1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Dat klopt helemaal, moet je wel exact dezelfde ecu hebben. Maar dat is ook snel te zien.
     
  2. Voor zover ik het nu kan zien hoeft het dan bij de benzinemodellen nog niet eens exact dezelfde PCM te zijn. Als ik in Ecat voor mijn auto de PCM opzoek op het VIN nummer krijg ik automatisch de nieuwste PCM die ook in de laatste fase 2 van 2011 werd geleverd. Bij deze PCM staan zo'n 15 verschillende onderdeelnummers (waaronder ook het nummer dat in 2005 in mijn auto is gemonteerd) van PCM's die gelijk zijn en dus uitwisselbaar zijn.

    Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er verschillende PCM's die dezelfde firmware gebruiken. Een ander onderdeelnummer van de PCM hoeft dus niet te betekenen dat de firmware ook anders is.


    Ik heb contact gehad met iemand die er vrij zeker van was dat de laatste firmware van de Focus 2 fase 2 1.6 Duratec ook gewoon op de fase 1 kan worden toegepast. Er zouden in Rusland al diverse mensen zijn die dit hebben gedaan. Ik wil echter eerst zelf wat meer bewijs/zekerheid hebben voordat ik dit zelf ga proberen.


    Op het Russische forum werd enige tijd geleden al gevraagd om de uitgelezen firmware ook aan anderen beschikbaar te stellen. Er zijn daar ook diverse mensen die met een gechipte auto rijden. Als er in de toekomst daadwerkelijk verschillende firmware versies beschikbaar komen zou het een mooie manier zijn om daar wat mee te experimenteren.
     
  3. Dat er verschillende ecu's zijn die met dezelfde software draaien klopt.
    Maar jouw redenering dat je op chassisnummer de nieuwste ecu krijgt kan kloppen, maar het is niet gezegd dat hier ook dezelfde software op draait als je nu hebt.
    De nieuwste ecu werkt in jouw focus, maar daar kan best weer afwijkende software in zitten.

    Leuk voorbeeld is de 1.8 tdci met delphi ecu.
    Pak de ecu's van de focus, mondeo en connect: allemaal verschillende partnumbers en software. Niet uitwisselbaar qua software (getest).
    Maar in ecat hebben ze allemaal 1 en hetzelfde partnumber als laatste revisie, het is ze uiteindelijk dus toch gelukt om 1 universele ecu te maken.
    Maar op deze ecu draait niet de software van de oudere modules, speciaal voor deze laatste ecu is weer diverse nieuwe software geschreven.

    Ga er dus nooit zomaar vanuit dat opvolgende partnumbers bij ecu's ook de software compatible is.
    Nu heb je bij benzine motoren een in verhouding niet zo'n krachtige ecu nodig als bij diesel.
    Dus je hebt best kans dat ze in de fase 2 dezelfde ecu gebruiken als de fase 1.
     
  4. #924 JW, 8 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2013
    De volgende informatie heb ik op een Russisch forum gevonden.


    *1.4 Duratec.
    PCM type is SIM28.
    Firmware versies zijn vrijwel geheel uitwisselbaar. Er is geen verschil tussen fase 1 en fase 2 firmware.

    *1.6 Duratec.
    PCM type is SIM28.
    Firmware versies zijn vrijwel geheel uitwisselbaar. Er is geen verschil tussen fase 1 en fase 2 firmware.

    *1.6 Duratec TI-VCT.
    PCM type is SIM29.
    Firmware versies zijn niet geheel uitwisselbaar. Tot omstreeks midden 2007 zijn 2 katalysatoren toegepast met 4 lambdasondes. Na midden 2007 zijn deze motoren voorzien van 1 katalysator en 2 lambdasondes. De firmware tussen beide versies is niet uitwisselbaar.

    1.8 Duratec HE.
    PCM type is:
    tot begin 2006 = ESU 121
    Vanaf begin 2006 tot half 2007 = ESU 131
    Vanaf half 2007 tot half 2010 = ESU 411
    Vanaf half 2010 = ESU 418
    ESU 411 en ESU 418 zijn technisch gelijk en gebruiken dezelfde firmware. De andere PCM's zijn intern compleet anders en gebruiken andere firmware. De verschillende type PCM's zijn derhalve ook niet uitwisselbaar.

