1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugroepactie Ecoboost 1.6

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Kees37, 14 jan 2018.

  1. Goed,

    inmiddels is de afspraak gemaakt, 28 juni gaat hij... Ze hebben hem de hele ochtend nodig...

    Ben benieuwd of ze het via de correcte manier gaan doen en dat ik de 182 PK houdt.... of dat ze er toch weer 150 PK van maken

    Ik hou jullie op de hoogte.

    groetjs en goed weekend

    René
     
  2. #802 meeder, 16 jun 2018
    Laatst bewerkt: 16 jun 2018
    Als hij met 150pk terug komt kan je er alsnog niets van zeggen. Zoals hier al vaker is geschreven heeft Ford daar geen boodschap aan en daar kan ik ze geen ongelijk in geven.
     
  3. mee eens, maar als ik (Ford monteur) Michael mag geloven dan hebben ze 'm op de 'verkeerde' manier geupdate.
     
  4. dat klopt inderdaad Gerard, Michael heeft de 182 PK er bij mij opgezet en volgens hem moeten ze de auto 'uitlezen' (lees: 182 PK software uitlezen) en dan moet de laptop de nieuwe (182 PK) software ophalen en inlezen.

    we wachten het wel af.

    groet

    Rene
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. MOETEN ze dat op die manier of kan het op die manier. En zou dat voor degene met een gewijzigde software beter uit komen als ze het zo doen
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  6. niks MOET, ja ademhalen ;)
    wat ik begrijp is dat de juiste procedure, maar je kan het ook anders doen.
     
  7. ja er is maar 1 manier hoe ze het moeten doen. andere manier kan ook.
    geen idee welk voordeel het heeft om beide manieren te kunnen gebruiken.

    vorige werk was er maar 1 manier om de software erop te zetten. bij problemen dan kon alleen peugeot nederland het via het overnemen van de computer via ms-dos wel directe commando's geven.
     

  8. LOL MS-DOS, dat is uit de tijd dat de wielen nog vierkant waren :party:
     
  9. ik denk dat de correcte uitleg moet zijn: via een command prompt (oftewel er was geen gui die de benodigde procedure kon aanspreken)
     
  10. Wilde net zeggen. Ik gebruik geregeld een command prompt op mijn computer.
     
  11. IMAG1348.jpg
    Ben van de week nog effe langs de dealer geweest en heb ze verteld dat bij mijn Focus de temperatuur in het midden onderaan in het display staat (terugroepactie was op 28-3-2018). Hun antwoordt was dat alles wat met de terugroepactie te maken had, was uitgevoerd.
    Heb ook maar verteld dat misschien niet alle modules waren ge-update met de juiste s.w. (dit staat er in nu Etis: PCM: BV61-14C204-EXA, IPC: BM5T-14C026-BP, IPC: BV6N-14C094-XA). Hierop kwam het antwoordt dat er van mijn auto nog wel 17 updates klaar stonden, maar dat ze die niet gingen aanpassen als er geen klachten of problemen waren. Vreemd allemaal.

    Heb vandaag de blauwe stekker (als het die is zoals op de foto) van de sensor losgetrokken en de auto gestart: niets! Géén signalering op het display, motor loopt gewoon alsof er niks is aangepast! Volgens mij is er gewoon niks ge-update qua software.EN hebben ze alleen mechanisch de terugroepactie volbracht.

    Wie kan er iets zinnigs over zeggen? Toch maar weer terug naar de Ford dealer?
     
  12. Ja, terug naar dealer, PCM, BCM en IPC moeten een update krijgen. De rest, en dat zijn er geen 17, hebben niks met de terugroep actie te maken dus hoeven ze inderdaad niet te doen.
     
  13. Van mij mag er hier wel een lijst komen van dealers die het goed doen en een lijst van dealers die het niet goed doen.
    "Ter leering ende vermaeck" zo gezegd.
     
