1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Deze optie is er wel, moet je in je teller maat eenheid aanvinken mits je een Fase II teller hebt
     
  2. Maar dit werkt niet bij alle firmware versies van de fase 2 teller. Bij oudere firmware versies heeft het aanvinken van deze optie geen effect.
     
  3. #1083 jaaps, 15 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2013
    Hallo allen,

    Ik kom er niet uit. Ik heb twee OBDII interfaces gekocht:
    http://elm327.nl/index.php?id_product=7&controller=product
    (ik bestelde een merkloze, maar kreeg bovenstaande).

    Eén heb ik gemodificeerd naar een versie voor MS-CAN.
    Het gaat echter niet goed, dus hoop dat iemand advies heeft. Ik heb een focus 2 fase 2 uit 2008 met een 2.0l benzine motor.

    Begonnen met de standaard versie voor high speed.
    Op mijn laptop met win7 32 bits software van FTDI geinstalleerd om de USB poort te laten werken als com poort. Die komt keurig te voorschijn bij "apparaatbeheer".
    Ik heb deze o.a. op com10 gezet. Maar ook com5, com2 en com3 uitgeprobeerd. En diverse baud snelheden. De andere poortinstellingen heb ik niet veranderd. Dus
    databits: 8
    Pariteit: geen
    Stopbits: 1
    Datatransportbesturing: Geen

    [​IMG]

    Een simpel generiek OBD2 programma uitgeprobeerd. Bijvoorbeeld EASYOBD II werkt prima:
    [​IMG]

    ELMConfig werkt echter niet.

    In eerste instantie gaat het nog goed:
    [​IMG]

    Bij "open poort" wordt keurig de verbinding gevonden.


    [​IMG]

    Maar bij gebruik van de knop "Read":

    [​IMG]

    Ook FDS als software werkt niet, dan volgt:

    [​IMG]




    Als ik de gemodificeerder ELM connector gebruik voor medium speed, gaat het al eerder mis. ELMCONFIG geeft de melding:
    [​IMG]
     
  4. Staat het contact wel aan als je verbinding met een module probeert te maken?

    Mijn ervaring is dat je de "CAN ERROR" foutcode krijgt als het contact uit staat of als de bedrading van de module niet goed is aangesloten bij het omsolderen van HS naar MS CAN netwerk.

    Heb je de interface die je hebt omgesoldeerd voor het MS CAN-bus netwerk ook hiervoor ingesteld? Bij het startscherm van ELMconfig moet je "Adapter Setup" klikken en de interface eenmalig instellen om te kunnen werken met het MS CAN-bus netwerk.


    Overigens is het bij ELMconfig noodzakelijk om een COM poort te gebruiken die lager is als 10. Bij het gebruik van hogere COM poorten krijg je ook foutmeldingen.
     
  5. Contact staat aan. Ik heb in EMLconfig "adapter setup" niet ingesteld, dus dat zal het zijn voor MS CAN bus. Dank, ga ik proberen.

    Blijft wel het punt bij de standaard HS bus. Com heb ik inderdaad steeds op max 10 gehouden, omdat ELMConfig niet verder gaat. Sommige standaard OBD2 software gaat zelfs maar tot com6.
     
  6. Welke driver is in het startscherm van ELMconfig geselecteerd. Als je interface is voorzien van een FTDI chipset dient voor zover ik weet de driver in het programma te worden ingesteld op "FTDI D2XX".


    Ik heb de foutcode even geprobeerd te reproduceren. Wanneer ik geen verbinding heb met de auto (interface niet aangesloten) krijg ik exact dezelfde foutcode.
     
  7. #1087 jaaps, 16 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2013
    Ik geef het op. Als nu alleen de MS CAN niet werkte, hield ik het op mijn soldeerkwaliteiten. Maar ook de HS CAN werkt niet met de software speciaal voor de FORD. Terwijl die laatste wel werkt met de generieke OBD2 tools (die helaas geen computersettings kunnen veranderen).

    Voor programma ELMconfig versie 0.2.10c
    De HS CAN met de standaard interface:
    1) Driver (V)CP.
    Dan foutmelding later in het proces zoals hierboven beschreven.