    2.0 Duratec HE.
    PCM type is:
    tot begin 2006 = ESU 121
    Vanaf begin 2006 tot half 2007 = ESU 131
    Vanaf half 2007 tot half 2010 = ESU 411
    Vanaf half 2010 = ESU 418
    ESU 411 en ESU 418 zijn technisch gelijk en gebruiken dezelfde firmware. De andere PCM's zijn intern compleet anders en gebruiken andere firmware. De verschillende type PCM's zijn derhalve ook niet uitwisselbaar.
     
  5. Beetje hetzelfde verhaal als die delphi zooi dus.
    Nu is het dus interessant om er achter te komen wat de daadwerkelijke verschillen tussen de 411 en 418 ecu zijn. Er moet verschil zijn, anders zou ford de moeite niet nemen om iets te wijzigen.
     
  6. veel meer dan sterkere eindtrappen en beter beveiliging tegen kortsluiting zal het niet zijn. mogelijk dat de rekenkracht verhoogt is, waardoor de firmware sneller op de sensoren kan reageren met gevolg dat de motor in elke situatie sneller en beter te beheren is door de firmware

    als ik zo lees dan hebben dus in theorie alle rally editions te maken met de esu 131 en/of esu 411. dat is dan ook weer de rede dat de ene focus 2 RE wel goed te chippen is en de andere niet.
     
  7. Zit er ook nog verschil is firmware tussen handbak of automaat?
     
  8. #928 JW, 9 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2013
    Ja, de automaat versies hebben andere firmware als de handgeschakelde versies.




    Inmiddels heb ik een lijstje gemaakt met firmware die ik heb gevonden. Deze firmware zou ook geschikt moeten zijn voor de meeste Europese Focus 2 varianten. Ik heb nog veel meer firmware bestanden maar daarvan moet ik nog uitzoeken voor welk type motor ze geschikt zouden moeten zijn.



    *1.4 Duratec (80 PK).

    PCM type = SIM 28

    Firmware versie
    Handgeschakeld =
    7M51AJC (11-03-2008)



    *1.6 Duratec (100 PK).

    PCM type = SIM 28

    Firmware versie
    Handgeschakeld =
    E10DQ4XA (25-05-2004)
    I00D4TCA (28-04-2006)
    I1034TCA (27-11-2006)
    I1034MCA (Russisch) (28-11-06)
    7M51AFD (11-03-2008)
    AM51AA (26-05-2009)
    7M51AKE (Russisch) (26-08-2010)
    Automaat =
    AM51DA (08-04-2010)
    AM51DB (26-08-2010)
    7M51ALE (Russisch) (26-08-2010)
    7M51AGE (26-08-2010)
    7M51AGF (04-04-2011)



    *1.6 Duratec TI-VCT (115 PK). Let op! dit type motor is geleverd met 1 of 2 katalysatoren. De firmware is onderling niet uitwisselbaar.

    PCM type = SIM 29

    Firmware versie
    Handgeschakeld =
    7M51BBC (17-03-2008)



    *1.8 Duratec HE (125 PK). Let op het juiste PCM en versnellingsbak type (De 1.8 is zowel met de IB5 als de MTX75 versnellingsbak geleverd) !

    PCM type = ESU-121, ESU-131, ESU 411 of ESU 418.

    Firmware versie
    Handgeschakeld =
    ESU-131 (van 07.2006 tot 05.2007) UHFFAC1 (Russisch) (15-11-2006)
    ESU-131 (van 07.2006 tot 05.2007) 5M51AG (10-11-2008)
    ESU-411, ESU-418 (vanaf 05.2007) 7M51ADF (Russisch) (06-07-2010)
    ESU-411, ESU-418 (vanaf 05.2007) 7M51VJ (16-02-2012)



    *2.0 Duratec HE (145 PK). Let op het juiste PCM type !

