Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. #41 kolere, 30 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2014
    Kan best dat een aantal dit hebben geconstateerd, ik kan het mij niet herinneren maar dat is fijn voor die individuen, mag ik vragen wat zij hebben geconstateerd? Als mijn vloeistof laag staat vul ik hem bij en controleer ik dit na een tijdje nog is voor de zekerheid. Zal je net zien dat het daarna goed fout gaat, terwijl ik naar mijn idee correct heb gehandeld.

    Weet je ook nog dat er een hele reeks eigenaren van deze motor melding maakte toen de auto nieuw was dat de eerste 5000-10.000km het vloeistof niveau telkens zakte, naar minimaal niveau? De reactie vanuit de dealer was dat dit normaal was bij een nieuwe motor (kregen vaak gratis een flesje koelvloeistof mee). Kortom deze eigenaren kunnen in de veronderstelling zijn als dit probleem zich niet zo hevig voordoet (begin stadium) dit normaal is en dan opeens knapt de boel zonder dat je wat merkt op de snelweg.

    Dit bedoel ik te zeggen in mijn vorige post:

    Jij stelde dat de verantwoording voor een groot deel bij de bestuurder lag, omdat de bestuurder de taak had vloeistoffen te controleren. Ik stel dat wanneer je uitgaat van een zeer zorgvuldige eigenaar deze elke tankbeurt de motorkap open doet (ik zeg niet dat jij dat zegt). Mijn stelling is dus dat dit probleem van een voldoende hoog vloeistofniveau kan ontwikkelen tot te weinig vloeistof en motorschade tot gevolg kan hebben binnen 1 tank/600km. Het plastic schijnt het probleem te zijn, plastic dat poreus wordt is zeer moeilijk te zien. Als dit eenmaal scheurt kan ik mij voorstellen, in tegenstelling tot wat jij verwacht, dat de vloeistof binnen een rit wel opeens weg kan zijn.

    Als je dan nog even in ogenschouw neemt dat Ford bekend is met het feit dat dit onderdeel bij bepaalde motoren niet deugdelijk is en niet actief actie onderneemt, ben ik van mening dat Ford eerder onzorgvuldig handelt dan een bestuurder die bij zijn auto van 2 jaar oud en dealeronderhouden niet alle afdekkappen verwijderd en leidingen en plasticdelen naloopt om poreusheid te constateren (moet zeggen ik heb er ook nog nooit opgelet).

    Ieder zijn mening, maar ik vind dit probleem niet de verantwoordelijkheid van een eigenaar.
     
  2. Het vervelende is ook dat de scheur aan het einde v an de slang zat, aan de achterkant van de slang. Toen ik stil kwam te staan langs de weg, en zag dat mijn motor helemaal nat was van de koelvloeistof (en het vat leeg) ben ik gaan zoeken waar dat vandaan lekte, toen ontdekte ik de scheur in de slang.

    Ik denk dat, als de vloeistof eenmaal uit de slang wordt gedrukt, de scheur vanzelf groter wordt. De slang was dermate poreus dat ik hem (voor de neus van de dealer) met mijn handen kon breken door hem iets de verbuigen..
     
  3. Ik ben van mening dat het gewoon niet mag dat een wagen na zo'n bescheiden gebruiksduur een nieuwe motor nodig heeft, tegen zowat 20 procent van de nieuwprijs. Keurig dealer onderhouden ook nog, en met in het achterhoofd dat de fabrikant eea als zwakke plek erkent (maar gek genoeg blijkbaar geen recall waard vindt). Tegenwoordig zijn normale dagelijkse wagens toch zo gebruikszeker dat continue monitoring van van alles en nog wat niet van een klant verwacht kan worden. Zo nu en dan de vloeistoffen peilen zo moeten volstaan (dus niet na elke tankbeurt). Ik verwacht een ruimhartige coulance in dit geval. Zou me tegenvallen als dat niet zo zou zijn.
     
  4. Ik denk dat ik deze week uit voorzorg ook maar even naar de dealer ga. Ik heb net even gekeken bij mijn :focus3: en daar heb ik het plastic slangetje. Ik vraag mij alleen af of zij het wel willen vervangen ondanks dat die nog niet kapot is.
     
  5. [MENTION=8231]Danman1987[/MENTION] Als zij het niet doen, leg dan die 20 euro neer en bespaar een hoop ellende!

    Ik kreeg een update van de dealer, ze zijn nog steeds in conclaaf met de Zonemanager van Ford Nederland. Ik hoor morgen hoe "ruimhartig" ze gaan zijn...
     

  6. Ik hoor graag van je wat hun antwoord is [MENTION=8079]eReSke[/MENTION]
     
    BertPa vindt dit leuk.
  7. Ik heb vanmorgen het slangetje besteld dus kan over een paar dagen melden hoeveel montage gaat kosten. De dealer doet het niet gratis omdat ze het niet onder garantie bij Ford kunnen claimen. Ford vergoedt liever een nieuwe motor dan een paar tientjes om dat te voorkomen [emoji19]
     
  8. #48 Harold1, 30 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2014
    en de dealer wil dat niet zelf betalen, onder het motto: service van de zaak? Op zijn minst kunnen de kosten gedeeld worden lijkt me. Ze verschuilen zich allemaal achter Ford NL.
     
