Foutcode P2463 en P246c

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door EdwinCrzy, 20 sep 2018.

  1. #1 EdwinCrzy, 20 sep 2018
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
    Hallo medeforum gebruikers.
    Ik heb een Probleem met me Focus 1.6 Tdci econetic uit 2013.
    Het is een MK 3 met de schuine letters.

    Hij heeft 157000km gelopen en loopt nu in noodloop.
    Melding onderhoud nu.

    Hij zou geen regeneratie vloeistof hebben volgens de dealer waar deze in onderhoud is geweest.

    Als ik hem uitlees via Torque krijg ik foutcode P2463 en P246c.

    Wat is er allemaal al gedaan:

    Sensoren schoon gemaakt.
    Roetfilter is gereinigd.
    Alle buizen schoon gemaakt van de turbo.
    Turbo na laten kijken, is gereinigd en uitgebalanceerd en opnieuw geseled omdat ik twijfelde aan de turbo.
    Liever gelijk goed als half, en as draaid veel soepeler nu.
    Na dit allemaal gedaan te hebben toch nog steeds deze foutmeldingen.

    Het is mijn eerste auto met roetfilter en is dus allemaal nieuw voor me.

    Zoals ik gelezen heb zouden volgende dingen nog kunnen zijn.

    brandstofinjector, verdamper,
    brandstof verdamp klep defect,
    injector die diesel in je uitlaat spuit defect.
    Maar dat is denk ik allemaal hetzelfde of heb ik dat mis?
    Er loopt een rode kabel naar de roetfilter die de boosdoener zou kunnen zijn.
    Graag zou ik met jullie eens willen overleggen wat jullie denken voor ik veel kosten ga maken.

    Is er misschien een mogelijkheid om door te meten of er een sensor of de brandstof verdamp klep defect is?
    Ik heb morgen nog tijd om hem te maken maar moet vrijdag weer werken en moet hij klaar zijn.
    Hoop dat jullie mij kunnen helpen om wat tips te geven.
    Ik moet morgen toch naar de dealer om wat op te halen dus mocht ik iets halen dan kan ik gelijk wat mee nemen.
    Kan evt vragen of ze hem uit kunnen lezen, weet niet of dat een meerwaarde heeft op de codes die ik al heb?
    Ik hoor het graag.

    Groeten Edwin
     
  2. Ik gooi hem ff omhoog. :rock:
    Iemand misschien nog met ideeën?
     
  3. Bij mij was het precies hetzelfde als bij jou, veel garages bezocht. En de ‘oplossing’ van de dealer was t vervangen van de 5e verstuiver. Sindsdien rijdt ie weer zoals t heurt


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Thx voor de reacties.

    Het gaat trouwens om een 1.6tdci eco met 105pk

    Ben nu 4 dagen aan het sleutelen geweest en ben er een beetje klaar mee.
    Turbo na laten kijken, alles schoon gemaakt, roetfilter gereinigd, heb die injector die aan de bovenkant zit op de roetfilter schoon gemaakt (dat is toch de injector die jullie bedoelen denk ik he).

    Nu net bij de ford geweest om te vragen of ze hem uit kunnen lezen maar hadden geen tijd ervoor.
    Kosten zouden zijn 55€ uitlezen en diagnoze stellen zou totaal 200€ kosten.
    Wat een geld daarvoor.
    Ik zit er nu aan te denken om roetfilter te laten vervangen voor een buis en te laten chippen en alle sensors uit te laten zetten en ook gelijk de egr klep uitschakelen.
    Ben er helemaal klaar mee eigenlijk.

    Ze konden me niet vertellen wat de kosten van die injector was want de magazijn medewerker was er al niet meer.

    Wat denken jullie ervan om alles uit te zetten en gelijk te chippen?
    Word dan trouwens een chip op maat door ATM in baarn.
    Is een collega van me geweest en was er erg tevreden over.
     
  5. Ik dacht er ook aan om de cdpf te legen en weg te laten schrijven. Heb begrepen dat dat sinds 1-5-2018 gecontroleerd wordt tijdens apk waarna ik naar de dealer ben gegaan.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. dat zou ik maar niet doen, is APK afkeur.
    leeg laten maken of kloppen zou dan wel kunnen maar als ze er achter komen dat je geen (actieve) roetfilter hebt dan is het alsnog afkeur.
    op dit moment kunnen ze alleen optisch beoordelen of er een roetfilter aanwezig is, of die actief is kunnen ze aan de buitenkant niet zien.
     
  7. Ja klopt, dat weet ik ook. Auto heeft net apk gehad dus kan bijna een jaar vooruit.
    Daarom wil ik een buis laten plaatsen zodat ik de roetfilter tijdens apk ff snel kan plaatsen en daarna weer verwijderen na de apk.
     
  8. Brandstofdampklep vervangen, regeneratie uitvoeren en klaar is kees.

    Dat je begint met allerlei klussen op je nek te halen zoals een turbo reviseren alvorens ff onderzoek te plegen is niet echt handig.
     
  9. Nee dat zie je verkeerd.
    Ik had olie in me leidingen en vond de turbo slecht ronddraaien. Dus vandaar turbo reviseren.
    Volledige revisie was niet nodig.
    Alleen schoon maken, balanceren en opnieuw sealen.
    Kosten waren 150€ en weet nu zeker dat de turbo weer goed is.
    Liever 150€ uitgeven als achter het zelfde probleem hebben.
    Weet er iemand wat die Brandstofdampklep kost?
    De magazijn medewerker was er niet en hij kon het dus niet opzoeken en kon er dus ook geen halen.

