1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Mogelijk wordt deze fout veroorzaakt doordat je een ELM327 interface gebruikt die niet de juiste chipset heeft of is de snelheid van de interface niet op de juiste waarde ingesteld.

    Voor zover ik heb begrepen werkt het uitlezen/updaten van de PCM alleen goed met een ELM327 interface met FTDI chipset en de snelheid ingesteld op 500000.
     
  2. Ik was ook aan het kijken om zo een ELM aan te schaffen echter als ik de ELMconfig wil installeren krijg ik een vautmelding:

    Component 'MSCOMCTL.OCX or one of its dependencies not correctly registered:
    a file is missing or invalid.

    iemand eerder gehad?
     
  3. heb trouwens windows 7 64-bitch
     
  4. Laat maar, werkt al... :P
     
  5. #945 trucker0werner, 10 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2013
    Heb net even gekeken en heb gelukkig de ftdi driver elm327
    helaas tot hede geeft hij elke keer storing aan als ik hem uitlees de firmware versie.
    maar de rest heb ik wel gelukkig kunnen doen, de eerste 2 tabbladen dan.

    wouw hem uitlezen op 500000 echter welke waarde naast auto ik ook probeer die pakte hij niet. dan opende hij de scherm niet.

    ff2 fase 1 RE 30-5-2006 in saarlouis
    eerste tabblad,
    [​IMG]
    2de tabblad,
    [​IMG]
    dan firmware uitlezen geeft hij steeds storing aan.
    [​IMG]
    zoals je ziet heb ik wel na het uitlezen van de firmware 3 storingen gekregen.
    deze heb ik momenteel gewist en blijven na het starten ook weg.
    maar de melding blijft.

    belangrijkste is dat ik nu de firmware weet en kunnen we vandaar verder zien of er ergens een nieuwere is. dan kijken we of er een update beschikbaar is van elmconfig, zodat we een nieuwe poging kunnen doen.


    edit:
    en heb een van de laatste firmware versies ongeveer gevonden
    http://focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820230642&postcount=26
    5M51-12A650-SF (UMFFAS1 / 02-07-2012) de onderneelnummer is gelijk echter de software is anders en jaar geleden was het de nieuwste op dat moment.
    echter als ik bij ford dit wil laten doen kost het me geen 15euro maar de kosten dat ze er mee bezig zijn. als ik weet dat bij peugeot je een uur bezig bent dan wordt het wel prijzig. bij peugeot moet je ook systeem intialiseren en daarna stationaair warm laten draaien.
    enige probleem is waar kom ik aan de umffas1 aan

    http://www.motorcraftservice.com/vdirs/wds/PCMReprogram/DSFM_DownloadFile.asp
    gekke is dat de verse niet kent UMFFAS1, echter de versie die ik erop heb staan kent hij wel

    http://civil.iffc.ru/ELMConfig/Calibration Files/
    zou de UHFFAV1.zip mogelijk nieuwer zijn dan de mijne maar hoe kun je zoiets achterkomen
     
  6. #946 mayak, 11 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2013
  7. thanks, for the list
    that can come handy for every one.
    i see that 5M51KC is one of the last according of this list.
    is it possible the dealer has a newer version than this or is that something we can't know

    the only problem is that i can't read it from the software so i won't try it to directly upload the new firmware

    mayby i go to the dealer for it, that will be the easiest way and the savest way.
    most important part is that i know there is a new version for it
     
  8. #948 JW, 11 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2013
    Om de huidige firmware uit te lezen en op te slaan moet de ELM327 interface worden ingesteld op een snelheid van 500.000. Als dit niet het geval is krijg je een foutmelding. Ik heb het zojuist even uitgeprobeerd en bij snelheden lager als 500.000 krijg ik ook een foutmelding. Bij snelheid 500.000 werkt het perfect.


    Ik heb zojuist de firmware die origineel in mijn PCM zat vervangen door een andere versie. Wellicht is dit nog niet de nieuwste versie maar van deze versie wist ik zeker dat het Europese firmware is die geschikt is voor mijn auto.



    [​IMG]

    Originele firmware.


    [​IMG]

    Nieuwe firmware.


    Het updaten van de firmware heeft in totaal 7 minuten geduurd. Nu ik er 100% zeker van ben dat het updaten goed werkt ga ik op zoek naar nieuwere/andere firmwareversies dan degene die ik er nu in heb gezet.
     
  9. Dar zou kunnen maar gezien hier specifiek Model Year 2009 bij staat ben ik hier vooralsnog voorzichtig mee.


    Ik heb in Ecat aan de hand van mijn VIN nummer opgezocht welke verschillende PCM onderdeelnummers op mijn auto van toepassing kunnen zijn. Dit zijn zo'n 15 verschillende onderdeelnummers. Daarna heb ik aan de hand van afbeeldingen (google) het 4 tekens grote TAG nummer van de betreffende PCM opgezocht. Als je dit TAG nummer handmatig invoerd in het Ford IDS programma kan je zien welke firmware versie bij de betreffende PCM behoord. Vervolgens heb ik alle (nog bestaande) versies gedownload via de Motorcraft site.
     