    2) Driver FTDI D2XX
    Dan is er geen keuze mogelijk voor een com poort.
    Veld "Device" komt automatisch op "FT 23R USB UART (A601O2W9)"
    Verschillende settings voor de baud rate geprobeerd.
    Verschillende settings voor "connection" geprobeerd.
    Bij "adapter setup" is knop "Setup adapter for MS-Canbus" selecteerbaar, maar niet relevant.
    Ik kom op het hoofdscherm. Maar bij de knop "Read" volgt weer de melding "CAN ERROR". Dus zelfde effect als bij driver (V)CP


    De MS CAN met de omgesoldeerde interface:
    1) keuze Driver (V)CP, dan kies ik de com poort. Dan naar "Adapter setup".
    Optie "SET UP adapter for MS CAN bus" staat lichtgrijs, dus niet selecteerbaar.
    Druk ik op "Open port" dan verschijnt melding "Correct respons from ELM timed. Received respons to request at "AT WS": "" ". Programma gaat niet door naar volgende scherm.
    2) Keuze Driver FTDI D2XX
    Knop ""SET UP adapter for MS CAN bus" is wel selecteerbaar. Ik zie niets gebeuren als ik er op druk. Bij knop "open port" volgt de foutmelding "Correct respons from ELM timed. Received respons to request at "AT WS": "" "
     
  8. En als je een eerdere versie ELMconfig probeerd???
    Bijvoorbeeld de 0.2.9??
    Is een wild shot maar het proberen waard, JW heeft alle versies op de 1e pagina wel staan.
     
  9. De aanhouder wint.

    Jaaps, ik heb zojuist mijn interface aan de praat gekregen. Was wel even stoeien en op een gegeven moment wilde ik het ook opgeven.
    Hieronder een stappenplannetje welke ik heb doorgevoerd om de module te koppelen aan de MS CAN bus.

    1 Alles aansluiten en ELMconfig opstarten.
    2 Deselecteer autoselect en zet de baudrate op 38400. (Ik heb verschillende geprobeerd, maar deze geeft de juist response. Terwijl mijn com poort default op 9600 stond?!)
    3 Vervolgens naar adapter setup (onderaan) en start nu speedtest. Bij mij gaf hij 19200 to 500000 aan als mogelijke snelheden.
    4 Stel één van deze waarde met OK in, bij het veld 'Set an adapter constant speed'
    5 Druk vervolgens op de toets 'Setup adapter for MS-CAN bus'. Als het goed is geeft hij nu een melding 'Adapter setup complete' Alle andere zijn fout!
    6 Koppel vervolgens de module los voor een harde reset.

    Nu zou hij het moeten doen.

    Succes, Hugo.
     
  10. Mostard: ik ga het ook proberen. Ik laat het resultaat weten.
     
  11. Sinds gisteren is ELMconfig versie 0.2.12b beschikbaar. Deze versie kan je HIER downloaden (wachtwoord = FOCUS).


    Veranderingen in deze versie:

    * Waarschuwing toegevoegd met betrekking tot het wisselen tussen het MS/HS CANbus systeem op de ELM327 interface.

    * Procedure voor het herprogrammeren van de PCM gewijzigd. NU kan de VID-block voor het programmeren optioneel aan de firmware worden toegevoegd.

    * De mogelijkheid toegevoegd om de VID-block op te slaan in het BIN-firmware bestand.

    * De mogelijkheid toegevoegd om bij de fase 2 teller ook andere firmware versies te kunnen laden. Voor de fase 2 teller met klein display is er de keus uit ROM 230, 303, 403, 508, 512. Voor de fase 2 teller met groot display is er de keus uit ROM 233 , 303, 403, 508.

    * Mogelijkheid toegevoegd om een Bluetooth/Voicecontrol module met onderdeelnummer CS7T-14D212-A* (onder andere toegepast in de Focus 3, Fiesta MK7.5 en Mondeo MK4.5) te configureren in een Focus 2, C-max of Kuga.

    * Mogelijkheid toegevoegd om firmware files in het HEX formaat (ongecomprimeerd PHF formaat) in het programma te laden.

    * Bug opgelost m.b.t. de scanner modus van het programma.

    * Bug opgelost m.b.t. PCM Bosch EDC16C34 ECOnetic II.



    Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om ook andere firmware versies in de tellerunit te laden erg interessant. Momenteel is de nieuwste versie (ROM 512) alleen beschikbaar voor de fase 2 teller met klein display. ROM 512 zou t.o.v. de oudere versies verbeterd zijn en daarnaast heeft deze firmware versie een service indicator.

    Ik verwacht dat in volgende versies van ELMconfig mogelijk nog meer firmware versies voor de tellerunit beschikbaar komen. Zo staat de nieuste versie voor de fase 2 tellern met groot display (ROM 511) er nog niet bij. Ik vermoed dat de reden hiervan is dat elke firmware versie moet worden uitgelezen uit een teller die voorzien is van die ROM versie. Om alle firmware versies uit te kunnen lezen moet je dus ook de beschikking hebben over tellers met al deze ROM versies.