    PCM type = ESU-121, ESU-131, ESU 411 of ESU 418.

    Firmware versie
    Handgeschakeld =
    ESU-131 (tot 06.2006) UHFCBB2 (Russisch) (15-03-2005)
    ESU-131 (van 07.2006 tot 05.2007) UHFFAJ1 (Russisch) (20-11-2006)
    ESU-411, ESU-418 (vanaf 05.2007) 7M51ABD (Russisch) (06-07-2010)
    ESU-411, ESU-418 (vanaf 05.2007) 7M51XF (06-07-2010)
    Automaat =
    ESU-411, ESU-418 (vanaf 05.2007) 7M51BAD (Russisch) (10-11-2010)
    ESU-411, ESU-418 (vanaf 05.2007) 7M51YH (11-11-2009)




    De bovengenoemde firmware bestanden heb ik geupload. Deze kan je HIER downloaden (password FOCUS).

    Daarnaast heb ik ook de firmware geupload die met ELMconfig is uitgelezen uit mijn PCM. Dit bestand kan je HIER downloaden (password FOCUS).

    Voertuiggegevens:
    Focus 2 fase 1.
    1.6 Duratec 100 PK.
    Handgeschakeld.
    Productiedatum 28-01-2005.


    Als er nog meer mensen zijn die een backup hebben gemaakt is het misschien een leuk idee om hiervan per motor type in dit topic een database te maken.
     
  9. #929 Mansie, 9 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2013
    Ik heb jammer genoeg een chip van silicon labs. Kan ik hem wel ongestraft uitlezen?
    Ben benieuwd welke firmware er in staat.
    Ik heb een 1.6 automaat uit januari 2006.
    Het zou 7m51age moeten zijn
     
  10. Dit zijn updates voor de focus 1 (zowel Europese als Amerikaanse motoren). Op deze site staan nog veel meer firmware versies voor diverse Ford modellen. Het gaat hierbij eigenlijk voornamelijk om Amerikaanse of oudere Europese Ford modellen.

    Zonder geschikte diagnose interface die de Firmware van de PCM kan programmeren heb je hier eigenlijk niets aan. De site is eigendom van SECONS. Dit is de fabrikant van onder andere de Ford specifieke FoCom interface.
     
  11. Mischien een hele domme vraag, maar waarom zou je de PCM updaten?? En wat is hier het nut van??
     
  12. +1! Imho don't fix things if it ain't broken.
    De getunede versies kunnen interressant zijn, al is dat wel behoorlijke gok.
    Zeker wanneer de software op maat is...

    Ik denk dat we binnen afzienbare tijd wellicht gaan lezen dat iemand zijn/haar PCM heeft verkloot...
     
  13. #934 JW, 9 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2013

    Door de jaren heen zijn diverse updates voor de verschillende PCM's uitgebracht. Vaak lossen deze updates (kleine) bugs op die aanwezig zijn. Zo kan het zijn dat met andere software het in en uitschakelen van de airco minder merkbaar is, het brandstofverbruik iets minder is of de vermogensafgifte wat vloeiender verloopt. In de meeste gevallen is de nieuwere firmware een verbetering t.o.v. de oudere versies.

    Gezien mijn PCM nog is voorzien van de firmware die er af fabriek is ingezet (de datum van de firmware is 16-03-2004) en ik sporadisch nog het probleem heb dat de auto niet wil aanslaan met (half) warme motor wil ik kijken of dit wellicht op te lossen is met andere firmware.

    Daarnaast ben ik benieuwd of de PCM met een nieuwere firmware versie de ECO shift light aanstuurd. Met andere woorden ben ik benieuwd of het niet functioneren van deze functie in de software zit of in de PCM zelf.


    Bij de meeste versies van de 1.6 en 2.0 TDCI is het overigens mogelijk om het roetfilter te verwijderen en firmware van een versie zonder roetfilter in de PCM te laden. In Rusland wordt dit al relatief vaak gedaan. Jammer genoeg is dit voorlopig nog niet mogelijk met ELMconfig. De Diesel PCM's schijnen softwarematig complexer en beter beveiligd te zijn als de PCM's van de benzinemotoren.
     