    Maar wat ik me dus wel af vraag is als die kapot is en de roetfilter is schoon geeft hij dan die fout ook?
    Sorrie maar is me eerste auto met roetfilter en weet er nog weinig vanaf.
     
    Cinq-Power vindt dit leuk.
  10. Even een update hier.
    Ik kreeg van me vader een tip dat een oom van mij misschien daar wel iets mee kon met dit probleem.
    En inderdaad, hij heeft een Focus ook uit 2013 met hetzelfde probleem gehad.

    Zondag ga ik met me oom even kijken of we hem kunnen laten regenereren, denk via forscan (hij heeft 2 software programma's waar hij veel mee kan, hij is ook bedrijfswagen auto monteur).
    Tevens had hij er over dat er nog wat gereset kan worden, weet ff niet meer hoe het heet, dacht dat het de slang is die aan de zijkant van de roetfilter loopt richting de accu die nog 1 en ander meet, als die verkeerde waardes krijgt kan ook dit probleem ontstaan. (Als ik het goed begrepen heb van hem)
    En in het ergste geval komen we uit bij die roetfilter injector die dan defect is.
    Beter ff alles uitsluiten als zomaar vervangen.
    Die zijn erg duur, hij had het over iets van 250 - 280€ dacht hij.

    Als het hiermee oplost dan ga ik hem nog niet chippen en roetfilter leeg halen.
    Dan wacht ik zoiezo ff tot er weer problemen zijn of als ik hem echt wil chippen.
    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  11. Niet naar @antig01 luisteren hoor, die heeft deze foutmeldingen nog nooit eerder gezien op zijn werk. :schater:
     
  12. Regenereren met een verstopte brandstofdampklep is nutteloos.
    Eerst die klep vervangen.
     
  13. Dat gaan we daarom bekijken of dat het probleem is. Heb geen tijd om een klep te halen voor volgende week.
    Mijn oom komt daar wel achter. Is al 35jaar auto monteur.
    Als er zondag uit komt dat die defect is maandag nieuwe halen en klaar.
    Maar om nu een klep te halen van 280€ ongeveer en blijkt toch iets anders te zijn vind ik zonde van mijn geld.
    Denk als hij erin gezeten heeft dat ik hem niet terug kan brengen.
    Hij is dan op temperatuur geweest en is dan te zien dat hij gebruikt is.

    Ik dacht ook al dat deze defect was wat ik allemaal al gelezen had voor ik het topic opende, maar er zit zoveel in dat er ook nog mogelijke andere dingen kunnen zijn.
    Aangezien ik gisteren geen klep kon halen omdat de magazijn medewerker er niet was kon ik toch pas maandag weer 1 halen ivm mijn werk.
     
  14. Als normaal regeneren niet lukt tijdens een lange snelweg rit lukt het ook niet als je stilstaat.
    Gelukkig heeft antig01 zat van deze kleppen vervangen ivm die defect waren en zo al veel klanten geholpen. Voordeel van iemand die bij ford werkt. Als monteur bij merk dealer kun je direct al zeggen wat de oorzaak is van de klacht. De rede dat vaak voorkomende problemen lage diagnose tijd kosten bij dealer. Heb zelf gehad dat monteur met 30jaar ervaring bij me kwam en ik me lach in moest houden. Had van alles vervangen en ik loste het in 10minuten op met onderdeel van 20euro
     
  15. Hij is weer in orde.
    Mijn oom heeft hem aan wow! Software gehangen en daar de routfilter foutcodes weggehaald zodat de cpu denkt dat de routfilter vervangen is.
    Daarna heeft hij nog wat dingen gereset en de regeneratie via de software gestart.
    Deze is met succes verlopen en auto rijd weer als vanouds.
    De brandstof dampklep werd gewoon warm.
    Deze had ik dus ook gewoon schoon gemaakt.
    Mocht deze niet goed zijn, zou het met regenereren ook een foutmelding moeten komen en dat is dus ook niet het geval.
    Dus gelukkig niet gelijk de brandstof dampklep vervangen want die is toch wel erg duur.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Mooi, zo te horen kun je er weer 1000 kilometer tegen aan!
     
    thecure vindt dit leuk.
  17. Bij mij had het 1600km geduurd, waarna ik dacht dat t echt geholpen had. Totdat ik daarna weer dezelfde melding kreeg. Denk idd dat dat ook hier het geval zal zijn


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  18. Statische regeneratie met een computer er aan lukt zonder een goed werkende dampklep. De dynamische regeneratie tijdens het rijden niet.
     
  19. Goede middag mensen.
    Nu ruim een week verder en 2400km gereden zonder problemen.
    Auto rijd weer als vanouds.
    En inderdaad mocht het probleem terug komen word deze vervangen.
    Maar zonder de meldingen te verwijderen kon ik zoiezo niet van die melding af komen en met een odb lukt dit dus niet.
    Eind van deze week zou ik toch wel tegen de 3500 a 4000km moeten zitten en dan zou ik toch zeker weer een melding moeten hebben als hij niet regenereerd.
    We zullen zien.
     

Deel Deze Pagina