Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Wat kost die slang eigenlijk? Is gratis vervangen door mijn garage namelijk
     
  2. Ja klopt, ik zei het maar gewoon omdat de oude uit een soort plastiek gemaakt is en de nieuwe rubber...
     
  3. 2 tientjes met erin zetten ofzo?
     
  4. #384 antvuur, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2016
    Nieuwe slang zit erop. 67 pond. Of wel 80 euro compleet.

    [​IMG]
     
  5. dat is wel ff iets meer dan 2 tientjes waar over gesproken wordt :nocheer:
     
  6. Ja.. Serieus 80 euro voor een slangetje? :nocheer:
     
  7. De ponden zijn duur in UK :mrgreen:
     
  8. Daar hebben ze geen belang bij jou, ze weten dat je toch wel betaald. Garage in NL ziet je graag als klant terug komen.

    Zie het ook hier op het werk, via Scania Assistance in het buitenland is altijd duurder dan wanneer het in NL gebeurd (laat staan door onze eigen werkplaats)
     
  9. mm, nu ik de foto bekijk is die slang bij mijn 1.6 ook vervangen denk ik. is enkele maanden geleden binnen geweest voor het plakken van de deurrubbers. heb in ieder geval geen rekening ervan gehad.
     
  10. Hoe zit het eigenlijk met dat terug roep aktie ivm dit slang? En voor welke uitvoeren Focus gaat wel wel om? Weet iemand dit? Ik heb overigens de kapotte slang mee en de rekening.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  11. #391 antvuur, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2016
    [​IMG]
     
  12. #392 JW, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2016
    De terugroepactie is alleen van toepassing op de 1.0 ECOboost welke gedurende een bepaalde periode zijn geproduceerd. Op 1.0 ECOboost exemplaren die voor en na de betreffende periode zijn geproduceerd is de terugroepactie niet van toepassing.

    Voor de 1.6 ECOboost is er nooit een terugroepactie met betrekking tot dit probleem geweest. Bij de 1.6 ECOboost komt dit probleem ook veel minder vaak voor als bij de 1.0 ECOboost.



    Wanneer je dus een 1.6 ECOboost hebt of een 1.0 ECOboost die buiten de terugroepactie valt zijn de kosten voor het vervangen van de slang voor eigen rekening. De slang kost ongeveer 2 tientjes. Er zijn dealers die uit coulance alleen de prijs van de slang berekenen en de kosten van de montage voor hun rekening nemen. Andere dealers doen dit niet en berekenen gewoon de volle prijs.
     
  13. #393 antvuur, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2016
    Helder JW Bedankt
     
  14. Ik heb de slang ook bij aanschaf laten vervangen.
     
  15. Maar het komt voor, dus vervangen die handel. Beter voorkomen dan genezen. Bij mij is het bij aanschaf van de auto vervangen.
     
  16. Zekerheid boven alles:cool:
     
  17. In principe is het vervangen van de slang alleen nodig wanneer het type slang is gemonteerd met kunststof delen welke uithard als gevolg van de hoge koelvloeistoftemperatuur en uiteindelijk breekt.

    Er zijn ook genoeg 1.6 ECOboost exemplaren welke voorzien zijn van een ander type slang waarbij dit probleem niet optreed.



    Aan de andere kant kan je er voor je eigen gemoedsrust natuurlijk ook voor kiezen om de slang preventief te vervangen ongeacht welk type slang is gemonteerd. De kosten voor het vervangen zijn dan wel voor eigen rekening.
     
  18. Als aanvulling; vd week heb ik gehoord dat de dop vh koelvloeistof reservoir bij de 1.6 Ecoboost ook een probleem kan hebben. Lees: niet goed werken.
    Hierdoor bouwt het koelsysteem teveel druk op met alle gevolgen van dien.
     
  19. #399 antig01, 29 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2016
    De dop is bij alle Focus 3 en Focus 2 hetzelfde, ook die diesels dus snel gaan vervangen bij jullie Diesel dan? Dan laat ik hem zitten [emoji106] [emoji11] [emoji1]
     
  20. Dezelfde dop met Finis nummer 1301104 wordt vanaf omstreeks 2004 op meer dan 20 verschillende Ford modellen (waaronder de Focus 2) bij verschillende motortypes toegepast. De dop op zich is dus niet het probleem.

    Wel kan ik uit eigen ervaring bevestigen dat de overdrukklep in de dop vast kan gaan zitten. Gezien dit vrijwel alleen bij de ECOboost motoren voorkomt heb ik het sterke vermoeden dat dit komt omdat de ECOboost motoren wat warmer worden als de conventionele atmosferische motoren. Door de hogere temperatuur vormen zich kristallen in het koelvloeistof reservoir, tussen het reservoir en de O-ringen van de dop en aan de binnenzijde van de dop. Hierdoor kan de dop enorm vast gaan zitten en kan de overdrukklep ook vast gaan zitten waardoor deze niet meer opent wanneer dit nodig mocht zijn.

    Zowel bij mijn eigen 1.0 ECOboost als de 1.6 ECOboost van mijn ouders zat de dop enorm vast en waren er koelvloeistof kristallen zichtbaar aan de binnenzijde van de dop en tussen de overdruk klep. Bij mijn eigen auto heb ik zowel het reservoir als de dop preventief vervangen (totale kosten nog geen €25,-). De koelvloeistof heb ik vervangen door een ander merk om te kijken of deze wellicht minder last heeft van kristalvorming.

    Bij mij zat de overdruk klep in de dop dus vast. Mogelijk is dit ook de reden van de haarscheuren in het koelvloeistof reservoir. Bij wijze van experiment heb ik de oude dop een paar uur in heet water gelegd. Hierdoor zijn de koelvloeistof kristallen opgelost en is de overdruk klep ook weer los gekomen en gaat nu weer soepel.
     

Deel Deze Pagina