Oude zooi kaartmateriaal op nieuwe Focus 3 navigatie

Discussie in 'Electronica' gestart door blazez, 28 okt 2011.

  1. Sorry hoor, wat een ongeloverlijk arrogant antwoord. Het gaat werkelijk nergens over. Hoezo de kaarten moeten apart vrijgegeven worden. Wat een ONZIN.
    Ford moet gewoon de juiste kaarten inkopen en ZEKER niet zeggen dat het 2011 kaarten zijn als het 2009 kaarten zijn.
    Tomtom/garmin en ieder ander navigatie apparaat werkt gewoon met kaartmateriaal op een kaartje. Ook de andere automerken werken op deze manier. Dit is voor ford niet anders.
    En dan zometeen nog weer de volle mep moeten betalen voor een "update" die je eigenlijk al zou moeten hebben.


    Grrrrr. Wat kan ik kwaad worden over zo een antwoord.
     

  2. Nee hoor, dat is het niet! Lees mijn post op blz 1...
     
  3. Dus jij vindt de reactie netjes? Netjes zou zijn als Ford zegt: "Het spijt ons dat de kaarten zwaar verouderd zijn, wij werken er hard aan om de nieuwste kaarten in de vorm van een update uit te brengen. Zodra deze update beschikbaar is kan u deze kosteloos laten installeren".

    Nogmaals in juni 2010 had Tomtom het al op al hun systemen! Dat het moment van bouwen het moment van de kaart is geeft al aan wat een slechte service men levert. Als hier een aantal maanden overheen gaan tussen bouw en levering (dit kan behoorlijk lang zijn bij eerste exemplaren). Waarom krijgt de verkopende dealer niet de licentie en installeert die het kaartmateriaal.
     
  4. en ik kan je vertellen dat de productie van de navigatie-units in juni 2010 voor de focus3 al volop draaide;)

    ga er vanuit dat de productietijd (van kale PCB naar product) ongeveer 15 minuten per product is, en er miljoenen van de radio's gemaakt moeten worden.....

    en tja, niet meer dan logisch dat de radio's die als eerst van de productielijn aflopen ook als eerste worden ingebouwd;)

    ga er iig maar niet vanuit dat Ford jullie van nieuwe kaarten gaat voorzien;)
     
  5. Toch klopt het niet, als jij een product als nieuw koopt heb je toch niks te maken met de productiedatum. Daarnaast blijkt dat er nog geen update is. Dat zou betekenen dat er van juni 2010 tot half november 2011 geen update is? Dus als ik in augustus een auto koop, krijg ik in december 2011 een auto met kaarten uit juni 2010 en zoals al eerder bleek waarschijnlijk zelfs 2009.
     
  6. Het maakproces van de navigatie heeft weinig te maken met de kaarten.
    Je kan prima een navigatie unit maken in 2010 die met 2011 kaarten werkt. Immers kaartje vervangen en klaar.
     
  7. Bij m'n huidige auto werd de navigatie kaart los aan de dealer verzonden (meest recent dus) na aflevering van de auto bij de dealer. Is dat bij ford niet net zo? Lijkt me vreemd dat ze er bij productie al een kaart in rammen.

    Ik zie de bui ook al hangen. Ik krijg m'n auto eind januari.. Vast met 2011 (2009) kaarten dus :(
     
  8. Voor wat de hardware betreft zal dat ongetwijfeld zo zijn. Maar de software kan er pas op het laatste moment ingeblazen worden zodat er tijd voldoende is om de laatste kaarten erin te zetten.

    TomTommetjes bouwen kost toch ook tijd? Zij bouwen waarschijnlijk nog veel meer kastjes dan Ford. Daar zit toch wel 2011 kaartmateriaal in?
     
