1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Petar's Focus ... stak zich bijna in de fik (pg13)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door petar, 27 dec 2011.

  1. Petar, graag gedaan. Idd wel jammer dat na het vervangen van de koppeling alsnog de bak stuk was. Aan de aandrijflijn van je auto kan het nu niet meer liggen. :thumbs:
     
  2. @Andre - Ha ha. :) 2-3 cilinderkoppen, 1 onderblok en nog een versn.bak eronder... dan haalt 'ie de 500dkm heel misschien wel. :schater: Veel hoop heb ik niet. Als hij het maar nog 2-3 jaar volhoudt, dan ben ik al blij mee.

    Ja, eerst geloofde ik niet dat de bak maar paar honderd km had gelopen. Dacht aan een typefoutje of zoiets. Maar dat ding heeft inderdaad 9 jaar op de plank op mij zitten wachten. :mrgreen:

    Had het heel lang niet meer gedaan, dus vandaag ging ik even voor de lol rondrijden. Heerlijk. :cool:
     
  3. Ik heb ook dat geluk gehad met een jonge bak. Lag toen ook al jaren in het magazijn met maar 1500km. :D

    Maar fijn dat de :focus2: weer ok is.:thumbs:
     
  4. Nog 3 jaar? Dan ben je 120.000km verder. Dan zit ie al bijna op 400.000km.;)
    Zoals ik al zei, anders haal je het gas systeem er toch af wanneer je kop weer aan revisie toe is? Dan haal je de 400.000 vast
     
  5. Ha ha, inderdaad. We zullen het zien. Zit nu al bijna op 50k na de revisie.
     
  6. Ik reed vandaag rustig naar huis van een mooie ochtend, vol van sneeuw in de Veluwe en toen besloot de Focus ineens dat 'ie klaar is met netjes doen.

    Ik zag eerst wat rook boven de motorkap aan de bestuurderskant. Ik dacht - waarschijnlijk is het gewoon stoom van de water die op de motorkap stond.

    Dat was het helaas niet. De kabel die de verwarmde ruitensproeiers voedt maakte een kortsluiting tegen het scharnier van de motorkap. Het is een echt stom ontwikkelde stukje daar - de kabel zit veel te krap tussen het scharnier en het spatbord. Ik had hem (jaren geleden) al wat extra geïsoleerd maar de motorkap is ondertussen best vaak open geweest :schater: ... blijkbaar was zelfs dit niet genoeg.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Ik belde de dealer net om te vragen of dit stukje kabel lost te krijgen is, maar ze wisten het niet. Ze zijn aan het uitzoeken, maar als het een beetje tegen zit, hoor ik het pas maandag.

    Of is de kabel ergens aan de binnenkant los te maken?

    Momenteel staat de accu los, en voor de zekerheid heb ik ook de zekering eruitgehaald. De verwarmde sproeiers kan ik wel missen, maar jammer genoeg zitten ze op dezelfde zekering als de pomp. Dus uiteindelijk moet de zekering terug.

    Als het een beetje droog wordt buiten ga ik even goed kijken wat er aan de hand is en wat ik evt. qua isolatie kan doen...

    Maar alle tips zijn welkom!!
     
  7. Bij de Focus II had ik inderdaad dit probleem ook, ik denk dat we kabel inderdaad iets losser hadden gemaakt, zodat er meer*ruimte was en ook extra intapen en nu en*dan eens controleren
     
  8. Het is mij bij mijn Focus 2 nooit opgevallen. Maar als ik het me goed herinner zat die ook netjes langs het scharnier en raakte die alleen het scharnier als de kap open staat.
     
  9. Blijft een beetje een rampenbak of niet, Petar?
    Uit mijn hoofd zeg ik dat het een losse kabel is. Schrik dan niet van de nieuw prijzen. Zit er ter hoogte van je motorkapscharnieren niet een stekker?
    Als wel kun je hem daar losklikken zodat je iig de sproeier kan gebruiken.
     
  10. Als ik het zo zie in Ecat heeft dit deel van de kabelboom een afzonderlijk onderdeelnummer en zou dus los te vervangen moeten zijn. Dit is de informatie die ik kan vinden:

    Finis 1544432
    Onderdeelnummer 4M5T-14297-BAD
    Leiding Van: 19-07-2004 Naar: 15-01-2008 Incl. voorruitverwarming, Met verwarmde ruitensproeier
    Deze kabelboom kost ongeveer €75,-.

    Ik kan echter niet zien of de bedrading die doorschuurt onderdeel uitmaakt van deze kabelboom of van de motorruimte kabelboom. Wanneer de doorgeschuurde bedrading deel uitmaakt van de motorruimte kabelboom is herstellen van de beschadigde bedrading verreweg het goedkoopste en eenvoudigste.
     
  11. Ha ha, Marco - inderdaad. Het houdt niet op. En het gebeurt dan nog eens op de natste dag van het jaar...

    Nu dat ik het lees kan ik me iets herinneren over een stekker o.i.d. in dit hoekje... Ik ga morgen even onder de plastic delen kijken.
    [MENTION=142]JW[/MENTION] - bedankt voor de nummers! De prijs is wel aan de hoge kant, maar ik weet nu genoeg om evt. ook bij de sloop te kunnen kijken - hopelijk is het daar goedkoper.

    Nogmaals, bedankt voor de snelle reacties! :thumbs:
     
  12. Anders knip je het beschadigde deel ertussenuit en soldeer er een nieuw stukje tussen
     
  13. #133 petar, 14 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2017
    Het duurde niet lang in het daglicht vandaag voordat ik het zag - een stukje van ~2cm lang, volledig gestript en gesmolten.

    De kabel is af te koppelen - aan de bijrijderskant, onder het scharnier van de motorkap, naast de kabel van de voorruitverwarming. Hij zit wel op meerdere plekken getaped aan de leiding voor de ruitenwisservloeistof. Als al de tape eraf is, dan is de kabel volledig los.

    Ik heb besloten om hem zelf te repareren. Online vond ik maar 1 kabel (op ebay) en die kwam uit op ~€30, wat nog steeds veel te veel is.

    Bovendien is de vloeistofleiding een deel van de kabel, dus dan zou ik ook de leiding op de tank moeten monteren, wat nog meer werk betekend.

    Ik heb dus het slechte stukje geknipt, een nieuwe stukje van ~15cm tussen gesoldeerd en alles in 2 laagjes krimpkous gezet. Als het goed is komen nu de gesoldeerde stukken aan beide kanten van het motorkap scharnier te zitten en het nieuw stukje op het scharnier zelf.

    De rest van de winter rij ik gewoon door zonder de kabel. Als het eenmaal weer mooi weer is, ga ik hem netjes monteren en testen hoe het gaat.

    Tijdens de werkzaamheden vandaag ontdekte ik dat bij de vervanging van de voorruit had de dealer de verbindingen niet netjes op hun plek teruggezet. :( Beetje slordig werk.

    Ook heb ik de plastic afdichtingsstuk van het parafaan op de ruit gekit. Het parafaan klikt op dit stukje vast en nu zit het weer mooi strak tegen de ruit en zo loopt er veel minder (of zelfs geen) water naar de ruitenwissermotor.
     

Deel Deze Pagina