    Voor zover ik weet zijn ROM 511 en 512 officieel nooit toegepast op de Focus 2 fase 2 en C-max. Deze ROM versies zijn pas beschikbaar gekomen toen de productie van deze modellen al was gestopt. De laatste Kuga's van het eerste model waren wel voorzien van deze ROM versies. Desondanks zouden deze ROM versies probleemloos moeten werken op de Focus 2 fase 2 en C-max teller.


    Gezien ik zelf een Focus 2 fase 2 teller met klein display heb zal ik vandaag eens proberen om ROM 512 op mijn teller te zetten.
     
  12. Hou ons maar op de hoogte. Interressant iig. Ik heb een groot display in mijn FOFO 2-2. Zou ik dan ook een service interval indicatie erin kunnen programeren? Heb je daar ook eventueel screenshots van hoe men dan te werk zou moeten gaan?

    Edit; ik lees net dat dat nog niet beschikbaar is...
     
  13. #1093 JW, 30 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2013
    Vanochtend heb ik even de firmware van mijn tellerunit geupdate naar ROM 512. De update duurde 11 minuten en ging zoals verwacht probleemloos.

    Voorheen stond op mijn teller ROM 509. ROM 509 is te herkennen aan "Strategy Software Part Number" 8V4T-14C026-YA en "Calibration Software Part Number" 8V4T-14C088-YA.


    Na de update naar ROM 512 zijn deze nummers gewijzigd en eindigen nu op AK.

    [​IMG]

    Daarnaast wordt nu in het testmenu van de teller ROM 512 weergegeven. Ten opzichte van ROM 509 heb ik verder nog geen wijzigingen kunnen ontdekken.
     
  14. Dat je nu een Focus 3 of fiesta module kan gebruiken is ook wel erg handig! Ik ben benieuwd wat rom 12 precies beter is dan mijn vorige rom versie
     
  15. Voor zover ik begrepen heb zijn er bij ROM 512 (fase 2 teller met klein display) en ROM 511 (fase 2 teller met groot display) wat bugs verholpen. Zo zou er bij oudere versies een bug aanwezig zijn waarbij het momentele verbruik achterloop of bevriest (al heb ik de zelf nog nooit gezien).

    Daarnaast hebben deze firmwareversies voor zover ik gelezen heb een service indicator. Of en hoe dit precies werkt heb ik nog niet kunnen vinden.



    Dat nu ook de nieuwere Bluetooth/Voicecontrol modules (waarvan de taal gewijzigd kan worden naar Nederlands) kunnen worden geconfigureerd voor de Focus 2, C-max en Kuga Is ook eg positief. Ik hoop binnenkort zo'n module te hebben zodat ik deze in mijn auto kan bouwen en uitproberen. Ik had er al tijden 1 liggen maar heb deze vorige maand verkocht omdat het er toen nog naar uitzag dat het niet op een eenvoudige manier werkend te krijgen was.
     
  16. Dat zou wel super zijn als de voicecontrol in het nederlands is.
     
  17. Volgensmij heeft Willem [MENTION=17]Dzl[/MENTION] zo'n module in de verkoop staan die Nederlandse taal aan kan.
    Of is er nog een groot verschil tussen die van een Fiesta en Focus?
    Ik twijfel ook nog steeds of ik m'n tellerbak ga updaten maar nieuwe ROM-versie durf het persoonlijk niet aan met mijn laptop en ELM-modules.
     
  18. Toevallig heb ik van de week een FoFo 2.2 van eind 2010 met klein display in de werkplaats gehad die ook die service indicator had. ging om een 1.6tdci met cdpf.

    [MENTION=142]JW[/MENTION] probeer de interval eens te resetten. Deuren dicht,op contact en gas en rem tegelijk indrukken en vasthouden.
     
  19. Nederlandstalige Voicecontrol is inderdaad wel een leuke update. Helaas is het aanbod gebruikte nieuwere Bluetooth/Voicecontrol modules waarbij de taal te wijzigen is niet heel groot waardoor de prijzen nog relatief hoog liggen.

    Gezien veel mensen de Voicecontrol zelden (of helemaal niet) gebruiken vermoed ik dat er maar weinig mensen zullen zijn die een andere module zullen plaatsen alleen maar om de taal in het Nederlands te krijgen.