  9. Dit is bij Ford niet anders. Het hoesje van de SD kaart lag nog in m'n armsteun. ;)
     
  10. Ford heeft natuurlijk een traditie hoog te houden hé ;)

    Waar hebben we dit eerder gezien: Hmm mondeo mk3 fase 1 met de VNR9000
    Daar waren ze al na 2 updates gestopt met de ondersteuning......
    Er gaan ook al geruchten dat Ford de ondersteuning op de Denso navi's uit oa de focus 2 fase 1 op een laag pitje wil zetten. (misschien is dat zelfs al gebeurd).

    De beste ondersteuning van ingebouwde navi's bij Ford waren de Blaupunkt units.
     
  11. Ik heb recent naar een Focus 2 fase 1 TDCI Sport uit Duitsland zitten kijken. Afgeladen vol, ook met Denso. Echter, ik wil geen Denso, vind het geen fijn systeem, verouderde layout en heb ook al begrepen dat het niet lang meer ondersteund zal worden.

    Daarom destijds de vraag op het forum gesteld of een Denso vervangen kan worden door een normaal radiopaneel met losse climate control bediening en losse radio/navi.

    Wat dat betreft ben ik altijd meer voorstander van aftermarket navi's. Heb nu zelf een nieuwe Pioneer F930BT erin zitten, helemaal up-to-date. Ik bestel dagelijks 3 van die dingen, dus kon er voor mijzelf een voor inkoopsprijs regelen. Updates zijn makkelijker te krijgen dan bij fabrieks-navi.
     

  12. Zou ik ook doen als blijkt dat er geen klant is die updates koopt :mrgreen: (want wie koopt er nou kaart updates van 200 euro! )
     

  13. De reactie is netjes geformuleerd en ik lees de arrogantie er niet vanaf. Sorry!
    Iemand heeft netjes een brief in elkaar gedicht en verteld waarop het staat. Niks meer en niks minders. Hoe ga je om met slecht nieuws??

    Kaarten worden gekocht door fabrikanten bij kaartleveranciers. En dat blijft een momentopname wanneer die kaarten zijn "opgenomen" in het gamma. Als het mogelijk zou zijn om per maand kaarten up-to-daten zou dat ongetwijfeld gebeuren.

    De dealer leverd de focussen af met de meest recent leverbare cd/dvd en daarmee heeft de dealer aan hun plicht voldaan. Dat de inhoud aan de wensen overlaat is een ander verhaal. Kosten voor updates zijn daarom altijd voor eigenaar/bestuurder.

    Neem een jaar of 10/15 terug. Betaalde je ook een godsvermogen voor "het beste boek voor de weg" of de shell "stratenboek". Maar toen kwam je ook wegen tegen die inmiddels al waren veranderd. Ging je toen terug naar de boekhandel om een nieuwere versie te eisen???? Kon je doen, maar die nieuwere versie was er toch niet. Nou, zou moet je dit ook zien.....
     
  14. #54 kolere, 17 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2011
    Een fysiek stratenboek vergelijken met software is appels met peren vergelijken. Bij de updateinterval is Ford zelf bij. Zij sluiten een contract af met een leverancier, daarin zal hoogst waarschijnlijk de updateinterval worden opgenomen.

    Daarnaast om toch op je manke vergelijking in te gaan. Als jij 15 jaar geleden op 17 November 1996 een duur stratenboek nieuw kocht, waar grote rondwegen die al voor al eind 1994 bekend waren en in de meeste stratenboeken in juni 1995 al waren opgenomen, weet ik zeker bijna idereen op jou na dit niet acceptabel vond. Het gaat hier niet om een klein straatje maar om snelwegen.

    Edit:<Daarnaast is er wel een nieuwere versie in de "moderne boekenhandel", de kaarten zijn er namelijk gewoon bij Teleatlas en Navteq (de enige kaartmakers). Dus Tomtom, Nokia, Garmin, Mio, etc hebben allemaal nieuwere kaarten. Vroeger kon je dan inderdaad makkelijker overgaan op een ander merk "boek">

    Daarnaast is software een veel flexibeler product, in deze tijd gaat alles veel sneller. Om nogmaals te herhalen, als Ford nog geen update heeft, houdt dit in dat er sinds 2009 geen update is! Als laatste punt als onderbouwing, fabriekinbouw navigatiesystemen zijn niet goedkoop. Het verdienmodel is duidelijk niet een goedkoop systeem leveren en dan verdienen op de kaarten!

    Edit<Het is een feit dat de beschikbare kaarten (teleatlas/Tomtom en Navteq/Nokia) al in juni 2010 de update hadden. Dit houdt in dat de leveranciers al bijna 1,5 jaar achterlopen, dan heb je duidelijk niet de juiste keuzes gemaakt als Ford. De vertraging is dan wel enorm!>
     
  15. Je hebt wel gelijk Kolere. Maar appels met peren? Het is een voorbeeld waarbij het gaat om kaart materiaal wat op een zeker moment word vastgelegd/bedrukt. En dat na dat ene moment e.e.a. fysiek op de weg word veranderd. Tuurlijk is het stom dat de kaarten van Ford erg achter lopen. Dat kan, immers kaarten zijn ook niet zomaar aangepast. Daar gaat een tijdje overheen. Alhoewel tegenstrijdig is dat ik ook navi kaarten heb meegemaakt waarbij rotondes en afslagen werden aangegeven terwijl die er nog niet eens waren. Beetje voorbarig...

    In elk geval. De vraag of Ford in gaat om gratis updates te geven acht ik onwaarschijnlijk. Immers aan de plicht is voldaan bij aflevering. Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren!
     
  16. De Ford navigatie a 1150 Euro die ik in mijn Focus heb (nieuw 1 oct 2011) herkent wegen niet heb die mijn 2.5 jaar oude TomTom (a 150 Euro) wel kent.... Need I say more ??

    Ik voel me bedonderd...
     
  17. Dr zit maar 1 ding op, met z'n allen naar Kassa! :kickass:
     
  18. Chris, ik snap je verdediging eerlijk gezegd niet zo goed. Je hebt in de basis wel gelijk maar.......

    Het gaat hier over een 2011 kaart, dat daar wijzigingen die in 2011 zijn gedaan niet op staan is duidelijk. Maar dat er wijzigingen niet op staan die in 2010 al lang gereed waren is niet te begrijpen.

    Uieindelijk zijn er slechts 2 kaart aanbieders. Als je bij alle levernaciers van zo;n handheld bekijkt dan zijn die op to date met een marge van een paar maanden.

    Ford betrekt de kaarten van dezelfde partij als waar die handheld apparaten dat doen.

    Als Ford slechts jaarlijks (zoals ook zo is) een update doet, dan zou een kaart dus maximaal 1 jaar oud kunnen zijn die je krijgt. In het uiterste pech geval.

    Het lijkt er hier meer op dat het kaarten zijn met een andere datum dan ze daadwerkelijk zijn.

    Ik heb nog even op oude kaarten van TomTom gekeken. Op de 2009 kaarten stond ook al de aangepaste wegen rond Eindhoven vermeld, nog sterker....het stond er al eerder op dat het daadwerkelijk gereed was. Ook op de 2010 (update juli 2010) kaarten van een Pioneer systeem stond de rondweg van Eindhoven goed op.
     
  19. Zullen wel kaarten zijn van begin 2009, voor een leuk prijsje (lees : in de uitverkoop) mag Ford die op hun systemen zetten.
    Tel uit je winst !
    En als de klanten toch de nieuwste kaarten wil hebben (zoveel is er volgens Ford niet veranderd in die paar jaar, toch...), dan kunnen we nog een keer vangen.

    Ikzelf zal nooit of te nimmer zoveel geld (eigenlijk helemaal niks) uitgeven aan af-fabriek navigatie. Heb nog nooit navigatie gebruikt en zal het ook nooit nodig hebben. Ik vind mijn weg ook zonder.
     
  20. ik kocht mijn avic destijds (2009) voor 1500 euro en ik had kaarten van 2007. ik heb daar nooit over geklaagd.

    daarbij is navigatie een hulpmiddel. je kan ook gewoon naar de verkeersborden kijken
     

Deel Deze Pagina