  14. Die kans is inderdaad aanwezig. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de kans dat dit gebeurd het grootste bij de 1.8 en 2.0 Duratec HE. Als je bij deze motoren de verkeerde firmware (voor een ander type PCM) gebruikt is de kans heel groot dat de PCM onbruikbaar wordt.

    Bij de 1.4 en 1.6 Duratec motoren is dit risico veel kleiner. Er is bij dit type motor door de jaren heen maar 1 type PCM gebruikt. Voor de PCM maakt het dus niet uit welke firmware je erop zet. Als je firmware laad van een automaat bij een handgeschakelde auto (of omgekeerd) krijg je alleen een foutmelding in de tellerunit. Je kan daarna probleemloos de juiste firmware in de PCM laden.

    Bij de 1.6 TI-VCT motoren is ook maar 1 type PCM gebruikt. Dit type motor is geleverd met 1 of 2 katalysatoren. Als je de verkeerde firmware laad krijg je ook een foutmelding. Hierna is het ook probleemloos mogelijk om de juiste firmware te laden.


    Bij de 1.4, 1.6 en 1.6 TI-VCT staat ELMconfig alleen toe dat je de firmware laad die daadwerkelijk voor dit type PCM bedoeld is. Bij het openen van de firmware wordt gekeken welke firmware het is en of deze geschikt is voor de PCM. Het is dus onmogelijk om bijvoorbeeld firmware van een 2.0 in de PCM van een 1.6 te laden.


    Zelf ben ik me er terdege van bewust dat er risico's aan verbonden kunnen zijn. Voordat ik ga proberen om de firmware te updaten wil ik me eerst zoveel mogelijk hebben ingelezen om fouten te voorkomen. Tevens heb ik als backup een reserve PCM (die 100% identiek is aan degene die in mijn auto zit) zodat als er iets fout mocht gaan ik deze PCM in mijn auto kan bouwen en programmeren.
     
  15. dus als ik de lijst goed lees/begrijp
    dan zou voor mijn auto die uit 5-2006 mogelijk 1 update kunnen zijn die eind 2006 geladen is. enige is of deze geladen is weet je niet. of er zit zelf een versie op die nog nieuwer is
     
  16. Waarschijnlijk zijn er meer updates. Het is alleen erg lastig om te achterhalen welke updates precies bij welke auto/motor/PCM horen.

    Tot dusver heb ik eigenlijk voornamelijk de 1.6 Duratec firmware uitgezocht omdat deze voor mij het interessantste is. Ik heb nog een behoorlijk aantal firmware bestanden op mijn PC staan maar heb nog niet uit kunnen zoeken voor welke motor/PCM versies deze geschikt zijn.
     
  17. Here is mine (FF2 1.6 100 manual, built 21.05.2007 in Saarlois):
    [​IMG]
    calibration file is here: https://www.box.com/s/y3z42kaafntbeye82yqd

    http://ads.ipb.su/index.php?showtopic=136 - here are more calibrations (and their FTP: ftp://212.14.167.178/PCM), but I don't know if this format is suitable for ELMConfig.
    Calibrations can be also downloaded from ford site: http://www.motorcraftservice.com/vdirs/wds/PCMReprogram/DSFM_PCMReprogram.asp?swproduct=IDS provided you the name.

    I think that the best way would be to find latest releases of FF2, read their PCMs and upload to file server.

    reading and writing PCM opens new possibilities for tuning!!
    according to FordDiagnostic (http://ffclub.ru/topic/133707/go_post/4912140/)
    - flashing 1.8 petrol engine with 2.0 calibrations gives 12 HP power increase and 0.5l consumption decrease
    - flashing 1.4 petrol engine with 1.6 calibrations gives 10 HP power increase and 0.3l consumption decrease
     
  18. Thanks for sharing this Mayak
     
  19. Heb hem vanmiddag uitgelezen en kreeg deze foutmelding.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina