
    - Diverse pakkingen ,Bouten ,Moeren ,Intercooler, Bougies, Waterpomp €950.00
    - Airco Leeghalen afvullen €100.00
    - Koelvloeistof €65.00
    - Versnellingsbakolie €63.65
    - Motorolie+Oliefilter €130.75
    - Kleinmatriaal €10.00
    - Milieukosten €5.75
    - Verstuiver 4x €898.06

    -Arbeidsloon 20x €69.50 €1390.00
    - Voorbumper Uit/inbouwen
    - Voorfront uit/inbouwen
    - Motor Uit/Inbouwen
    - Motor componenten De/monteren
    - Koelsysteem vullen/ontluchten
    - Koppelingssysteem ontluchten

    Ik heb 4 verstuivers op de offerte staan het revisie bedrijf wil deze vervangen hebben om de garantie te behouden omdat het probleem heel vaak veroorzaakt wordt door een defecte verstuiver.

    Totaalbedrag: 8.855,65 Euro

    Het enigste wat ik even moet beoordelen is de koppeling als deze los is.
    Koppelingset compleet komt op €388.41

    Alle bovengenoemde prijzen zijn inclusief BTW.
     
  18. Pff...dat is net geen economisch total loss gevalletje...
    En een andere motor halen en die compleet inbouwen? Worden de kosten daar nog heel anders van, want volgens mij moet je toch wel een eindje onder dit bedrag kunnen komen aangezien de revisie zo'n beetje kostbaarder is dan een ander blok.
     
  19. Wat is het verschil tussen de M8DA en de M8DB?
     
  20. Andere blokken zijn praktisch niet te vinden dat was juist het probleem als je een stukje terug gelezen had en daarbij heb je kans hetzelfde probleem zich daarin weer voor doet.

    Ik heb geen idee, ik weet alleen dat dit mijn motorecode is en dat deze dus vatbaar is voor mijn probleem.
    Zelf kon ik er niet eenvoudig achterkomen wat het verschil is tussen de diverse codes.
     

Deel Deze Pagina