  14. Automartens Zevenaar heeft het goed gedaan
     
  15. Helemaal mee eens, alleen dan zou ik alleen die dealers vernoemen die het goed doen.
    Zo krijg je een lijstje met alleen de goede :D , en daar gaat het tenslotte om.

    ...en ik zal komende week toch maar weer es naar de dealer in Vessem gaan:vingertje:
     
  16. Ford Splinter in Weesp hoort op de lijst die het goed gedaan hebben.
     
    meeder vindt dit leuk.
  17. Vd Burgh in Brielle ook.
     
  18. Krijg zo langzamerhand het idee dat consumenten soms meer weten dan de dealer... Ik loop er ook geregeld tegenaan dat er veel onwetendheid is bij dealers over hun eigen producten.
     
  19. ik weet niet of een lijstje handig is. stom gezegd wij zijn zelf naar dealer gegaan, niet nadat we een brief binnen hebben gekregen, althans ik dan.
    buiten dat wisten velen van ons dat software nog niet klaar was. zeer gek want een terugroepactie publiceer je alleen als alles geregeld is. wat dus kennelijk niet was.

    het enige waar we de dealer kunnen verwijten is slechte controle die uitgevoerd is. ze hebben letterlijk hardware gemonteerd programma laten lopen en niks meer. niet even extra aandacht of alles goed is gegaan.
    in de terugroepactie staat letterlijk dat je met laptop het niveau moet uitlezen. wanneer software niet correct is, geen idee of dit dan ook kan.

    maar goed moet nog steeds langs gaan om te vertellen dat ze het beter moeten doen.
     
  20. Niet alleen met de software worden fouten gemaakt. Ook het monteren van de hardware gaat lang niet altijd zoals de bedoeling is.

    Bij de auto van mijn ouders zijn behoorlijk wat fouten gemaakt. Ik heb nadat de terugroepactie is uitgevoerd de volgende zaken geconstateerd:


    * De tapeinden waar de motorsteun mee vast zit zijn verkeerd gemonteerd. Deze zaten er niet ver genoeg in en daarnaast zaten de tapeinden niet vast (ze waren met de hand los te draaien). Daarnaast is ook 1 van de borgmoeren behoorlijk beschadigd waardoor deze niet meer fatsoenlijk met een lange dop los te draaien was.

    * Diverse kunststof bevestigingsclips in de motorruimte waar kabelbomen en slangen mee vast horen te zitten zijn afgebroken of gewoon niet meer vast gemaakt. Diverse slangen en kabelbomen hangen dus los terwijl deze voorheen netjes vast zaten.

    * Oude slangklemmen zijn hergebruikt terwijl Ford voorschrijft om deze te vervangen. Daarnaast zijn er slangklemmen verwisseld / op de verkeerde locatie gemonteerd.

    * Om de module op de accubak te monteren is niet de moeite genomen om de accubak even te demonteren. Hierdoor zijn de gaten schuin en veel te groot geboord. De positie van de gaten is ook niet goed (gaten komen niet overeen met de bevestigingspunten van de module). De module is gemonteerd met tie-wraps in plaats van de voorgeschreven pushpins.

    * De koelvloeistof niveau sensor is niet goed gemonteerd. Zowel de sensor als de slangen raakten het koelvloeistof reservoir. Ford schrijft voor dat de sensor het reservoir niet mag raken en de slangen minimaal 15 mm vanaf het reservoir moeten zitten. Dit was duidelijk niet het geval.

    * De kabelboom die naar de module op de accubak loopt is niet op de correcte manier geplaatst. Ford schrijft duidelijk voor hoe deze kabelboom wel en niet moet lopen. Hier is duidelijk niet naar gekeken en de kabelboom is dus niet correct geplaatst.