    Bij mijn weten zijn de nieuwere Bluetooth/Voicecontrol modules waarbij de taal te wijzigen is van de Mondeo MK4.5, Fiesta MK7.5 en Focus 3 hetzelfde. Het enige verschil zit in de configuratie.

    Het updaten van de firmware van de tellerunit stelt op zich niet zo veel voor. Wanneer je een geschikte USB ELM327 interface gebruikt die hogere snelheden aan kan (een Baudrate van 500.000 is hierbij het beste) en alle aanwijzingen/waarschuwingen van het programma opvolgt kan er in principe weinig misgaan.

    Ik heb zelf weleens gehad dat de update vastliep en de teller niets meer deed. Als dit gebeurd kan je vrijwel altijd de update gewoon nogmaals uitvoeren. Als de teller niet meer wordt herkend kan het nodig zijn om de accu even los te koppelen. Bij mij bleek het probleem van het vastlopen van de uiteindelijk te worden veroorzaakt doordat de laptop met internet was verbonden. Na het uitschakelen van de WiFi werd de update wel succesvol uitgevoerd. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit met een veel oudere versie van ELMconfig was. In de laatste versies is het updaten een stuk gebruiksvriendelijker en veiliger geworden. In oudere versies kon de update ook worden uitgevoerd met een interface die alleen lage Baudrates ondersteunde. Dit resulteerde nog weleens in problemen. In de latere versies van ELMconfig kan de update alleen nog maar worden uitgevoerd met interfaces die een hogere baudrate ondersteunen (als ik het goed heb vanaf 115.200).


    Ik heb hier zelf een Engelse RS teller liggen waarbij het updaten is mislukt en de teller onbruikbaar is geworden. Dit lag niet aan ELMconfig maar aan het niet goed opvolgen van de instructies door degene die de update heeft uitgevoerd. Tijdens de update was bij deze persoon de accu van de laptop leeg waardoor deze is uit gegaan en de update is onderbroken. Sindsdien doet de teller niets meer en wordt zelfs niet meer herkend. Dit moet op te lossen zijn door de EEPROM handmatig te programmeren. Helaas heb ik momenteel te weinig tijd om me hier verder in te verdiepen.




    Dit heb ik al geprobeerd maar dit heeft geen enkel effect. Mogelijk werkt dit alleen als de melding actief is. Daarnaast weet ik ook niet of de benzine modellen ook de service indicator hebben. Als ik online ga zoeken kom ik alleen vragen tegen voor het terugzetten van de service indicator bij diesel modellen.
     
  20. Sinds Afgelopen week zijn er wederom 2 ELMconfig versies beschikbaar gekomen.

    Versie 0.2.13 kan je HIER downloaden (wachtwoord = FOCUS).


    Veranderingen in deze versie:

    * Mogelijkheid toegevoegd om de verversingsinterval van het momentele brandstofverbruik te wijzigen (Focus 2 fase 2 teller). Deze functie is te vinden op configuratie pagina 3 van de tellerunit (HEC).
    * Mogelijkheid toegevoegd om bij de Focus 2 fase 2 teller met klein display (ROM 509 en 512) en groot display (ROM 509) Custom firmware die geschreven is door Quickie (ffclub.ru) te programmeren. Met deze custom firmware wordt de werkelijke motortemperatuur door de temperatuurmeter weergegeven i.p.v. de berekende waarde die sterk afwijkt.
    * Fout opgelost m.b.t. automatische snelheid selectie van de interface in de scanner modus. Bij deze fout werd niet de maximaal ondersteunde snelheid van de interface geselecteerd.
    * Bug opgelost waarbij het op sommige computers niet mogelijk was om AS-BUILT data te downloaden in ELMconfig.
    * Bug opgelost waarbij niet de correcte waardes werden weergegeven van de firmware van de tellerunit. De in het programma weergegeven firmware versies klopten niet met de werkelijk aanwezige firmware versies.
    * Bug opgelost m.b.t. het "Write" commando bij het "Vin Number" in de KVM module.



    Versie 0.2.13 kan je HIER downloaden (wachtwoord = FOCUS).

    Veranderingen in deze versie:


    * Nieuwe versies van de custom firmware voor de fase 2 teller toegevoegd. Deze nieuwe firmware heeft betrekking op de vorstwaarschuwing. Ik heb deze firmware zelf nog niet geprobeerd. Ik kan dus niet exact zeggen wat de wijzigingen zijn.
    * Bug opgelost waarbij de PCM firmware niet leesbaar was.
     

Deel Deze Pagina