  9. Hierbij 2 foto's van een Fiesta 1.0 ecoboost 100pk, Ik hoop dat dit de betreffende slang is, aangeduid met een rode pijl.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Zeker in een tijd waarin de ene na de andere dealer het loodje legt kan ik me voorstellen dat de service van de zaak dit niet dekt. Omdat het geen veiligheid issue is zal Ford ook geen terugroep actie doen.

    Het is je eigen keuze om deze slang preventief te laten vervangen of niet.

    Ik heb totaal 5 jaar garantie, kan dus net doen of ik niks weet, als er schade komt lossen ze het maar op. Ik kies daar niet voor, als er iets mis gaat komt het altijd ongelegen, ik zit ook niet op discussies te wachten of garantie alles zou dekken of niet.

    Uiteraard "verschuilen" dealers zich achter Ford, zij willen hun kosten ook gedekt hebben.
     
  11. Deze is inderdaad dikker, en zo te zien van rubber. die van mij is een stuk dunner en van hard kunststof.

    Ook zit er bij de turbo nog een y-stuk, er loopt nog een slang naar de zijkant van de motor boven de versnellingsbak.
     
  12. Ik heb bij mijn dealer in afgelopen 8 jaar, 4 Fords gekocht, en allemaal in onderhoud gehad, dan verwacht ik niet dat ze moeilijk gaan doen over de montage van een slangetje wat grotere schade voorkomt. Ik zou er in ieder geval een gesprek over aangaan. Maar ik denk niet dat mijn dealer hier moeilijk over gaat doen mocht dit bij mijn auto van toepassing zijn.
     
  13. Het slangetje is inderdaad van rubber, ik hoef mij dus geen zorgen te maken. De bovenste is wel van plastic, die loopt richting de versnellingsbak het blok in. (misschien een zorgenkindje). Opletten en voorkomen is beter dan genezen en armoe.
     
  14. Daar sluit ik mij bij aan @eReSke
     
  15. Het probleem is niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar, het controleren en op peil houden van de vloeistoffen wel. Uiteraard doe je dit niet elke rit, maar eens in de zoveel tijd (1x in de maand, kost 2 minuten) zou je dit wel moeten doen. Als men dan constateert dat het vloeistof niveau is gezakt dan kan men maatregelen nemen en het vaker controleren. Tenminste, zo doe ik dat. Zo zweet het thermostaathuis van mijn auto (wederom en het ontbreekt me aan de tijd en zin om het op te lossen), buiten dat het stinkt, controleer ik het niveau regelmatig.

    Nogmaals en wellicht ter overvloede, persoonlijk vind ik het ook niet kunnen dat Ford de klanten willens en wetens met problemen laat rijden om dan vervolgens de kosten bij de klant neer te leggen. Dit geval staat idd niet op zich, het zou Ford dan ook sieren door er een re-call actie van te maken. Is marketingtechnisch een stuk handiger. Dat is iets wat bijvoorbeeld Toyota (mits je voldoet aan de gestelde eisen) wel snapt. Zie ook het debacle met hun 2.0D4D en 2.2D4D motoren.
     
  16. Zo'n recall wordt door consumenten ook al lang niet meer gezien als iets negatiefs, juist niet (ok, het is vervelend, je moet naar de garage, maar de fabrikant zit er blijkbaar bovenop en heeft het beste met zijn klanten voor).

    Een recall kost wel wat natuurlijk maar dat geldt ook voor de imago schade als er klanten geconfronteerd worden met een motor die in puin ligt na 2 jaar of net na de garantie periode. Misschien heeft Ford eea tegen elkaar weggestreept en besloten dat de huidige koers het minst kost? (dat in mijn visie onhandige beleid gaat terug tot aan de Pinto..).
     
  17. Tja, je zou zeggen dat ze daar wat van geleerd hebben. Al denk ik dat Ford USA er anders in staat dan Ford Europe of Ford NL. Zeker gezien de kans op rechtzaken in the States.
     
  18. #58 Harry A., 1 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2014
    Mijn pa rijdt sinds een half jaar in een Focus met een 1.0 125 PK. Vorige maand kreeg hij een telefoontje van de dealer dat hij 'Het liefst zo snel mogelijk' maar even langs wilde komen want er zou iets mis zijn met de motor. Zo gezegd, zo gedaan, toen kregen wij dus het verhaal te horen van dit slangetje. De dealer heeft het uit service oogpunt op eigen kosten vervangen. Bij Ford Nederland en Ford Europa is het probleem bekent, maar Ford Europa wil er geen terugroepactie van maken en de kosten ook niet vergoeden. Ford Nederland zij dat er eventueel wel een manier is om de kosten voor de dealer vergoed te krijgen. Voor nu heeft de dealer de modificatie betaalt, dus mij pa is een blij man.

    De dealer vertelde dat dit alleen van toepassing is op de 1.0 Ecoboost modellen van de Focus en C-max.
     
  19. Kijk zo hoort een dealer dat te doen. Klasse!
     
  20. Nieuws van de dealer. Ze zijn druk in onderhandeling geweest met Ford Nederland. Daar is uitgekomen dat Ford Nederland uiteindelijk 90% van de kosten op zich neemt (en ik dus 10%).

    Ik vind dat een hele nette oplossing. Ben weer een stukje tevredener over het merk, Maar met name over de Dealer (Crum Houten) die dit keurig heeft opgepakt.
     

Deel Deze Pagina