    * De kabelboom die achter de motor naar de krukaspositiesensor loopt was niet correct gemonteerd. Ford schrijft voor om dit deel van de kabelboom te voorzien van een speciale tape. Hierbij zijn de bevestigingsclips gebroken (en vervolgens gewoon mee ingetapet). De kabelboom is vervolgens vastgezet met tie-wraps op een zodanige manier dat de kabelboom de krukas pulley kon raken en zelfs al slijtsporen vertoonde.

    * Ter plaatse van de hogedruk brandstofpomp is zowel de connector aan de kabelboomzijde als aan de pompzijde (welke 1 geheel is met de pomp) kapot getrokken. Hierdoor borgt de connector niet meer. Dit heeft men op proberen te lossen door de connector vast te zetten met tie-wraps.

    * Borgclip van de snelkoppeling van de carterontluchting slang ontbrak. Deze heb ik uiteindelijk boven op de versnellingsbak teruggevonden.

    * De schroeven waar de beschermplaat onder de motor mee vast zit zijn allemaal veel te vast gedraaid waardoor alle kunststof inserts zijn dolgedraaid (deze kunststof inserts had ik vlak daarvoor allemaal vernieuwd). Daarnaast ontbraken ook 3 schroeven waar de beschermplaat mee vast zit.

    * PCM Software is niet correct geprogrammeerd. In de PCM zat daadwerkelijk een andere softwareversie als in Etis werd vermeld.

    * koelsysteem is niet goed gevuld / ontlucht. Vlak nadat ik de auto heb opgehaald kreeg ik al een melding dat het koelvloeistofniveau laag was. in totaal heb ik binnen een dag tijd 1,5 liter koelvloeistof bij moeten vullen.



    Uiteraard heb ik de betreffende dealer hiermee geconfronteerd. Ik kreeg als antwoord dat ze de terugroepactie toch echt volledig hadden uitgevoerd zoals voorgeschreven. Ze hadden er echter geen rekening mee gehouden dat ik zelf in het bezit ben van de Europese handleiding voor de terugroepactie (welke overigens niet hetzelfde is als de USA handleiding). Het uitgevoerde werk correspondeerde op een behoorlijk aantal punten duidelijk niet met de in de handleiding vermeldde voorschriften.

    Over de ontbrekende schroeven van de beschermplaat onder de motor, de afgebroken connectoren op de hogedruk brandstofpomp en de diverse afgebroken bevestigingsclips werd me verteld dat dit al zo was voor ze aan de auto begonnen. Gezien de auto door mijn ouders is gekocht toen deze slechts enkele maanden oud was en de auto vervolgens altijd door mij zelf is onderhouden weet ik 100% zeker dat dit absoluut niet het geval was. Sterker nog, vlak voordat de terugroepactie in het leven werd geroepen heb ik nog behoorlijk wat onderdelen van het koelsysteem vervangen nadat de motor was warmgelopen als gevolg van een gescheurde degas hose (koelvloeistof retour slang). Op dat moment waren alle onderdelen (die na de terugroepactie defect waren of ontbraken) nog aanwezig en intact.

    Uiteindelijk kreeg ik de opmerking dat de terugroepactie me niets heeft gekost en ik maar niet moest zeuren. Vanzelfsprekend zal deze Ford dealer (welke slechts 2 kilometer bij mij vandaan zit en waarvan ik de naam niet zal noemen) geen cent meer aan ons verdienen.

    Tevens heb ik een mail gestuurd naar Ford Nederland maar hier heb ik helaas tot op heden nog geen reactie op mogen ontvangen.


    Omdat ik geen enkel vertrouwen meer had in de betreffende Ford dealer heb ik uiteindelijk besloten de terugroepactie helemaal van begin tot eind te controleren en indien nodig opnieuw uit te voeren. Hierbij heb ik alles uitgevoerd zoals het in de handleiding is voorgeschreven. Alle beschadigde onderdelen zijn inmiddels vervangen en de terugroepactie is nu wel volledig zoals voorgeschreven uitgevoerd.
     

Deel Deze Pagina