1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor voor tweede keer kapot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wou9900, 9 jun 2016.

  1. Mechanisch wastegate (al bedoel je waarschijnlijk de recirculatie klep) Bij Ronald Morien kost een nieuwe motor met Turbo 2000 ex.

    Garantie is max 5 Jaar / 100k. meer bestaat niet.

    Wie heeft de tuning eraf gehaald?
     
  2. Spijtig te moeten lezen dat de motor voor de tweede keer is gaan hemelen, helaas heb ik exact hetzelfde mogen ervaren.

    Wat de garantie/coulance betreft heb ik het destijds, na het plaatsen van de nieuwe motor, een aantekening in het dossier van de auto laten maken waarin was opgenomen dat er een nieuwe garantie termijn voor de motor van toepassing was. De garantie termijn van de motor was toen de kilometerstand van de auto ten tijde van het plaatsen van de nieuwe motor, plus 100000 kilometer of 5 jaar. Achteraf ben ik heel erg blij dat de dealer bereid is geweest dit te doen aangezien 48000 kilometer later ook dit blok de geest gaf. Wat de garantie termijn is geworden nadat de motor voor de tweede keer is vervangen weet ik niet aangezien ik de auto kapot en wel heb ingeruild tegen de :focus3: die ik nu rijd.

    Overigens was ook bij mij de motorschade tweemaal op dezelfde cilinder (1) hoe dat kan weet ik niet en ook de dealer had hier geen verklaring voor anders dan de mededeling dat ze het al eerder hadden gezien bij een model uit begin 2011 (mijn toenmalige Focus was van bouwmaand maart 2011).

    Ja er was sprake van tuning en ik weet dat er vele zijn die de tuning aanwijzen als de boosdoener wat ik allemaal prima vind. Echter in beide gevallen hebben zowel de dealer als Ford Duitsland, als Ford Nederland, aangegeven dat tuning niet iets is waar zij blij mee zijn maar dat de betreffende motorschade ook met een tuning niet zou mogen ontstaan. Maar goed daar heb jij nu helemaal niets aan vrees ik.

    Leuk is het allemaal niet, het plezier en het vertrouwen wordt behoorlijk aangetast. Dus ik hoop voor je dat jullie er uitgaan komen, heel veel succes in ieder geval.
     
  3. Lovenswaardig dat ze dit zeggen, maar ik vind het een rare uitspraak. Als een tuning slecht is geschreven waardoor 1 cilinder bij bepaalde belasting een te arm mengsel krijgt lijkt mij niet moeilijk te beredeneren dat de tuning een defect aan het motorblok kan veroorzaken. Zo zijn er meer software gerelateerde aanpassingen die dit defect kunnen veroorzaken. Dat dit niet door de vermogenswinst komt snap ik.

    Het is statistisch gezien opmerkelijk dat dit bij 1 auto/pcm 2x voorkomt na een gering aantal kilometers, terwijl voor zover ik weet dit vrijwel niet voorkomt bij de overige 1.6ecoboost motoren uit 2011 (op leidingen en reservoirs die springen na).
     
  4. #24 Iodokus, 11 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2016
    Bij mij zijn er 5 bekend die precies hetzelfde probleem hebben gehad. Eén is TS de tweede ben ik zelf en de drie andere zijn klanten van de dealer waar ik kom.

    De auto van TS en mijn toenmalige 1.6 zijn voorzien geweest van tuning de overige auto's waarvan ik dit probleem ken, niet. Voor zover ik kan nagaan betreft het allemaal modellen geproduceerd in de eerste helft van 2011, dus zeg het maar???

    De exacte oorzaak heb ik nooit te horen gekregen maar met de komst van de slangetjes affaire is het vermoeden dat in ieder geval motor twee hiervan de dupe is geworden. Deze wijsheid haal ik uit de foto's gemaakt door de dealer, welke zijn verzonden naar Ford Duitsland. Hierop waren duidelijk sporen van koelvloeistof te zien op en rond de motor, dit was ten tijde van motor 1 niet het geval. Had Ford toen al een vermoeden dat er iets mis was met het betreffende slangetje en hebben ze daarom geen punt gemaakt van de tuning? Wie zal het zeggen ik weet het niet.

    Het belangrijkste is dat TS zonder al te veel kosten straks weer lekker kan toeren met zijn :focus3:.
     
  5. Het gaat hier toch niet om een gebarsten slangetje of mis ik iets? Voor zover ik jouw verhaal goed interpreteer haal je twee zaken door elkaar. Kromme zuiger/beschadigde cilinder en een defect in het koelsysteem (gebarsten slang of reservoir).

    Als laatste wil ik je absoluut niet tegenspreken, maar jij kan niet beoordelen of die andere gevallen die jij kent niet getuned waren (bij motorschade zou ik dit ook liever verzwijgen). Ik vind het overigens wel veel auto's bij 1 dealer, gezien dit "cilinder" probleem niet erg bekend is. Als je dat op landelijke schaal bekijkt zouden het er erg veel zijn.
     
  6. Deze verhalen weerhouden mij er nu echt van om te chiptunen alhoewel mijn auto uit juni 2012 is.
     
  7. #27 antig01, 12 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2016
    Ikzelf heb 2 kapotte motoren gezien. 1 was een auto op CNG waar het inbouwstation vergeten was de dop van het koelsysteem te plaatsen. (stond 1000 km op, 20 km na inbouw warmgelopen) de ander was een geklapt slangetje.