  10. zou je voor mij kunnen kijken en printscreen maken van alle mogelijke updates tot de pcm die er zijn geweest. heb net zelf in ids zitten kijken maar kan het zo niet vinden
     
  11. Voorlopig heb ik daar zowieso geen tijd voor. Tot nu toe ben ik met het zoeken van de firmware bestanden van mijn PCM al ruim 3 avonden bzig geweest en ik heb ze nog lang niet allemaal.

    Met IDS bedoel ik het ford diagnoseprogramma (waar je dus officieel de originele VCM interface voor nodig hebt). Ik heb het dus niet over ETIS ids dat je online kan bekijken.
     
  12. ah ok
    ik heb ook die ids maar dan demo voor nog 2dagen
    kan het niet zo snel vinden waar ik moet kijken om de software versie te controleren.
    of moet hij dan wel via de vcm aangesloten zitten op de auto of is offline ook goed.
     
  13. Je kan bij handmatige invoer na het selecteren van het juiste voertuig een PCM onderdeelnummer, calibratie nummer of scheurlabel nummer invoeren. Het scheurlabel nummer is een nummer van 4 tekens dat op de PCM staat. Na het selecteren van een PCM kan je een scherm openen met gegevens waarin ook het firmware nummer staat dat bij de betreffende PCM hoort.

    Op deze manier heb ik tot nu toe al ruim 10 verschillende firmware versies kunnen achterhalen die van toepassing zijn voor mijn auto.
     
  14. Vandaag heb ik voor het eerst een langere rit gemaakt sinds de firmware update van de PCM afgelopen week.

    Ik ben tot de conclusie gekomen dat deze update een merkbare (positieve) verandering geeft ten opzichte van de oude firmware.

    Voorheen schommelde het stationair toerental een klein beetje als de motor wat langer stationair liep. Het toerental zakte dan zo'n 50 RPM en je merkte dan dat de PCM dit herstelde. Bij stationair draaien waren ook wat trillingen voelbaar in de auto (vooral op het stuur was dit goed te voelen).

    Na de firmware update zijn de trillingen totaal verdwenen en loopt de motor stationair veel rustiger. Het stationair toerental blijft nu constant gelijk en fluctueert niet meer.

    Ook tijdens het schakelen voelt de motor wat soepeler (minder nerveus) aan als voorheen.


    De Firmware die oorspronkelijk op mijn PCM stond was van 2004. Met de Update heb ik firmware geladen van 2008 wat dus al een behoorlijke stap voorwaarts is. Het nieuwste firmware bestand dat ik nu heb is van 2011 maar ik wil er eerst 100% zeker van zijn dat deze firmware compatibel is met mijn motor voordat ik deze versie er op zet.
     
  15. I took a risk and loaded thst firmware from 2011 -works fine


    Frankly speaking I was expecting that this PCM firmware will send 'eco shift up' information to Instrument Cluster (HEC), so I activated 'eco shift up' fnction in HEC, but nothing appeared :(
     
  16. As far as I know the "ECO shift light" function only works on the latest PCM versions. Unfortunately the older PCM versions does not seem to have the ability to control the "ECO shift light".
     
  17. Was het nu trouwens ook mogelijk om met elmconfig de configuratie van de bluetoothmodule te wijzigen? Ik heb nu een duitse module met micro-usb aansluiting, maar ik wil deze graag in het engels hebben als dat kan. Anders is het duits blaten tegen dat ding:schater: Ik kon namelijk zo niet vinden waar dat stond..
     
  18. Bij de Modules die onder andere in de Focus 2 zitten is het niet mogelijk om de taal om te zetten naar een andere taal. Je zal er dus mee moeten leren leven dat je een Duitstalige module hebt.

    Het wijzigen van de taal is alleen mogelijk bij de nieuwere modules die in onder andere de Focus 3, Mondeo mk 4.5 en Fiesta MK 7 zitten vanaf een bepaalde productiedatum. Deze modules zijn niet te gebruiken in de Focus 2.
     
  19. [MENTION=142]JW[/MENTION]
    zie dat lijstje is bijgewerkt
    1,6L SIGMA 100PS iB5 EUR C307 MY2009 07.11.2011
    de enige vraag blijft wat bedoelen ze met my2009

    jammer dat deel dat voor mij van toepassing is nog niet helemaal geupdate hebben, moet dus nog ff wachten. wie weet laat ik het tussendoor al bij de dealer doen. maar die wil weer voor een uur plannen.
    daar ga ik niet mee accoord ivm het 10minuten gebeurt is dus niet langer dan een half uur nodig is.
     

Deel Deze Pagina