1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Nooit vervangen bij de Focus II
     
  2. Is het een Focus 3.1 of een 1.5 Ecoboost? Want deze combinatie bestaat niet.
     
  3. Dan ben ik wss in de war.. zou zweren een 3.2 met 1.6 ecoboost.. het is iig een combi uit 2012.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  4. Is een 3.1 dan ;)
     
  5. even terugkomend op de elektronische koelwaterpomp. Nu ben ik op dit gebied niet technisch en vraag ik mij af waar ik deze kan vinden? hoe ziet die eruit. Mijn auto heeft namelijk ook een afneembare trekhaak.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  6. Ik heb bij mij bij aflevering van de auto de elektrische koelpomp er wel in laten zetten maar heb (nog) geen trekhaak. Je kunt de koelpomp goed zien zitten. Ik heb even geen foto bij de hand maar je kunt hem vinden op de volgende plaats:
    Achter de radiator heb je de grote fan (de kleine links is de interkoeler). Als je van bovenaf kijkt zie je in de linker onderhoek van het frame van de grote fan een zwart blokje zitten waar twee redelijke dikke slangen vanaf de turbo naar toe lopen. Dat is de bewuste pomp, deze zit ongeveer in het midden van de breedte van de auto. JW heeft e.a. mooi gedocumenteerd in zijn topic. zie http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=40664&page=57
     
  7. En hoe ziet deze slang eruit? Ik wil namelijk graag weten of ik nog de oude of nieuwe slang heb. Eventueel het Finis nummer van de nieuwe slang?


    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  8. De extra elektrische koelwaterpomp zit bij de 1.0 ECOboost op de behuizing van de radiateur gemonteerd.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De locatie van de elektrische koelwaterpomp vanaf de bovenzijde gezien.


    [​IMG]



    Wanneer deze pomp niet aanwezig is zou ik deze persoonlijk wel (laten) plaatsen. Ondanks dat ik zelf geen trekhaak heb heb ik er wel voor gekozen om de extra koelwaterpomp preventief te plaatsen. Nadat de pomp is geplaatst is me al meerdere keren opgevallen dat de pomp geruime tijd blijft nadraaien zelfs op momenten dat de motor niet extreem is belast.

    Daarnaast zijn het koelvloeistof reservoir en de dop punten welke je goed in de gaten moet houden. Het reservoir kan na verloop van tijd (haar)scheuren gaan vertonen en uiteindelijk gaan lekken. Vaak heeft dit motorschade tot gevolg. De dop van het koelvloeistof reservoir heeft een overdrukklep welke als gevolg van gekristalliseerde koelvloeistof vast kan gaan zitten. Dit kan als gevolg hebben dat de druk niet weg kan wanneer deze te hoog oploopt met als gevolg dat er een slang of leiding barst (afhankelijk wat op dat moment het zwakste punt is).
     
  9. Zit die van de 1.6 op de zelfde plaats?
     
  10. Bij de 1.6 ECOboost is de elektrische koelwaterpomp aan de passagierskant op het schutbord gemonteerd.

    Overigens hebben bij mijn weten niet alle versies van de 1.6 ECOboost deze pomp. Bij de 1.6 ECOboost zijn door de jaren heen behoorlijk wat wijzigingen geweest (waaronder ook een aantal grote wijzigingen).
     
  11. Ik heb even gecheck en ik heb hem ook! gelukkig. het retour slangetje naar het koelvloeistof reservoir ziet er hetzelfde uit als bij jou JW. Volledig soepel rubber. is dit de goede?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  12. Bij mij zit al geruime tijd de verbeterde koelvloeistof retourslang gemonteerd. Ik heb dit destijds bij aankoop van de auto meteen uit laten voeren. Dit was nog geruime tijd voordat de terugroepactie hiervoor in het leven werd geroepen.

    Wanneer jouw auto dus dezelfde slang heeft als mijn auto kan je ervan uitgaan dat dit de juiste is. In DIT TOPIC kan je tevens de verschillen zien tussen de oude en de nieuwe slang.
     
  13. Ja, dat is de pomp bij de 1.6 ECOboost.
     
  14. Ik heb hem duidelijk niet bij mijn 1.0.

    [​IMG]

    Wat kost het om dit pompje te laten plaatsen?
     
  15. De benodigde onderdelen en materialen om de elektrische koelwaterpomp achteraf in te bouwen kosten bij de dealer zo'n €225,-. Daar komen de kosten voor het monteren en programmeren dan nog bij. Mijn ervaring is dat je hier al snel 2 tot 2,5 uur mee bezig bent.
     
  16. Iemand nog op zoek naar een slang.
    Ik had er 1 bij de dealer gehaald maar nooit erop gezet.
    De focus is inmiddels weg.

    Dus nieuwe ongebruikte slang voor minder geld :)
    Gehaald voor de 1.6 ecoboost van 2012.

    Mailen mag
     
  17. Vandaag voor de apk naar garage Kooijman in Castricum geweest.
    Gevraagd of er naar het koelvloeistof reservoir kan worden gekeken ivm mogelijke haarscheurtjes. Bij het ophalen vertelde de eigenaar, dat er inderdaad een scheurtje was geconstateerd. Hij wilde het reservoir best vernieuwen, echter de kosten waren voor mij.
    Ik heb echter Ford protect afgesloten. Dit is een verlengde fabrieks garantie van 5 jaar.
    Aangezien dit een fabricage fout is, zou ik deze onder garantie willen vervangen.
    De eigenaar van de Ford garage ging hier niet mee akkoord, met als antwoord dat hij het teveel werk vond om Ford protect in te schakelen en dat dit toch niet vergoed zou worden door Ford. Tevens zij hij dat de tijd dat hij er nu al aan besteed had, niet opweegt tegen de kosten van een nieuw reservoir.
    Ook had hij een vaag verhaal dat de garanties tegenwoordig via India geclaimd dienen te worden.
    Ik breng mijn auto al 10 jaar naar de Ford garage Kooijman in Castricum, maar na dit antwoord is de relatie wel beschadigd. Hebben meer mensen het reservoir vervangen onder de verlengde fabrieks garantie?
     
  18. Dat reservoir kost, als ik me niet vergis, een paar tientjes en is zo vervngen. Het staat al ergens beschreven.

    Over de garantie zou ik contact opnemen met Ford Nederland hoe het precies in elkaar steekt.

    Wellicht is er ook iemand hier op het forum die er meer van weet?
     
  19. Reservoir kost 18€ Ofzo
     

Deel Deze Pagina