    Ik heb echter meerdere 1.6 Ecoboost motoren gezien waar dit slangetje en/of het reservoir gebarsten was, als dit op de snelweg gebeurt heb je het niet in de gaten, maar in de stad wel ivm alle rookontwikkeling. In deze gevallen is het een nieuw slangetje erop en rijden maar.

    Daarom heb ik bij mij eigen auto (Aug 2011 een grotere IC geplaatst en tevens de Active Grill Shutter verwijderd. (dit kan ook niet anders met een grotere IC.)
    Desondanks staat ook mijn auto na een pittig ritje nog even na te koelen dmv de radiateur ventilator en het elektrische pompje. We gaan zien hoe lang het goed gaat [emoji23]
     
  8. [MENTION=3422]antig01[/MENTION] Mijn :focus3: is al voorzien van een gemodificeerde slang. Nu lees ik ook steeds vaker over barsten in het reservoir. Is hier inmiddels ook een verbeterde versie van of zijn deze nog steeds hetzelfde? Tot nu toe nog geen probleem, maar ik ben het liever voor.
     
  9. Nee hiervoor is geen verbeterde, echter deze gaat pas na enkele jaren barstjes vertonen en duurt dan nog een jaar voor hij gaat lekken. Een nieuwe kost 2 tientjes en dan kun je er weer een aantal jaar tegenaan.
     
  10. Dan moet wss het koelsysteem afgetapt worden? Staat dat ergens beschreven hoe? Zekerheid boven alles vind ik ;)
     
  11. Ik heb nu de dop en slang vervangen iig
     
  12. Het koelvloeistof reservoir is inderdaad een punt om goed in de gaten te houden. Het preventief vervangen van het reservoir zijn de kosten niet. Ik betaalde voor een nieuw reservoir en nieuwe dop nog geen €30,-. Bij mijn 1.0 ECOboost bleek het reservoir toen de auto nog geen 2,5 jaar oud was en net 22.000 KM had gelopen al vol haarscheuren te zitten.

    Overigens is dit een specifiek probleem van de 1.0 en 1.6 ECOboost motoren dat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de hogere koelvloeistof temperatuur. Het koelvloeistof reservoir dat op deze motoren wordt gebruikt werd ook bij de Focus 2 al op diverse motortypes gebruikt en daarbij zijn er geen problemen met het reservoir bekend.
     
  13. #33 JW, 12 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2016
    Onder de radiateur zit een aftapkraan. Hier kan je een slangetje op zetten (om te voorkomen dat het een knoeiboel wordt) en vervolgens het koelsysteem eenvoudig leeg laten lopen door het kraantje open te draaien. Wanneer je het koelsysteem volledig aftapt is het wel aan te raden om het systeem vervolgens onder vacuüm weer te vullen. Dit om te voorkomen dat er luchtbellen in het systeem achterblijven.
     
  14. Bedankt voor je antwoord [MENTION=142]JW[/MENTION] :thumbs:

    Dat vacuumverhaal gaat em dan niet worden bij mij :nocheer:
     
  15. Als je alleen het reservoir vervangt hoef je in principe niet te vacumeren. Gewoon de onderste dikke slang dichtknijpen met een tank of een lijmklem met 2 blokjes. Vervolgens houd je het reservoir zo dat de KV aan de andere kant tov de slang zit. Slang eraf, slang op het nieuwe reservoir. Nieuwe reservoir op z'n plek en de KV vanuit het oude reservoir naar het nieuwe gieten. Doe ik altijd zo en werkt perfect.
     
  16. Thnx! [MENTION=3422]antig01[/MENTION] :thumbs: dat ga ik proberen!
     
  17. Wanneer de koelvloeistof er nog helder uitziet kan je er inderdaad voor kiezen om alleen het reservoir te vervangen. Je hoeft het koelsysteem dan niet leeg te maken.

    Bij mijn auto was de koelvloeistof troebel en zag je duidelijk dat de vloeistof gekristalliseerd was. Net als op de dop zag je ook in de vloeistof zelf duidelijk kristallen. Dit heeft mij doen besluiten om het koelsysteem volledig leeg te halen en (onder vacuüm)te vullen met nieuwe koelvloeistof.
     
  18. Het vervangen van de intercooler heeft mijn's inziens weinig effect op de koelvloeistof temperatuur aangezien de radiator achter de intercooler zit en de koelvloeistof temperatuur geregeld wordt door de thermostaat
     
  19. Niet op de koelvloeistof temperatuur, wel op de verbrandings temperatuur. Daarnaast heeft de Airtec een beter doorstroming richting de radiateur.
     
  20. Dank jullie voor de reacties.
    Ik ben bang dat mij nu dus een rekening van 4000 euro boven het hoofd hangt.
    Ford zal normaliter alleen het kale blok vervangen en de oude onderdelen er weer opschroeven, aldus twee onafhankelijk van elkaar opererende Ford-dealers. Met andere woorden, het probleem kan zich wel eens snel weer voor gaan doen met de nieuwe motor. Op dit motor krijg ik wel 1 jaar garantie. Dus ben benieuwd wat mijn rechtsbijstand er nog vanaf kan krijgen.
    Mijn vertrouwen in de ecoboosts is nu wel weg en ik denk er dan ook aan naar een ander merk over te stappen.
     

Deel Deze Pagina