1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.


  1. Met ELMconfig kan je geen sleutels inleren. Technisch is het wel mogelijk maar de maker van ELMconfig heeft ervoor gekozen om een dergelijke functie niet in vrij toegankelijke software te integreren.

    Voor het inleren van sleutels heb je een diagnose systeem nodig dat de mogelijkheid heeft om PATS sleutels in te leren en daarnaast heb je ook een INCODE/OUTCODE generator nodig om toegang te krijgen tot het coded PATS systeem van de nieuwere Ford modellen.
     
  2. @hierboven
    kort gezegd, alleen bij ford zelf mogelijk
     
  3. Zeker niet alleen bij ford.
    Ik heb zelf op mijn focus ook sleutels ingeleerd en jw kan het ook.
    Weet alleen niet of dat van een fiesta gelijk is ten opzichte van een focus.
     
  4. En ik zei de gek heeft ook de middelen om sleutels in te leren..
     
  5. Sorry Freddy dat wist ik niet ;-)
     
  6. Stephan, zou jij, als je zin hebt, tegen die tijd dat ik een extra sleutel heb,
    dit eens willen proberen op onze Fiesta??
    Ik weet sowieso dat de klapsleutel van de Focus II ook past op onze Fiesta
    incl inleren...misschien bied dat hoop:mrgreen:
     
  7. [MENTION=158]DexterXL[/MENTION] ja hoor dat wil ik wel.
    Moeten we maar tegen die tijd eens ff een afspraak maken.
    Stuur me maar een pb met contact gegevens.
     
  8. :thumbs:
    tegen die tijd dat we de sleutel hebben, zoek ik even contact:cool:
     
  9. #1049 Dark Angel, 2 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2013
    Afgelopen zaterdag de Ford Ka van Tamara van nieuwe sleutels voorzien (lees inleren en eerst even met JW overleg gehad aangezien hij toch de uitvinder van dit alles is hier op het forum)
    Ging echt boven verwachting super gemakkelijk.
    Ging om een Ka Mk1
     
  10. Zelf ook me sleutels opnieuw ingeleerd voor de Facelift tellerunit.
     
  11. #1051 JW, 9 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2013
    Gisteren is ELMconfig 0.2.10b beschikbaar gekomen. Deze versie kan je HIER downloaden (wachtwoord = FOCUS).

    In deze versie is het automatisch selecteren van de hoogste door de interface ondersteunde Baudrate verder verbeterd en een stuk sneller geworden. Verder zijn er een aantal bekende bugs opgelost.




    Inmiddels is ELMconfig 0.2.10b al weer vervangen door ELMconfig 0.2.10c waarin nog enkele bugs zijn opgelost. Deze versie kan je HIER downloaden (wachtwoord = FOCUS).
     
  12. Ik heb ook maar eens twee ELM327 OBDII kastjes besteld via Ebay.
    en voor 14 Euro vanuit hongkong is dat het proberen wel waard. het eerste wat ik ga proberen te activeren is de cruisecontrol.

    Erg mooie Howto's bij de weg :thumbs:
     
  13. Als je een wilt ombouwen naar mid speed canbus moet je even goed kijken of er nog wel schroeven inzitten. Ik had laatst een die versmolten zat, en geen schroeven, waardoor ik de gaten moest uitboren om ze los te krijgen. Je moet dan een boor van dezelfde diameter als het gat zelf pakken. En dan kun je als je de boel hebt omgesoldeerd en getest, dan lijm je de twee delen weer aan elkaar vast.
     
  14. Thanks, zodra ze er zijn laat ik dat nog wel even weten. bedankt voor de tip
     
  15. Die laatste zin was wel wat brak, maar je hebt hem begrepen volgens mij :mrgreen:
     
  16. ha ha inderdaad, was wel duidelijk. :mrgreen:
     
  17. #1057 JW, 18 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 okt 2013
    Sinds gisteren is ELMconfig versie 0.2.11 beschikbaar. Deze versie kan je HIER downloaden (wachtwoord = FOCUS).


    Veranderingen in deze versie:


    *Mogelijkheid toegevoegd om de firmware uit te lezen en te programmeren van de Bosch EDC16C34 PCM (1.6 TDCi. Momenteel kan alleen nog maar het calibration gedeelte van de firmware worden uitgelezen en opgeslagen. Het uitlezen/opslaan van het strategy gedeelte is nog niet mogelijk.

    *Mogelijkheid toegevoegd om de correctiefactor van injectoren uit te lezen en te wijzigen bij de Bosch EDC16C34 PCM.

    *Mogelijkheid toegevoegd om de firmware uit te lezen en te programmeren van de Bosch ME9.0 PCM (Focus ST 225 en Kuga 2.5). Momenteel kan alleen nog maar het calibration gedeelte van de firmware worden uitgelezen en opgeslagen. Het uitlezen/opslaan van het strategy gedeelte is nog niet.

    *Mogelijheid toegevoegd om de VID-block gegevens uit te lezen en te programmeren bij de Bosch ME9.0 PCM.

    *Mogelijkheid toegevoegd om bij het C307 platform de configuratie data van de BCM te wissen. Voor zover ik begrepen heb is dit alleen van belang als je de BCM in een ander type Ford wil monteren.

    *Mogelijkheid toegevoegd om PHF firmware files om te zetten naar het BIN formaat.

    *Procedure gewijzigd waarop de firmware van de PCM wordt geprogrammeerd. De firmware wordt nu onafhankelijk van de VID-block gegevens geprogrammeerd. Hierdoor kunnen de VID-block gegevens worden aangepast zonder de firmware te programmeren.

    *Procedure toegevoegd waarbij fouten automatisch worden gereset / wordt herstart na het programeren van de HEC en PCM.

    *Drastisch toegenomen snelheid bij het gebruik van een STN11xx interface (Russische ELS327 interface). Het lezen van de PCM firmware is nu 3 tot 4 keer sneller als voorheen. Bij het gebruik van een ELM327 interface zijn er geen wijzigingen. Dit is vanwege een bug in de firmware van de ELM327 interface.

    *De benaming "Star12" is vervangen door "Quizzer". De mogelijkheid is toegevoegd om bij de ESU-131 PCM (platform C307) te kiezen tussen meerdere Quizzer firmware versies. Gezien ik me tot dusver hier niet in heb verdiept weet ik niet precies wat het doel hiervan is.

    *Mogelijkheid toegevoegd om een Bluetooth/Voicecontrol module (in een Focus 2, C-max of Kuga) te configureren voor een Fiesta (MK6 = MK6.5 ??) of Fusion.

    *Mogelijkheid om data van ELMconfig te verwijderen uit het computer register. Dit maakt het mogelijk om ook oudere ELMconfig versies te gebruiken.

    *Bug opgelost waarbij een fout optrad tijdens het automatsch vaststellen van de maximale interface snelheid wanneer de interface staat ingesteld op een Baudrate van 9600bps.
     
  18. you missed one important warning:
    "ВНИМАНИЕ!
    Тестирование функционала перепрограммирования модулей Bosch (EDC16C34 и ME9.0) на живых машинах не проводилось за неимением таковых в доступности, тесты проводились только "на столе". На текущий момент выполнение этой процедуры допускается, только если есть резервный способ восстановления прошивки PCM"

    it means (more or less):
    programming Bosch PCMs haven't been tested on real cars, but only with PCMs in lab ('on table'), so you can use it provided you have another way to programm PCM as a backup (in my opinion, backup=IDS)
     
  19. Yes i see it now. After (automatic) translation of the Russian forum the warning was not shown anymore on my screen so i did not notice it.
     
  20. JW, het uitlezen van

    *Mogelijkheid toegevoegd om de firmware uit te lezen en te programmeren van de Bosch ME9.0 PCM (Focus ST 225 en Kuga 2.5). Momenteel kan alleen nog maar het calibration gedeelte van de firmware worden uitgelezen en opgeslagen. Het uitlezen/opslaan van het strategy gedeelte is nog niet.

    Wat geeft dit voor eventuele functies/opties in de latere versies van deze tool. En wat zouden we hier in de toekomst mee kunnen doen?

    Wat doet de PCM precies?

    Stel dat ik dit nu ga proberen en ga uitlezen.
     

Deel Deze Pagina